Permalänk
Medlem

Vilken bil ska jag köpa?

Hej SweC,
jag är (snart) på jakt efter ny bil. har i 2 år kört en Tesla Model S från 2015 som jag älskar men då jag bor i lägenhet, inte kör så mycket samt har en osäker framtid gällande om jag ens ska bo i Sverige så behöver jag inte en så dyr/snabb bil längre. Jag letar därför efter något nytt. Enda kravet är att den inte ska vara tråkig och att den inte ska gå på el.

Vad är era tips? Jag har ingen fast budget men tänker mig max runt ~100 000 kr. Jag har tittat en del på XC60 som jag är ett stort fan av men de har alla minst 20 000 mil och 10-15 år på nacken. Jag är historiskt sett en märkessnobb men just nu känner jag inte så stark tillhörighet till det så länge bilen ser fräsch ut (dvs ingen Dacia).

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Hej SweC,
jag är (snart) på jakt efter ny bil. har i 2 år kört en Tesla Model S från 2015 som jag älskar men då jag bor i lägenhet, inte kör så mycket samt har en osäker framtid gällande om jag ens ska bo i Sverige så behöver jag inte en så dyr/snabb bil längre. Jag letar därför efter något nytt. Enda kravet är att den inte ska vara tråkig och att den inte ska gå på el.

Vad är era tips? Jag har ingen fast budget men tänker mig max runt ~100 000 kr. Jag har tittat en del på XC60 som jag är ett stort fan av men de har alla minst 20 000 mil och 10-15 år på nacken. Jag är historiskt sett en märkessnobb men just nu känner jag inte så stark tillhörighet till det så länge bilen ser fräsch ut (dvs ingen Dacia).

XC60/90 är rätt dyra i drift och försäkring, beror på vad du ser men 100k budget. Vad ska du göra? A till B eller glidarbil.

skrev lite för fort.
Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

XC60/90 är rätt dyra i drift och försäkring, beror på vad du ser men 100k budget. Vad ska du göra? A till B eller glidarbil.

Ja det har du rätt i. Märkligt, kollade på det häromdagen och tyckte inte det var så dyrt men måste sett fel. Oavsett är det billigare än min nuvarande försäkring.

Det är bara A till B. glidarbilen sparar vi till framtiden. Är ju dock aldrig negativ att den inte ser ut som det värsta på vägen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Det är bara A till B. glidarbilen sparar vi till framtiden.

Toyota Auris/Corolla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Toyota Auris/Corolla

En Corolla sedan kanske hade varit något. Hyrde en camry på semestern och tyckte mycket om den.

Visa signatur

En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

För ett så problemfritt ägande som möjligt så rekommenderar jag följande:

- Toyota Corolla, Auris, Yaris,Avensis.
- Lexus lS 250, CT200h.
- Honda Accord, Jazz.
- Volvo V40 ll, S80 ll.
- Nyare Dacia Sandero eller Duster (ja, dom är faktiskt förvånansvärt pålitliga idag)

Roliga bilar?...absolut inte, men av egen erfarenhet från bilindustrin så är detta något som jag själv
hade kikat på om jag var ute efter en "ny" bil.

Hade hållt mig undan samtliga Peugeot och Citroen som har en Puretech motor, samt alla 3-cyl motorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

- Lexus lS 250, CT200h.
- Honda Accord, Jazz.
- Volvo V40 ll, S80 ll.
- Nyare Dacia Sandero eller Duster (ja, dom är faktiskt förvånansvärt pålitliga idag)

Roliga bilar?...absolut inte, men av egen erfarenhet från bilindustrin så är detta något som jag själv

Hade hållt mig undan samtliga Peugeot och Citroen som har en Puretech motor, samt alla 3-cyl motorer.

Blev lite småkär i avensisen. Kanske det jag ska se på. De andra är, som du säger, inte de roligaste bilarna.

Visa signatur

En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Alltså Dacia är jäkligt bra bilar, farsan har en Logan diesel, 7 år av service och ett bromsbyte, detta är på 14.000 mil.

Alltid startat och billig att äga. Jag blev rätt såld faktiskt

Och det kommer från en som är volvo frälst och bakhjulsdrift

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Ja det har du rätt i. Märkligt, kollade på det häromdagen och tyckte inte det var så dyrt men måste sett fel. Oavsett är det billigare än min nuvarande försäkring.

Det är bara A till B. glidarbilen sparar vi till framtiden. Är ju dock aldrig negativ att den inte ser ut som det värsta på vägen.

Kör en ford focus -12 själv. Det är PGA drivlina, dvs den som Volvo leasar ut till Ford/Peugot. Så det är en volvo V60 ish i Ford märke, maskinellt. 1.6L TDI versionen Haft den i 4 år, köpte med 8400mil ish och kört 12200mil nu. Totalservad

Ford är bra bilar, men du måste göra lite efterforskning här så det inte är en av deras "dåliga" motorer... Dem har ett par som du ska undvika som pesten.

