Skatteverket sätter ned foten kring kryptosmitare

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Du missar poängen, vad låser just din krypto till Sverige ?
Majoriteten har handlat sin krypto via utländska växlingskontor utan att veta det.

Krypto är en valuta utan "hemland" tills du säljer det och det blir vinst.
Vår tids största gråzon som är omöjligt att reglera i dagens läge

Nej du missar helt ovanståendes poäng:
Skatteplikten handlar inte om var tillgången finns – utan var du som person är skattskyldig. Om du är folkbokförd i Sverige och har skattehemvist här, då är du enligt svensk lag skyldig att deklarera och betala skatt på alla dina kapitalvinster, oavsett om det gäller svenska eller utländska tillgångar.

--

Att du sen gjort en stor vinst och väljer att fly (Skatteflykting) är riktigt fult mot det land som gett dig dessa förutsättningar från början. Resten av oss betalar skatt för att Sverige ska vara ett fungerande samhälle. Att betala skatt och göra rätt för sig handlar om exakt samma status som att stå upp för sitt land vid ett eventuellt krig, man gör det för sitt land, sina vänner och sin familj. Men visst förstår de som saknar moral väljer att fly till Saudi länder osv

Permalänk
Medlem

Bra av skatteverket att slå ner på det här. Hade för övrigt varit intressant att räkna på vad den här typen av skatteplanering faktiskt kostar Sverige som nation med. Om alla hade betalat sin beskärda del av skatten hade det här landet kunna se helt annorlunda ut än jämfört med idag.

Permalänk
Medlem

Trådar som den här påminner mig om varför jag tog en paus från forumet.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför man ska deklarera att man betalt med krypto. Är det för att MOMS inte dras då? Man betalar väl moms oavsett?

Att man ska betala för vinst precis som för aktier är en sak men det andra känns väldigt konstigt.

Har inga krypto själv. Har en examen i blockchain för skolan la in den där men annars har jag inget med krypto att göra.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta är en orsak till varför jag inte har skafffat någon krypto, jag skulle enbart skaffa pyttelite och sedan betala en revisor nästan 2000kr/h exkl moms för att hjälpa mig redovisa dessa 500kr som jag då kanske gjorde i vinst på det lilla jag satsade.

Well, i och med att du endast hade behövt göra det när du sålt tillgången så är det en dålig bortförklaring till varför du inte införskaffade det i ett tidigt stadium

Dvs du hade fortfarande kunnat äga bitcoin och sluppit deklarara om det bara sitter i walleten. Du hade definitivt haft råd med 2000 kr / h om du hade ägt dem från en tid tillbaks tills nu så ja den förklaringen håller ju inte alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Majoriteten har handlat sin krypto via utländska växlingskontor utan att veta det.

Det har inget med det att göra, lever aktier i sverige, nej....

Det är du som är svensk medborgare som staten kräver att du taxerar all din inkomst om du ska bo i sverige. Du har som alla andra rätten att ta ditt pack och pick till nåt annat ställe om du känner för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag förstår inte varför man ska deklarera att man betalt med krypto. Är det för att MOMS inte dras då? Man betalar väl moms oavsett?

Att man ska betala för vinst precis som för aktier är en sak men det andra känns väldigt konstigt.

Har inga krypto själv. Har en examen i blockchain för skolan la in den där men annars har jag inget med krypto att göra.

Det är delvis för att kryptovalutor inte betraktas som riktiga valutor. Det är mer som att du skulle betala din nya iPhone med en aktie (som inte finns på KF/ISK) som har gått upp med 30%. Du behöver fortfarande betala skatt på vinsten.

