Permalänk
Medlem

Byta från nvidia till amd gpu

Hej

Ska hjälpa en bekant att byta cpu och gpu på en dator. Kommer fortfarande vara amd cpu men kommer byta från nvidia till amd gpu. Är det något speciellt som man behöver tänka på? Behöver man formatera om datorn eller funkar det att installera nya drivrutiner?

Mvh

Permalänk
Medlem

Skulle personligen blåst datorn, annars använd DDU och avinstallera drivrutiner för nvidia och installera sedan AMDs

Permalänk
Medlem

Ladda hem AMD-drivare och DDU. Starta om datorn i felsäkert läge. Använd DDU för att ordentligt avinstallera Nvidias drivare.
Starta om, installera AMD-drivarna

Visa signatur

🟢 Main: R9 9900X3D | Strix B850-I | 64GB | RX9070 | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Hej

Ska hjälpa en bekant att byta cpu och gpu på en dator. Kommer fortfarande vara amd cpu men kommer byta från nvidia till amd gpu. Är det något speciellt som man behöver tänka på? Behöver man formatera om datorn eller funkar det att installera nya drivrutiner?

Mvh

som tidigare sagt.. DDU.. men personligen hade jag gjort en clean install av windows inför ett sådant byte för att göra det lätt för mig själv.
sedan beroende på vilken gpu du vill skaffa, så kolla så att du har tillräckligt med PCI-E kontakter på ditt nätagg.
och så klart så att ditt nätagg klarar det nya kortet i W

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp, blir till att blåsa rent den och gör en ren installation. Hårdva delen har jag koll på men bra med påminnelse att kolla kontakterna

Permalänk
Medlem

Verkar komplicerat med Windows.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Verkar komplicerat med Windows.

Jag har bytt alla komponenter i en dator utan att installera om Windows eller något. Gpu (nvidia/amd/intel), ram, cpu (amd/intel), moderkort (olika gen), både enskilt och bytt disk med Windows mellan helt olika datorer. T.o.m bytt lagringsenhet (klonat disk) men då uppstod det lite problem.

Helt möjligt att man tappat något lite prestanda när bytt eg. mellan intel/amd cpu, men det kan också hända vid en vanlig Windows-uppdatering. Att byta grafikkort utan att installera om Windows är dock absolut inget problem, vill man vara på den säkra sidan så använd DDU men personligen har jag bytt dussintals grafikkort fram och tillbaks, ibland även utan DDU och inga problem.