Permalänk
Medlem

Köpråd ny dator

Hejsan.

Några funderingar på denna datorn? Kommer att kompletteras med ett Intel Arc B580.

https://www.inet.se/lista/QimbO/hm-ny-dator

Tacksam för feedback.

Permalänk
Medlem

Inga takers?

Permalänk
Medlem

Hej!

Det finns alltid förändringar man kan göra för att förbättra. Men det som absolut sticker ut allra mest i ditt byggförslag, är att du har valt hela 128 GB RAM som desutom är ganska långsamma!

128 GB är vansinnigt mycket och det ska extremt mycket till innan alla 128 GB kommer till nytta! Personligen har jag Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium. Dom är löjligt stabila och finns även som 64 GB vilket även det är overkill för de flesta. Dessa minnen men med 64 GB eller möjligen samma med 96 GB tror jag är betydligt bättre val än dom som du har valt.

Vad ska du ha datorn till (?) är ju naturligtvis en avgörande fråga när det kommer till val av mängden på just
RAM.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Ursäkta sent svar, men jag tror inte den Kylaren (arctic III) är den bästa på grund av passform mellan den och Intel CPU, då bägge är aningen konkava, så det behövs mycket kylpasta för att fylla hålrummet. Den är utmärkt till AMD, men med Intel hade jag nog rullat tärningen med en annan eller forskat lite i det.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Det finns alltid förändringar man kan göra för att förbättra. Men det som absolut sticker ut allra mest i ditt byggförslag, är att du har valt hela 128 GB RAM som desutom är ganska långsamma!

128 GB är vansinnigt mycket och det ska extremt mycket till innan alla 128 GB kommer till nytta! Personligen har jag Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium. Dom är löjligt stabila och finns även som 64 GB vilket även det är overkill för de flesta. Dessa minnen men med 64 GB eller möjligen samma med 96 GB tror jag är betydligt bättre val än dom som du har valt.

Vad ska du ha datorn till (?) är ju naturligtvis en avgörande fråga när det kommer till val av mängden på just
RAM.

Hej och tack för feedbacken, låter vettigt att byta ut till dina föreslagna RAM-minnen. Datorn används till spelande och multimedia och uppgraderingen blir från en 4th gen intel (en vän till mig som ska uppgradera). Spelar lättare och mulitmedia etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ursäkta sent svar, men jag tror inte den Kylaren (arctic III) är den bästa på grund av passform mellan den och Intel CPU, då bägge är aningen konkava, så det behövs mycket kylpasta för att fylla hålrummet. Den är utmärkt till AMD, men med Intel hade jag nog rullat tärningen med en annan eller forskat lite i det.

Tack Arctic III gick vi på mest då det är en av de mest populära AIO. Kikar runt på vilka andra som finns.