Netgear NAS - En massa errors, vad göra?

Permalänk
Medlem

Netgear NAS - En massa errors, vad göra?

Jag har ett gammalt NAS som jag har som lite backup, detta verkar nu inte må så bra. (se bilderna)

Några tips jag kan göra nu för att tex rädda lite data

Jag startade en resync igår och den blev klar många timmar senare

Permalänk
Skrivet av kotten33:

Jag har ett gammalt NAS som jag har som lite backup, detta verkar nu inte må så bra. (se bilderna)

Några tips jag kan göra nu för att tex rädda lite data

Jag startade en resync igår och den blev klar många timmar senare

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Tråkigt med haverier. Hur var denna box konfigurerad från början? Beskrivningen av både RAID5 och RAID1 på bara fyra diskar låter extra knivig. I teorin, om bara en av de underliggande diskarna under RAID1-volymen pajat skulle du troligen kunna hitta resterande information på dess spegel. Men NAS:et verkar inte acceptera den volymen heller, så då kanske båda diskarna som samverkade för den volymen är trasiga?

Om du låtit flera diskar paja i ett RAID5 så är denna data rökt: den topologin tål bara att motsvarigheten till en disk försvinner.

Ersätt de havererade diskarna med nya tillräckligt stora, samt köp på samma gång en extra tillräckligt stor disk (USB, exempelvis) för backupändamål. Sätt upp en ny volym i RAID1 och ta en ny backup av din data till NAS:et. Koppla sedan in din separata disk och se till att du tar backuper också av ditt NAS.

Permalänk
Medlem

Tackar

Om jag minns rätt så är disk 1-3 raid 5 och disk 4 är en singeldisk

Jag ser alla shares i windows men dom är not accessible, jaja....som tur är så var detta ett reservsystem till min ordinarie Synology, så det låg egentligen bara lite backuper och annat mindre viktigt

Permalänk
Medlem

Om du försöker vidare i netgear och dess webb-GUI så kommer du förr eller senare att starta en ny omformatering och du blir av med alla dina gamla filer...

När det gäller dataräddning skulle jag ta ur diskarna och koppla in dessa via varsin USB-adapter/docka till en dator som kör linux (som ubuntu) och du måste koppla in alla diskar samtidigt, inte en i taget.

Ofta sätts disk-RAID ihop automatiskt i tex ubuntu om den är felfri, men inte alltid och man får slå kommandon för att kunna accessa kanske den fungerande disken på en RAID1-par med en trasig disk

Sedan bör man försöka se vilken typ av RAID-hanterare det är och läsa på hur de hanteras - på de tidigare netgear så var det mdadm-RAID, senare började man titta på LVM och LVM2 då de också kan bygga RAID-strukturer, där får man läsa på och kanske prova på 'oskadliga diskar först' (USB-stickor duger som testobjekt för att prova olika RAID-strukturer)) och speciellt om man skall försöka rädda en befintlig havererad struktur.

Med andra ord träna först på 'oskadliga diskar' innan du ger dig på de skarpa diskarna när det gäller diskdataräddning.

Och till slut, datat du är rädd om skall finnas i minst 3 exemplar på 3 olika platser och fysiska enheter - en av dem bör helst inte vara 'on line' pga. risk för ransoware-attack.

Som tex. orginaldata är kvar på din dator, en backup av datat på nasen, sedan en backupp på NAS:ens innehåll antingen på en urkopplingsbar USB-hårddisk som bara är inkopplad under backuppen och läggs undan mellan sessionerna eller att man nyttjar en molntjänst - helst båda ifall du tappar disken för att du är nervös när nasen inte fungerar, eller molntjänsten upphör med sin tjänst och det ges bara en vecka att tömma den och alla försöker göra det samtidigt och ingen får någonting hemtagen innan giljotinen klipper kopplingarna (det har hänt!!, dessutom en väldigt stor lagringssite som gjorde det och gav eko i hela molnlagringsbranchen...)

Permalänk
Hedersmedlem

Kan bara hålla med om att inte använda NASen för felsökning. Vill du pilla med detta själv så sätt diskarna i en dator som kör Linux.
För den felaktiga disken så bör du göra en image-fil av den så att den inte havererar helt medan du leker med detta. Men egentligen skulle den inte ens behöva vara inkopplad om du faktiskt har en Raid 5, då raiden ska klara sig utan en disk.

Dock verkar det lite konstigt hur detta är uppsatt. En normal Raid 5 kräver tre eller fler lika stora diskar. Raidens storlek blir diskarnas storlek minus en disk. Om diskarna har olika storlek så räknar man från den minsta disken, övrigt utrymme går förlorat.

I ditt fall så är din Raid 5 4,99TB. Man kan fundera över hur storleken anges, men det bör i så fall vara tre diskar på 2,5TB alternativt fyra diskar på 1,7TB. Inget av detta stämmer med de diskar du har i.
Sedan har du en Raid 1, dvs spegling, på ca 1TB, dvs du har då två diskar med 1TB utrymme vardera. Detta utrymme skulle kunna hämtas från dina 3TB diskar om en Raid 5 tar 2TB av dem var.

Men bästa sättet att ta reda på hur det hänger ihop tror jag är att sätta diskarna i en Linux-maskin och se vad den kan hitta.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

jag satte i alla diskar jag hittade hemma och sedan lät den fixa bästa möjliga raid konfig och då blev det en x-raid konfig

Tack för alla långa inlägg, det uppskattas