Inet - Världens bästa butik?

Permalänk

Inet - Världens bästa butik?

Jag fick fantastisk service av dem nyligen som jag vill berätta om. När jag senast skrev om hur bra jag tycker Inet är här (över 10 år sedan?) så blev folk så himla upprörda för de hade fått dålig service. Här är några poänger som kanske inte är uppenbara för alla när det gäller returer:

1.) Var artig. Det är människor som tar emot dina förfrågningar.

2.) Behandla saker som om de inte är dina, alltså extremt försiktigt. Det gäller även förpackningen. Helst ska man öppna saker så det inte syns att de varit öppna.

3.) Var lite ödmjuk. Speciellt om man ber om saker som butiken inte är skyldig att erbjuda.

I alla fall. Jag köpte en AM5 platform i januari. Så himla bra och nöjd. Gjorde väldigt mycket research på moderkort och det blev ett Asrock B650 Steel Legend. Jag är inte så mycket att pyssla med det, jag vill helst bara installera, tweaka lite och sen köra. Men som ni säkert vet brände rätt många 9800x3d upp på asrockmoderkort https://www.techpowerup.com/forums/threads/tech-youtuber-high.... Som synes är asrock kraftigt överrepresenterade här. Så i slutet på maj, långt efter att 30 dagar retur hade gått ut mailade jag inet och bad att få returnera kortet och citerade "extraordinära omständigheter". Jag hade väl rätt lite hopp om att det skulle bli accepterat men som du säkert förstår blev returen accepterad.

Så jag köpte ett annat moderkort. Bra kort och allt men biosen är buggig. Tydligen har man uppgraderat UI så det är mer buggar än man ska behöva stå ut med. Så jag returnerade kortet. Returen blev accepterad.

Så jag köpte ett moderkort för tredje gången. Det var inte en helt okomplicerad väg hit men jag vill tacka Inet så himla mycket för fantastisk service!

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

Fått samma bemötande av Netonnet.

Handlar enbart av inet & netonnet.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Det är alltid kul att höra när butiker ger ett bra bemötande och hjälper kunden. Håller definitivt med om alla dina tre punkter.

Har fått bra bemötande av Inet, men även Webhallen och Dustin. Har inte varit med om att Inet stuckit ut extra positivt på något sätt ännu, men har samtidigt inte behövt be om något utanför deras normala regler.

Nvidias support för deras Nvidia Shield TV är annars den som gjort flest saker utöver vad som kan förväntas dock. Fick en fjärrkontroll utbytt över ett år efter att garantin gått ut, vilket i praktiken krävde ett första misslyckat byte där det nya exemplaret hade samma fel (inbyggt litet lithium-batteri som legat på ett lager och laddat ur tills cellerna tagit skada) och sedan ett andra utbyte till en nyare modell av fjärrkontrollen med utbytbara batterier. Även det sistnämnda är inget de egentligen ska göra. Har även fått en defekt Nvidia Shield TV Pro 2019 utbytt flera år efter att garantitiden gått ut och trots att jag saknade kvitto (men påtalade att garantin gått ut). Detta var innan de badade i pengar på grund av AI-boomen.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hade liknande erfarenhet från Inet när GTX 970-"skandalen" drog igång ang. dess 3.5GB minne
Fick skicka tillbaka mitt kort utan några som helst konstigheter, något som var väldigt passande eftersom ett GTX 980 var nedsänkt till ca 3500 kr... Ungefär det som mitt 970 kostade om jag inte minns helt galet. En rätt trevlig uppgradering!

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

jag håller med om att dom är bra.
lite åt det dyrare hållet men det är servicen man betalar för.
jag föredrar dock amazon. som inet fast billigare. lika bra support

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Det kan väl inte vara svårt för folk att förstå att man ska vara artig och ödmjuk mot andra. Inte bara när man ska returnera ett köp😂

Permalänk
Skrivet av danneee:

Det kan väl inte vara svårt för folk att förstå att man ska vara artig och ödmjuk mot andra. Inte bara när man ska returnera ett köp😂

Det hörs tyvärr att du inte jobbat med försäljning eller support mot privatpersoner….
Herregud vilka miffon det finns därute!
🤮🤮🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krockmannen:

Det hörs tyvärr att du inte jobbat med försäljning eller support mot privatpersoner….
Herregud vilka miffon det finns därute!
🤮🤮🤮

Det räcker med att ha jobbat i vården i ett antal år samt häckat här på swec:)
Mitt inlägg var menat att vara en uppmaning, inte ett blåögt påstående.