Toyota, bland det bästa du kan köpa. Ska jag byta bil blir det till en Toyota istället, alla tester etc och hur dem ställer sig i för sitt rykte. Toyota tolererar inte att det är massa bullshit och fusk, dem siktar eftr 0,5% fel eller vad det är deras VD sa för ett par år sen.

Dem tar lite stolthet i att dem är bra

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

Enda kravet är att den inte ska vara tråkig och att den inte ska gå på el.

(…)
Jag har tittat en del på XC60

Jag blir konfunderad. Definiera tråkig?

Permalänk

Har en auris hybrid 2014, hade jag haft budget hade jag köpt en till likadan

Visa signatur

Asus tuf 9070xt deshrouded, 7800x3d, 32gb Kingston fury, 650b asus tuf gaming wifi+, peerless assasin, phanteks xt black, noctua x6, arctic x2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SwedenVirre:

Alltså Dacia är jäkligt bra bilar, farsan har en Logan diesel, 7 år av service och ett bromsbyte, detta är på 14.000 mil.

7 år och ca 15000 mil utan problem tycker jag är lite av en baseline idag. Inget märkvärdigt, och man ska hålla sig ifrån bilar som inte klarar det.

Skrivet av Pelegrino:

Hej SweC,

För ett år sedan köpte jag en bil där målet var att den skulle vara så billig som möjligt att äga. Skulle flytta ihop med min tjej och jag tyckte egentligen att vi skulle kunna klara oss med hennes bil, men det fick jag reda på att vi inte gjorde. Så därav billig att äga. I mina efterforskningar så pekade mycket mot Hybrider, framförallt Kie och Toyota. Jag köpte en Kia Niro plugin hybrid från 2018 som gått 12000. Jag skulle kalla den för en förnuftig bil. Sticker inte ut. Hybrid gör att skatten är låg. Däcken är en vanlig dimension som brukar vara billiga. Just i mitt fall så kan jag ladda bilen hemma och kör jag korta sträckor så går den bara på el. Därför har jag en snittförbrukning på 0,2.

Skulle jag vara i samma sits igen och ha facit så hade jag köpt Kian igen. Men helst skulle jag vilja ha en roligare bil. Det får bli nästa.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Trevligt! Trodde att de var ganska risiga. Men å andra sidan; enklare bilar innebär färre felkällor. Ska själv köpa ny tråkbil om 2-3 år. Ska lägga Dacia till listan över potentiella märken.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Hade nog kört på Toyota. Har två stycken hemma, en avensis och en corolla. Supernöjd

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Trevligt! Trodde att de var ganska risiga. Men å andra sidan; enklare bilar innebär färre felkällor. Ska själv köpa ny tråkbil om 2-3 år. Ska lägga Dacia till listan över potentiella märken.

Alltså som är inga under av komfort, men där finns det mesta man behöver som en daglig pendlar bil. Ac och farthållare som fungerar bra.

Farthållare är inte lika bra på 0.9tce då dom är väldigt orkeslösa under ca 3000 varv, man märker inte om kör plattan i mattan innan turbon kickar in

Så dieseln är att rekommendera.

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag blir konfunderad. Definiera tråkig?

Jag personligen tycker ej XC-modellerna är tråkiga och inte hört någon annan tycks det heller.
Men klart det är subjektivt. Gillar ej den där äggformen många bilar har.

Skrivet av underwatch:

Hade nog kört på Toyota. Har två stycken hemma, en avensis och en corolla. Supernöjd

Det lutar åt det

Visa signatur

En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Mazda 3 bensin från 17-18 med så låg spec som möjligt, typ Visionpaketet, kostar typ 0kr att äga och är faktiskt ganska roliga att köra.

Tyvärr är det många som upptäckt detta lilla lifehack och andrahandsvärdet är skyhögt, du får nästan betala nypris för dessa bilar i dagsläget... men ibland dyker det upp en välskött 20k+ mil variant för runt 100k.

https://www.blocket.se/annons/kronoberg/mazda_3_sport_2_0_sky...

billigaste jag kunde hitta, köpte en Automat med 9k mil på mätaren 2020 utan några defekter för 115 tusen, säger väl en del om hur de stigit i värde och jag sålde den 2022 för 130k när den hade rullat 14k

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Mazda 3 bensin från 17-18 med så låg spec som möjligt, typ Visionpaketet, kostar typ 0kr att äga och är faktiskt ganska roliga att köra.

...

