Batterier i Google Pixel 6A kan sprängas - Google varnar användare (Juli 2025)
Jag har uppdaterat trådstarten nu med mer kontext och förtydligande. Jag hoppas det blivit lite tydligare nu.
Vad som hänt:
I januari 2023 köpte jag en Google Pixel 6A från Elgiganten.
Google skickade ut ett mejl till Google Pixel 6A ägare den 2 juli 2025 med information om att vissa Google Pixel 6A enheter har problem med batterierna. Vissa enheter är med andra ord defekta. De nämner att det finns risk att batterierna överhettas och kan skada folk.
I mejlet nämnde de att en uppdatering kommer börja rulla ut den 8 juli 2025 som kommer försöka förhindra att batterierna överhettas. Uppdateringen är obligatorisk och är din enhet drabbad av de defekta batterierna kommer enhetens batterikapacitet att strypas.
Den 12 juli 2025 noterade jag flera inlägg på Reddit och andra webbplatser där användare börjat få uppdateringen. Klockan 13:30 den 12 juli 2025 fick jag uppdateringen på min mobil.
Min mobil har efter installation av uppdateringen fått betydligt sämre batterikapacitet. Tidigare kunde jag ha mobilen i idelt läge upp till 12 timmar varje dag utan problem och ändå ha ca. 30% batteri vid slutet av dagen. Efter uppdateringen förbrukar den i snitt 19%/timma i idelt läge. När jag använder den är kapaciteten ännu värre. D.v.s. jag kan inte ens använda mobilen i 5 timmar innan batteriet är tomt.
Flera användare på nätet har rapporterat att deras enheter överhettats efter uppdateringen och att deras mobiler t.o.m. sprängts. Det första som sker är att batteriet tar slut för fort, vilket leder till att användare behöver ladda mobilerna mer frekvent, vilket i sin tur leder till att batteriet tar stryk. Därefter expanderar batteriet. Fortsätter man använda batteriet kan det börja ryka och sedan börja brinna. Det är ett allvarligt fel!
Google Pixel 4a och Google Pixel 5a har haft liknande problem. Med andra ord har Google valt att använda något budgetbatteri i deras "a"-mobiler. De lovar 6+ års säkerhetsuppdateringar och support, men vad hjälper det när de själva vet att batterierna inte håller mer än 2-3 år?
Google erbjuder ett "reparationsprogram" via deras webbplats, med strikta krav. Har du tur kan du som bäst få ditt batteri utbytt kostnadsfritt eller $100 på en kupong som endast kan användas i Google Store (t.ex. vid köp av en ny Google Pixel mobil). Eftersom jag varken köpt min mobil via Googles webbplats (jag köpte min via Elgiganten här i Sverige) så är jag inte berättigad till deras reparationsprogram. Användare i bl.a. USA som köpt sin Google Pixel 6A via deras webbplats har rapporterat en massa krångligheter med servicen. Exempelvis får mobilen inte ha någon annan defekt för att vara berättigad till deras reparationsprogram (det inkluderar repor). I sällsynta fall kan man få ut $100 i cash (ej kupong), de användare som blir berättigade till det behöver skapa ett Payoneer-konto, vilket är ett helt annat bolag. För att öppna ett Payoneer-konto måste du skicka in passbild, namn, adress och andra personuppgifter. Google skickar därefter ut $100 dit. Du behöver därefter föra över pengarna från Payoneer till ditt bankkonto. Oerhört krångligt. Hela processen beräknas ta veckor eller månader nu när hundratusentals Pixel-användare ska reklamera sina mobiler.
Med andra ord utövar Google likt Apple s.k. "planned obsolescence" i sina enheter. Med en mjukvaruuppdatering kan de strypa enhetens kapacitet bara sådär och hävda att den måste lämnas in för reparation. Jag vill poängtera att jag inte lagt märke till några problem med min Google Pixel 6A innan uppdateringen kl 13:30 den 12 juli 2025. Den fungerade felfritt innan dess. Jag har heller inte möjlighet att se hur många battericykler den gått igenom. Google menar att efter 400 cykler är den slut. Vid 375 ska man få ett varningsmeddelande om att batteriet snart slutar fungera. Möjligheten att se battericykler kom inte förrän vid Pixel 8A, d.v.s. 2 år efter att Pixel 6A lanserades.
Jag blir förbannad på dessa bluffbolag. Inte nog med att de ska spionera på allt du gör och använda din data för att rikta reklamer mot dig, men de ska också lura kunder som köpt deras mobiler och andra enheter med dessa bedrägerier. Köper jag en ny mobil som lovar 6+ års säkerhetsuppdateringar och annat utgår jag ifrån att den klarar av 6+ år av vanligt bruk. Min mobil har jag endast använt för samtal och MFA (multi-factor authentication) i jobbsyfte. Den ligger 99% av tiden på mitt skrivbord. Jag skulle säga att jag använder mobilen betydligt mindre än gemene man. Trots det är mitt batteri nu helt kört efter 2½ år.
Detta meddelande dyker upp frekvent efter uppdateringen kl 13:30 den 12 juli 2025: https://i.imgur.com/8UiN6U0.png
Information om uppdateringen: https://support.google.com/pixelphone/answer/16340779
För personer som köpt sin Google Pixel 6A via Google Store kan du kolla om du är berättigad till deras reparationsprogram här: https://support.google.com/pixelphone/workflow/16310202
Så vad gör man om man är drabbad?
Jag vet inte vad ni andra Pixel-ägare tänker göra, men jag har gjort följande:
Skrivit ut kvitto
Skrivit ut mejlet jag fick från Google den 2 juli 2025 (mejlet nämner att min enhet är drabbad)
Skrivit ut sidan https://support.google.com/pixelphone/answer/16340779
Skrivit ut bild på felmeddelandet i mobilen
Rensat mobilen ordentligt
Jag kommer nu ta kontakt med Elgiganten (och tar med alla utskrivna dokument) och ska reklamera varan och hoppas processen är smidig (hahaha... det kan jag nog glömma med Elgiganten!!). Men det är viktigt att stå på sig och acceptera inte ett nej. I mitt fall ska all kontakt ske via Elgiganten eftersom det är via dem jag köpte mobilen. Om du är i liknande sits, gör en reklamation så snart du bara kan. Hänvisa till Googles meddelande om att enheten har problem (d.v.s. är defekt) förutsatt att du får felmeddelandet efter att du installerade den senaste systemuppdateringen.
Jag kommer uppdatera tråden senare när jag tagit kontakt med Elgiganten.