PizzaClockers - pizzans hemligheter!

Permalänk
Medlem

Skaffade en biscotti-sten för ett tag sen och idag fick jag testa den när vi körde pizza-AW. Funkade kanon, höll värmen bra och det var bara att lassa in pizza efter pizza. Det blev ju nästan lite linjeproduktion när vi brände av totalt 28 pizzor men dom blev fina ändå tycker jag

Nedan basen till en bianco (creme fraiche, färskost, chevre) som efter gräddning toppades med päron, valnötter, babyspenat och honung. Kanongott.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Någon som gräddat bara botten och har tips? Har testat nån gång men den reser sig väldigt mycket över hela pizzan. Jag skulle vilja grädda några bottnar och testa att göra egen fryspizza där topping läggs på precis innan jag fryser pizzan snarare än att göra hela pizzan och sen frysa den. Skulle det hjälpa att lägga aluminiumfolie ovanpå? Är det stenen eller topvärmen som får det att stiga mest?

Eller borde man frysa in den utbakade degen istället och sen lägga på topping och frysa vidare? Gräddningssteget kanske är onödigt, men den kommer inte resa sig lika fint i vanlig ugn sen

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Någon som gräddat bara botten och har tips? Har testat nån gång men den reser sig väldigt mycket över hela pizzan. Jag skulle vilja grädda några bottnar och testa att göra egen fryspizza där topping läggs på precis innan jag fryser pizzan snarare än att göra hela pizzan och sen frysa den. Skulle det hjälpa att lägga aluminiumfolie ovanpå? Är det stenen eller topvärmen som får det att stiga mest?

Eller borde man frysa in den utbakade degen istället och sen lägga på topping och frysa vidare? Gräddningssteget kanske är onödigt, men den kommer inte resa sig lika fint i vanlig ugn sen

Haft det problemet när jag ska göra efterrättspizza.
Men kan du inte bara grädda med basen? Alltså tomatsåsen eller creme freichbasen. Känns som det borde vara tillräckligt grund.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem
Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Testa att tynga degplattan med ganska mycket tomatsås. Har ej själv provat men enkla pizzor med tomatsås och ost som man köper hos pizzerian reser sig inget.

Permalänk
Medlem

Hej , en enkel sak som jag ändå inte lyckats lösa . Jag kör 1000g mjöl/ 650H2o / 15g Salt/ 5g jäst 1h jäs, knåda & forma & jäsa 12h , sedan baka. ( 6st) men förvaringen..... har använt ungnsplåt täckt med folje och mjöl i botten, bakplåtspapper i botten, såna standart plast godislådor med lock mjölat o med bakplåtspapper. Men när degen väl börjar jäsa ordentligt så fastnar den typ överallt och den blir jättevårt att få ur. .... hur förvarar ni era bållar ??

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

Hej , en enkel sak som jag ändå inte lyckats lösa . Jag kör 1000g mjöl/ 650H2o / 15g Salt/ 5g jäst 1h jäs, knåda & forma & jäsa 12h , sedan baka. ( 6st) men förvaringen..... har använt ungnsplåt täckt med folje och mjöl i botten, bakplåtspapper i botten, såna standart plast godislådor med lock mjölat o med bakplåtspapper. Men när degen väl börjar jäsa ordentligt så fastnar den typ överallt och den blir jättevårt att få ur. .... hur förvarar ni era bållar ??

kladda in lådan med lite olja bara.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av tombman:

Som tidigare skrivits. Jag droppar ner lite olja i plastlådorna, sen smetar jag runt det lite med degen innan jag stänger igen. Faller rakt ur lådan när det ska bakas ut sen.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk

Jag kan tipsa om insta-kontot https://www.instagram.com/matthewsullychef/
Han vann mästerkock i australien för något år sedan.

Han skapar pizzor med skumma toppings som ändå fungerar. Har inte vågat testatt någon än, men det ser jävligt najs ut.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem

Pizzabakandet fortsätter. Är lite sugen på att skaffa ny ugn bara för att det är roligt, men är samtidigt så fruktansvärt jäkla nöjd med min Ooni 16 och Biscotti. Blir verkligen helt otroligt nu. Vet inte riktigt vad mer man kan göra, (mer än att fortsätta öva såklart), för att få till den där Lilla Napoli känslan? Funderar på om det har med osten att göra som dom använder. Jag kör ju vanlig buffel från Ica-Maxi som jag vattnar av.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Vet inte riktigt vad mer man kan göra, (mer än att fortsätta öva såklart), för att få till den där Lilla Napoli känslan? Funderar på om det har med osten att göra som dom använder. Jag kör ju vanlig buffel från Ica-Maxi som jag vattnar av.

