Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

Har börjat kika på Polestar 2, gillar när man är "snugged in".
Kollat på några stycken och de verkar ligga ungefär 60% billigare när det gäller försäkring jämfört med tesla model 3, så väldigt stor fördel Polestar.

Provkör är mitt tips, fin bil och trevlig att köra men "snugged in" är en sak och att få ont i knät efter 5 minuters körning för att knäskålen vilar/pressas mot mittkonsolen är en annan...
Beror förstås på hur man är byggd och vilken körställning man vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag vet att teslorna rostar en del, kanske var den rätt rostfri? Kikade han i balkarna där bromsrören går, där rostar dom som det inte finns någon morgondag.

Besiktningsmännen brukar vara eld och lågor i min gamla 740, fast den är 36 år och ser knappt använd ut med 16 tusen mil på mätaren. Räknar med att kunna få ut minst 50k mil. Systerbilen till den hade gått 60k senast jag hörde om den för 10 år sedan.

Hur långt har din tesla gått? Kollegan har en likadan som gått snart 3k mil och är 3 år gammal. Den är fin och jag har lärt han väl om rostskyddets dygder.

Vill du ta hand om den så håll koll på balkarna där bromsrören går och bultarna som håller i batteriet. Finns en del andra ställen också under alla plast skydd.

Det där hade jag dålig koll på men ska be dom kika på det nästa gång, tack för tipset

Här uppe i Fjellregionen saltas det extremt sparsamt utan sandas istället. Hoppas det ska hjälpa mot fullt rostanfall.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Det där hade jag dålig koll på men ska be dom kika på det nästa gång, tack för tipset

Här uppe i Fjellregionen saltas det extremt sparsamt utan sandas istället. Hoppas det ska hjälpa mot fullt rostanfall.

Snö slasket vi har här i Stockholm är inte nådigt.
Bra att ha lite koll där det rostar, specielt bromsrören i balkarna är utsatta.

https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=36530

Där står det mer om just det och vart du ska kika.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Snö slasket vi har här i Stockholm är inte nådigt.
Bra att ha lite koll där det rostar, specielt bromsrören i balkarna är utsatta.

https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=36530

Där står det mer om just det och vart du ska kika.

Nja, de längsgående ligger inte "i balkarna" utan dolda ovanför batteriet nära tröskellådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nja, de längsgående ligger inte "i balkarna" utan dolda ovanför batteriet nära tröskellådan.

Kanske var en annan bil jag blandade ihop den med. Volvo har ju ett par där de satt TYG av alla saker mellan plast och metallkåporna.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kanske var en annan bil jag blandade ihop den med. Volvo har ju ett par där de satt TYG av alla saker mellan plast och metallkåporna.

Såg det främre hjulhuset på en volvo ifrån 2017 några vänner reparerade, och det såg fint ut vid plåten och var inte otympligt gjort.

Och tyg o tyg, såg ju ut som en variant gjord för o tåla en hel del, verkade torka ur fort osv, och man hade tänkt så fukten inte skulle bindas mot plåten i hjulhuset utan skulle torkas, verkade genomtänkt.

Och så många hjulhus jag sett i plåtbilar med rost i, eller rost under när man tar bort skydd i plast osv, så tyckte jag det var en smartare lösning, borde kunna göras likadant i elbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinclairhacker:

Såg det främre hjulhuset på en volvo ifrån 2017 några vänner reparerade, och det såg fint ut vid plåten och var inte otympligt gjort.

Och tyg o tyg, såg ju ut som en variant gjord för o tåla en hel del, verkade torka ur fort osv, och man hade tänkt så fukten inte skulle bindas mot plåten i hjulhuset utan skulle torkas, verkade genomtänkt.

Och så många hjulhus jag sett i plåtbilar med rost i, eller rost under när man tar bort skydd i plast osv, så tyckte jag det var en smartare lösning, borde kunna göras likadant i elbilar.

https://www.vibilagare.se/test/rost/orovackande-mycket-rost-p...
https://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-volvo-xc60-2018

Från en av artiklarna:"Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp."

Så nej sådana lösningar vill vi helst inte se om det leder till rost.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://www.vibilagare.se/test/rost/orovackande-mycket-rost-p...
https://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-volvo-xc60-2018

Från en av artiklarna:"Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp."

Så nej sådana lösningar vill vi helst inte se om det leder till rost.

Nej inte med plast som skydd sådär, men det var inte XC60 jag såg, Volvon såg inte ut så. Utan innerskärmen fram var plåt, med rostkydd på vad jag minns, samt filt längst ut som skydd, som man lätt kunde ta bort . Och den hade vad jag märkte skydd så fukt inte skulle samlas mot inre hjulhuset, som var i plåt, utan hållas på yttre sidan av "tyget".

Hålla salt o saltvatten helt ifrån plåten, och se till att kondens osv vid plåten skulle få torka ut såg det ut som.

Så inte inre hjulhus gjort i tyg, så slarvigt skulle jag inte uttrycka det, och det jag såg är inte samma som i aritikeln i länk nr 2.

Första artikeln var jag spärrad ifrån o läsa.

