Skatteverket sätter ned foten kring kryptosmitare

Permalänk
Melding Plague

Skatteverket sätter ned foten kring kryptosmitare

Myndigheten räknar upp hundratals miljoner, knappt fem procent har rapporterat korrekt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tur att man inte hamnade i det träsket.

Visa signatur

Motherboard: Asrock x870E Taichi Lite | Processor: AMD Ryzen 9 9950X3D | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem

Helt rätt. Grattis som fan om du kom in tidigt och tjänade en hel del. Men du ska betala som oss alla andra. Att missa är en sak, fuska är en helt annan. Kommer bli en rejäl åktur för en hel del.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem

Slå buset i järn och kasta dem i den djupaste fängelsehålan.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad staten ska veta vad jag har för tillgångar som inte är anslutna till detta riket. Kan någon förtydliga?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Förstår inte riktigt vad staten ska veta vad jag har för tillgångar som inte är anslutna till detta riket. Kan någon förtydliga?

Det är ju en inkomst, svårare än så är det inte.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag undrar hur detta kommer gå....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Det är ju en inkomst, svårare än så är det inte.

Då får dom väl stifta en lag som säger att svenska banker inte får låsa ens konton och dylikt för att man köper krypto. Lite dubbelmoral att inte anse att krypto är legitimt, men man vill gärna ha en del av kakan ändå.

Permalänk
Medlem

När pappa staten ska agera gällande skattefusk, då går det udan. Och hårt tar de i också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Då får dom väl stifta en lag som säger att svenska banker inte får låsa ens konton och dylikt för att man köper krypto. Lite dubbelmoral att inte anse att krypto är legitimt, men man vill gärna ha en del av kakan ändå.

Fast man är väl inte skattskyldig före man har sålt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Ja, resultatet förvånar mig verkligen inte.

Permalänk
Medlem

Du som är privatperson ska deklarera dina kryptovalutor om du till exempel har

• sålt kryptovaluta

• bytt en kryptovaluta mot en eller flera andra typer av kryptovalutor

• bytt en kryptovaluta mot en fiatvaluta, till exempel USD

• betalat med kryptovaluta vid köp av en vara (till exempel ett par skor) eller en tjänst (till exempel en taxiresa)

• lånat ut kryptovaluta

• använt kryptovaluta som spelinsats.

Imo låter det konstigt att man skulle behöva deklarera när man byter bitcoin mot ethereum tex. Varför? Måste man alltså typ betala moms på det?
Gäller samma sak när man handlar med vanlig "fiat" valutor? Om jag köper USD tex.
På krypto man tar ut och får en faktisk inkomst i "fiat", tex svenska kronor, förstår jag att man måste deklarera.

Jag har för övrigt aldrig hållit på med kryptohandel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Fast man är väl inte skattskyldig före man har sålt?

Nu är det ett tag sen jag kollade men tidigare vill jag minnas det var så att du var tvungen att deklarera varje transaktion. Även om du bara skickar mellan dina egna plånböcker så var du tvungen att deklarera det. Vilket i praktiken blir ett enormt arbete om du har hållt på med olika trades och swappat på kryptoexchanges.

Visa signatur

Intel 9600k - 1080Ti - 32gb ram
AMD Threadripper 1920x - Asus GTX 1070 - 48gb ram
Intel 5820k - MSI GTX 1070 - 16gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

• sålt kryptovaluta

• betalat med kryptovaluta vid köp av en vara (till exempel ett par skor) eller en tjänst (till exempel en taxiresa)

• lånat ut kryptovaluta

Imo låter det konstigt att man skulle behöva deklarera när man byter bitcoin mot ethereum tex. Varför? Måste man alltså typ betala moms på det?
Gäller samma sak när man handlar med vanlig "fiat" valutor? Om jag köper USD tex.
På krypto man tar ut och får en faktisk inkomst i "fiat", tex svenska kronor, förstår jag att man måste deklarera.

Eftersom det går att handla för krypto är det ju rimligt att växling mellan kryptovalutor också ses som en realiserad vinst. Jämför med någon som har ett investeringskonto där de investerar 100k i USD till 8 SEK/USD och säljer en månad senare för 10 SEK/USD. Vinsten på 25k SEK beskattas som en kapitalinkomst.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Eftersom det går att handla för krypto är det ju rimligt att växling mellan kryptovalutor också ses som en realiserad vinst. Jämför med någon som har ett investeringskonto där de investerar 100k i USD till 8 SEK/USD och säljer en månad senare för 10 SEK/USD. Vinsten på 25k SEK beskattas som en kapitalinkomst.

