Problem att spara efter mounted raw-fil PCEM och win98

Permalänk
Medlem

Problem att spara efter mounted raw-fil PCEM och win98

Hej!
Håller på och försöker få igång en virtuell win 98 på min win 11 dator. Använder pcem och OSFmount för att montera HDD. När jag har mountat och flyttar över filer följer filerna inte alltid med. Ibland blir raw-filen korrupt och win 98 startar inte överhuvudtaget. Det jag har gjort är att jag har sparat över den senaste raw-filen innan jag väljer dismount och close och som sagt ibland verkar raw filen bli korrupt. Jag provade först att mount via windows men då stod det att filen var skadad och därför provade jag med OSFmount. Windows 98 fungerar som det ska förutom ljudet (jag försöker lägga över drivers för ljudet).
Någon som har förslag på hur jag skall göra?

Permalänk
Medlem

Jag har stött på liknande problem tidigare med PCem + OSFMount, och det låter som att det kan ha med hur disken monteras och avmonteras att göra.

Tips som funkat för mig:

• Se till att du monterar RAW-filen som read/write i OSFMount annars sparas inte ändringar korrekt, även om det ser ut som att det gör det.

• När du har lagt in filer, dismounta ordentligt innan du stänger ner OSFMount eller startar PCem. Annars kan RAW-filen bli korrupt (exakt det du beskriver).

• Undvik att använda "save to new image" om du inte vet exakt varför det kan skapa kopior istället för att skriva till originalfilen.

• Ett säkrare sätt att föra över filer är att skapa en ISO med drivrutinerna och montera den som CD i PCem istället. Eller en diskettfil (.IMA) om det är små grejer.

Och ja, ta en backup på RAW-filen innan du börjar pilla, de är små ändå och det sparar mycket frustration när något går snett 😅

Hoppas det hjälper!

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar! Det verkar som att detta kan vara ett utbredd problem.

Skrivet av edroon:

Jag har stött på liknande problem tidigare med PCem + OSFMount, och det låter som att det kan ha med hur disken monteras och avmonteras att göra.

Tips som funkat för mig:

[ul]
[li]Se till att du monterar RAW-filen som read/write i OSFMount annars sparas inte ändringar korrekt, även om det ser ut som att det gör det.[/li]
[li]När du har lagt in filer, dismounta ordentligt innan du stänger ner OSFMount eller startar PCem. Annars kan RAW-filen bli korrupt (exakt det du beskriver).[/li]
[li]Undvik att använda "save to new image" om du inte vet exakt varför det kan skapa kopior istället för att skriva till originalfilen.[/li]

Punkt 1: Bra tips, jag märkte att detta var väldigt viktigt steg. En gång glömde jag att kryssa bort read only och då gick det inte att spara något, vilket på ett sätt är förståeligt. Den rutan override write rutan.

Punkt 2: När du säger dismount ordentligt, jag gör så att jag tar dismount/exit. Är det detta som du åsyftar eller skall man göra på något annat sätt?

Punkt 3: Intressant detta, för det var det här sättet jag var tvungen att göra för att informationen skulle lagras. Det jag har gjort är att jag sparade en separat raw-fil som säkerhetskopia i en annan mapp, därefter vi varje gång jag lade till ngt då sparade jag över den befintiliga raw-filen, därefter har jag tagit dismount/exit och då fungerar det nu alltid. Men det ska alltså fungera att bara dismount? Hmmm....

Permalänk
Medlem
Skrivet av legaim:

Tack för ditt svar! Det verkar som att detta kan vara ett utbredd problem.

Punkt 1: Bra tips, jag märkte att detta var väldigt viktigt steg. En gång glömde jag att kryssa bort read only och då gick det inte att spara något, vilket på ett sätt är förståeligt. Den rutan override write rutan.

Punkt 2: När du säger dismount ordentligt, jag gör så att jag tar dismount/exit. Är det detta som du åsyftar eller skall man göra på något annat sätt?

Punkt 3: Intressant detta, för det var det här sättet jag var tvungen att göra för att informationen skulle lagras. Det jag har gjort är att jag sparade en separat raw-fil som säkerhetskopia i en annan mapp, därefter vi varje gång jag lade till ngt då sparade jag över den befintiliga raw-filen, därefter har jag tagit dismount/exit och då fungerar det nu alltid. Men det ska alltså fungera att bara dismount? Hmmm....

Ja, att köra dismount, sen stänga/Exit OSFMount. Viktiga är bara att OSFMount verkligen hinner skriva klart all data innan den stängs ner, så inga ändringar ligger kvar i cache.

Du ska inte behöva manuellt kopiera över den uppdaterade RAW-filen varje gång, men jag fattar varför du gör det, det känns säkrare när man har blivit bränd av korrupta filer 😅

Steg för steg tänker jag:

1. Mountar som read/write

2. Flyttar över filer

3. Kör "Dismount"

4. Väntar ett par sekunder så att det skrivs klart

Det borde räcka. Så länge du inte stänger OSFMount eller datorn innan dismounten är helt klar.

Visa signatur

got root?