XC60 lösning så lite knäppare ut. Och plast under som inte täcker helt, och som ligger nära plåt, gillar jag inte heller.
(eller plåt o aluminium i tajta kombinationer, men där borde ju Volvo ha koll på de konstruerar)

Men det är väl fördelen med elbilar, ger nya sätt o konstruera och kanske få till chassin o drivlinor som håller.

Jag själv kör ju en BMW i3s, mer sådant tänk ser jag fram emot, mer återbruk o renovering, o mindre med "återvinning" bara genom o mala eller smälta ned. Kollade nyss på hur man renoverade en C5 och t o m den har lite småsmarta ideer, även om det var mer cykel än bil förstås

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinclairhacker:

Nej inte med plast som skydd sådär, men det var inte XC60 jag såg, Volvon såg inte ut så. Utan innerskärmen fram var plåt, med rostkydd på vad jag minns, samt filt längst ut som skydd, som man lätt kunde ta bort . Och den hade vad jag märkte skydd så fukt inte skulle samlas mot inre hjulhuset, som var i plåt, utan hållas på yttre sidan av "tyget".

Hålla salt o saltvatten helt ifrån plåten, och se till att kondens osv vid plåten skulle få torka ut såg det ut som.

Så inte inre hjulhus gjort i tyg, så slarvigt skulle jag inte uttrycka det, och det jag såg är inte samma som i aritikeln i länk nr 2.

Första artikeln var jag spärrad ifrån o läsa.

XC60 lösning så lite knäppare ut. Och plast under som inte täcker helt, och som ligger nära plåt, gillar jag inte heller.
(eller plåt o aluminium i tajta kombinationer, men där borde ju Volvo ha koll på de konstruerar)

Men det är väl fördelen med elbilar, ger nya sätt o konstruera och kanske få till chassin o drivlinor som håller.

Jag själv kör ju en BMW i3s, mer sådant tänk ser jag fram emot, mer återbruk o renovering, o mindre med "återvinning" bara genom o mala eller smälta ned. Kollade nyss på hur man renoverade en C5 och t o m den har lite småsmarta ideer, även om det var mer cykel än bil förstås

Ja tyg är lättare men bäst är nog body eller underredsmassa men det kommer med en nackdel speciellt för elbilar och det är vikt.

Chassin och drivlinor har väll hållt rätt bra. Elbilar har snarare försämrat rostskydd eftersom de jagar vikt på precis allt. Att bygga bort rostfällor på nya elbilar är också en sak som definitivt behöver förbättras. Sett teslor som efter 5 år ser värre ut än mina 35+ år gamla bilar när det gäller rost.

Jag gillar återbruk och renovering, kanske därför min mest moderna eller "nya" bil är 20 år gammal

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Cyklar hemåt i byn, raksträcka skyltad 40 km/t, solen har inte gått ned men likväl blir jag bländad av en bil från långt håll.

Tänker att det har med fartguppet att göra, att det är tillfälligt, men nej, bilen passerar det och fortsätter blända.

När jag till slut möter bilen blir jag inte förvånad, Model Y, inte första gången den modellen bländar mig i trafiken men då brukar det vara mörkt ute.

Antar att någon här känner till hur heljuset på denna bil "fungerar"?
Är det bilens adaptiva system som kör omkring med helljus trots att det är ljust ute eller är det föraren som manuellt behöver slå på det?

Blivit bländad av just Model Y otaliga gånger när man själv kör bil och då kan man åtminstone blinka tillbaka för att få dess system att blända av. Inte lika enkelt att ge sig till känna när man är på cykel*.

* visserligen elcykel så man fick lust att koppla in ett helljus själv för att lösa problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Cyklar hemåt i byn, raksträcka skyltad 40 km/t, solen har inte gått ned men likväl blir jag bländad av en bil från långt håll.

Tänker att det har med fartguppet att göra, att det är tillfälligt, men nej, bilen passerar det och fortsätter blända.

När jag till slut möter bilen blir jag inte förvånad, Model Y, inte första gången den modellen bländar mig i trafiken men då brukar det vara mörkt ute.

Antar att någon här känner till hur heljuset på denna bil "fungerar"?
Är det bilens adaptiva system som kör omkring med helljus trots att det är ljust ute eller är det föraren som manuellt behöver slå på det?

Blivit bländad av just Model Y otaliga gånger när man själv kör bil och då kan man åtminstone blinka tillbaka för att få dess system att blända av. Inte lika enkelt att ge sig till känna när man är på cykel*.

* visserligen elcykel så man fick lust att koppla in ett helljus själv för att lösa problemet

Det är halvljuset. De är felinställda från fabrik. Folk märker det inte och kör runt i 3 år till första besiktningen där de får nedslag på det. Skumt att folk inte märker själva.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det är halvljuset. De är felinställda från fabrik. Folk märker det inte och kör runt i 3 år till första besiktningen där de får nedslag på det. Skumt att folk inte märker själva.

Kändes som helljus med tanke på att det bländade på 500m.
Tänkte om den av någon anledning hade igång adaptiva strålkastare d.v.s. helljus i de områden som bilen bedömmer som "säkra", dock märkligt eftersom det fortfarande var ljus ute.

