Lödstation/Lödkolv för 0-1000 kr. Vad rekomenderas?

Permalänk
Medlem

Lödstation/Lödkolv för 0-1000 kr. Vad rekomenderas?

Hejsan

Länge funderat på att skaffa en lödstation/lödkolv och känner att jag mer och mer saknar en. En station känner jag är mer mångsidig så det känns som det bättre valet i längden.

Det jag just nu skulle behöva löda är en Traxxas RC kontakt på en HobbyWing MAX8 ESC. Första gången så lånade jag skolans lödkolv och lödstation. Tyvärr så höll det inte och lödningen har nu släppt, så ha behövt köpa ny kontakt och behöver nu löda fast den.
Nu i efterhand så skulle jag bara köpt kontaktadaptrar. Men blev övertalad av en vän att byta kontakt istället...

Men jag har känt att jag ibland även skulle kanske kunna ha nytta av en station även för små saker som elektronik, och även varma upp gänglåsmedel för att lättare få bort skruvar på min RC bil.

Jag har läst runt lite och den som mest verkar rekommenderas är en Weller WE 1010. Men den kostar för mycket.
Jag känner att jag skulle kunna ha nytta av stationen kanske ett par gånger max om året. Budjeten är max 1000kr, och jag vill ju gärna inte överspendera men också inte underspendera.
Har förstått att man gärna vill ha en termometer i spetsen så att stationen/kolven automatiskt skysterar temperaturen om den blir kall.

Har lite kollat på dessa. och tror de skulle passa? Men vet inte om det är bra eller dåliga eller om jag kan klara mig med något mer simpelt.
https://www.conrad.se/sv/p/lsl-450-lodstation-digital-60-w-20...
https://www.conrad.se/sv/p/toolcraft-to-8962-esd-lodstation-d...

Mvh

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Du kanske kan komma undan med en Pinecil V2 eller Fnirsi HS-02A?

Vad är det för slags kontakter du vill löda? Jag vet inte hur en Traxxas RC kontakt ser ut, har du någon bild?

Permalänk
Medlem

Weller är inte så värst bra till priset. Vissa av dem saknar säkring och gör lite andra dumheter vilket inte borde vara en grej vid det priset.

Av de två du hittat så är ju frågan hur det är med att köpa nya spetsar framöver då de slits.
Om det är lätt att få tag på dem till den billigare så lägg pengarna där, det ser ganska vettigt ut.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Jag löder det mesta med min gamla biltema lödkolv. Allt från kretskort till att laga trasiga plast detaljer.
Den ör så billig så det gör inget om den går sönder.

Har en finare kolv med station, den ligger fortfarande inplastad i en låda flera år senare då jag klarar mig så bra med den billiga jag har.

Ska du göra mer avancerade lödningar där kraven är höga på rätt temp mm är nog en dyrare bättre.
Ska löda om ett par avancerade kretskort om ett tag och då får nog min fina göra debut.

Löder flera gånger om året ibland större kretsar som kan ta ett bra tag att bli klar med.

Ska du bara löda lite rc kablar och kontakter kommer en billig kolv hålla länge.

Lite som med folk som köper en borrmaskin för 5k för att de sätter upp en tavla vart 5te år. De klarar sig då lika bra med den för 159kr.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera en JBC kopia i den prisklassen. Själv har jag en Aixun T3B som jag kör genuina JBC spetsar med.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf

Håller med. jag körde länge på den analoga lödstationen som kjell & company sålt i 10-15 år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köp absolut ingen pencil, batteridriven, usb-c, solvärmd, stirrglödgad enhet utan sikta på en helt vanlig klassisk lödstation.
Om något så ska den vara velleman kompatibel med lödspetsarna för en bra ren spets är a och o.
Unvik nåltunna spetsar utan kör något grövre, ytspänningen gör jobbet åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Köp absolut ingen pencil, batteridriven, usb-c, solvärmd, stirrglödgad enhet utan sikta på en helt vanlig klassisk lödstation.
Om något så ska den vara velleman kompatibel med lödspetsarna för en bra ren spets är a och o.

