Permalänk
Medlem

LogiTech G603, ger dubbel-klick ofta?

Har en LogiTech G603 mus och jag upplever problem ofta att den ger dubbel-klick fast jag bara gjort ett klick?
Och jag har kollat inställningar mm. och dom är helt normala? Är det brytaren som spökar och är det bara att
gilla läget och köpa en ny? Och vilken Logitech ska man satsa på, vill ha en kvalitets mus men spelar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Är det brytaren som spökar (...)

Med största sannolikhet ja. Det är ett extremt vanligt symptom när brytarna börjar ge sig och Omron-brytarna som Logitech använder är ökända för problemet.

Kan du hantera en lödkolv och har tid/ork kan du byta brytare, annars är det köpa ny mus som gäller.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem

Tack, då får jag titta på ett nytt LogiTech alternativ!

Permalänk
Medlem

Använder mig själv av logitech, och stött på detta X antal gånger.

Behöver inte löda eller köpa nytt direkt!
För mig så löste jag det genom att justera i windows hur känsligt dubbelklick skall vara, kan förhoppningsvis utöka livslängden på musen du har just nu.

Haft musen sen 2018 och gjort denna justering först 2021 och sen våren 2024 och klickandet funkar utmärkt för mig än så länge.

Permalänk
Medlem

Har själv skrotat 2 G603 p.g.a. dubbelklick, det var ju dumt nu i efterhand att man var för lat att löda eller göra som Maceor skriver är ju inte ens jobbigt... Förutom dubbelklicks problemet så var det ju bästa billigaste busen på marknaden, jädra Logitech att ta bort den ur sortimentet.

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maceor:

För mig så löste jag det genom att justera i windows hur känsligt dubbelklick skall vara

Då har du haft tur!
För det kan nästan lika ofta bli att trycket reggas men försvinner vilket gör det omöjligt tex dra runt fönster heller filer i utforskaren då dom kan hamna lite överallt beroende på när brytaren bestämmer sig för att släppa trycket.

Och kortfattat så beror detta delvis som redan sagts på Omron brytarna MEN även Logitech då Logitech kör dessa brytare med alldeles för lite volt/mAh.
Vilket gör att dom helt enkelt inte håller för dom antal nedtryckningar som Omron säger.
Anledningen till detta?
Svaret är för att Logitech och i stort sett alla andra möss tillverkare kan skryta med 50M klick istället för 20M klick, men tack vare att dom körs så långt utanför spec så håller 50M brytarna betydligt mindre klick än en 20M brytare (som inte är lika känslig för låg volt/mAh) skulle gjort på samma plats.

Mer info finns i min åt helvete för gamla tråd om detta.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Har två G603 som fick fel på brytarna, ibland dubbelklickar och ibland inte reagerar alls. De har använts länge båda två och varit bra. Lite för hala för spelande men bra för övrig användning.
Kollade upp hur man skulle göra för att byta brytarna, även om det är möjligt att göra känns det inte värt besväret när mössen ju är slitna i övrigt också.

Alternativ då?
G502 X låter för min del som den mest intressanta, sen när man ev någon gång ska spela.

Köpte en M650 för att prova hur den var, fick den billigt och tänkte kunna ha den tillsammans med bärbar sen, den är mindre men inte alls dålig om man justerar upp känsligheten som är ställd för lågt som standard. Ska man köpa en sådan måste man vara noga så att det är den största varianten och för rätt hand, den finns i olika storlekar och för vänster el höger hand.

MX Master är större och har fler knappar, den är en populär icke-spelmus och många trivs bra med den trots att den i början kan upplevas som för stor.

Permalänk
Medlem

Var köper man en ny Omronbrytare till min G603:a till ett hyggligt totalpris inkl. frakt? Har beställt en ny G309 så när jag får den så kan jag tas isär 603:an för att se hur komplext det är? Har grundläggande lödkunskap

Permalänk
Medlem

Hur länge sen är det du köpte musen? Tror Logitech har 3 års garanti på sina möss. Är inne på min tredje G Pro Wireless, bytte ut samtliga möss via RMA från Logitech. Det är en sån typisk Logitech grej det där med dubbelklick.. De har försökt med firmware och allt möjligt men en helt ny mus kan börja dubbelklicka så fort du sätter i den i datorn. Min sista mus har varit okej som tur är, men nästa köp blir inte något Logitech. De fortsätter med samma skräp till brytare trots problemen.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Har en LogiTech G603 mus och jag upplever problem ofta att den ger dubbel-klick fast jag bara gjort ett klick?
Och jag har kollat inställningar mm. och dom är helt normala? Är det brytaren som spökar och är det bara att
gilla läget och köpa en ny? Och vilken Logitech ska man satsa på, vill ha en kvalitets mus men spelar inte.