Permalänk
Skrivet av plajton:

Well, i och med att du endast hade behövt göra det när du sålt tillgången så är det en dålig bortförklaring till varför du inte införskaffade det i ett tidigt stadium

Dvs du hade fortfarande kunnat äga bitcoin och sluppit deklarara om det bara sitter i walleten. Du hade definitivt haft råd med 2000 kr / h om du hade ägt dem från en tid tillbaks tills nu så ja den förklaringen håller ju inte alls

Hade man vetat utvecklingen av väldigt mycket så skulle man såklart gå all in.
Nu vet man inte utveckling av något, man kan spekulera. Om jag dock ska tjäna pengar på något så måste vinsten vara så den är värt besväret. Att t.ex. endast tjäna 500kr på krypto är mer krångel än nytta för mig. Lägger man till 3st nollor då börjar det likna något, men då får man satsa väldigt mycket vilket jag ej vill göra. Eller som du sa köpt för länge sedan, men det visste man ej då.

Permalänk
Medlem

I den här världen kan inget sägas vara säkert, förutom döden och skatterna.

Redan från kejsar Augustus tid utgick ett påbud att hela världen skulle skattskrivas.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Imo låter det konstigt att man skulle behöva deklarera när man byter bitcoin mot ethereum tex. Varför? Måste man alltså typ betala moms på det?
Gäller samma sak när man handlar med vanlig "fiat" valutor? Om jag köper USD tex.

Inte moms men ska tas upp för kapitalbeskattning på vinsten. Ja, samma regler gäller om du köper och säljer andra valutor också, t.ex. SEK mot USD eller USD mot EUR o.s.v. Samma princip, ingen skillnad på fiat- eller krypto-valutor.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Men någon måste ju vara realistisk här.

Hur går detta:

"Skatteverket går vidare i dialogen med att myndighetens kontrollmöjligheter kommer att öka i takt med att kryptoaktörer ska börja rapportera in mer uppgifter om sina användare. Skatteverket gör även brottsanmälningar i de allra flesta fall där felaktiga inrapporteringar skett – där fängelsestraff på upp till 2,5 år har varit aktuella att yrka på utifrån utredningarna."

Ihop med att de i praktiken kan vara upp till 731 000 personer som kan få enorma rättsliga problem.

Är de inte just detta som är en stor avskräckande faktor att deklarera när folk kanske gjort saker de glömt bort eller lekt runt med små summor och nu ska försöka sätta sig ner och deklarera så inser de att de kommer bli fel och leda till konsekvenser med hänsyn till ovan citat.

Skatteverket/staten borde göra betydliga förenklingar och inte hota med anmälningar.
De nya verktygen de får till sitt förfogande nästa år borde underlätta för båda parter men borde i första hand användas för att påvisa med underlag och ge privatpersoner chansen ta ställning till informationen.

Men realistiskt hur ska de gå tillväga när de är en sån mängd, de är det svåra här. Kommer de sikta in sig på stora belopp(miljoner) eller alla små belopp också?

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av en svensk tjänst som heter Divly och laddar upp alla mina transaktioner hos dom och de sammanställer en digital fil som jag sen kan ladda upp hos skatteverket.
Det kostar en femhundring men det är lätt värt det för att slippa huvudvärken med att behöva räkna allt själv.
Man kan be dom på chatten att gå igenom transaktionerna om man är osäker på något, dom är riktigt professionella.
Nu kanske det här lät som betald reklam eller något men rekommenderar deras tjänst starkt och är supernöjd själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Resten av oss betalar skatt för att Sverige ska vara ett fungerande samhälle. Att betala skatt och göra rätt för sig handlar om exakt samma status som att stå upp för sitt land vid ett eventuellt krig, man gör det för sitt land, sina vänner och sin familj.

Mycket bra sagt. Att betala skatt ÄR att stå upp för sitt land vid/inför krig. Försvaret finansieras av skattepengar.
Har aldrig förstått varför vissa tycker dom ska få ta del av det som vi alla kollektivt har jobbat och betalat för, men inte behöva tillföra något själv. Denna känga går inte minst till "skatteplanerande" storföretag, dom asen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Mycket bra sagt. Att betala skatt ÄR att stå upp för sitt land vid/inför krig. Försvaret finansieras av skattepengar.
Har aldrig förstått varför vissa tycker dom ska få ta del av det som vi alla kollektivt har jobbat och betalat för, men inte behöva tillföra något själv. Denna känga går inte minst till "skatteplanerande" storföretag, dom asen.