Varför? De gör jobbet om man ska göra några få lödningar per år.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Skulle vilja säga att det beror på. Löder du små ytmonterade saker behövs (oftast) inte massa effekt och en tunn spets är definitivit att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Varför? De gör jobbet om man ska göra några få lödningar per år.

Nej de gör jobbet sjukt dåligt, i regel. Inte sett något undantag.
Klassiskt är bäst i detta fall för normala lödningar som normalt folk gör.
0.5% av alla här skulle komma på tanken att ge sig på ytmonterat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Det är typ samma watt som vanliga lödstationer, använder du samma/liknande spetsar har jag svårt att se varför det skulle bli så mycket sämre?

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar, tips och förslag än så länge 😃 ska kolla igenom de ordentlig. 🙂

Det är dessa kontakterna.
https://www.kullagergrossisten.se/product/trx3070r-traxxas-id...
Som ska på kablarna på denna ESC.
https://www.kullagergrossisten.se/product/hobbywing-ezrun-max...

De är rätt grova kablar och när jag gjorde det första gången med skolas saker så behövde jag nästan två lödkolvar ibrand för att få mitt lödtenn att smälta samman med kontakter och kabel. Det var okså första gången på flera år som jag lödde, så kan säkert gjort en del fel med. Där av så är det nog därför en har lossnat.

Jag vet inte vad skolan hade för några lödkolvar men de hade en grövre platt spets mins jag i alla fall.

Ja nä
Jag kommer välja en som går på vanlig kontakt från väggen. Känner inte för batteri eller gas, plus att de är dyrare i början och eller längden.

Och ja jag är mycket väl medveten om att en biltema lödkolv troligen kanske skulle vara tillräckligt. MEN jag är inte säker då vissa har skrivit att den värmer dåligt. Och det finns några olika att välja på
Och man vill ju inte köpa något som inte klarar av det.

Jag ska erkänna att jag mycket är dåligt påläst på det här ämnet. Men jag försöker bli bättre 🙂

Edit:

Visa signatur

Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spiffman:

0.5%? Ytmonterat är inte direkt ovanligt i modern elektronik. Och inte särskilt svårt heller, det har fått något skumt rykte som om det vore omöjligt att löda eller något.
Jag körde ytmonterat till det första projektet jag designade och hade inga problem. Den enda kunskapen jag hade var från att läsa online och från att öva på 2-3 trasiga PCBs i förväg.

Självklart är det skillnad på enklare ytmonterat (typ SOIC) och hardcore (200+ "pins" BGA, passiva komponenter i 01005-storlek osv). Det förstnämnda är lätt, det sistnämnda halvt omöjligt, och där kan jag hålla med om 0.5%.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

0.5%? Ytmonterat är inte direkt ovanligt i modern elektronik. Och inte särskilt svårt heller, det har fått något skumt rykte som om det vore omöjligt att löda eller något.
Jag körde ytmonterat till det första projektet jag designade och hade inga problem. Den enda kunskapen jag hade var från att läsa online och från att öva på 2-3 trasiga PCBs i förväg.

Självklart är det skillnad på enklare ytmonterat (typ SOIC) och hardcore (200+ "pins" BGA, passiva komponenter i 01005-storlek osv). Det förstnämnda är lätt, det sistnämnda halvt omöjligt, och där kan jag hålla med om 0.5%.

Det dåliga rycket är kopplat till dåliga erfarenheter pga dålig (billig och sliten sådan) utrustning på skolor och dylikt.

När jag provade ytmontering i gymnasiet hade de endast "ombyggd kina-hårtork". Blåste aningen ingenting alls eller nästan för mycket, och varm blev den, men kaliberingen var hemsk...