Permalänk
Medlem

Laddningen har ju tidigare ingått i parkeringsavgiften när man parkerat i något av garagen som drivs av Stockholmsparkering, men det verkar vara på väg att försvinna.

Detta har ju varit riktigt bra speciellt om man har tjänstebil, men märkte förra veckan att det garage på Kungsholmen som jag brukar parkera i rätt ofta, nu hade en separat områdeskod om man vill ladda och det kostade extra (3 kr/kwh).

Idag valde jag därför garaget vid Norra Latin där laddning fortfarande ingår i parkeringsavgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det är halvljuset. De är felinställda från fabrik. Folk märker det inte och kör runt i 3 år till första besiktningen där de får nedslag på det. Skumt att folk inte märker själva.

Kan bekräfta, min situation exakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det är halvljuset. De är felinställda från fabrik. Folk märker det inte och kör runt i 3 år till första besiktningen där de får nedslag på det. Skumt att folk inte märker själva.

Tror inte jag mött en enda Tesla med rätt inställda halvljus. Helt otroligt att man får sälja bilarna så

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Om vi bortser för vad man tycker om Musk.

Om ni hade köpt en model Y idag. Skulle ni köpa en gammal Model Y eller köpa den nya modellen?

Mina tankar:

Just nu går gamla MY att köpa med 0% ränta vilket ger en lägre månadskostnad på ca 1300kr i jämförelse mot att köpa den nya i nuläget med ca 4.24 ränta.

Detta med förutsättningen att du betalar 200k i insats för bilen oavsett modell.

Över 60 mån skulle detta innebära att du sparar 78k på att köpa den äldre modellen förutsatt räntan håller sig runt 4ish %.

MEN. Min tanke är att dem 78k borde gå att räkna hem när du säljer bilen om 4-5 år? Tänker jag helt fel? Eller övervärderar jag värdet på nya modellen?

Det sägs också att försäkring kommer att vara billigare på nya modellen efter garantin går ut då den är byggd för att vara billigare att reparera i sitt nya chassi.

Cash kostar bilarna idag i stort sett samma pris skiljer 10k i värde.

Jag jämför RW LR modeller

Vad tror ni?

Jag skulle köpt den nya. Det är en no-brainer med 0% ränta som är en form av ganska stor subvention av bilen. Värdeminskningen har varit väldigt normal för Tesla jämfört med snittet av bilar. De som tappat mest är Porsche Taycan och Audi.

Personligen så tycker jag dock att fjädringen blivit för mjuk i nya MY, även om jag inte heller var förtjust i chassikänslan i gamla MY, trots att jag älskat chassi och körkänslan i M3 (alla generationer). Men å andra sidan hatar jag den mjuka körkänslan i de flesta bilar, inklusive BMW i4 M50 som jag haft till lån hemma, så jag kanske är extra känslig på denna punkten jämfört med snittet.

Men bortsett ifrån att jag tycker chassit blivit för mjukt/soft på nya MY så var det i övrigt en fantastiskt fin uppgradering. Minst lika premium som våra Mercedes och BMW. Klart mycket mer premium i känsla än VW ID-bilar jag åkt med, samt Hyundai/KIA som jag testkört (för att inte tala om alla billiga kineser som MG och BYD, som är bedrövliga).

Så gillar du det något lite softare chassit så köp nya. Annars så skulle jag avvakta till nya MY P som är precis runt hörnet (har setts testköras på ringen i förra veckan). Den kommer med elektriskt justerbara dämpare, och då kan man nog som på M3 P Highland, välja den inställning som passar ens körstil.

Korta svaret; köp den nya (om den tilltalar dig i övrigt) och skippa den gamla.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Får musken ett ryck och fixar instrumentkluster till alla modeller så skulle jag överväga en Tesla.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Får musken ett ryck och fixar instrumentkluster till alla modeller så skulle jag överväga en Tesla.

Finns ju rätt intressanta eftermarknadsgrejer man kan sätta in själv. Typ sådana här (finns olika)
https://www.youtube.com/watch?v=A-ZkN2K2MLE

Dessa har också lite andra roliga grejer som saknas i Tesla, typ carplay/android auto, och sånt.

Vet inte om dessa är nåt att ha, men jag tycker de verkar ganska vettiga om man verkligen vill ha ett kluster bakom ratten som S/X

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Finns ju rätt intressanta eftermarknadsgrejer man kan sätta in själv. Typ sådana här (finns olika)
https://www.youtube.com/watch?v=A-ZkN2K2MLE

Dessa har också lite andra roliga grejer som saknas i Tesla, typ carplay/android auto, och sånt.

Vet inte om dessa är nåt att ha, men jag tycker de verkar ganska vettiga om man verkligen vill ha ett kluster bakom ratten som S/X

Att det där ens finns visar vilket misslyckande det är att inte erbjuda kunden det från början. Istället sätter man en skärm i baksätet. Snacka om att missa målet.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Att det där ens finns visar vilket misslyckande det är att inte erbjuda kunden det från början. Istället sätter man en skärm i baksätet. Snacka om att missa målet.