Det känns lite konstigt att kräva att de ska betala mer skatt än vad regelverket säger de ska betala?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blue95:

Men realistiskt hur ska de gå tillväga när de är en sån mängd, de är det svåra här. Kommer de sikta in sig på stora belopp(miljoner) eller alla små belopp också?

Skatteverket lär göra som de alltid gör, de väljer ut ett gäng att statuera exempel av och det brukar få stora massan att falla in i ledet. Sen kan de mixa stora/små belopp för att "ordet" ska sprida sig på "gatan". Se t.ex. deras insats mot influencers som fick betalt i produkter/gåvor och de inte förstod att det också räknas som inkomst.

Sen kommer givetvis inte alla bli dömda till fängelse. En del får rättad skatt (små belopp), en del får skattetillägg (lite större belopp) och sen kanske de hittar någon att maxa straffet för (miljoner).

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Nejdå, jag ser poängen. Du beskattas i Sverige på aktievinster i andra länder eftersom din skatterättsliga hemvist är i Sverige. Det är ditt ansvar att redovisa vinsten.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Så om du och jag byter bil med varandra, så måste båda skatta på det?

Om jag erbjuder mig att måla min frisörs hus i utbyte mot att hon klipper mitt hår så måste båda skatta på det, ja.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Förstår inte riktigt vad staten ska veta vad jag har för tillgångar som inte är anslutna till detta riket. Kan någon förtydliga?

Du bor i Svergie. Använder kollektivtrafik, vägar, sjukvård, vatten/el etc etc etc. Ska du inte betala din del för att allt detta ska fungera då?.

Låter enbart som otroligt girigt och om så är fallet, kommer jag inte grina när en del åker dit på skattesmitning... Där du faktiskt kan få straff om du inte rättar till allt. Men, har du gått 10k+ eller 100mille så ska du ju ändå betala din del, annars förtjänar du inte att vara en del av samhället

Finns väldigt väldigt många med detta tankesätt: "När man studerar/har sämre ska alla andra betala mer och ge mig mer så jag klarar mig. Oj jag börja jobba och nu tjänar jag pengar, nej nu är det mitt och jag drar inte mitt strå till stacken."

Inget mot dig men, såklart du ska skatta om du gått + över gränsen för skatteinkomst, annars... Blir det konsekvenser.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Förstår inte riktigt vad staten ska veta vad jag har för tillgångar som inte är anslutna till detta riket. Kan någon förtydliga?

Ganska enkelt, du skall betala skatt för vinst.
Eventuellt även på innehav.

(det är fler än kryptovaluta-växlarna som skall tjäna en slant...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Du bor i Svergie. Använder kollektivtrafik, vägar, sjukvård, vatten/el etc etc etc. Ska du inte betala din del för att allt detta ska fungera då?.

Låter enbart som otroligt girigt och om så är fallet, kommer jag inte grina när en del åker dit på skattesmitning... Där du faktiskt kan få straff om du inte rättar till allt. Men, har du gått 10k+ eller 100mille så ska du ju ändå betala din del, annars förtjänar du inte att vara en del av samhället

Finns väldigt väldigt många med detta tankesätt: "När man studerar/har sämre ska alla andra betala mer och ge mig mer så jag klarar mig. Oj jag börja jobba och nu tjänar jag pengar, nej nu är det mitt och jag drar inte mitt strå till stacken."

Inget mot dig men, såklart du ska skatta om du gått + över gränsen för skatteinkomst, annars... Blir det konsekvenser.

jag förstår din argumentation men internationella företag kommer ju undan med att verka här och sälja varor och tjänster och sedan ta vinstern till andra länder med lägre skatt.

Varför ska inte medborgare kunna göra samma sak, Som föregående skribent sa, pengarna kommer ju desutom från en verksamhet som inte på något sätt är knutet till Sverige.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Om du inte vill bidra med något till de kostnader som staten har för att driva samhället så är det ju teoretiskt möjligt att flytta ut i skogen "off grid" och inte vara en kostnadsbelastning. Det vore fair play.