Sedan är det ju skillnad på att löda ytmonterat med/utan varmluft. (det före är betydligt enklare)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min personliga reflektion är att några grundläggande saker har missats. Som vid all sammanfogning skall ytan vara så ren som möjligt. Vid lödning är ett lödtenn med flussmedel en god hjälp. (Den länkade förefaller vara fri från fluss.) Isolera så gott det går närliggande värmeavledande ytor. Ha ett lämpligt hjälpmedel för att hålla objektet så att man inte behöver "fippla" runt. Välj diameter på lödtennet och effekt efter godsets volym. För "normal" lödning bör denna var nog bra. Har under många år (40) pysslat med lödning då och då både yrkesmässigt och som hobby och har ganska bra koll.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Min personliga reflektion är att några grundläggande saker har missats. Som vid all sammanfogning skall ytan vara så ren som möjligt. Vid lödning är ett lödtenn med flussmedel en god hjälp. (Den länkade förefaller vara fri från fluss.) Isolera så gott det går närliggande värmeavledande ytor. Ha ett lämpligt hjälpmedel för att hålla objektet så att man inte behöver "fippla" runt. Välj diameter på lödtennet och effekt efter godsets volym. För "normal" lödning bör denna var nog bra. Har under många år (40) pysslat med lödning då och då både yrkesmässigt och som hobby och har ganska bra koll.

Jag visste inte att det fans lödtenn med fluss medel?
Det jag köpte var det som fans i clasohlson butiken i stan.

När jag lödde så först så sandpapprade jag ytan lite och sedan gjorde rent med isopropanol.
Tyvärr så hade skolan inget bra sätt att hålla fast det man löder (något som jag har lagt som förslag att de borde skaffa. (Skolan är ny och vi elever fick komma med förslag på vad de borde införskaffa)) så gjorde så gott jag kunde med ett par tänger och en metallplatta som underlägg för att skydda bordet. Så ja tyvärr allt annat än perfekta förhålanden. Men det har hållit i ett år i alla fall Och jag använde inte fluss, visste inte om det behövdes och vad för nytta det direkt gjorde då.
Nu vet jag ju lite mer och ska försöka införskaffa mig det med

Som ni kan se på bilden så är ytan man ska löda mot inte häller så värst superstor.

Den stationen är lite över gränsen. 🤔 Men skulle ni värkligen säga att det är den bästa för priset och min anvädning så kan jag tänka mig att köpa den i så fall 🙂

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kjell verkar ha fått in bra lödtenn med flussmedel: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/lodning...

Ingen aning om priset är bra dock, blyfritt var nästan oanvändbart senast jag skulle ha tag på lödtenn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I ärlighetens namn bör i stort sett vilken enkel lödstation funka för ditt behov. Dock tänker jag att det kan vara bra med minst 30-35 W effekt. Jag har tre olika lödpennor och två riktiga lödkolvar. Val av vilken bestäms av uppgiften.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

I ärlighetens namn bör i stort sett vilken enkel lödstation funka för ditt behov. Dock tänker jag att det kan vara bra med minst 30-35 W effekt. Jag har tre olika lödpennor och två riktiga lödkolvar. Val av vilken bestäms av uppgiften.

Ja jag tror det igentligen med. Men då jag har noll koll på vad som är kanske riktigt dåligt, tänker att alla kanske inte är helt ärliga med Watt talet. Så kände jag att det är säkrast att fråga först 😊
Traxxas rekommenderar 40w minimum, så tänker jag kollar på 50w och uppåt för lite marginal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick låna en Velleman Lödstation VTSS5 från en vän.
Tyvärr så orkade inte den varma igenom kabeln och smälta mot kontakten.
Den värkar vara på 50w (står inget på den, men sökt på nätet) och om inte den orkar så funderar jag nu starkt på denna 100w penna från biltema . Tycker att den då i så fall borde orka 🤔

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mega-Dark:

Fick låna en Velleman Lödstation VTSS5 från en vän.
Tyvärr så orkade inte den varma igenom kabeln och smälta mot kontakten.

Använde du mycket lödtenn? Och flussmedel?
Att bara hålla lödkolven mot överför inte mycket värme, man måste ha massvis med (flytande) tenn för att förbättra värmeöverföringen. 50 W borde inte ha några problem att värma en sladd och en kontakt, det ska räcka till att värma relativt stora kopparområden på ett kretskort.