Skriver under på det. Mazda är förmodligen det bästa alternativet om man vill ha en bil som kombinerar driftsäkerhet(=billig att äga), körglädje, teknikpackad och snygg design.

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

Jag personligen tycker ej XC-modellerna är tråkiga och inte hört någon annan tycks det heller.
Men klart det är subjektivt. Gillar ej den där äggformen många bilar har.

Volvo har inte tillverkat jättemånga bilar som varit engagerande att köra - vilket är min definition av rolig - och det problemet har bara blivit värre när de dessutom satt dem på styltor som med XC-modellerna. Däremot är de utan tvekan bekväma bilar. Så om din definition av tråkig mer handlar om att man helst inte använder en bil som är tråkig så är jag mer med på noterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Skriver under på det. Mazda är förmodligen det bästa alternativet om man vill ha en bil som kombinerar driftsäkerhet(=billig att äga), körglädje, teknikpackad och snygg design.

Min nuvarande är inte billig och äter bromsar och däck, har en 2021 Mazda CX-5 2.5 AWD

Men 3an var verkligen en sparbössa, haft 4st i olika årsmodeller och generationer och alla har varit galet billiga att ha och göra med och har haft värdeminskningar som är betydligt billigare än leasing och inga av dem har någonsin haft några allvarliga problem.

Kollar man på 14-16 modellerna (ej facelift) så undvik dieseln, många av de motorerna havererar runt 20-25k mil. den är inte driftsäker förrän hösten 2016 då den fick sig en uppdatering.

Sen ska man undvika Mazda som är tillverkade i Mexico, själv haft en sådan i 2,5 år som köptes helt ny och på 4500 mil började det mesta rassla i interiören och en och annan list lossnade osv.. inte så bra ihopskruvat på Mexicofabriken, men dessa bilar tror jag man bara hittar i 14-16 modellerna.

Något magiskt med Mazda 3 17-18 är komforten i tygsätena, kört tur och retur till Stockholm inga problem alls, däremot i företagsbilen som var från 2019 vid tillfället (V60 D4) där fick jag nästan uppsöka kiropraktor efter samma resa...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

- Lexus lS 250, CT200h.
- Honda Accord, Jazz.
- Volvo V40 ll, S80 ll.

Honda och även nyare toyotor har börjat få lite problem på senare tid(främst växelådsras) så att undersöka modellen noggrant innan är en regel man måste följa. Trecylindriga motorer är inget fel på om de är bra gjorda. Har själv toyotas 2 st 1KR-FE och de bilarna är de mest pålitliga jag har, om man bortser från 740'n med B230-F men det är nog inget för TS.
Misstänker att du främst tänker på de med oljedränkt kamrem och de ska man hålla sig långt bort ifrån oavsett mängd cylindrar.

Så innan köp ska man alltid göra en undersökning på om bilen vårdats rätt, de mest pålitliga bilar kan vara skräp om de misshandlats av tidigare ägare.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Kia Ceed 1.6 diesel är i princip skottsäkra.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk

Toyota corolla 80tal.

Mer eller mindre oförstörbara, kan lätt gå uppåt 30-40k utan några större renoveringsbehov utöver basic service man kan göra på vägrenen på 30-60minuter med lite basic verktyg.
Billiga reservdelar,
relativt bra konfort alla bekvämligheter man behöver för att transportera från punkt A till B.
Skattebefriat.
Typ en dryg påse bullar i inköp.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Min nuvarande är inte billig och äter bromsar och däck, har en 2021 Mazda CX-5 2.5 AWD

Men 3an var verkligen en sparbössa, haft 4st i olika årsmodeller och generationer och alla har varit galet billiga att ha och göra med och har haft värdeminskningar som är betydligt billigare än leasing och inga av dem har någonsin haft några allvarliga problem.

Kollar man på 14-16 modellerna (ej facelift) så undvik dieseln, många av de motorerna havererar runt 20-25k mil. den är inte driftsäker förrän hösten 2016 då den fick sig en uppdatering.

Sen ska man undvika Mazda som är tillverkade i Mexico, själv haft en sådan i 2,5 år som köptes helt ny och på 4500 mil började det mesta rassla i interiören och en och annan list lossnade osv.. inte så bra ihopskruvat på Mexicofabriken, men dessa bilar tror jag man bara hittar i 14-16 modellerna.

Något magiskt med Mazda 3 17-18 är komforten i tygsätena, kört tur och retur till Stockholm inga problem alls, däremot i företagsbilen som var från 2019 vid tillfället (V60 D4) där fick jag nästan uppsöka kiropraktor efter samma resa...

Hur kör du din bil egentligen? 😄

Själv har jag haft en CX-5 2015 diesel och nu senast en Mazda 6 2019 (också diesel). Båda har varit toppenbilar att äga. Komforten håller jag med om, körde 80mil över dagen med Mazda 6an utan träsmak i baken.