Håller inte med. Saknade aldrig en skärm framför ratten i min Model 3. I ID.7 som vi väntar på nu så sitter det en liten rackare som jag inte riktigt tycker fyller någon funktion. Tycker den högre höjden på hastighetsmätaren i Model 3 gjorde mer för smidigheten än vad en centrerad placering skulle gjort, att blicka åt sidan är bättre än att blicka nedåt. Enligt mig då. Däremot hade Tesla kunnat inkludera en HUD. Tyvärr har jag svårt att få dessa skarpa, tror det är en kombination av att jag är lång och mitt brytningsfel, men tanken och placeringen tycker jag om.

Det enda jag egentligen skulle ha uppskattat en skärm till framför ratten är navigering, det ska jag erkänna var ganska trevligt i t.ex Volvos bilar.

Att man satte skärm i baksätet var väl kanske också för att råda bot på idiotin att det fanns noll kontrolmöjligheter för AC och annat där bak tidigare, det är rätt bisarrt.

Men också, jag tycker det är kanon att man öht möjligör tillbehör som dessa och Enhautos grejer med APIer så det faktiskt går att ändra enligt tycke och smak. Var det inte Ford som gick rakt åt andra hållet och började stänga av konton för folk som hade lyckats koppla upp bilen mot t.ex Home Assistant?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Håller inte med. Saknade aldrig en skärm framför ratten i min Model 3. I ID.7 som vi väntar på nu så sitter det en liten rackare som jag inte riktigt tycker fyller någon funktion. Tycker den högre höjden på hastighetsmätaren i Model 3 gjorde mer för smidigheten än vad en centrerad placering skulle gjort, att blicka åt sidan är bättre än att blicka nedåt. Enligt mig då. Däremot hade Tesla kunnat inkludera en HUD. Tyvärr har jag svårt att få dessa skarpa, tror det är en kombination av att jag är lång och mitt brytningsfel, men tanken och placeringen tycker jag om.

Det enda jag egentligen skulle ha uppskattat en skärm till framför ratten är navigering, det ska jag erkänna var ganska trevligt i t.ex Volvos bilar.

Att man satte skärm i baksätet var väl kanske också för att råda bot på idiotin att det fanns noll kontrolmöjligheter för AC och annat där bak tidigare, det är rätt bisarrt.

Men också, jag tycker det är kanon att man öht möjligör tillbehör som dessa och Enhautos grejer med APIer så det faktiskt går att ändra enligt tycke och smak. Var det inte Ford som gick rakt åt andra hållet och började stänga av konton för folk som hade lyckats koppla upp bilen mot t.ex Home Assistant?

Ha! Har levt med en ID7 i ett halvår nu. Den lilla skärmen fyller flera funktioner:

Visar om adaptiva helljuset är på eller inte.
Visar om bilen kan läsa linjerna.
Om den har sparat min föredragna placering i körfältet eller inte.
Vilket "växel" som är i.
Hastigheten.
Inställt avstånd till framförvarande bil.
Om samtliga i kupén har bilbältet på eller inte.
Min inställda hastighet på adaptiva farthållaren.
Laddning och räckvidd.

Finns säkert många fler saker. Dessa kom jag på, på rak arm som jag vardagligen ser på den skärmen som "inte fyller någon funktion".

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Har varit mycket nöjd med min Model 3 ända sedan jag skaffade den i september 2021, bortsett från några saker:

  • Rutorna fryser lätt fast på vintern.

  • Det är inte den tystaste bilen på motorväg.

  • Lastvikten är bedrövligt låg (302 kg, dvs fyra passagerare och deras mobiltelefoner ungefär).

Dock har jag inte haft något att jämföra med, eftersom jag inte haft någon annan bil innan "Falken". Det har därför varit svårt för mig att uttala mig om Tesla Model 3 i förhållande till vad andra tillverkare erbjuder.

<Uppladdad bildlänk>

I veckan har jag tillfälligt haft en Cupra Born – en bil jag länge tyckt är väldigt tuff och gärna velat provköra. Det är fråga om basmodellen med 150 kW motoreffekt och 58 kWh batteri. Det ska sägas att jag inte har kört särskilt mycket, så läs detta inlägg som "första intrycket" snarare än "att leva med". Jag har framförallt inte gjort någon långresa med snabbladdning.

Prestanda

Cupra Born ser onekligen sportig ut, och det första jag gjorde var givetvis att ändra läge från Comfort till Performance. Men vad hjälpte väl det? Självklart kan man inte förvänta sig att en bakhjulsdriven bil med 150 kW specad effekt ska kunna matcha en fyrhjulsdriven Model 3 med mer än dubbla motoreffekten (och Acceleration Boost), men känslan här var att bilen blott är en VW ID.3 med sportigare utseende (vilket den är). Sammanfattningsvis: inte kuuul.

Framförallt upplevde jag att den inte svarade som jag förväntade mig. När jag kör Falken blir jag aldrig illamående trots kvicka accelerationer, men det blev jag efter bara ungefär en kvarts aktiv körning i Cupran. Då ska vi inte ens tala om hur flickvännen, som heller aldrig blir åksjuk, mådde i passagerarsätet.