Du kan pröva lägga på sån här också
https://handlaprivatkund.ica.se/stores/1004219/products/riven...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

För ett gäng år sedan läste eller hörde jag att man inte ska köpa redan riven ost då man behandlar det med något(?) pulver(?) för att det ska fastna när det ligger i påsen, men det kanske är värt det med detta? Betydligt lättare att köpa ovan än att hålla på och beställa från Lilla Napoli.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

För ett gäng år sedan läste eller hörde jag att man inte ska köpa redan riven ost då man behandlar det med något(?) pulver(?) för att det ska fastna när det ligger i påsen, men det kanske är värt det med detta? Betydligt lättare att köpa ovan än att hålla på och beställa från Lilla Napoli.

INGREDIENSER: Pastöriserad MJÖLK*, salt, mjölkkoagulerande enzym (mikrobiellt), mjölksyrakultur. *Ursprung Italien.
Låter inte som något konstigt, men kan tänka mig att det är all möjlig skräp i amerikansk och annan billig ost.
Annars är det väl bara köpa fior di latte som inte är riven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

INGREDIENSER: Pastöriserad MJÖLK*, salt, mjölkkoagulerande enzym (mikrobiellt), mjölksyrakultur. *Ursprung Italien.
Låter inte som något konstigt, men kan tänka mig att det är all möjlig skräp i amerikansk och annan billig ost.

"Vanlig" riven ost från t.ex. Arla och ICA har nåt på sig (typ potatisstärkelse eller majsstärkelse) för att inte klibba ihop. Det är nog det MuLLvaD3n tänker på. Men den här fior di latten tror jag inte har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Det stämmer, men den länkad ovan saknar stärkelsen du nämner. Vet att både MatGeek och Pizza Akademin brinner för tidigare nämnda ost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Skrivet av Libra-75:

"Vanlig" riven ost från t.ex. Arla och ICA har nåt på sig (typ potatisstärkelse eller majsstärkelse) för att inte klibba ihop. Det är nog det MuLLvaD3n tänker på. Men den här fior di latten tror jag inte har det.

Skrivet av Snuffelbutt:

Det stämmer, men den länkad ovan saknar stärkelsen du nämner. Vet att både MatGeek och Pizza Akademin brinner för tidigare nämnda ost.

Tänker att jag testar den nästa gång - kanske är skitbra? Kan ju jämföra head to head.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Frun klickade hem en Ooni Karu 2 Pro igår så nu går vi i väntans tider 🙂

Gissar att det kommer leda till lite mer utforskning av andra degrecept och toppings. Har kört i princip samma surdegsvariant i vanlig ugn ett tag nu, och den är ok i min mening, men kunde vara bättre

Permalänk
Medlem

Är det fler än jag som går i väntans tider? Ja, på att Lilla Napoli ska leverera sin första ugn så man kan betala för att typ betatesta den. Lite som att köpa early access. Tror att det kommer bli en bra pizzaugn, så småningom, men kanske inte fullträff direkt. Spänningen är likväl olidlig.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Har en kamado joe grill och den fungerar väldigt bra att göra pizza med. Använder både pizzasten och deflektorsten. Får upp den i 400+ grader indirekt värme med bra/oanvänt kol och pizzasten/deflektorsten placerade högt (för att inte hindra cirkulation).

En bonus är att pizzavärme är så hög att grillen samtidigt går igenom självrengöring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Frun klickade hem en Ooni Karu 2 Pro igår så nu går vi i väntans tider 🙂

Gissar att det kommer leda till lite mer utforskning av andra degrecept och toppings. Har kört i princip samma surdegsvariant i vanlig ugn ett tag nu, och den är ok i min mening, men kunde vara bättre

Fasiken vad kul med tillökning! Jag ser fram emot att få ta del av din fortsatta pizzaresa här.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Premiärbaket gick hyffsat, definitivt godare pizza än vanligt med fluffigare kanter och bättre yta.

Edit: jag tror inte min deg är särskilt nära "optimal", varken process eller recept. Det jag förbättrat mest på sistone är elasticiteten så det är enklare att undvika hål. Brukade ha problem med det rätt ofta förr

Permalänk
Medlem

Pizzabak numero två med ooni-ugnen. Kyckling och lök med buffalosås som topping. Tweakade degen en aning och jag tror det var ett steg i rätt riktning. Lite mera salt, olja och socker. Väldigt nöjd med hur bubblig den andra pizzan blev

Permalänk
Medlem

Här är också en bra video med Leo
https://www.youtube.com/watch?v=xf80u_Kcf7U