Om du är händig så är det bara öppna upp musen, använda typ en skallpell eller liknande för att ta av locket på switchen, (plastlås på vardera ände som är enkla att bryta sönder), ta bort kopparplattan?, justera bladfjädern på denna, det brukar vara att "platta till" den lite, så att den böjda biten spänner ut lite mindre, montera tillbaka kopparplattan och montera ihop switchen igen så kommer den fungerar problemfritt igen.

Blir den för högljudd får du öppna upp den igen och böjat ut den lite.

Tänk på att det är väldigt tunn koppar och att du får vara försiktig så du inte böjer sönder den.

Gör du rätt så kommer brytare fungera i ett par år innan du behöver justera den igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

De fortsätter med samma skräp till brytare trots problemen.

Omron brytare är inte skräp dom är bland dom bästa som tillverkas idag.
Problemet är Logitech och övriga mus tillverkare som kör dessa brytare så långt utanför spec att dom helt enkelt inte fungerar länge alls.
Och en anledning till att dom körs så långt utanför spec är att tex trådlösa möss som använder dessa brytare egentligen skulle behöva använda sig av minst 100 gånger mer ström till brytarna och därmed tappa en väldigt stor battertid.

Det är som att ha en bil med en motor som ska fyllas med 5liter olja men den fylls istället med 0,5deciliter heller ännu mindre, och JA det är minst så långt utanför spec som Logitech kör dessa brytare.
Oavsett vad tillverkaren av motorn säger hur länge den ska hålla så kommer den inte hålla många minuter.

Visa signatur

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@grizzly666 är korrekt, verkar som om man kör brytarna utanför spec.

Men om musen i övrigt är hel och fräsch är det ett roligt kvällsprojekt att byta brytare. Finna även lite variation på ”klick-karktäristik” att välja på. Sök här i forumet och du kommer hitta medlemmar med betydligt mer erfarenhet av olika brytare. Själv har jag renoverat alla 3 G603-möss i familjen just för samma fenomen. Då kan man även passa på att byta ”skates” (har ej någon bra svensk term) om man vill ha mera glid.

Permalänk
Hedersmedlem

Även jag haft problem med detta just på G603. Mina har börjat dubbelklicka sporadiskt efter ca två år. Försökte reklamera dem, men det var väldigt svårt eftersom det bara hände ibland. Jäkligt kasst av Logitech.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har nu beställt nya Omron brytare från AliExpress för en 50:lapp inkl. frakt. Sen får vi se hur jag upplever den beställda G309:an, vad jag läst mig till så har den optiska brytare. Om det är en fördel eller inte får vi se?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Omron brytare är inte skräp dom är bland dom bästa som tillverkas idag.
Problemet är Logitech och övriga mus tillverkare som kör dessa brytare så långt utanför spec att dom helt enkelt inte fungerar länge alls.
Och en anledning till att dom körs så långt utanför spec är att tex trådlösa möss som använder dessa brytare egentligen skulle behöva använda sig av minst 100 gånger mer ström till brytarna och därmed tappa en väldigt stor battertid.

Det är som att ha en bil med en motor som ska fyllas med 5liter olja men den fylls istället med 0,5deciliter heller ännu mindre, och JA det är minst så långt utanför spec som Logitech kör dessa brytare.
Oavsett vad tillverkaren av motorn säger hur länge den ska hålla så kommer den inte hålla många minuter.

Intressant! Har Logitech trådade möss med samma brytare och där de skjuter på mer kräm?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Högst troligen inte då det skulle innebära en rätt stor skillnad i komponenter osv på kretskorten och därmed kosta mer pengar.
Främst är det för att chip/sensor körs med 3volt så antingen behöver dom steppa ned 5v till 3v heller steppa upp 3v till 5v och dessa komponenter kostar ju pengar.
Mest troligt är steppa upp till 5v, för skulle dom steppa ner till 3v på sladdlösa möss så skulle batteritiden minska (dock väldigt lite) då all upp/ned steppning av volt tar lite ström då det genereras lite värme.