Permalänk

Ah Inet. Jag tror jag köpte min första cdrom-spelare där fast det var långt innan de flyttade till gamla adressen på Ringön och innan Peter Erlandsson tog över som VD efter hans affär Gamezone la ner. Jag gillar dem skarpt!

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Medlem

Dom är bra, men sticker inte ut nämnvärt över andra butiker som har en fungerande/bra support o.s.v.

Har aldrig riktigt förstått det här med att vara fanboy av en butik. Man kan vara nöjd med en butik, men att låta det gå så långt så att man blir blint lojal och/eller fanboy känns konstigt för mig. Det är ju ett företag som vill tjäna så mycket pengar som möjligt i slutändan. Men är det nåt som vissa andra butiker kunde lära sig av Inet så är det att tänka långsiktigt. D.v.s. en nöjd kund är en återkommande kund. Det är inte alla som anammar den filosofin, tyvärr. Sen så tror jag att deras streams med erbjudanden och tävlingar m.m. är ett effektivt sätt att locka kunder till att köpa mer.

Permalänk
Medlem

Själv vart kund hos Inet sen jag var 15... Fick mitt första GPU då, ett AMD HD4850. Har sedan dess handlat på: Inet, Webhallen, NoN, Onoff, Power, Elgiganten, siba, Komplett etc etc.

Inet, NoN och Komplett är överlag dem tre återförsäljarna som levererar alltid. När det gäller IT etc är Inet alltid ärliga och riktiga, som andra skrivit.

Var rationella och trevlig, det ska man inte behöva säga. Det borde man lärt sig från barnsben, ha lite respekt till andra människor.

Inet har båda väldigt kunnig kundtjänst, duktiga personal i butiker och allmänt verkligen bryr sig om sina kunder. Även när saker går illa och där det egentligen inte är en skyldighet för Inet att göra något så går dem alltid extra steg längre.

Det har dem alltid gjort mot mig, däremot är det sjukt tråkigt att dem inte kan öppna en fysisk butik här i staden, hade varit väldigt bra ^^

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Skrivet av danneee:

Det räcker med att ha jobbat i vården i ett antal år samt häckat här på swec:)
Mitt inlägg var menat att vara en uppmaning, inte ett blåögt påstående.

Jag förstår det. Har för övrigt också jobbat inom vården men tyckte datorbutiken var långt värre 😆

Permalänk

Amazon förkroppsligar "Emprace, expand, extinguish" och anledningen till att jag bara handlar där när det är något mer ovanligt jag behöver. Om man handlar hos dem kommer alla andra butiker försvinna och sen höjer de priset och sänker servicen.

Netonnet sa till min mamma att hon skulle få hjälp att få tv:n uppenburen av budet men istället var jag tvungen att åka ut. Kanske inte en dealbreaker men jag glömmer aldrig.

Inet, i min mening, gick "beyond the call of duty" det var därför som jag tyckte det var värt att skriva ett inlägg om det här. I en tid när fler och fler affärer ger sämre och sämre service och producerar sämre och sämre produkter behöver vi vårda de som är lokala och tar en lite mer långsiktig riktning och inte bara försöker maximera vinst för nästa kvartal. Det är en affärsstrategi, för vi ska ju inte vara naiva, men den som jag föredrar att ha att göra med när jag köper lite dyrare produkter.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

Inet gillar jag och deras fysiska butiker. Dock är det synd att ofta har dom sällan en viss vara i lager på deras butiker trots att dom har ibland 20+ på weblagret

Permalänk
Medlem

Inet är det självklara valet för mig i 9 fall av 10. De är dock lite dyrare på vissa produkter (spel & LEGO är två kategorier jag kan komma på direkt) men servicen man får där är världsklass. Besöker hellre Sisjön än att få det hemskickat.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9