Interiör

Det vevas gärna vitt och brett om hur dålig byggkvalitet Tesla har. Min upplevelse var om något tvärtom: Cuprans interiör var tydligt plastig och knarrig på flera ställen där Falkens är helt solid. Det enda jag upplevde var märkbart bättre var "dörrklonket" – det låter verkligen billigt på min Model 3!

Det kan nog argumenteras för att Cuprans reglage för att välja färdriktning är mer logiskt än Teslas: man vrider framåt för att köra framåt och bakåt för att köra bakåt, istället för vice versa. Man lär inte heller behöva förklara för sina passagerare hur de ska öppna dörren.

Utrustning

Att jämföra en grundutrustad Cupra Born med en Tesla Model 3 Long Range blir inte rättvist pga prisskillnaden. Men man får basmodellen av Model 3 för samma pris (strax under halvmiljonen) utan att behöva göra avkall på exempelvis eldrivna säten, elektrisk baklucka eller dödvinkelkameror.

Till min förvåning har Cupran inte heller någon frunk − eller fragage som det borde heta på svenska. Var ska man lägga laddkablar och liknande?! Kanske förståeligt med tanke på att den är kortare än Model 3, och i gengäld har den iallafall en betydligt större bagagelucka, även om bagageutrymmet är mindre.

Mjukvara

Teslas app kan göra det mesta: öppna bagageluckan, avfrosta bilen, "starta" den (dvs låta någon annan köra), öppna rutorna, tuta, blinka med strålkastarna – you name it. Appen My Cupra upplevs väldigt rudimentär i jämförelse. Det tog ett dygn innan den äntligen "kom loss" från en oändlig loop av "User is not related to VIN" (trots att jag hade skrivit in rätt VIN), och när den väl började fungera lyckades jag i princip bara styra laddning och klimat.

Klicka för mer information

<Uppladdad bildlänk>

Visa mer

Vidare fick jag vackert se till att komma ihåg en traditionell bilnyckel varje gång jag skulle ut till bilen. Det känns rätt B när man är van vid att bara behöva ha mobilen i fickan för att bilen ska låsa upp och låsa sig automatiskt.

Infotainmentsystemet är helt okej och stöder till skillnad från Tesla såväl Apple CarPlay som Android Auto. Falken upplevs emellertid kvickare i UI:t, trots att den med sin gamla sunkiga Intel Atom är klart långsammare än nyare Tesla-bilar med AMD Ryzen.

Slutligen undrade jag ibland om det verkligen var en elbil jag körde. "Motor av" sa appen, jämte en traditionell förbränningsmotorsymbol – öh? Symbolen återkommer även på bilens skärmar, liksom formuleringar som "lämna tändningen på". Det kanske är standard, vad vet jag, men det känns konstigt.

Slutsats

Jag kan inte säga att Cupra Born är en dålig bil, men jag tycker mig kunna säga att Tesla Model 3 är bättre vid samma prispunkt.

Jo, Born är en ID3 med annat namn (och lite annan styling). Ingen sportig agil bil som kan jämföras med en M3.

Håller annars med dig om att pedalmappningen och styrningen hos Tesla fortfarande är överlägsen alla andra elbilar. Dålig pedalmappning är nog orsaken till en del åksjuka som det talats om gällande andra elbilar här i tråden.

Skrivet av Lidodido:

Med det sagt (även om du sa "bortsett från Musk") skulle jag aldrig köpa en Tesla. Särskilt inte till fullpris med ordinarie ränta. Finns många andra bilar då som konkurrerar både på kvalitet och pris, där man slipper stötta nån som aktivt jobbar för en fascist-diktatur. Även om man inte bryr sig om Musk så finns det andra val som stärker Europa och gör oss mer oberoende från USA. Politiskt ja, men inte personligt mot Musk om man nu är OK med han.

Själv bojkottar jag Volvo och andra kinesiska bilar som stöttar ryssarnas krig i Ukriana, och ser verkligen Kina och Ryssland som äkta fascist-diktaturer.

Även om jag inte själv stöttar Trump, så får man ju ändå i en demokrati leva med att ens sida inte alltid vinner. Det är det som är skillnaden mellan en demokrati och diktatur.

Skrivet av Xyborg:

Generellt så spelar inte modell så enormt stor roll för andrahandsvärdet när det väl gått 4-5 år. Så jag tror inte du ”får tillbaka” pengarna när du säljer den faceliftade.

Däremot är det avsevärt bättre bil än den utgående modellen, enligt alla tester jag sett. Om det sen är värt ~70tkr - det kan nog bara du avgöra.

Med ovan sagt, även om du bortser från Musk:

(själv går Tesla totalt bort pga honom, jag känner inte för att finansiera något som ser Europas försvagning som ett mål)

Tesla är inte alls lika överlägsna som de en gång var. I flera hänseenden ligger de till och med långt efter konkurrensen. De är fortfarande ledande gällande energieffektivitet, och deras infotainment är i absoluta toppskiktet.

Däremot är deras Autopilot, både i standard och i Enhanced utförande lååååångt sämre än konkurrenterna. Volkswagen, BMW, Mercedes och Volvo har samtliga mer kompetenta system i sina nya bilar. Detsamma gäller deras parkeringsassistant, som också lider av att de plockat bort alla sensorer och endast använder kameror. Pålitligheten och noggrannheten är rejält mycket sämre än konkurrenternas.

