Reklamerat dator till Asus, blivit nekad och långsam återkoppling

Permalänk
Medlem

Reklamerat dator till Asus, blivit nekad och långsam återkoppling

Hej!

Jag köpte nyligen en NUC från Asus. Eftersom modellen jag spanat in var svår att få tag på i Sverige beställde jag den från en tysk butik. Allt gick fint med leverans och datorn var väldigt trevlig. Efter bara några gångers användande började dock power-knappen att fastna i intryckt läge. Datorn vägrade då gå igång men det hela kunde avhjälpas ganska enkelt genom att jag öppnade datorn (den är gjord för väldigt enkelt öppnande) och tryckte tillbaka knappen. De kommande gångerna var det sedan lite olika, ibland fungerande det fint att slå på datorn och ibland fastnade knappen i intryckt läge. Efter att ha upprepat "lagningsproceduren" kanske 3-4 gånger så fungerade inte datorn alls längre.

Jag gick in på Asus support-sida där man kunde boka support vilket innebar att datorn blev upphämtad hos mig. Någon dag senare hörde Asus av sig via mail och där angavs att man tyckte att jag hade använt för mycket kraft och på så sätt haft sönder strömknappen. Föreslagen lagning låg på ungefär 12 000:- (datorn kostade ungefär 17 000:-). Jag erbjöds valen att de skrotar datorn, skickar tillbaka den på min bekostnad + undersökningsavgift eller att jag betalar och så lagar de datorn. Om det verkar dyrt så innebär lagningen att de byter moderkortet och där sitter ju CPUn med minne fastlött.

Jag är nog som många här, jag är uppvuxen med datorer och har byggt datorer för egen del, för familj, släkt och vänner i över 30 år. Jag har uppgraderat laptops och servrar samt även bytt moderkort på min TV :). Det är ju inte lite så att man känner sig lite idiotförklarad men vi får väl anta alla kunder inte riktigt sitter på den erfarenheten. Min tanke var ju därför att jag, som deras mail också påpekade, att jag kunde höra av mig till dem via mail. I det mailet har jag väldigt noggrant beskrivit förloppet och att jag är högst kapabel att hantera en strömbrytare i en dator (utan någon sarkastisk ton).

Problemet är ju nu bara att jag inte får något svar och det har gått en vecka redan. Någon som har någon liknande erfarenhet?

En liten bild på intryckt strömknapp. Varken knappen eller hålet den sitter i är ju inte så stora så det är inte så mycket kraft man kan få in den vägen.

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Visa signatur

Medgrundare av https://www.prisjakt.nu Driver idag sajten https://www.car.info

Permalänk

Fick du någon återkoppling?

Permalänk
Medlem

Det där måste väl ändå vara nåt fel som inte du har orsakat, då måste dom bevisa det isf. Låter dåligt hur dom sköter det... En knapp ska tåla flera tiotusentals tryckningar innan sånt där händer kan man tycka ?

Permalänk
Medlem

De hörde av sig efter någon vecka men stod på sig om att det hela var mitt fel. Till slut fick jag betala en undersökningsavgift på 450:- för att få tillbaka datorn. Jag fick igång den med en skruvmejsel mot fästpunkterna för där strömbrytaren hade suttit på moderkortet och har ändrat i BIOS så att datorn ska gå igång när den får ström.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Franz:

De hörde av sig efter någon vecka men stod på sig om att det hela var mitt fel. Till slut fick jag betala en undersökningsavgift på 450:- för att få tillbaka datorn. Jag fick igång den med en skruvmejsel mot fästpunkterna för där strömbrytaren hade suttit på moderkortet och har ändrat i BIOS så att datorn ska gå igång när den får ström.

Vad dåligt av ASUS men inte förvånad med ta en på Gamers Nexus video om dem. Tur du hittade någon form av lösning själv.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Ja men se där, då är dom lika dåliga som förut och inte ett skit har hänt, 12 000kr för en knapp som förmodligen kostar 10kr xD (dom byter säkert hela moderkortet bara för att istället för att faktiskt felsöka skiten)

Lika bra att försöka undvika asus.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Haft två Asus datorer (en bärbar och en stationär) och båda gångerna har jag haft problem med konstig kvalitet och sedan deras urusla kund "service". Kommer aldrig röra deras produkter igen.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem

Reklamation görs mot återförsäljaren normalt. Konsumentköplagen säger att bevisbördan är på återförsäljaren de första sex månaderna https://verwaltung.bund.de/leistungsverzeichnis/EN/rechte-und... .
Om du inte explicit åberopade konsumentköplag (vilket jag inte antar för de borde refererat dig till återförsäljaren) så tog de det antagligen som ett garantiärende.

vilket intryck jag har av svenskars inställning till tillverkargaranti och konsumentköplag är inte så relevant i sammanhanget
Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Franz:

Fy vad uselt snacka om värdelös support och bara skylla på kunden utan att ens bevisa att det var ditt fel....

Bra då vet man vilket märke man ska undvika framöver då

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Fy vad uselt snacka om värdelös support och bara skylla på kunden utan att ens bevisa att det var ditt fel....

Jag har aldrig fått en skiss eller en detaljerad förklaring på varför något avgjorts som skada orsakad av användaren. Inte sett eller läst om en heller.

Men jag måste säga att jag inte minns senast jag läste på Swec att någon vänt sig till tillverkaren för garantiärende. Det brukar bara talas om att 'garanti schmaranti vi har faktiskt konsumentköplag i Sverige som sträcker sig x antal år kontakta återförsäljaren och reklamera'. Eller bara "reklamera" och det är underförstått att det gäller återförsäljaren.

Och det finns liknande konsumentköplag inom EU så det borde gå att kontakta även en tysk återförsäljare

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Rekordmedlem

Har datorn reklamerats till säljaren (för den är väl inte köpt från Asus som jag tolkar det skrivna) eller är det bara Asus som varit inblandad ?
Det är generellt alltid säljaren man ska vända sig till med reklamationer och de lagar som finns gäller också mot säljaren och inte föregående led.
https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guar...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag reklamerade direkt till Asus i tron om att de skulle hantera ärendet proffsigt. Men efter att själv läst på lite efter problematiken förstod jag att det var mindre lyckat att gå den vägen ja. Jag har generellt sett väldigt bra erfarenhet av tillverkares support och tyckte ju att det här var ett så självklart fall...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Franz:

Jag reklamerade direkt till Asus i tron om att de skulle hantera ärendet proffsigt. Men efter att själv läst på lite efter problematiken förstod jag att det var mindre lyckat att gå den vägen ja. Jag har generellt sett väldigt bra erfarenhet av tillverkares support och tyckte ju att det här var ett så självklart fall...

Ja Asus har en historia av att köra över befintliga kunder tyvärr, grafikkort som fått reparationskostnader i summor som man kunnat köpa ett helt nytt kort och haft gott om pengar kvar osv...

Själv försöker jag undvika jag många av dom ledande tillverkarna just på grund av deras support efter att jag bråkat med logitech's inkompetenta support i över 9 månader!

Visa signatur

here we go!