Skatteverket sätter ned foten kring kryptosmitare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Hmm... jag har haft en skärva av bitcoin liggandes i många år. Mest för att jag sällan hittat något att köpa med dem. Har alltså inte spekulerat i bitcoin utan trodde lite naivt förr att det faktiskt skulle bli ett betalmedel för i princip allt. Men nu på senare tid när bitcoin rusat så har det ju blivit dryga tusenlappen mer i värde (hade som mest motsvarande cirka 2500kr) Har köpt lite tjänster (VPN, molnlagring typ) Skulle alltså egentligen sån skitsumma rapporterats till skatteverket?

På den nivån kan du känna dig rätt lugn även om det faktiskt ska rapporteras och skattas från första kronan i vinst. Upptäcker dom det så får du inte ens straffskatt (finns nån gräns under 10k i missad skatt om jag minns rätt) såvida du inte har annan undviken skatt som också lämpas ihop med det. Så i värsta fall blir du skyldig att betala missad skatt och dröjsmålsränta.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att man i Sverige 2025 kan förlora sina bankkonton om man handlar med krypto, så förstår jag att många dras från att rapportera.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Du som är privatperson ska deklarera dina kryptovalutor om du till exempel har

• sålt kryptovaluta

• bytt en kryptovaluta mot en eller flera andra typer av kryptovalutor

• bytt en kryptovaluta mot en fiatvaluta, till exempel USD

• betalat med kryptovaluta vid köp av en vara (till exempel ett par skor) eller en tjänst (till exempel en taxiresa)

• lånat ut kryptovaluta

• använt kryptovaluta som spelinsats.

Imo låter det konstigt att man skulle behöva deklarera när man byter bitcoin mot ethereum tex. Varför? Måste man alltså typ betala moms på det?
Gäller samma sak när man handlar med vanlig "fiat" valutor? Om jag köper USD tex.
På krypto man tar ut och får en faktisk inkomst i "fiat", tex svenska kronor, förstår jag att man måste deklarera.

Jag har för övrigt aldrig hållit på med kryptohandel.

Tror det är i Tyskland där man enbart betalar skatt för den krypto som man omvandlat till fiat och satt in i sitt bankkonto, och då pratar vi om vinst som man gjort på sin krypto. Om du inte gjort någon vinst så behöver du inte betala någon skatt.

Kan tänka mig att det blir något liknande i framtiden även i Sverige. Just nu är reglerna väldigt krångliga för gemene man.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Trådar som den här påminner mig om varför jag tog en paus från forumet.

Men kunde inte hålla dig borta ... utan nu är du (tillfälligt kanske) tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Men kunde inte hålla dig borta ... utan nu är du (tillfälligt kanske) tillbaka.

Japp, primärt på grund av marknadsplatsen.
Tar säkert en paus till. Nåväl, offtopic så det räcker.

Permalänk
Medlem

En annan sak som majoriteten i tråden missar när dom jämför kryptovalutor med fiat rakt av, är att det finns ingen insättningsgaranti / investerarskyddet för krypto, så som det finns på vanliga bankkonton i svenska banker.

Om du blir scammad / blåst / hackad (vilket är otroligt vanligt i kryptovärlden) så är dina pengar borta, och du kommer inte få någon som helst hjälp eller ersättning för din krypto.

Om du har tur så ersätter din CEX (exchange) dig (om du råkar ha pengarna där), men om du har pengarna i din privata plånbok/wallet så kan du glömma all form av ersättning från pappa staten.

Därav så är det inte rätt att jämföra kryptovalutor mot fiat rakt av, som många i tråden gör.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Borde inte Sverige först officiellt godkänna kryptovalutor? Man kan tycka att Skatteverket borde lägga mer resurser på att bekämpa svarthandel vid till exempel torghandel, snarare än att jaga privatpersoner som använder kryptovalutor.

Framför allt borde staten satsa resurser på att stödja kommunerna, så att de inte slösar bort skattepengar i onödan.

