Nu har Microsoft allt tabbat sig: Förstör Alt+Tab i ny uppdatering

Permalänk
Melding Plague

Nu har Microsoft allt tabbat sig: Förstör Alt+Tab i ny uppdatering

Skippa valfria uppdateringen KB5060829 om du använder kortkommandot ofta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den rubriken, love it.

Permalänk
Medlem

Testavdelningen har tabbat ut.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

André, sluta flina!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Testavdelningen har tabbat ut.

Det gjorde den för flera år sedan, permanent.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Valfria är beta (du testar nya sakerna innan alla får patchen)

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Det gjorde den för flera år sedan, permanent.

Inte då, den utgörs av användarna, med resultat därefter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Inte då, den utgörs av användarna, med resultat därefter...

de får ju ingen officiell titel för det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Av de senaste 6 nyheterna i flödet på Swec så handlar 5 om Microsoft.

Permalänk
Medlem

Har den KB installerad och mitt alt+tab funkar som vanligt

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Har den KB installerad och mitt alt+tab funkar som vanligt

Går man till källan så står det att problemet endast finns på vissa installationer efter uppdateringen lagts till.

Visa signatur

Permalänk

Top notch rubriksättning. 🤌👌

Permalänk
Medlem

Jag har haft bekymmer med alt tab mellan spel och webbläsare/skrivbord ända sen 24H2. Ibland låser sig spelet helt och går inte att tabba tillbaka förens efter flertalet försök. Dock har inställningen i spel forground/background fps ställt till det för mig i detta fall. Tar jag bort background fps helt (dvs det får vara valfri fps) så har det fungerat mkt bättre, dock inte optimalt.

Visa signatur

Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Ms gör så mycket jäkla korkade saker nu att man nästan undrar om de faktiskt vill att Linux plockar mark.

Permalänk
Medlem

Okej...

Det förklarar varför jag svurit en del på senare tid

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Har inga problem

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Inte första uppdateringen de har sabbat senaste tiden även HDR, Dolby vision och multipla skärmar i Windows funkar dåligt efter de skulle göra ett försök att fixa HDR i Windows men blev ännu värre. Microsoft försöker verkligen sabba Xbox och Windows varumärkena.

Permalänk
Medlem

För mig har muspekaren blivit pytteliten i spel efter uppdatering.. Har bara provat i Helldivers 2 än så länge.

Visa signatur

Fractal North || 9800x3D || 5070 Ti || 32GB DDR5 6GHz CL30

Permalänk
Skrivet av mrkhaglund:

Jag har haft bekymmer med alt tab mellan spel och webbläsare/skrivbord ända sen 24H2. Ibland låser sig spelet helt och går inte att tabba tillbaka förens efter flertalet försök. Dock har inställningen i spel forground/background fps ställt till det för mig i detta fall. Tar jag bort background fps helt (dvs det får vara valfri fps) så har det fungerat mkt bättre, dock inte optimalt.

Har haft bekymmer med att tabba mellan spel och skrivbordet sen ungefär 1997.

Det är faktiskt smått otroligt att det fortfarande fungerar dåligt, trist att de tabbat sig igen men det är också på tiden att det faktiskt görs något! Håller tummarna att det faktiskt blir bra sen när dammet lagt sig.

Permalänk

Recent folders

Och återinför Recent folders, omedelbums!
Klåfingriga programmerare....

Permalänk
Medlem

Har helt övergått till WINDOWS + TAB, så för min del är det inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StefanH_STHLM:

Och återinför Recent folders, omedelbums!
Klåfingriga programmerare....

+1

Detta var en obegriplig "förändring" vilket torde ha påverkat miljoner. Det finns en nödlösning med REG EDIT, men det är inte lika bra men funkar.

Permalänk
Medlem

Ut med det gamla, in med det nya!

Nej men usch vad jag hatar alla stora mjukvaruföretag, de gör allt för att göra saker värre. Jag uppdaterade nyss min mobil till one-ui 7.0, som om jag inte visste bättre...

Permalänk

Yes

Skrivet av mryang:

+1

Detta var en obegriplig "förändring" vilket torde ha påverkat miljoner. Det finns en nödlösning med REG EDIT, men det är inte lika bra men funkar.

Yes. Jag har testat att göra den enligt ett youtube-klipp, och det funkade någorlunda bra. Bättre än inget, s a s.
Men när det kom en större uppdatering, så fick man göra om hela proceduren, och då blev det en del knas.

Permalänk
Medlem

Upptäckte detta igår efter lite googlande. Kunde inte alttabba i cs helt plötsligt och det enda jag ändrat var uppdatering av Windows. Avinstallerade skiten och allt löste sig.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 5800X3D GPU AMD Powercolor 9070XT Reaper RAM Corsair Vengeance 2x16gb 3200 MHz MB MSI B450 TOMAHAWK MAX

Permalänk
Medlem

Vad är det här "windows" för nåt? Låter som ett virus.

Visa signatur

Siduction Linux \m/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Förhoppningsvis kommer detta inte vara ett långvarigt problem och företaget lär släppa en fix som löser Alt+Tab-bekymren, med mera. För tillfället är det lätt att undvika problemen genom att inte ladda ner och installera KB5060829. Om du installerat uppdateringen och upplever problem, kan du enkelt avinstallera uppdateringen via uppdateringshistoriken i Windows-inställningarna.

Det gäller ju fram till på tisdag, när den slutgiltiga versionen av denna preview-uppdatering börjar tryckas ut till alla.

Frågan är väl om de hunnit lösa/hantera problemen innan dess.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Windows Update har helt klart blivit en beta-kanal, och då menar jag mer än förr

Permalänk
Medlem

Har inte den installerad och jag har problemet ändå.
Så jag tror det är en annan uppdatering som är problemet.

EDIT: Speciellt när jag spelar spel som Dune Awakening eller CS2, går att alt tabba men får inte upp fönstrena.

Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle proffs:

Har haft bekymmer med att tabba mellan spel och skrivbordet sen ungefär 1997.

Det är faktiskt smått otroligt att det fortfarande fungerar dåligt, trist att de tabbat sig igen men det är också på tiden att det faktiskt görs något! Håller tummarna att det faktiskt blir bra sen när dammet lagt sig.

Jag har inte kört Windows sen det var 98 som begav sig, men nog minns jag att man aldrig skulle tabba ut ur ett fulskärmsspel! 😅