Amazon Prime Day 2025 – hitta hårdvarufynden med SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Alla som jobbar på Amazons lager i Eskilstuna har kollektivavtal.
De som jobbar på Inet har det inte.

Försöker du säga att de som inte har kollektivavtal har det sämre, eller hur små ska företagen vara?
I så fall kan vi ju lägga ner facken och ta bort alla kollektivavtal direkt?

OnT så håller jag utkik efter en ca 2kWh Powerstation, samt en SSD om priset är rätt.

Kan vi inte sprida desinformation (utöver offtopic), tack? ("Lite" solidare källa än en 5 år gammal tråd på SweC med jäkla massa spekulationer och hörsägen. Enligt dem själva är kollektivavtal något de välkomnar.)

Men för all del, skapa gärna en ny tråd om det och motsäg det med källor så kan vi diskutera det vidare där - inte rätt ställe att ta den diskussionen här. En tråd som primärt handlar om Amazon.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Rebben:

Förra årets Prime Day så tog de helt sonika bort sidan där en avslutar Prime, så jag kom bara till en blank sida oavsett vilken enhet jag provade med. Dvs det var omöjligt att avsluta inom 30 dagar.

Det där är ingenting som skedde just förra Prime Day, det har varit på samma sätt i flera år. Det är inte heller helt unikt för just uppsägningen, utan det är en del andra sidor relaterat till primemedlemskap som också krånglar. Jag har alltid kommit åt genom att använda MS Edge, men det är någonstans mellan genomkasst och bedrägligt att de inte lyckas koda sajten bättre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Men för all del, skapa gärna en ny tråd om det och motsäg det med källor så kan vi diskutera det vidare där

Nu vill jag inte bråka vidare om kollektivavtal, men dina egna källor säger ju att inet endast har kollektivavtal på lagret. Exakt samma upplägg som Amazon. Tesla respekterar som inet också arbetarnas rätt att organisera sig och teckna kollektivavtal, de skriver bara inte på. Att respektera rätten är dock något helt annat...

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Personligen tycker jag kundtjänsten är bedrövlig. Svårt att ens hitta hur man kommer i kontakt med en riktig människa. Oseriösa tredjepartshandlare som skickar skräp från Kina som inte fungerar, tog flera timmar att få hjälp med återbetalningen. Handlar bara på Amazon om det är något som verkligen inte finns någon annanstans.

Håller med. Jag har försökt få hjälp med produkter jag köpt, det är stendött, inget svar, ingen bryr sig.

Fel stavat
Permalänk
Medlem

Minns inte om jag handlade under Prime Days förra året...men detta året skippar jag.

Elgiganten har haft förvånansvärt bra erbjudanden dessa veckor, att jag valde o köpa prylarna där...och stort tack till den medlem som delade den extra rabattkoden!

Kommer dock i vanlig ordning hålla utkik på Amazon och tipsa om det jag själv tycker är prisvärt!

Ni som ser fram emot dessa dagar, hoppas ni hittar några fina fynd!

Permalänk
Medlem

https://www.amazon.se/dp/B0F1SWS24N

Riktigt bra deal på världens bästa robotdammsugare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Förra årets Prime Day så tog de helt sonika bort sidan där en avslutar Prime, så jag kom bara till en blank sida oavsett vilken enhet jag provade med. Dvs det var omöjligt att avsluta inom 30 dagar. Kolla på Reddit, fler råkade ut för det.

Ett jävla ruffel och bågföretag. Banditer och lurendrejare är de.

Skumt. Jag har Prime på mitt Amazon-konto, men tydligen reggade jag mitt konto på mobilen med en annan epost någon gång (använder sällan appen), så jag aktiverade Prime där också en månad på prov förra Amazon Prime. Glömde bort det. Så nästa månad drogs pengar. Avslutade då Prime och fick pengarna återförda, de tycktes ha ett par dagar extra "ångertid" på Prime-medlemsskapet. Till skillnad från många andra. Detta har hänt mig 2 gånger så ingen tillfällighet, en gång på Amazon.de också.

Hur som helst ser jag ingen större skillnad på Prime Day eller inte. Bra eller dåliga erbjudanden kommer med slumpen, sådana där 10% rabatt etc är ju inget man hugger på direkt. Såg nu ett 5% blixterbjudande på en laddare. Va? 5%? Blixterbjudande?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem

Värdelös rea hade lite grejer i kundkorgen och det har minskat med typ 10-20kr som mest. Är detta ett skämt eller ?