Kan förövrigt lägga till att detta är varför jag har gått över till optiska/magnetiska/hall effect brytare på mina möss.
Steelseries Prime med magnetiska/optiska brytare har en otroligt bra känsla i trycket/klicket men tyvärr så passar inte musen i sig mig o mina händer och det är den enda dom har med dessa brytare.
Och hur dessa brytare är byggda så kommer dom troligen hålla betydligt mycket längre än tex razers optiska brytare som redan håller betydligt längre än alla elektriska mus brytare.

Razer har betydligt fler alternativ med optiska brytare som känns bra men inte lika bra som steelseries.
Du kan hitta alla deras optiska brytare möss här.
https://www.razer.com/eu-en/technology/razer-optical-mouse-sw...
Tyvärr så är deras programvara till windows inte direkt bra finns både sämre o bättre, till linux funkar razergenie helt ok.
Kör själv med razer basilisk v3 (och v2 på en andra dator där mus inte används så mycket) v3 har nyare brytare som känns något bättre och även scrollhjulet känns lite bättre.
Både v2 o v3 har G502 formen och dom har en freescroll som kopplas i/ur när man scrollar snabbt vilket funkar rätt bra för min del.
Logitech's freescroll som man själv kan koppla i/ur med en mekanisk knapp har dock lite bättre scrollkänsla både vid freescroll och när scrollklicken är "påslagen".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Glömde bort att Logitech G502 X har optiska brytare med har dock ej provat den.
Och såg nu (inte kollat på ett bra tag) att dom även har andra möss med deras optiska hybrid brytare du kan se dom här.
https://www.logitechg.com/sv-se/products/gaming-mice.html?fil...

Dessa brytare är hybrid och kan tydligen ställas in på att vara antingen en vanlig elektrisk brytare heller en optisk varför nu nån någonsin skulle ha nån anledning att köra dom i elektrisk mode!
Aaaahh såg nu att musen drar mindre ström i elektrisk mode vs optisk mode så det är ju en anledning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har nu fått min nya G309:a och nu har jag inga problem med "dubbel-klick" längre. Känslan i brytare och rullhjul är helt OK. DPI inställningen är lätt att göra. Det enda som är lite ovant är att den är mindre än min g:a 603:a, men man vänjer sig nog:)

Återkommer när och om jag lyckas byta Omronbrytaren i 603:an.

Permalänk
Medlem

Har nu bytt ut den primära Omron brytaren i min Logitech G603 mus. Följde den fina instruktionen som finns på IfixIt!
Man behöver ett set precisionsmejslar ( stjärnskruvmejslar som gärna är lite magnetiska ) och lödutrustning.
För mig tog bytet en knapp timme och nu har jag en mus utan "dubbelklickningsproblem"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LJN:

Har nu bytt ut den primära Omron brytaren i min Logitech G603 mus. Följde den fina instruktionen som finns på IfixIt!
Man behöver ett set precisionsmejslar ( stjärnskruvmejslar som gärna är lite magnetiska ) och lödutrustning.
För mig tog bytet en knapp timme och nu har jag en mus utan "dubbelklickningsproblem"

Klara man sig alltså utan att löda?
Jag tror jag har min dubbelklickande mus i en låda. Man kanske skulle ge sig på den.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Återkommer problemet kan jag varmt rekommendera att byta till något annat än Omron. Jag har bytt brytare i mina möss flera gånger och Omron-brytare höll aldrig mer än 6-12 månader. Nu har jag Kailh GM 4.0 i min nuvarande och de har inte en tillstymmelse till dubbelklick efter nästan fem år.

Skrivet av giplet:

Jag tror jag har min dubbelklickande mus i en låda. Man kanske skulle ge sig på den.

Finns några få modeller med sockelmonterade brytare (känner bara till ASUS ROG Gladius II/III) men annars krävs det lödning.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Tyvärr, det är lödning som gäller där löd demontering är det "svåraste" Kräver lödfläta eller en tennsug och basic lödkunskap.