Men det är ju inte en vinst förrän du tar ut det i "fiat" valuta, och faktiskt kan använda det. Om du köper produkter direkt med krypto håller jag med om att det borde beskattas på samma sätt som vanligt.

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu inte för att du är ny på sidan, men vill i alla fall gratulera dig till skribent-titeln och säga att artiklarna från dig senaste tiden håller bra nivå!

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Imo låter det konstigt att man skulle behöva deklarera när man byter bitcoin mot ethereum tex.

Är väl lite som om du skulle byta dina Telia-aktier mot Volvo-aktier. Du kan inte byta rakt av utan måste först sälja Telia innan du kan köpa Volvo och då måste du redovisa vinsten/förlusten för Telia-aktierna.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacusmons:

Tur att man inte hamnade i det träsket.

Om du behöver betala skatt så betyder det att du har gjort vinst... På vilket sätt är det bra att du sluppit göra vinst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

• sålt kryptovaluta

• lånat ut kryptovaluta

Samma princip gäller om det säljs andra värdepapper så som aktier och fonder utanför kaptialförsäkring/ISK. Man måste deklarera och betala skatt på eventuella värdeökningar.

Varenda transaktion är en potentiell inkomstkälla via beskattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Ja är du inte folkbokförd i Sverige så förstår inte jag det heller!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Om du behöver betala skatt så betyder det att du har gjort vinst... På vilket sätt är det bra att du sluppit göra vinst?

Mer att jag slapp hålla på med Bitcoin och mining.

Visa signatur

Motherboard: Asrock x870E Taichi Lite | Processor: AMD Ryzen 9 9950X3D | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem

Betalar du skatt på krypto så har du inte fattat poängen.
Lokal plånbok och digital valuta är inte låst till något land eller individ, har ett land skatt så välj ett annat.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av GannTrader:

Är väl lite som om du skulle byta dina Telia-aktier mot Volvo-aktier. Du kan inte byta rakt av utan måste först sälja Telia innan du kan köpa Volvo och då måste du redovisa vinsten/förlusten för Telia-aktierna.

Skrivet av cp_:

Samma princip gäller om det säljs andra värdepapper så som aktier och fonder utanför kaptialförsäkring/ISK. Man måste deklarera och betala skatt på eventuella värdeökningar.

Varenda transaktion är en potentiell inkomstkälla via beskattning.

Skillnaden är att du säljer av aktier till SEK innan du köper nya, med krypto köper du direkt, utan att ta ut det i fiat valuta.

Permalänk

Detta är en orsak till varför jag inte har skafffat någon krypto, jag skulle enbart skaffa pyttelite och sedan betala en revisor nästan 2000kr/h exkl moms för att hjälpa mig redovisa dessa 500kr som jag då kanske gjorde i vinst på det lilla jag satsade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Skillnaden är att du säljer av aktier till SEK innan du köper nya, med krypto köper du direkt, utan att ta ut det i fiat valuta.

Även byteshandel utan inblanding av SEK beskattas. Avsaknaden av fiatvaluta är inget skäl för att inte beskatta.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Betalar du skatt på krypto så har du inte fattat poängen.
Lokal plånbok och digital valuta är inte låst till något land eller individ, har ett land skatt så välj ett annat.

Även om det i praktiken kan innebära en möjlighet att smita undan beskattning så ska kapitalvinsten beskattas i det land där du har din skatterättsliga hemvist. Men visst, man kan ju välja att flytta till ett land som inte beskattar krypto...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Även om det i praktiken kan innebära en möjlighet att smita undan beskattning så ska kapitalvinsten beskattas i det land där du har din skatterättsliga hemvist. Men visst, man kan ju välja att flytta till ett land som inte beskattar krypto...

Du missar poängen, vad låser just din krypto till Sverige ?
Majoriteten har handlat sin krypto via utländska växlingskontor utan att veta det.

Krypto är en valuta utan "hemland" tills du säljer det och det blir vinst.
Vår tids största gråzon som är omöjligt att reglera i dagens läge

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacusmons:

Mer att jag slapp hålla på med Bitcoin och mining.

Med andra ord har du gått miste om vinster, långt ifrån alla ser det som något positivt. men you do you

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Även byteshandel utan inblanding av SEK beskattas. Avsaknaden av fiatvaluta är inget skäl för att inte beskatta.

Så om du och jag byter bil med varandra, så måste båda skatta på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Med andra ord har du gått miste om vinster, långt ifrån alla ser det som något positivt. men you do you

Exakt och thats okay

Visa signatur