Till syvende och sist kokar det ner till vad man prioriterar och vilka funktioner man använder mest.

Håller med om att Tesla inte är ensamma längre, och bra för oss konsumenter att de andra biltillverkarna börjat att komma i fatt. Oavsett var man står politiskt så är det alltid bra med konkurrens för oss kunder.

Själv vägrar jag köpa en ny Tesla M3 då de tillverkas i Kina (vill inte stötta hårdföra diktaturer och fascist-stater), men en MY skulle fungera utan problem då de tillverkas i EU med batterier tillverkade i EU. Inte ens alla tyska biltillverkare gör alla sina bilar i EU, eller ens har europeiska batterier.

Problemet jag har med nya MY är att jag tycker den blivit allt för mjuk och soft i chassi. Vill ha lite sportigare och hårdare satt chassi och körkänsla (när jag pressade nya MY på provkörning i kurvor i hög fart så svajade den till lite väl mycket). Men detta är ju mest en smaksak. De flesta andra SUVar, inklusive elektriska, är ju mycket svajigare än nya MY. Så det finns säkert en logik i att ha gjort chassit lite mjukare. Men mig passar det inte personligen.

Skrivet av Bankai:

Jag plockade på mig en Renault 5, det mindre batteriet för 3290:- i månaden. Det är en ren och skär stadsbil dock. Det finns större batteri men då får du gå upp lite i pris, tror det landade på kring 3790 för mellansteg-modellen. Men det är en LITEN bil.

EX30, som postaren funderar på, är inte så mycket större eller rymligare än din R5. Så det skulle nog absolut kunna vara ett alternativ isf. tänker jag.

Jag föredrar själv en R5 som tillverkas i Europa, och inte i Kina som EX30, men det jag inte gillar med R5 är att laddintaget är mer tetigt placerat. Sitter mycket bättre till på EX30. En annan showstopper för R5, som jag annars älskat designen på och mycket annat, är att den inte stöder OPD. För mig är OPD en nyckelsak med att köra elbilar.

Skrivet av macmann1:

En sak som jag uppskattar med teslas infotainment är att alla inställningar är på ett ställe. Ska du ställa in X så trycker du på bilikonen och hittar det där, ska du ställa in Y så trycker du på bilikonen och ställer in det där. Du behöver aldrig fundera på vart på skärmen du ska trycka först. Jämfört med t.ex ID.7 (som jag som bekant är i övrigt helfrälst av) där någon inställning är på bilen, någon annan ligger under appar > inställningar. Något annat under förarstöd. Osv. Visst, man kanske inte alltid vet exakt under vilken underrubrik allt ligger, men jag har aldrig suttit och letat efter något en längre stund.

Jag gillar även att ha kartan i botten och att allting bara öppnas över det, så det är inte som det upplevs som ett appbyte.

Uppskattar reseplaneringen även om jag tycker den förvärmer väldigt aggresivt, iaf nu när det är kallare. Man behöver inte förvärma 1h när man navigerar till en 150kW-laddare..

Håller med. Även om jag gärna sett appar, eller stöd för CarPlay, hos Tesla, så är deras infotainment det (för mig personligen) mest överlägsna gränssnittet. Google Automotive (tex. Volvo, Polestar, Renault) är dock inte allt för långt efter. Också mycket bra, och en god tvåa efter Tesla. Själv hatar jag gränssnittet på Kia/Hyundai (även om bra bilar i övrigt) och VAG/MEB.

Skrivet av Henrico:

Jag hade den upplevelsen med min gamla Id4 där jag fick ett erbjudande minst 50k över vad bilpriser.se anger och som jag tyckte var totalt ointressant. (68% av nypris).

Den bilen var dock exporterad 2 veckor efter återlämnade så jag tror snarare att det är så att de helt enkelt får mer för dem på Euro marknader än den svenska mycket pga den usla kronkursen. (såg förstås ännu "bättre" ut i vintras beroende på hur man ser det.)

Jo, det är mycket den svaga svenska ekonomin, och därmed svag SEK, som driver upp priserna på beg. bilar tack vare exporten till europeiska grannländer med starkare valutor.

Skrivet av Leyer:

Någon som har koll på om leasingkampanjer på elbil brukar vara säsongsberoende?
Är det bäst att beställa november/december precis som när man köper bil annars?

Det brukar, oftast, vara bäst leasingkampanjer i slutet på året gällande speciellt elbilar. Man vill hos många traditionella biltillverkare få iväg tillräckligt många elbilar för att sänka potentiella EU-böter.

Så har du inte bråttom så kan det nog ofta vara värt att vänta tills dess.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Ha! Har levt med en ID7 i ett halvår nu. Den lilla skärmen fyller flera funktioner:

Visar om adaptiva helljuset är på eller inte.
Visar om bilen kan läsa linjerna.
Om den har sparat min föredragna placering i körfältet eller inte.
Vilket "växel" som är i.
Hastigheten.
Inställt avstånd till framförvarande bil.
Om samtliga i kupén har bilbältet på eller inte.
Min inställda hastighet på adaptiva farthållaren.
Laddning och räckvidd.