Flussmedlet hjälper genom att ta bort oxider och allmänt skräp som också kan försämra värmeöverföring.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Om man inte löder hela dagarna duger det bra med hobbykvalitet. Jag använder https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/lodning... för 349.90:- Nu kommer nog en "expert" att döma ut mitt förslag och påstå att jag inte begriper. Jag har avlagt flygvapnets mjuklödnings certifikat som krävs för flygelektronik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Om man inte löder hela dagarna duger det bra med hobbykvalitet. Jag använder https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/lodning... för 349.90:- Nu kommer nog en "expert" att döma ut mitt förslag och påstå att jag inte begriper. Jag har avlagt flygvapnets mjuklödnings certifikat som krävs för flygelektronik.

jag körde många år på den. mycket mångsidig till priset och spetsar är billiga för den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Pinecil är kanon. Betydligt bättre än andra lödkolvar för under 500 kr och går köra från datorladdaren eller till och med kraftigare varianter av powerbanks där man inte har eluttag.

Förstår inte riktigt vad man kan ha för problem med den. Sen får du såklart tycka precis tvärt om. Men jag tror inte att sin syn på denna lödkolv motsvarar vad de flesta tycker överhuvudtaget.

Dessutom samma effekt på dessa som på de flesta andra lödkolvar som inte kostar 10 gånger mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Använde du mycket lödtenn? Och flussmedel?
Att bara hålla lödkolven mot överför inte mycket värme, man måste ha massvis med (flytande) tenn för att förbättra värmeöverföringen. 50 W borde inte ha några problem att värma en sladd och en kontakt, det ska räcka till att värma relativt stora kopparområden på ett kretskort.

Flussmedlet hjälper genom att ta bort oxider och allmänt skräp som också kan försämra värmeöverföring.

Jag försökte men jag fick inte upp temperaturen så att det änns började smälta om jag inte satte spättsen direkt i.

Jag har inte hittat något flussmedel här omkring tyvärr. Det som Clas olsson har var inte lämpat för elektisk lödning och ingen anna butik i stan har häller. För att fluss istort sett alltid kommer i lödtråden.

Kabeln är 3-4mm typ tjock (5mm med höljet) och massa små trådar i (som en högtalarkabel) Och värmen kommer inte igenom den. Tennet lägger sig mest bara åvanpå. Har lagt ten på både kabeln och kontakten män när jag trycker åvanpå kabeln mot kontaktplattan så händer inget mer än att bara den övre delen med ten på på kabeln smälter lite. Rästen förblir solitt. Tror att kablen leder bort för mycket värme, för den blir varm. Men inte där jag försöker löda.

Det bästa jag lyckades med, efter att hållit kolven nere vid basen.

Och det är enligt mig inte bra nog. 🙁

Har suttit och varmt åvanpå i 5min och inget händer.

Edit: Det är detta jag försöker göra! Fast på en ESC då och inte ett batteri 🙂

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Det som Clas olsson har var inte lämpat för elektisk lödning

Kjell skriver något liknande, Vilket känns lite märkligt då de förmodligen säljer mer lödtenn än classe

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har använt Weller lödstation i princip hela mitt yrkesverksamma liv. Även privat använder jag Weller och det är en lödstation som jag verkligen uppskattar.
Idag har jag en Weller WECP-20 Antistatic hemma som jag använder vid lödarbeten. Den är ESD-skyddad, vilket är en fördel i och med att jag har den på en ESD-matta.

Lödtenn som jag använder är Multicore i olika tjocklekar. De säljs med flussmedelskanaler i lodet.

Något du bör tänka på är att det finns produkter som är lodade med blya och blyfritt lod. Idag är det i synnerhet blyfritt lod i produkterna. Blyfritt lod kräver högre temperatur för att smälta.

Du kanske kan hitta en begagnad lödstation till bra pris.
Den här sidan visar hur min lödstation ser ut och att en begagnad station sålts för 500 kronor plus moms.

https://www.bidpal.se/objekt/993034/lodstation-weller-wecp-20

Permalänk
Medlem

Kör med Weller med, en WTCP S.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Jag har använt Weller lödstation i princip hela mitt yrkesverksamma liv.

Bort med Weller...

Visa signatur