Så här ser det ut för mig, ett skämt till så kallad rea bland rakapparater som mest 5% eller 10% på nåt... min trial på prime kommer jag utan tvekan avsluta innan månadens slut och aldrig betala för sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Värdelös rea hade lite grejer i kundkorgen och det har minskat med typ 10-20kr som mest. Är detta ett skämt eller ?

Så här ser det ut för mig, ett skämt till så kallad rea bland rakapparater som mest 5% eller 10% på nåt... min trial på prime kommer jag utan tvekan avsluta innan månadens slut och aldrig betala för sånt.

<Uppladdad bildlänk>

Väldigt sällan det är rea på saker man faktiskt vill ha. Jag hade laddat upp med 50+ grejor i kundkorgen för att enkelt se vad som blir prissänkt, var 2 (!) saker som fick sänkt pris, och det typ 5%...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Väldigt sällan det är rea på saker man faktiskt vill ha. Jag hade laddat upp med 50+ grejor i kundkorgen för att enkelt se vad som blir prissänkt, var 2 (!) saker som fick sänkt pris, och det typ 5%...

Brukar varar mycket bättre på DE, UK sidan när dessa dagar infaller.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 8 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Jag gillar Prime Video (Clarkson's Farm, Grand Tour, filmer m fl) så då handlar jag förstås på Amazon också. Smart av Bezos. Jag har aldrig tillhört det sura Folkhemssverige som rynkar på näsan åt amerikansk rikedom. Så jag har inga problem med det. Vad gäller kundtjänsten är den fantastisk. Det har hänt att den i realtid tvingar Airmee att uppföra sig och faktiskt leverera paketet. Plus att grejer jag vill returnera, som är under 100-lappen, de får jag i regel behålla. Det har hänt att andra anhöriga behövt grejerna.

Permalänk
Medlem

Blev en Macbook Air M4 13 tums, 256 GB och 16 GB RAM som jag kommer köra extern SSD på. Har väntat på tillfälle, sitter på en MBP 2018 15” som gjort sitt. Har tänkt gå över till en mac mini och en billig MBA. Kom perfekt!

11.895 SEK. Apple ordinarie pris med studentrabatt 13.495 SEK, Apple intropris utan studentrabatt 14.995. Så över 20% rabatt från intropris för en laptop som lanserades i mars.

Billigaste priset för M2 gen på NetOnNet är samma. Denna har drygt 40% högre CPU prestanda. Mkt bra.

Permalänk

Beställde en dammsugare: https://amzn.eu/d/cbHnedN

Beställde även några skjortor. Amazon Essentials kläderna är rätt så prisvärda tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

<Uppladdad bildlänk>

5 rakapparater ser jag på din bild, hur många av dom är nedsatta mellan 5-10% ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

<Uppladdad bildlänk>

Ja, jag tittade själv efter Ecoflows produkter och hoppades de skulle ha någon av dem extra billigt; EN modell har ynka 5% rabatt

Permalänk
Medlem

Missa inte att hämta gratis spel om ni skaffat Prime!

Skrivet av Entash:

Gratis på Prime Gaming just nu: (Kräver Prime)

Football Manager 2024
Marvel's Midnight Suns
Amnesia: The Dark Descent
Tomb Raider I-III Remastered
Saints Row: Gat out of Hell
Saints Row 2
Saints Row 4
m.m

https://gaming.amazon.com/

Jag har haft gratis prövoperiod tidigare men kunde skaffa 30 dagar till nu

Permalänk
Medlem

Blev lite saker iaf Bra med 30-dagars gratis prime också lagom till detta.

Permalänk
Medlem

Kikade lite inatt och hittade väl en del, men inget köp än. Får se om det blir något.

För den som undrar så går det att filtrera fram det som är nedsatt. Om man klickar på "Prime Day erbjudanden" och sedan scrollar ner i menyn på vänstersida så går det att filtrera enligt procentuell rabatt. Jag plitade in så jag bara ville se allt med 50-90 % rabatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Alla som jobbar på Amazons lager i Eskilstuna har kollektivavtal.
De som jobbar på Inet har det inte.

Försöker du säga att de som inte har kollektivavtal har det sämre, eller hur små ska företagen vara?
I så fall kan vi ju lägga ner facken och ta bort alla kollektivavtal direkt?

