Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Men om man köper två, borde inte man få ett år till, även om Amazon hanterar abonnemanget?
Sen är jag lite fundersam vad som händer när man säger upp provperioden på tyska/franska prime, om 365-abonmemangt påverkas på något sätt. Förr fick man ju bara en nyckel i eposten

Jag har sagt upp prime och 365 på .de och det står bara slutdatum på 365 som stämmer.

Det är +12 månader från mitt förra datum

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Jag har sagt upp prime och 365 på .de och det står bara slutdatum på 365 som stämmer. <Uppladdad bildlänk>

Det är +12 månader från mitt förra datum

Det var bra. Tack för bekräftelsen

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av dabman:

Inte via Amazon, de säljer en och tar över hanteringen av abonnemanget. Dock stackar det upp med tidigare tid du har. Du får ingen nyckel att fylla på med.

Ja, se på tusan. Ser det nu i recensionerna på amazon.fr - inte värt pengarna då. Produktnycklar FTW!

Skrivet av glemmy:

Men om man köper två, borde inte man få ett år till, även om Amazon hanterar abonnemanget?
Sen är jag lite fundersam vad som händer när man säger upp provperioden på tyska/franska prime, om 365-abonmemangt påverkas på något sätt. Förr fick man ju bara en nyckel i eposten

Verkar inte som det, en recension:

"12-månadersgiltigheten läggs till din nuvarande prenumeration om du har en pågående (förlängning). Du kan bara köpa ett prenumerationspaket (tidigare var det möjligt att köpa flera ackumulerade). [...] Om du inte är försiktig kommer Amazon att förnyas automatiskt till ett fullt pris på 129 € per år."

Permalänk
Medlem

Och på https://account.microsoft.com/services/microsoft365/details
står det så här

Permalänk
Medlem

Från https://www.amazonforum.com/s/question/0D56Q0000CnsElSSQU/cha...

"... by switching off your renewal, your subscription will end at the final date and will not renew to the next period. Then, you can start a new subscription with Microsoft."

YMMV, men jag väljer att anta att detta löser sig sen eller är ett problem för en ett år visare varg

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Gick inte att köpa två, åtminstone inte i samma köp.
Jag sa upp prime, det påverkade inte M365 på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Produkt: TP-Link Deco M4 WiFi Mesh AC1900Mbps (3 Pack)
Länk: https://www.amazon.se/-/en/Deco-AC1900Mbps-S1900-Coverage-Com...
Kategori: Nätverk
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5101705
Pris: 1049

Tänk på att det är wifi5. Två generationer gammalt och ev redan EOL utan updateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av allstar16:

Såg denna övervakningskamera på Prime Day:
https://www.amazon.se/Tapo-C200C-%C3%96vervakningskamera-real...

Behöver man någon "hub" eller är det bara att köpa så många man behöver? Kanske fel tråd, men är dessa bra, enkla att sätta upp om man har t.ex. 4 st på vardera sida om huset?

Edit: Ser att dessa främst verkar vara för inomhusbruk, men kanske går att använda utomhus också? Eller förmodligen inte, inte vattentäta.

Ej för utomhusbruk.
Kräver ingen Hub
Bra för så lite pengar - inomhus.

Kör annars 4st Tapo C420 utomhus, kräver HUB.
Samt 2st C410, klarar sig utan HUB, men går också att köra via hub.

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Skrivet av varget:

Tänk på att det är wifi5. Två generationer gammalt och ev redan EOL utan updateringar.

Jag har under åren köpt på mig 6st av dessa via marketplace, tror inte jag betalat mer än 1000kr totalt, och har dem ute i sommarstugan. Fantastisk täckning med så många, och just eftersom jag har så många kommer jag upp i hög hastighet mer eller mindre var jag än är på tomten. Stugan har fiber 1000/1000 indraget och på mobilen kom jag upp i 5-600 Mb när jag traskade runt och testade vilket nog duger för de flesta behov.

