Begagnade Switch-spel kan ge onlineförbud

Permalänk
Melding Plague

Begagnade Switch-spel kan ge onlineförbud

Reddit-användare spärrades från Nintendo Online efter att ha uppdaterat begagnade spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Otroligt störande hur mycket övervakning finns på modern teknik. Något som detta borde aldrig ha fått vara möjligt att inträffa.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Sådana här händelser gör att jag inte är intresserad av att köpa Nintendos konsoller.
Man ska inte behöva kontakta kundtjänst för att man köpt ett begagnat spel! Måste väl ändå räcka att kontot som begådde brott mot ToS blir bannat?

Permalänk
Medlem

Är väl detta som är nackdelen när man kan köpa Dumper och Piratkort att lägga spelen på för tusenlappen. Min pappa fick böter en gång när någon använde hans regnummer på deras bil, var en hel del bevis och prat för att få det struket.

Permalänk
Medlem

Har genom åren gjort av med rätt många konsolspel, brukar dock inte ofta köpa beg, föredrar nytt
Va väl bra att det gick o lösa iaf med supporten, verkar dock bökigt om supporten inte är på svenska och man inte behärskar engelska flytande på ett bekvämt sätt...

Permalänk

the shitstorm rages on...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Oj va sugen man blev på en switch 2 nu....

Permalänk
Medlem

Klart det är Nintendos fel att personen använder piratkopior. Sony och Microsoft skulle 100% göra samma sak om de kände av att någon piratat när de går online.

Men ja det suger ju, men bara inse, tiden med att stoppa i en kassett eller skiva utan att behöva ansluta till nätet är borta sen länge och med det kommer sånt här.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch 2

Permalänk
Medlem

Stop Destroying Videogames behövs mer än vad man tror.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Klart det är Nintendos fel att personen använder piratkopior. Sony och Microsoft skulle 100% göra samma sak om de kände av att någon piratat när de går online.

Men ja det suger ju, men bara inse, tiden med att stoppa i en kassett eller skiva utan att behöva ansluta till nätet är borta sen länge och med det kommer sånt här.

Va ju inte bekräftat att det va piratkopia som va orsaken, för egen del känns det som något att skylla på för att få Nintendo att se bättre ut när det kanske i själva verket är någon helt annan orsak...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Va ju inte bekräftat att det va piratkopia som va orsaken, för egen del känns det som något att skylla på för att få Nintendo att se bättre ut när det kanske i själva verket är någon helt annan orsak...

Spelet som köptes var ju original. Men har med 99.9% piratkopierats så att den spelnyckeln flaggades för banning. När han visade annonsen och spelet etc vart bantningen lyft.

Permalänk
Medlem

Inte förvånande att det nästan uteslutande är Nintendo som är inblandade i sånt här, åtminstone enligt medierapporteringen. De framstår som betydligt girigare än andra.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neon:

Inte förvånande att det nästan uteslutande är Nintendo som är inblandade i sånt här, åtminstone enligt medierapporteringen. De framstår som betydligt girigare än andra.

Precis min tanke och spelpriserna, 949:- för ett färgglatt racingspel för barn.

Nej, jag kommer undvika deras girighet, konsoler, spel och pinsamt prissatta tillbehör.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Det räcker nu. Sluta döda våra spel!

https://www.stopkillinggames.com/ signera dig själv och be dina nära och kära att göra detsamma!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Har inte nintendo någon lista över vad som ordakar att deras konsoler spärras? De får självklart stänga av folk från att använda deras konsoler och onlinetjänster, men det känns läskigt när det sker utan konkret och direkt anledning. Står det i något avtal att jag inte får använda begagnade spel? Borde man inte kunna överklaga en blockning och få hjälp av nintendos kundtjänst?

Permalänk
Medlem

Aa det var ju inget vidare. En av +5 miljoner kunder fick ett supportärende löst relativt smärtfritt.

Permalänk
Medlem

Bojkottar Nintendon't

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på detta och när Microsoft spärrar licensnycklar?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Otroligt störande hur mycket övervakning finns på modern teknik. Något som detta borde aldrig ha fått vara möjligt att inträffa.

Det här är inte mycket till övervakning...

En person köper ett spel, kopierar det, säljer spelet, vilket sen flaggas då flera använt en identisk kod kopplat till det.

Det här är inte Nintendos fel och ansvar, utan det är på personen som kopierade det och spred det vidare.

Sen så är det ju här, gissningsvis, aningen ovanligt. De flesta som köper och sen säljer spel, dumpar inte dem och sen sprider dem vidare eller fortsätter att använda dem.

Gick ju sedan att fixa genom kontakt med Nintendo.

Man kan ju fråga sig vad de som ogillar det här vill ha istället? Att man skall kunna köpa ett spel, kopiera det, sälja det (vilket gör kopian olaglig även om privatkopiering hade varit lagligt och vi ignorerar diskussionen runt kopieringsskydd) och sen fortsätta att använda det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Här spärras hela konsolen. Om Microsoft spärrar en licensnyckel kan man köpa en ny.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det här är inte mycket till övervakning...

En person köper ett spel, kopierar det, säljer spelet, vilket sen flaggas då flera använt en identisk kod kopplat till det.

Det här är inte Nintendos fel och ansvar, utan det är på personen som kopierade det och spred det vidare.

Sen så är det ju här, gissningsvis, aningen ovanligt. De flesta som köper och sen säljer spel, dumpar inte dem och sen sprider dem vidare eller fortsätter att använda dem.