Det finns gott om artiklar och videos på nätet som beskriver hur Amazon behandlar sina anställda.

Jag förstår inte vad Inet har med Amazon att göra? Nån whataboutism?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Jag plitade in så jag bara ville se allt med 50-90 % rabatt.

Problemet med det är att de ibland säljer saker till fantasipriser, och procenten visas jämfört mot lägsta priset de senaste 30 dagarna. Så en del av det som står 90% på är ren bluff och en del av det som det står 5% på kan vara riktigt bra erbjudanden.

Men givetvis ger det en indikation, så det här är mest en parentes. Det hade varit bra med en prisjämförelsesajt som tog hänsyn till medlemserbjudanden och prishistorik och presenterade det på ett vettigt sätt.

Permalänk
Medlem

Kanske detta är ett bevis på att det bara slängs på random rabatter på saker utan mänsklig confirm eller granskning är att NHL 23 till PS5 har 10% rabatt och kostar nu 602kr 🙃

https://www.amazon.se/5030948124327/dp/B0BCFTS27L

Ett spel som borde kosta högst 50kr med tanke på att sportspel tappar i princip allt värde när det nya spelet kommer, detta är 2år gammalt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

<Uppladdad bildlänk>

Förra årets prime Days kollade jag runt på europas Amazon och där hade de mycket större rabatter ofta över 25%, och mycket oftare på datorprylar som grafikkort, nvme, RAM och annan elektronik medans i Sverige var det typ 5-10% och mest på USB-kablar o.dyl.
Uppenbarligen så ser Amazon att svenskarna är villiga att betala dessa minimala rabatter.
Nä, tacka vet jag Megaklick, där kan man snacka om riktiga rabatter (köpte en Noblechairs för mindre än halva priset t.ex.)

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Hur är det nu, måste man lösa separat "tyskt" Prime-medlemskap om man ska handla från Amazon.de?

Fanns en del trevliga och bättre rabatter där (ja, medveten om att den tyska momsen ej syns) som @Hakinger på pekar men med en något bättre €-kurs så kan det finns en del intressanta deals.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InteIdiot:

Problemet med det är att de ibland säljer saker till fantasipriser, och procenten visas jämfört mot lägsta priset de senaste 30 dagarna. Så en del av det som står 90% på är ren bluff och en del av det som det står 5% på kan vara riktigt bra erbjudanden.

Men givetvis ger det en indikation, så det här är mest en parentes. Det hade varit bra med en prisjämförelsesajt som tog hänsyn till medlemserbjudanden och prishistorik och presenterade det på ett vettigt sätt.

Helt rätt. Bra att du påpekade det. 👍

En del saker som är kraftigt rabatterade har ju vansinnespris från början. Viktigt att man dubbelkollar priset om det är en vara man ej har koll på.

Här är faktiskt ett exempel som min kompis hittade igår:
https://www.amazon.se/Sennheiser-MOMENTUM-Wireless-hörlurar-B...

52 % rabatt på Amazon med ett pris på 2 290:- men samtidigt är ordinarie pris 2 390:- på INET, Komplett, Webhallen och flera andra ÅF.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6999516

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Helt rätt. Bra att du påpekade det. 👍

En del saker som är kraftigt rabatterade har ju vansinnespris från början. Viktigt att man dubbelkollar priset om det är en vara man ej har koll på.

Här är faktiskt ett exempel som min kompis hittade igår:
https://www.amazon.se/Sennheiser-MOMENTUM-Wireless-hörlurar-B...

52 % rabatt på Amazon med ett pris på 2 290:- men samtidigt är ordinarie pris 2 390:- på INET, Komplett, Webhallen och flera andra ÅF.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6999516

Lite dumt att jämföra en Special Edition med original.
Även om grundprodukten är samma så är det 2 olika produkter.

Här är samma produkt som du länkar till på prisjakt.
https://www.amazon.se/Sennheiser-MOMENTUM-Wireless-h%C3%B6rlu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hur är det nu, måste man lösa separat "tyskt" Prime-medlemskap om man ska handla från Amazon.de?

Fanns en del trevliga och bättre rabatter där (ja, medveten om att den tyska momsen ej syns) som @Hakinger på pekar men med en något bättre €-kurs så kan det finns en del intressanta deals.