Däremot, inga som helst finesser, det är en instegsmodell, och som du säger, det är väldigt sparsmakat med uppdateringar. Senaste var 2024. Jag hade inte rekommenderat någon att köpa dessa nya och ha som primärt trådlöst nätverk hemma. För sommarstuga och liknande behov duger de men då hade jag kollat begagnatmarknaden. Bra prutmån om man hittar dem någonstans och länkar till amazonannonsen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Produkt: Lyca Fast Pris 340 SEK (120gb surf)
Länk: https://www.lycamobile.se/sv/bundle/lyca-fast-pris-120gb-bf/?....
Kategori: Mobilabonemang/kontantkort?
Pris: 99kr

OBS Villkor:

Erbjudandet och rabatterna gäller från 10/02/2025. Det rabatterade priset gäller endast under hela livet om du håller den automatiska förnyelsen aktiverad. Om automatisk förnyelse misslyckas eller inaktiveras gäller standardpriset.

Denna erbjudande gäller endast för nya kunder.

Obegriplig hemsida, gäller alltså 99kr/mån om man autoförnyar livet ut eller är det 340kr/mån sedan? Är det det senare förstår jag inte värdet, är det det första är det sjukt bra, så inget går ihop i mitt huvud

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeeZee:

Alla Mammotion YUKA kabelfri robotgräsklippare har lägre pris än visas i produktsidan hos Amazon. Extra rabatt tilllägs i kassan.

Produkt: Mammotion Yuka Mini 700 + fri garage
Länk: https://www.amazon.se/-/en/MAMMOTION-Perimeter-Lawnmower-Reco...
Kategori: Övrigt
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=15024297
Pris: 8205kr (rabatt tillämpas vid utcheckning)

Länk till garaget genom den här promotion-sidan: https://www.amazon.se/-/en/promotion/psp/A31HLNJXDSIJKT
Om garaget köps med Mini 700, garagets priset blir 0kr.

Produkt: Mammotion Yuka Mini 500
Länk: https://www.amazon.se/-/en/MAMMOTION-Perimeter-Lawnmower-Reco...
Prisjakt: Finns ej
Pris: 6,755 kr (rabatt tillämpas vid utcheckning)

YUKA 2000
Länk: https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B0DT47TX7V
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13747980
Pris: 12,553 kr (rabatt tillämpas vid utcheckning)

Osäker om övanstående kräver Prime medlemskap

Jag får inte dessa priser i kassan. Hur gjorde du för att få fram dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baltzar:

Måste vara PRIME medlem. Jag köpte 700a med gratis garage i förrgår, 9764:-
Garaget kommer imorrn, klipparen nästa vecka.

Visa signatur

På nätet sedan 1994

Permalänk
Skrivet av Remuz:

Obegriplig hemsida, gäller alltså 99kr/mån om man autoförnyar livet ut eller är det 340kr/mån sedan? Är det det senare förstår jag inte värdet, är det det första är det sjukt bra, så inget går ihop i mitt huvud

Det är 99kr/mån livet ut om man inte missar att betala någon månad. Läs på om nackdelarna med Lyca först bara.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onkel Koks:

Jag har under åren köpt på mig 6st av dessa via marketplace, tror inte jag betalat mer än 1000kr totalt, och har dem ute i sommarstugan. Fantastisk täckning med så många, och just eftersom jag har så många kommer jag upp i hög hastighet mer eller mindre var jag än är på tomten. Stugan har fiber 1000/1000 indraget och på mobilen kom jag upp i 5-600 Mb när jag traskade runt och testade vilket nog duger för de flesta behov.

Däremot, inga som helst finesser, det är en instegsmodell, och som du säger, det är väldigt sparsmakat med uppdateringar. Senaste var 2024. Jag hade inte rekommenderat någon att köpa dessa nya och ha som primärt trådlöst nätverk hemma. För sommarstuga och liknande behov duger de men då hade jag kollat begagnatmarknaden. Bra prutmån om man hittar dem någonstans och länkar till amazonannonsen.