Det påminner lite om hur man kräver att sexarbetare ska betala moms och andra skatter – samtidigt som det är förbjudet att köpa deras tjänster.

Skrivet av muSashi:

Tror det är i Tyskland där man enbart betalar skatt för den krypto som man omvandlat till fiat och satt in i sitt bankkonto, och då pratar vi om vinst som man gjort på sin krypto. Om du inte gjort någon vinst så behöver du inte betala någon skatt.

Kan tänka mig att det blir något liknande i framtiden även i Sverige. Just nu är reglerna väldigt krångliga för gemene man.

Kryptovaluta borde behandlas på samma sätt som när man köper aktier utanför ett ISK konto, det vill säga att man får dra av förluster och kvitta dem mot vinster.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

En annan sak som majoriteten i tråden missar när dom jämför kryptovalutor med fiat rakt av, är att det finns ingen insättningsgaranti / investerarskyddet för krypto, så som det finns på vanliga bankkonton i svenska banker.

Det har inte med saken att göra, det du tar upp handliar om risk vs reward. Du tar en större risk och du gör det för att den potentiella uppsidan är större än om du sysslar med investeringar med lägre risk. Om krypto småningom blir en mer etablerad grej så ska du få se att det kommer regleringar som t.ex. insättningsgaranti om man använder institut i sverige/eu, men vid den tidpunkten lär volatiliteten ha sjunkit också och du letar efter nästa potentiellt stora grej.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

I Tyskland är vinsten helt skattefri om man har ägt kryptovalutan i minst ett år. Kortsiktig handel beskattas, även om man byter en kryptovaluta mot en annan kryptovaluta.

Men i Polen, Österrike och Frankrike är det endast skatt när man växlar till fiat.

Skrivet av muSashi:

Skatteverket vill förenkla reglerna..
https://skatteverket.se/omoss/varverksamhet/rapporterremissva...

”Skatteverket föreslår att det inom Finansdepartementet eller inom ramen för en statlig offentlig utredning genomförs en översyn av möjligheterna att förenkla reglerna för beskattningen av kryptotillgångar. ”

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Livsnjutare 😎

Var inte hela grejen med krypto att det skulle vara omöjligt att spåra och storbanker etc inte skulle ha inblick ?

Är inte påläst i ämnet men det hela känns som en stor gråzon...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det känns lite konstigt att kräva att de ska betala mer skatt än vad regelverket säger de ska betala?

Nja, hela lagtexten är skrivet lite luddigt för att kunna inrymma tolkningar. Men en ska är tydlig i svensk lag. Allt handlar om uppsåt, dvs avsikt. Att skapa en bolagsstruktur via 10 dotterbolag som alla äger varandra i slutändan är ett väldigt medvetet sätt att kringgå skatt. Varje år täpps det till med nya lagar men vi har för få åklagare i Sverige för att hinna med allt (vi har åklagarbrist, inte polisbrist). Det gör det inte ok att fuska.

Var en man o dra ditt strå till stacken Sverige!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Var inte hela grejen med krypto att det skulle vara omöjligt att spåra och storbanker etc inte skulle ha inblick ?

Är inte påläst i ämnet men det hela känns som en stor gråzon...

du kan absolut gå under radarn men krypto är med ett par undantag byggt för att kunna spåras. Iden var att storbanker etc inte skulle ha inflytande snarare än inblick

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Om jag erbjuder mig att måla min frisörs hus i utbyte mot att hon klipper mitt hår så måste båda skatta på det, ja.

Är det verkligen så? Alltså en genuin fråga för jag har gått i tron att byte av mindre tjänster och gentjänster var helt lagligt TEX Macken med bagaren och hans avgasrör.
Tex så mätte jag upp min brors hus i helgen med totalstation inför ombyggnation. Detta gjorde jag givetvis helt gratis, men jag förväntar mig samtidigt att han hjälper mig stt köra skit till tippen eftersom jag inte hann med det pga mätandet. Har jag skattefifflat då om man går ner på teoretisk nivå?