Gick ju sedan att fixa genom kontakt med Nintendo.

Man kan ju fråga sig vad de som ogillar det här vill ha istället? Att man skall kunna köpa ett spel, kopiera det, sälja det (vilket gör kopian olaglig även om privatkopiering hade varit lagligt och vi ignorerar diskussionen runt kopieringsskydd) och sen fortsätta att använda det?

Märkligt att den här typen av övervakning anses helt okej, medan annan övervakning i samhället, som syftar till att förhindra allvarligare brott, möts av starkt motstånd. Följer man ditt resonemang skulle man lika gärna kunna säga att folk bara borde bete sig normalt, så blir övervakning inget problem.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Vad jag vet har väl MS bara spärrat VLK-nycklar som kommit på drift och liknande. Det har sannolikt varit väldigt väl klarlagt att nycklarna haft utbredd användning utanför ägarens site. Oklart hur MS förhållit sig till den faktiska ägaren, om denne fått nyckeln ersatt eller något, men kan inte påminna mig om att det blivit någon shitstorm om det i alla fall. Det är ju inte så att hårdvaran blivit permanent utlåst heller, installera om OS/programvara med giltig nyckel och allt är tillbaka på banan igen.

Här verkar det ju handla om att åtminstone en användare fått sin Switch utlåst på helt oredovisade arbiträra grunder. Först efter kontakt med kundtjänst har det framkommit vad det eventuellt kan ha varit frågan om.

Tycker skillnaden är milsvid.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Har inte nintendo någon lista över vad som ordakar att deras konsoler spärras? De får självklart stänga av folk från att använda deras konsoler och onlinetjänster, men det känns läskigt när det sker utan konkret och direkt anledning. Står det i något avtal att jag inte får använda begagnade spel? Borde man inte kunna överklaga en blockning och få hjälp av nintendos kundtjänst?

det känns som att du kanske inte har läst artikeln så noga.

Man får köpa och spela begagnade spel. I det här fallet så verkar spelet ha blivit klonat av personen som sålde det. Köparen kunde med hjälp av kundtjänsten få det löst.

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix X870-F Gaming | AMD Ryzen 9800X3D | Kingston Beast 64GB 6000Mhz | Sapphire AMD Radeon 9070xt Nitro+ | Kingston KC3000 2TB| Corsair RM750E Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

En handfull personer som drabbats, eller är det fler än de två ens?
De miljontals spel som säljs begagnat varje vecka kan nog fortsätta med det i lugnan ro. Gått bra själv att köpa och sälja begagnade switch spel utan problem. Länge leve fysisk media!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Konsoler nej, det är hårdvara man köper, vad jag gör med MIN egendom har de inte ett skvatt med att göra.

Onlinetjänster ja, det är deras tjänst och inget jag äger.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

En handfull personer som drabbats, eller är det fler än de två ens?
De miljontals spel som säljs begagnat varje vecka kan nog fortsätta med det i lugnan ro.

Men det är ju precis det man *inte kan*. Numera ska du vara medveten att köper du ett spel begagnat finns en märkbar risk att Nintendo bannlyser hela din konsol. För "brottet" att köpa ett begagnat spel som någon annan klimat utan din kännedom.

Näe, det känns väldigt svagt juridiskt och direkt uselt för användare. Men såklart Nintendo tjänar ju inget på begagnade kopior så de gör vad de kan för att skrämmas och döda andrahandsmarknaden. För egen del kommer jag inte köpa deras skitkonsol förrän de skäpt sig! Det är inte privatpersoners fel att de har så dålig säkerhet att du inte ska våga köpa begagnat, direkt pinsamt.

Permalänk
Medlem

Såg detta nämnas och länka nån X kommentar om det på resetera, verkar som personen själv använde MIG switch vilket i sig bannat konsoler så är nog mer som gjorts än bara köpa ett spel begagnat där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Är väl detta som är nackdelen när man kan köpa Dumper och Piratkort att lägga spelen på för tusenlappen. Min pappa fick böter en gång när någon använde hans regnummer på deras bil, var en hel del bevis och prat för att få det struket.

Identitetsstöld och lurendrejeri har förekommit i alla tider. Någon handlade LP-skivor på kredit med mitt personnummer för många år sedan. Min far tog med mig till tingsrätten och visade upp min oförvitliga person, jag var två år då! Med tiden trodde jag att min far dragit en skröna för mig, men när jag städade ut efter hans bortgång hittade jag faktiskt rättegångshandligarna. Vilken känsla det var! Salig far i åminnelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Märkligt att den här typen av övervakning anses helt okej, medan annan övervakning i samhället, som syftar till att förhindra allvarligare brott, möts av starkt motstånd. Följer man ditt resonemang skulle man lika gärna kunna säga att folk bara borde bete sig normalt, så blir övervakning inget problem.

För att det inte är mycket till övervakning. På ett minimum så handlar det här om en unik nyckel kopplad till en spelkassett, ipnummer, och tidskoder.

Och nej, det leder automatiskt inte till Stasi, eller 1984.

Bara löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Spelet som köptes var ju original. Men har med 99.9% piratkopierats så att den spelnyckeln flaggades för banning. När han visade annonsen och spelet etc vart bantningen lyft.

Ja det kanske är så men vi vet inte, jag utesluter inte fler möjliga anledningar. Tänk om tidigare ägaren lånat ut sitt spel till flera vänner och Nintendo anser att det spel-ID:et dykt upp på för många enheter(även fast inte samtidigt) och bannar på grund av det?