Finns säkert många fler saker. Dessa kom jag på, på rak arm som jag vardagligen ser på den skärmen som "inte fyller någon funktion".

Vilka av dessa har du inte i HUD?

Självklart visar skärmen info, det var inte så bokstavligt. Jag menar bara att bara för att det finns en skärm framför så tillför den nödvändigtvis inte något, en så liten skärm tycker jag är onödig. Förstår att man ville ha det enhetligt och snyggt med instrumentbrädan och komma ifrån att ha den på ratten som i de andra ID-bilarns men jag tycker inte den tillför så mycket mot Teslan, kanske så jag skulle uttryckt mig.

Med det sagt så ser jag jättemycket fram emot att få leverans av den, jag tycker bilen är fantastiskt trevlig.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Jag tyckte om Polestar 2, den kändes Volvo. Men gud vad trång den var fram. Massiv mittkonsol, och jag fick riktigt dålig sikt utåt. Mugghållare inte att tala om

XC/EX40 kanske kan vara ett alternativ också? Bekvämare enligt mig och byggt på samma platform, men såklart inte lika rolig.

Gillar verkligen körkänslan hos PS2 PP. Den elbil som kommer närmast M3 för mig (Taycan är trevlig, men mycket tyngre skepp, och inte alls lika agil som dessa två mindre elbilar, samt saknar OPD). Men likt dig så stör jag mig på den abnormt gigantiska mittkonsolen. Förstår inte alls hur de tänkte där. Var alltid irriterad då jag gillar att sitta lite mer "man spread" och höger knä slog i konsolen hela tiden.

EX40 (XC40) har inte alls samma chassiinställning eller körkänsla (även om samma CMA-plattform i botten så är det en högre och lite tyngre SUV). Dock så har de vettigt nog inte alls den galet stora mittkonsolen som PS2. Det som jag stör mig mest på är de katastrofalt dåliga bilstolarna. Volvo brukar vara bäst av alla, men här har de verkligen misslyckats. Kört Sthlm-GBG ett antal gånger i pappas XC40, och baken är helt domnad halvvägs. Även pappa och andra passagerare klagar, så inget jag är ensam om. Sedan är den lite väl törstig också. Får ladda den 2-3 ggr på samma resa som jag laddar min M3AWD 1 gång.

Skrivet av Bjirn:

Provkör är mitt tips, fin bil och trevlig att köra men "snugged in" är en sak och att få ont i knät efter 5 minuters körning för att knäskålen vilar/pressas mot mittkonsolen är en annan...
Beror förstås på hur man är byggd och vilken körställning man vill ha.

Ja, man bör alltid provköra. Men speciellt så med PS2 som har en gigantiskt bred mittkonsol. Störa många (inklusive mig), medans vissa andra inte bryr sig alls. Så det är nog väldigt personligt.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det brukar, oftast, vara bäst leasingkampanjer i slutet på året gällande speciellt elbilar. Man vill hos många traditionella biltillverkare få iväg tillräckligt många elbilar för att sänka potentiella EU-böter.

Så har du inte bråttom så kan det nog ofta vara värt att vänta tills dess.

Låter bra, har en bil leasad till december och klarar mig utan bil några månader om det skulle behövas så har ingen panik.
Är intresserad av Mini Cooper SE, Renault 5, EX30, Lynk & Co 2, Zeekr X, Kia EV3, Skoda Elroq och MGS5.

I värsta fall blir det köp av begagnad ID.3/Born.

Någon som vet om det här med EU-böter för i år fortfarande gäller? Läste något om att kraven skulle skjutas upp och gälla under en 3-års period eller så istället.

Permalänk
Medlem

Sjukt taggad på att se nya X3 mot GLC.

Audi verkar ha gjort ett bra jobb med Q6 som man kan jämföra modellerna med sen.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Låter bra, har en bil leasad till december och klarar mig utan bil några månader om det skulle behövas så har ingen panik.
Är intresserad av Mini Cooper SE, Renault 5, EX30, Lynk & Co 2, Zeekr X, Kia EV3, Skoda Elroq och MGS5.

I värsta fall blir det köp av begagnad ID.3/Born.

Låter vettigt för dig att avvakta lite och vänta tills dess.

Har själv en Mini Cooper SE (2023 års modell, med mindre 32 kWh batteri), och en grymt kul och körglad bil. Ingen elbil som är optimerad för långresor (även om jag kört med den till Norge och fungerade fint, så blir det några extra stopp jämfört med vår Tesla som kan nästan kör dit utan ett enda stopp), men helt perfekt i vardagen. Älskar den! ❤️ 😄

Dock så kommer nog tex. en EV3 och Elroq vara vettigare elbilar om du skall ha folk som sitter långa sträckor i baksätet (Mini, R5 och EX30 har verkligen mer nödsäten i bak för endast kortare sträckor med fullvuxna personer), eller mer lastutrymme. Samt att dessa troligen är mer OK på lite längre resor (även om inte lika optimerade som Tesla LR och långfärdsbilar från andra bilmärken). Är nog vettiga och mer praktiska (om än också kanske lite tråkigare och opersonligare) "mellanbilar" för många.