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Bra. Hoppas fler åker dit för fusket.
Avskyr "skatteplanerande" myglare som inte gör rätt för sig.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Glad att jag slapp hålla på med krypto, aktier, fonder, valuta, guld, silver m.m. så skönt att bara pengarna på kontot med runt 3% ränta... /s

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Skattesmitning har högre straff än många våldsbrott, då det är brott mot staten att försöka smita med sin skatt. Råder alla som inte redan deklarerat att korrekt att snabbt som ögat korrigera detta, Skatteverket kan inte inleda process mot dig om du rättat din deklaration även om det är för sent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Ja, tänk vad det hade varit synd om dig om du fick för dig att hålla på med bitcoin och mining av det typ 2008. Lyckans ost!

Jag hade chansen i och med datorbygge 2009 med Core i7 920 och hade en liten spaning på Bitcoin, men det kom aldrig loss. Det kan man så klart irritera sig på. Men! Det är lätt att vara efterklok och även om jag hade skaffat en del Bitcoin då så undrar jag hur länge man haft kvar dem när de började stiga i värde. Hade man inte sålt när en enda Bitcoin var värd säg 20 000 kronor av rädsla att annars förlora de pengarna? Sen när en blev värd 100 000 kr, då hade man väl definitivt sålt. Eller?

Inte lätt att veta hur man hade hanterat det och det är som sagt lätt att vara efterklok och tänka hur det skulle varit i det mest optimala scenariot.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Är det verkligen så? Alltså en genuin fråga för jag har gått i tron att byte av mindre tjänster och gentjänster var helt lagligt TEX Macken med bagaren och hans avgasrör.
Tex så mätte jag upp min brors hus i helgen med totalstation inför ombyggnation. Detta gjorde jag givetvis helt gratis, men jag förväntar mig samtidigt att han hjälper mig stt köra skit till tippen eftersom jag inte hann med det pga mätandet. Har jag skattefifflat då om man går ner på teoretisk nivå?

Det finns en bagatellgräns, men över den gränsen räknas det som inkomst, ifall tjänsten utförs med förväntan av en gentjänst.
Anledningen är att täppa till kryphålet att "inga pengar bytte hand, så det ska inte beskattas" (dvs liknande argument som har framförts i tråden här).

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

jag förstår din argumentation men internationella företag kommer ju undan med att verka här och sälja varor och tjänster och sedan ta vinstern till andra länder med lägre skatt.

Varför ska inte medborgare kunna göra samma sak, Som föregående skribent sa, pengarna kommer ju desutom från en verksamhet som inte på något sätt är knutet till Sverige.

”Verksamheten” är att sämre vetande betalar för något som saknar värde som du säljer till dem. Förr eller senare rasar det korthuset och då kommer statliga pengar krävas vid skuldsaneringen och alla effekter. Självklart ska de som tog pengarna vara med och betala för det genom skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Nja, hela lagtexten är skrivet lite luddigt för att kunna inrymma tolkningar. Men en ska är tydlig i svensk lag. Allt handlar om uppsåt, dvs avsikt. Att skapa en bolagsstruktur via 10 dotterbolag som alla äger varandra i slutändan är ett väldigt medvetet sätt att kringgå skatt. Varje år täpps det till med nya lagar men vi har för få åklagare i Sverige för att hinna med allt (vi har åklagarbrist, inte polisbrist). Det gör det inte ok att fuska.

Var en man o dra ditt strå till stacken Sverige!

Om det finns utrymme för tolkningar borde det tolkas till vår (individen/företaget) fördel och inte statens fördel tycker jag. De får skriva bättre lagar istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Jag använder mig av en svensk tjänst som heter Divly och laddar upp alla mina transaktioner hos dom och de sammanställer en digital fil som jag sen kan ladda upp hos skatteverket.
Det kostar en femhundring men det är lätt värt det för att slippa huvudvärken med att behöva räkna allt själv.
Man kan be dom på chatten att gå igenom transaktionerna om man är osäker på något, dom är riktigt professionella.
Nu kanske det här lät som betald reklam eller något men rekommenderar deras tjänst starkt och är supernöjd själv.

