Amazon - dela med er av era erfarenheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isakksson:

Är det bara jag eller blir jag gaslightad av Amazon?
Jag väljer ALLTID leverans till ombud, men ändå får jag säkert över 50% av mina beställningar med hemleverans.
Har till och med börjat att ta kort på när jag väljer ombud.
När jag kontaktar Amazon säger de att jag valt hemleverans. Sedan när jag postar bildbevis säger de att de inte har någon aning om vad som hänt.
Får noll kompensation och de erbjuder mig bara att skicka tillbaka varan.

Skrivet av jnsson:

Aldrig hänt mig. Jag väljer alltid ombud och har aldrig fått något skickat med hemleverans.

Det kanske beror på var man bor?
Det hände mig så många gånger att jag knappt handlar hos Amazon längre. (Jag har skrivit om det tidigare.)
Ett stort antal av mina leveranser blev automatiskt omdirigerade till Airmee. Enligt kundtjänsten valde systemet ”automatiskt det bästa fraktsättet” (billigast för Amazon?) och sedan gick det inte att ändra. Kundtjänsten bara ryckte på axlarna och beklagade sig.
Det funkar inte med kvällsleveranser om man är på jobbet då. Att lämna paketen vid min dörr var inte säkert nog och eftersom Airmee inte kunde lämna paketen hos ombud fick jag göra så många avbeställningar att jag tröttnade på Amazon. Så jag beställer sällan något från dem numera.
Det vore smidigt om Amazon kunde börja leverera till paketskåp. Det finns hur många som helst i närheten av mitt hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Det hände mig så många gånger att jag knappt handlar hos Amazon längre. (Jag har skrivit om det tidigare.)
Ett stort antal av mina leveranser blev automatiskt omdirigerade till Airmee. Enligt kundtjänsten valde systemet ”automatiskt det bästa fraktsättet” (billigast för Amazon?) och sedan gick det inte att ändra. Kundtjänsten bara ryckte på axlarna och beklagade sig.
Det funkar inte med kvällsleveranser om man är på jobbet då. Att lämna paketen vid min dörr var inte säkert nog och eftersom Airmee inte kunde lämna paketen hos ombud fick jag göra så många avbeställningar att jag tröttnade på Amazon. Så jag beställer sällan något från dem numera.
Det vore smidigt om Amazon kunde börja leverera till paketskåp. Det finns hur många som helst i närheten av mitt hem.

Jag bor i Stockholm. Enligt @HazZarD så kan Amazon leverera till paketskåp, iallafall Instabox

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Det har hänt mig några gånger också; Airmee lämnar över paketet till Citymail som i värsta fall lämnar det i en påse bakom min brevlåda. Amazon borde verkligen göra det möjligt för kunder att välja vilket företag som sköter transporten av paketen som att man garanterat får sitt paket till ett ombud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isakksson:

Är det bara jag eller blir jag gaslightad av Amazon?
Jag väljer ALLTID leverans till ombud, men ändå får jag säkert över 50% av mina beställningar med hemleverans.
Har till och med börjat att ta kort på när jag väljer ombud.
När jag kontaktar Amazon säger de att jag valt hemleverans. Sedan när jag postar bildbevis säger de att de inte har någon aning om vad som hänt.
Får noll kompensation och de erbjuder mig bara att skicka tillbaka varan.

Har även hänt mig med ett par tillfällen...det sura är dock att det absolut inte hamnar hos det ombud som är närmast, så jag måste åka en bit till ett ombud som dessutom har otroligt dåliga öppettider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag bor i Stockholm. Enligt @HazZarD så kan Amazon leverera till paketskåp, iallafall Instabox

Ok, tror aldrig jag har sett det alternativet, men jag beställer som sagt numera inte så ofta från Amazon.
Jag bor i centrala Göteborg.
Jag gillar paketskåpen eftersom jag kan hämta mina paket när som helst, när det passar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Ok, tror aldrig jag har sett det alternativet, men jag beställer som sagt numera inte så ofta från Amazon.
Jag bor i centrala Göteborg.
Jag gillar paketskåpen eftersom jag kan hämta mina paket när som helst, när det passar mig.