Jag kör 6st DECO M5 puckar, sista update var 2024-07, funkar bra för mina ändamål, S7 an är släppt lite senare.
Endast totalt 4st FW uppdateringar sedan 2020 då jag köpte puckarna

Visa signatur

På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det är 99kr/mån livet ut om man inte missar att betala någon månad. Läs på om nackdelarna med Lyca först bara.

Vilka är nackdelarna?

Tycker inte heller det är solklart om priset på 99 kronor per månad kommer fortsätta gälla efter 30 dagar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Måste vara PRIME medlem. Jag köpte 700a med gratis garage i förrgår, 9764:-
Garaget kommer imorrn, klipparen nästa vecka.

Fast han skriver ju 8205kr för den klipparen, jag får inte heller till det priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

@payc @lime3003
Ajdå det där lät ju inte alls bra. Får se om de upptäcker nåt nytt problem med min dator också då.

@lime3003

Nu fick jag tillbaka min dator. Jag skickade den med DHL till Tyskland men den kom tillbaka med FedEx från Italien.
BIOS var mycket riktigt låst, men jag följde mina egna instruktioner jag skickade till dem och låste upp den på under 2 minuter, men då gjorde jag även fel, så det hade nog gått på under minuten om jag gjort rätt direkt. Rätt uppenbart att de inte vill ha min dator. Jag ställde nu frågan om de skickar en ny fraktsedel eller om de vill att jag ska betala frakten själv. Svaret är väl rätt självklart (dvs inget av det) men jag nämnde det inte ens som alternativ att behålla den.
Hur går det för er andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscare:

Fast han skriver ju 8205kr för den klipparen, jag får inte heller till det priset

Måste vara felskrivet, den har kostar 9764:- hela vecka förutom när den var slut ett tag och fanns då för 12000:- utan garage.
....@ZeeZee

Visa signatur

På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Måste vara felskrivet, den har kostar 9764:- hela vecka förutom när den var slut ett tag och fanns då för 12000:- utan garage.
....@ZeeZee

Amazon är ju kända för sina dynamiska prissättningar, kanske var en temporär dipp/ett antal som skulle ut?

Permalänk
Medlem

Någon som förstår sig på Amazons VAT som kan hjälpa till?
Kollar på Ecoflow 400W solpanel som ska kosta 360 EUR ink tysk moms, lägger i kundvagn och fortfarande samma pris. Vid utcheckning så ändras priset till 360 EUR + 90 EUR VAT... Bör ju vara ca 382 EUR med svensk moms eller??

https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B0B129KSKL?th=1

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Skrivet av Brainsplitter:

Kollar på Ecoflow 400W solpanel som ska kosta 360 EUR ink tysk moms, lägger i kundvagn och fortfarande samma pris. Vid utcheckning så ändras priset till 360 EUR + 90 EUR VAT... Bör ju vara ca 382 EUR med svensk moms eller??

Testade också med samma resultat och ingen skillnad i pris med tysk adress. Men det är inte Amazon som levererar så de kanske tar ut högre frakt inuti priset trots att frakten är gratis när de skickar till Sverige + moms på frakten inbakat i priset.

Permalänk
Medlem

360 är nog exkl. tysk moms

0,25 x 360 = 90

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

0,25 x 360 = 90

Exakt, Tyskland har 19% moms

Visa signatur

På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Men sök lite på forumet helt enkelt som jag skrev?

Att informationen fanns här på Sweclockers forum skrev du väl inte alls? Men tack för svar, och nog märks det att du är från Stockholm.

Permalänk
Skrivet av Nudeln:

Att informationen fanns här på Sweclockers forum skrev du väl inte alls? Men tack för svar, och nog märks det att du är från Stockholm.