Men om man ska dra en liknelse så är ju spekulation i en utländsk valuta också något som inte är kopplat till detta rike men som ändå är kopplat till dig och ditt kapital.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Trådar som den här påminner mig om varför jag tog en paus från forumet.

Vadfalls!
Tycker du inte om flame:ande i forumtrådar?

Eftersom man är tämligen anonym i ett forum är risken stor att man skriver ofiltrerat (Talesättet "Tänk på vad du säger, så du inte säger vad du tänker). Knepet är att hitta trådar där flame:ande är mindre förekommande.

Permalänk
Medlem

Jag sålde en del krypto förra året. Är bosatt i Spanien sen 6 år tillbaka och jag har 3 av 6 år skickat in mina uppgifter till en revisor. De 3 andra gångerna gjorde tjejen deklarationen åt mig eftersom ingenting hade ändrats från "föregående år". Typ samma system som i sverige - väldigt enkelt (om man kan spanska..)

2024 så sålde jag krypto och jag va nästan övertygad om att jag skulle behöva betala runt 50,000 svenska kronor för det jag sålde. 2024 va sista året jag var under "Beckhams Law" (special skatte-pryl i spanien för utlänningar) Sammanställde allt och fick ut typ 4 A4 sidor med transaktioner och tänkte haha.. "Nope".... Skicka in allt så revisorn fick göra jobbet och nån vecka senare så fick jag svar att jag skulle betala 14,500kr - HAH! Fan va gla jag blev!

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Gråzonen består nog mest i okunskap men det lär bli stor ändring efter att detta är på plats:

"Nästa år träder nya bestämmelser i kraft i Sverige, CARF och DAC8, som bygger på internationella regelverk för utbyte av information om kryptotillgångar.

– Skatteverkets kontrollmöjligheter kommer att öka väsentligt när kryptoaktörer ska rapportera uppgifter om deras användares kryptohandel plus att uppgifter ska utbytas internationellt, säger Anna Olofsson."

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Förutsatt att du är obegränsat skattskyldig i Sverige så är du skyldig på betala skatt på alla dina inkomster, oavsett om de härrör från Sverige eller inte. Inkomst som härrör från utanför Sverige kan undantas i vissa fall, t ex vid dubbelbeskattningsavtal. Ingen kryptoexpert men skulle gissa att krypto faller utanför standardtillämpning av dubbelbeskattningsavtalen som härrör från OECD:s modellavtal - dvs. det finns en risk att du blir dubbelbeskattad om din plånbok är registrerad i land A och både land A och Sverige vill beskatta dina vinster.

Skrivet av Ryssfemma:

Då får dom väl stifta en lag som säger att svenska banker inte får låsa ens konton och dylikt för att man köper krypto. Lite dubbelmoral att inte anse att krypto är legitimt, men man vill gärna ha en del av kakan ändå.

Irrelevant egentligen ur ett skatterättsligt perspektiv, inkomst från brottslig verksamhet är t ex också skattepliktig inkomst enligt HFD 2011 ref. 80 (notera att jag inte säger att kryptohandel är brottsligt).

Skrivet av m4gnify:

Du som är privatperson ska deklarera dina kryptovalutor om du till exempel har

• sålt kryptovaluta

• bytt en kryptovaluta mot en eller flera andra typer av kryptovalutor

• bytt en kryptovaluta mot en fiatvaluta, till exempel USD

• betalat med kryptovaluta vid köp av en vara (till exempel ett par skor) eller en tjänst (till exempel en taxiresa)

• lånat ut kryptovaluta

• använt kryptovaluta som spelinsats.

Imo låter det konstigt att man skulle behöva deklarera när man byter bitcoin mot ethereum tex. Varför? Måste man alltså typ betala moms på det?
Gäller samma sak när man handlar med vanlig "fiat" valutor? Om jag köper USD tex.
På krypto man tar ut och får en faktisk inkomst i "fiat", tex svenska kronor, förstår jag att man måste deklarera.