Kan den tjänsten ta hänsyn till elpriset om man bryter (mining) bitcoin. Då kostnaden för varje del av bitcoin blir olika för varje dag eller måndag samt avdrag för köpt hårdvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Skattesmitning har högre straff än många våldsbrott, då det är brott mot staten att försöka smita med sin skatt. Råder alla som inte redan deklarerat att korrekt att snabbt som ögat korrigera detta, Skatteverket kan inte inleda process mot dig om du rättat din deklaration även om det är för sent.

Värt att nämna är dock att lägre belopp endast är bötesbrott. Och inte kan resultera i rättsliga efterföljder såsom fängelse. Så har man gjort några tusen eller fåtal tiotusen på krypto tidigare och inte redovisat, så behöver man inte gripas av panik. Straffskatt eller böter är i princip det värsta som kan hända. Och det är relativt stora belopp innan fängelse kommer på fråga, handlar om något basbelopp eller två som praxis har jag för mig i undanhållen skatt. Vilket gör att du ska ha tjänat en hel del på krypto.

Det ska också rätt mycket till innan skatteverket jagar folk för år där man redan haft en godkänd deklaration. Skulle man få ut data från nån stor växlingssajt om alla Svenskars användning som t.ex Coinbase. Så är det ju dock möjligt att man går tillbaka i tiden och kollar även relativt små summor, så helt säker är ju småsmitarna inte där heller.

Men över lag ska det till rätt stora belopp innan skatteverket lägger tid och jobb på att granska tidigare år om det är komplext som t.ex krypto. Det tar helt för mycket tid och administration att jaga Svenne Svensson för några tusenlappar han skulle ha betalt för 3 år sedan.

Permalänk
Moderator
Moderator

Trådens tema är alltså beskattning av handel med kryptovalutor, inte skattepolitik inom andra områden. Då tråden började dra alltmer åt det senare har några inlägg som helt gick på det temat raderats.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Om du inte vill bidra med något till de kostnader som staten har för att driva samhället så är det ju teoretiskt möjligt att flytta ut i skogen "off grid" och inte vara en kostnadsbelastning. Det vore fair play.

Men om man ska dra en liknelse så är ju spekulation i en utländsk valuta också något som inte är kopplat till detta rike men som ändå är kopplat till dig och ditt kapital.

Bor du i skogen så måste du ju ändå betala vinstskatt på din crypto så vad är skillnaden ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

I Tyskland betalar man mig veterligen ingen skatt alls på iaf BTC om man hålt i över ett år.

Permalänk
Medlem

Det är väl ingen idè att redovisa något om jag bara har 5 bitcoins. Har inte kollat värdet på ett tag, men det lär ju inte vara värt många kronor.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Det är väl ingen idè att redovisa något om jag bara har 5 bitcoins. Har inte kollat värdet på ett tag, men det lär ju inte vara värt många kronor.

Det blir väl nån miljon eller två i skatt när du säljer dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Detta måste vara decenniets "sämsta flex"

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av burger_:

Kan den tjänsten ta hänsyn till elpriset om man bryter (mining) bitcoin. Då kostnaden för varje del av bitcoin blir olika för varje dag eller måndag samt avdrag för köpt hårdvara?

Jag tror det, om du ändrar för hand manuellt eller om du har en logg att ladda upp. Du kan prova leka med det gratis. Det är just nerladdningen av filen som sen kostar.
Om du tycker dom saknar någon funktion kan du meddela dom på chatten så implementerar dom det.

Permalänk
Medlem

Frågar åt en vän: Får man tillbaka på skatten då om man gjort förlust på krypto utan att registrera med skatteverket?