Nej det var bara ett exempel, det måste inte vara här på sweclockers man söker, en googling resulterar i svar angående nackdelar med Lyca på swedroid, reddit, sweclockers mfl. Ursäkta om jag låter otrevlig det är verkligen inte meningen, men är det verkligen inte lättare att söka på nätet som ett första steg än att fråga på forumet? 🙂

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpetsnaZ97:

Testade också med samma resultat och ingen skillnad i pris med tysk adress. Men det är inte Amazon som levererar så de kanske tar ut högre frakt inuti priset trots att frakten är gratis när de skickar till Sverige + moms på frakten inbakat i priset.

Skrivet av KniFF:

0,25 x 360 = 90

Tack för era snabba svar <3
Var i samma tankar att det är ex moms, men har inte varit med om det tidigare och att deras andra solpaneler verkade ha moms inkluderat när man testade checka ut så blev man inte riktigt klok om de va SBS eller något annat.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk

Tack för era snabba svar <3
Var i samma tankar att det är ex moms, men har inte varit med om det tidigare och att deras andra solpaneler verkade ha moms inkluderat när man testade checka ut så blev man inte riktigt klok om de va SBS eller något annat.

Fast om man väljer en tysk address så blev priset 360 i kassan var det jag menade tidigare, så priset är med 19% moms isåfall. Så eftersom det inte är Amazon som skickar så kanske de lagt på momsen direkt på priset med tysk moms. Så det är dubbelbeskattat isåfall =0

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpetsnaZ97:

Fast om man väljer en tysk address så blev priset 360 i kassan var det jag menade tidigare, så priset är med 19% moms isåfall. Så eftersom det inte är Amazon som skickar så kanske de lagt på momsen direkt på priset med tysk moms. Så det är dubbelbeskattat isåfall =0

Det varierar stort på priserna på denna solpanel, fast det är Ecoflow som både levererar och säljer, förutom Frankrike, och Holland där den kostar nästan 3 ggr så mycket vs Tyskland (Amazon säljer och fraktar)....
https://www.hagglezon.com/en/s/B0B129KSKL

Visa signatur

På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Amazon är ju kända för sina dynamiska prissättningar, kanske var en temporär dipp/ett antal som skulle ut?

Till de som frågade. I produktens sidan visar det priset som ni skrev och alla ser. Men när man ligger den i korgen och går till checkouten då är priset även lägre. Jag är Prime medlem.

t.ex. bara Mini 700 utan garage i checkouten. Det står "Exclusive Prime price" strax över priset.

Med garaget är priset även mindre, men då tilkommer rabatterad garagets pris men iaf totalen är 8,205.04 kr.

Yuka mini 500 i korgen:

Yuka mini 500 i checkouten:

Skrivet av seal33:

Förklara gärna hur du får till dessa angivna slutpriser då varken jag eller andra får det.

Skrivet av Murgatroyd:

....@ZeeZee

Skrivet av Baltzar:

Jag vet inte, den bara funkar genom checkouten. Har köpt en och fortfarande ser de priserna. Kan köpa fler till.

En till bild
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeeZee:

Till de som frågade. I produktens sidan visar det priset som ni skrev och alla ser. Men när man ligger den i korgen och går till checkouten då är priset även lägre. Jag är Prime medlem.

t.ex. bara Mini 700 utan garage i checkouten. Det står "Exclusive Prime price" strax över priset.

Med garaget är priset även mindre, men då tilkommer rabatterad garagets pris men iaf totalen är 8,205.04 kr.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Jag vet inte, den bara funkar genom checkouten. Har köpt en och fortfarande ser de priserna. Kan köpa fler till.

Vilken adress har du? Sverige.. hur betalar du? Mycket märkligt.... du har i princip fått moms-fritt!?
Så här ser det ut för mig och tydligen andra:

Visa signatur

På nätet sedan 1994