Jag har för övrigt aldrig hållit på med kryptohandel.

För att ta ditt exempel, förutsatt att du gör en kapitalvinst när du byter dina bitcoin mot ethereum så är den skattepliktig - det spelar ingen roll att du inte får ut cash. Dvs. du kan bli skyldig att betala så kallad "dry tax".

Kapitalvinsten skulle i ett sådant fall beräknas på följande sätt:

Värdet i SEK på det ethereum du har bytt till dig minus anskaffningskostnaden i SEK för det bitcoin du (dvs. det värde bitcoinen hade när du förvärvade den) + ev. transaktionskostnader)

Samma sak gäller om du handlar med/byter FIAT valutor.

Skrivet av hakd:

Betalar du skatt på krypto så har du inte fattat poängen.
Lokal plånbok och digital valuta är inte låst till något land eller individ, har ett land skatt så välj ett annat.

Spelar som ingen roll om du är obegränsat skattskyldig, har du gjort en kapitalvinst är den med stor chans skattepliktig i Sverige (se ovan).

Skrivet av m4gnify:

Så om du och jag byter bil med varandra, så måste båda skatta på det?

Gör någon av er en kapitalvinst, ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Då får dom väl stifta en lag som säger att svenska banker inte får låsa ens konton och dylikt för att man köper krypto. Lite dubbelmoral att inte anse att krypto är legitimt, men man vill gärna ha en del av kakan ändå.

Exakt min tanke. Kunde inte sagt det bättre själv.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Det jag opponerar mig emot är att tillgångar (ej inkomst) som antingen funnits historiskt innan man ens blivit folkbokförd i Sverige, eller som helt och hållet existerat utanför Sveriges gränser och förvärvats helt och hållet utan Sveriges resurser, ska rapporteras till Skatteverket (läs rapportera, ej skatta). Detta har dem inget med att göra rent principiellt, ändå är det lag. Detta är en tydlig inskränkning på ens personliga integritet, och ingen mängd mental gymnastics eller juridikspråk ändrar det faktumet.

Jag accepterar givetvis att jag är lagligt skyldig till det, däremot accepterar jag inte att lagen är rättmätig.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

men så som man handlar med (inom) krypto menar dom alltså att det inte täcks på samma sätt om ISK konton osv.

Det innebär ju att vilken svenson som helst kanske gjort sig "skyldig" till att betala skatt på småtransaktioner som då går upp i högre belopp än man ens öht handlat med? det kan ju vara hundratals småbyten dagligen som sker mer eller mindre automatiskt.

T.ex om du har 10.000, köper en aktie för det.
Säljer, köper, 6x. samma aktie samma belopp.

Helt plötsligt ska du betala 20.000 i skatt? men du har aldrig haft 20k eller ens tjänat så mycket? därför man har ISK "tak"...

Om du har krypto för 10 mille och säljer till svenska kronor är det ju helt klart att du ska skatta 3 mille.
Men hålla på och typ räkna skatt på skatt i infinitum är ju löjligt. du kan lika gärna beslagta hela sveriges befolknings pengar i skatt då.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Långt i från alla gör vinst på kryptovalutor, även de som gör förlust har rätt att deklarera förlust på sin inkomst för kryptovalutor och kan på så vis också sänka sin slutskatt.

Sedan vore det ju bra om Skatteverket också gjorde rätt, för när man rapporterar in milersättning till anställda (skattefri milersättning 25kr/mil för resor i tjänst med egen bil) som händer emellanåt.
Så gör skatteverket sedan fel när det kommer till inkomstdeklarationen, för där så läggs det på i slutsumman på inkomst av tjänst och beskattas som lön i slutändan iaf. Trots att det står i lagen att den är skattefri.

Så det blir ingen empati för Skatteverket från min del.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem

Enda jag tycker är konstigt är att beskattas för att låna ut krypto? Eller menar de låna ut med ränta?