Men en Mini är en helt fantastiskt kul liten elektrisk småbil och "hot hatch"! Kan verkligen rekommendera dig att testköra en om du har möjlighet. Men var beredd på att det är en liten bil (precis som R5 och EX30), med alla - och + (för mig är det plus i vardagen) som följer med det.

Så finns många bra olika typer av elbilar för många olika behov och syften att välja på (även om jag absolut inte är elbilsfanatiker, och kan ser värdet av ICE-bilar för mer specialiserade behov, samt att det är lite av en budget/klassfråga fortfarande).

Riktigt bra utbud att välja mellan numera! 👍

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Låter vettigt för dig att avvakta lite och vänta tills dess.

Har själv en Mini Cooper SE (2023 års modell, med mindre 32 kWh batteri), och en grymt kul och körglad bil. Ingen elbil som är optimerad för långresor (även om jag kört med den till Norge och fungerade fint, så blir det några extra stopp jämfört med vår Tesla som kan nästan kör dit utan ett enda stopp), men helt perfekt i vardagen. Älskar den! ❤️ 😄

Dock så kommer nog tex. en EV3 och Elroq vara vettigare elbilar om du skall ha folk som sitter långa sträckor i baksätet (Mini, R5 och EX30 har verkligen mer nödsäten i bak för endast kortare sträckor med fullvuxna personer), eller mer lastutrymme. Samt att dessa troligen är mer OK på lite längre resor (även om inte lika optimerade som Tesla LR och långfärdsbilar från andra bilmärken). Är nog vettiga och mer praktiska (om än också kanske lite tråkigare och opersonligare) "mellanbilar" för många.

Men en Mini är en helt fantastiskt kul liten elektrisk småbil och "hot hatch"! Kan verkligen rekommendera dig att testköra en om du har möjlighet. Men var beredd på att det är en liten bil (precis som R5 och EX30), med alla - och + (för mig är det plus i vardagen) som följer med det.

Så finns många bra olika typer av elbilar för många olika behov och syften att välja på (även om jag absolut inte är elbilsfanatiker, och kan ser värdet av ICE-bilar för mer specialiserade behov, samt att det är lite av en budget/klassfråga fortfarande).

Riktigt bra utbud att välja mellan numera! 👍

Japp, jag har provkört alla så inväntar endast bäst pris Har nästan aldrig någon i baksätet och behöver bara kunna köra 20 mil. Men mer är ju alltid trevligt.

Avskyr dock Hedin vilket gör det svårt för Renault & MG då de är återförsäljare här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Japp, jag har provkört alla så inväntar endast bäst pris Har nästan aldrig någon i baksätet och behöver bara kunna köra 20 mil.

Perfekt! 👍

Då kommer alla fungera utmärkt!

Skrivet av Leyer:

Men mer är ju alltid trevligt.

Ja, och nej.

Ibland gäller "less is more".

Visst har vi behov av större bilar ibland om hela familjen skall med och på långresa, men i vardagen så föredrar jag själv en mindre småbil. Är mer körglada, och lättare att köra runt med, enklare att parkera, etc. Så det finns absolut + med att välja en mindre bil (precis som det finns - om man skall ha med många, mycket lastbehov eller köra långresor).

Men du verkar vara öppen för lite olika bilar och varianter, och då kan du välja den som tilltalar dig mest känslomässigt i kombination med lägst pris.

Skrivet av Leyer:

Avskyr dock Hedin vilket gör det svårt för Renault & MG då de är återförsäljare här.

Har aldrig köpt en bil hos Hedin själv (min fru har haft Mercedes på företagsleasing där tidigare utan större problem), men hört en del dåligt om de. Å andra sidan är jag inte speciellt imponerad av Bilia som ÅF. Har haft en del problem och dålig hantering av de.

Varit mest nöjd med (vilket kanske förvånar många Tesla-hatare här) med Teslas service och hantering. Lite oväntat nog (måste jag även själv erkänna).

Så verkar inte finns några klockrena ÅF tyvärr. Alla verkar ha lite olika personliga erfarenheter av olika ÅF och verkstäder.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Perfekt! 👍

Då kommer alla fungera utmärkt!

Ja, och nej.

Ibland gäller "less is more".

Visst har vi behov av större bilar ibland om hela familjen skall med och på långresa, men i vardagen så föredrar jag själv en mindre småbil. Är mer körglada, och lättare att köra runt med, enklare att parkera, etc. Så det finns absolut + med att välja en mindre bil (precis som det finns - om man skall ha med många, mycket lastbehov eller köra långresor).

Men du verkar vara öppen för lite olika bilar och varianter, och då kan du välja den som tilltalar dig mest känslomässigt i kombination med lägst pris.

Menade räckvidden Av dessa är Lynk & Co 2 min favorit om man bortser pris. Andraplats EX30. De är ju ganska små bilar, ungefär samma storlek som jag har idag.

Har varit vid 3 lokala Hedin, flera tillfällen nu och några år sedan. De har varit dryga och bemött mig dåligt. Så har dragit den slutsatsen om dem, men det kan såklart skilja.