Ja, primemedlemskapet är bundet till svenska, tyska osv Amazon. De brukar ha gratis provperiod hos tyska Amazon också. Tänk bara på att de har höjt fraktkostnaderna rejält hos tyska Amazon sedan något år tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Lite dumt att jämföra en Special Edition med original.
Även om grundprodukten är samma så är det 2 olika produkter.

Här är samma produkt som du länkar till på prisjakt.

Aha. Det var alltså:
"Sennheiser MOMENTUM 4 Wireless hörlurar - Bluetooth-headset för kristallklara samtal med adaptiv brusreducering, 60 timmars batteritid, anpassningsbart ljud och lättviktsdesign, svarta, Over Ear "

och inte:
"Sennheiser MOMENTUM 4 Wireless hörlurar - Bluetooth-headset för kristallklara samtal med adaptiv brusreducering, 60 timmars batteritid, anpassningsbart ljud och lättviktsdesign, svart koppar, Over Ear"

Beskrivningen av produkten är i princip IDENTISK. Länken från Prisjakt leder till den nedsatta produkten. Ser inte hur man ska förstå att det är olika versioner.

edit: Inte menat att vara dryg alltså. Jag hade inte uppfattat att det är olika produkter och förstår fortfarande inte skillnaden på dem när jag läst igenom speccsen. Uppenbarligen inte Prisjakt heller, så ytterligare en anledning att man måste vara på tårna när man handlar på Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Nu väntar jag med spänning på smutskastningen av Amazon.

Jag har handlat rätt mycket där. Allt från köksredskap, en bok till frugan, flera minneskort, batterier (CR2032, AA, AAA, AAAA) och en-två externa SSD:er, en M.2 SSD.

Är du säker på att du fick rätt storlek på SSD:er från Amazon?😂
Skojade bara, var tvungen🙂

Har handlat en del del från Amazon, och även ångrat en del köp och skickat tillbaka, utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Aha. Det var alltså:
"Sennheiser MOMENTUM 4 Wireless hörlurar - Bluetooth-headset för kristallklara samtal med adaptiv brusreducering, 60 timmars batteritid, anpassningsbart ljud och lättviktsdesign, svarta, Over Ear "

och inte:
"Sennheiser MOMENTUM 4 Wireless hörlurar - Bluetooth-headset för kristallklara samtal med adaptiv brusreducering, 60 timmars batteritid, anpassningsbart ljud och lättviktsdesign, svart koppar, Over Ear"

Beskrivningen av produkten är i princip IDENTISK. Länken från Prisjakt leder till den nedsatta produkten. Ser inte hur man ska förstå att det är olika versioner.

edit: Inte menat att vara dryg alltså. Jag hade inte uppfattat att det är olika produkter och förstår fortfarande inte skillnaden på dem när jag läst igenom speccsen. Uppenbarligen inte Prisjakt heller, så ytterligare en anledning att man måste vara på tårna när man handlar på Amazon.

Jag skrev att det var en Special edition, det står även på Amazon. (SE behöver inte betyda att något i hårdvaran är ändrad på produkter)
Jag skrev även att det är samma grundversion av hörlurar. Men en dyrare pga special edition.

Därför går det helt enkelt inte att jämföra dessa produkter, sen vad man tycker om det är en annan sak.
Faktum är att amazon har grundversionen också för samma pris som alla andra, och de du länkade är en annan utgåva.

Här är produkter hos Sennheiser för övrigt. Där den heter Copper..
https://www.sennheiser-hearing.com/sv-SE/p/momentum-4-copper/
"Artikelnummer (SKU)
700382 (copper)"
Vilket är samma artikelnummer som Amazon

Så amazon har inte gjort något fel, de listar tydligt deras senaste 30 dagars pris på dessa och nu nedsänkta.
Sen om man inte vill betala samma pris för de som ordinarie pris för icke special edition utgåvan är ju en helt annan sak.

Att prisjakt länkar till fel produkter osv är tyvärr inget nytt. Även om det blir vanligare fel hos vissa ÅF (Computersalg ex som ofta har fel). Vem som står för huvudansvaret för detta är jag ej säker på, om det är Prisjakt eller ÅF.

Sen har ju Amazon inte varit de bästa på deras beskrivningar, även om det är 100 gånger bättre jämfört med lanseringen så är det mycket konstiga translations fortfarande.

I slutändan spelar det ingen roll om man inte "förstår" skillnaden mellan olika modeller, det är i helt felaktig jämförelse.