Jag kan ju även nämna att jag jämför med topputrustade BMW som visserligen har intressantare motorer men kostar många gånger mer i service, försäkring och orelaterade fel som konstant dyker upp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Honda och även nyare toyotor har börjat få lite problem på senare tid(främst växelådsras) så att undersöka modellen noggrant innan är en regel man måste följa. Trecylindriga motorer är inget fel på om de är bra gjorda. Har själv toyotas 2 st 1KR-FE och de bilarna är de mest pålitliga jag har, om man bortser från 740'n med B230-F men det är nog inget för TS.
Misstänker att du främst tänker på de med oljedränkt kamrem och de ska man hålla sig långt bort ifrån oavsett mängd cylindrar.

Så innan köp ska man alltid göra en undersökning på om bilen vårdats rätt, de mest pålitliga bilar kan vara skräp om de misshandlats av tidigare ägare.

Yes, min sambo hade en 2019 Toyota Yaris Hybrid och har aldrig (utöver min ford jag hade ett tag) haft en bil med mer problem när den bara var drygt 2 år gammal...

Kia/Hyundai med 1.6 dieseln har jag pendlat i med, otroliga bilar för inga pengar alls!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Hur kör du din bil egentligen? 😄

Själv har jag haft en CX-5 2015 diesel och nu senast en Mazda 6 2019 (också diesel). Båda har varit toppenbilar att äga. Komforten håller jag med om, körde 80mil över dagen med Mazda 6an utan träsmak i baken.

Jag kan ju även nämna att jag jämför med topputrustade BMW som visserligen har intressantare motorer men kostar många gånger mer i service, försäkring och orelaterade fel som konstant dyker upp...

Den börjar närma sig 8k mil och bromsarna fram är slut och originaldäcken är nere på 3-4mm, kört mycket stadskörning.

Med min Mazda 3 körde jag på originaldäcken med 5mm kvar när jag bytte bort den på 13k mil och hade nyligen på 12k servicen bytt bromsar/skivor fram med samma körmönster.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Toyota corolla 80tal.

Mer eller mindre oförstörbara, kan lätt gå uppåt 30-40k utan några större renoveringsbehov utöver basic service man kan göra på vägrenen på 30-60minuter med lite basic verktyg.
Billiga reservdelar,
relativt bra konfort alla bekvämligheter man behöver för att transportera från punkt A till B.
Skattebefriat.
Typ en dryg påse bullar i inköp.

För det finns ju verkligen gott om japanska 80-talsbilar som inte har rostat bort för typ två-tre decennier sedan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Yes, min sambo hade en 2019 Toyota Yaris Hybrid och har aldrig (utöver min ford jag hade ett tag) haft en bil med mer problem när den bara var drygt 2 år gammal...

Kia/Hyundai med 1.6 dieseln har jag pendlat i med, otroliga bilar för inga pengar alls!

Kanske fick ni ett måndags ex? Yaris brukar vara en av deras bättre bilar. Fast dagens elektronik ställer till det rätt ofta tyvärr. Eftersom jag gillar att laga mina bilar själv har jag äldre modeller som inte vet vad internet, uppdateringar eller mjukvara är för något och då slipper jag tänka på att köpa dyr diagnostik utrustning.

Min bror som är bilmeck har inte mycket till övers för KIA så på hans inrådan är det bilar jag håller mig långt bort ifrån. Men eftersom han är bilmeck ser han bara felen och säger ofta och dyra fel.

https://borsvarlden.com/artiklar/hyundai-och-kia-i-amerikansk...

han kanske har rätt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kanske fick ni ett måndags ex? Yaris brukar vara en av deras bättre bilar. Fast dagens elektronik ställer till det rätt ofta tyvärr. Eftersom jag gillar att laga mina bilar själv har jag äldre modeller som inte vet vad internet, uppdateringar eller mjukvara är för något och då slipper jag tänka på att köpa dyr diagnostik utrustning.

Min bror som är bilmeck har inte mycket till övers för KIA så på hans inrådan är det bilar jag håller mig långt bort ifrån. Men eftersom han är bilmeck ser han bara felen och säger ofta och dyra fel.

https://borsvarlden.com/artiklar/hyundai-och-kia-i-amerikansk...

han kanske har rätt.

Det var samma på den, det var absolut sista av den gamla innan det blev den nya som säljs just nu, absolut ingen krånglig teknologi.

Toyota får sitt fläckfria rykte genom att förlänga garantin i all evighet sålänge du servar den hos dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Kia Ceed 1.6 diesel är i princip skottsäkra.

Kanhända. Men jag får ryggskott av att sitta i dom.
Otroligt obekväma stolar, precis som i de flesta billigare bilar.