Så här ser det ut i kassan hos Amazon

Under levereras till så kan du trycka på upphämtning finns i närheten, och då kommer du bland annat se detta

Och här kan du trycka på Hitta en upphämtningsplats i närheten då kommer du till följande

Och här finns det alla möjliga bolag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Så här ser det ut i kassan hos Amazon
<Uppladdad bildlänk>
Under levereras till så kan du trycka på upphämtning finns i närheten, och då kommer du bland annat se detta

<Uppladdad bildlänk>
Och här kan du trycka på Hitta en upphämtningsplats i närheten då kommer du till följande
<Uppladdad bildlänk>
Och här finns det alla möjliga bolag

Det låter bra.Jag har hört att Airmee haft paketskåp i Stockholm, men inte här i Göteborg.

Permalänk
Medlem

Ja, man kan säga och tycka vad man vill om Amazon men supporten är fan 5-stjärnig!

Inledde idag ett reklamationsärende på en Oral-B tandborste som jag köpte i april 2023 och har strulat som fan senaste månaderna.
Laddar fullt och sedan lägger den av och går ner till 0% helt random, vilket skräp!

Anyway, tog tag i detta idag och efter en chat på ~10 minuter (på svenska) så har de lagt en order för att skicka ut en ny ersättningsprodukt.

Hos vilken annan svensk ÅF hade detta tagit flera veckor där den gamla först ska in på service och man stått utan för att ev. få en ersättningsprodukt efter det.

Sanslös klass på supporten!

Permalänk
Medlem

Tycker även jag att supporten är toppen.

Kan ta som exempel en extern 2.5" hårddisk som ja köpt av dem och "shuckat" för att använda i ett annat fodral.
Tyvärr slutade den fungera efter ett halvår men kunde ju inte reklamera pga att den ju var urplockad ur sitt originalfodral. Köpte helt enkelt en ny.

Sen hittade jag det gamla fodralet och det såg ganska helt ut förutom alla plastflikar som håller ihop det. Tänkte att jag provar att slänga dit den trasiga disken och helt enkelt limma ihop det och försöka reklamera.

Provade chatten och det var bara frågor om vad som skulle reklameras och varför. De skulle skicka en ny disk. Efter avslutad chatt tog det inte lång stund förens postappen i mobilen börja plinga att paketet var på väg. Dagen efter låg en ny disk i brevlådan.

Permalänk
Medlem

Angående mitt tidigare inlägg att jag får hemleverans trots att jag väljer ombud.
Skönt att jag inte inbillad mig

Permalänk
Medlem

Fick en leverans från Patriot med knäckt disk, tog 10 minuter med chatten för att få en refund dock surt att den inte gick att ersätta. Men sjukt smidig reklamation👍

Visa signatur

Mobo: ASUS ROG Strix B660-F CPU: Core i7 13700K GPU: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC RAM: Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000mhz SSD: Samsung 950 PRO 512GB, Force MP510 960GB, 850 EVO 500GB X2 Case: Meshify 2 Compact TG PSU: Cooler Master V850 Gold Cooler: Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isakksson:

Angående mitt tidigare inlägg att jag får hemleverans trots att jag väljer ombud.

<Uppladdad bildlänk>

Det förklarar varför jag fått de senaste 2 leveransen hemkört med Airmee.

Brukar ju annars alltid fått välja till t.ex. ombud eller "skåp" i vissa fall..

Permalänk
Medlem

Märkligt ni alla som har strul med leveranser för mig har det aldrig strulat väljer oftast instabox och dom har aldrig ändrat fraktsätt.

Hatar hemleverans då man aldrig vet vilken tid dom kommer så darför väljer jag det aldrig såvida jag inte skulle köpa något väldigt stort och tungt

Permalänk

Har handlat en del från Amazon hittills men oftast bara mindre krims krams för under en femhundring. Aldrig varit några problem och leveranserna har varit väldigt snabba och smidiga.

Däremot så beställde jag ett moderkort nyligen. Första köpet hittills för över två tusen spänn. Hade den på skrivbordet efter två dagar men märkte direkt att något var fel. ESD-påsen som kortet ligger i var skrynklig, till knycklad och med massa små hål i. Den var t.o.m. lite dåligt packad i kartongen, ingen nykänsla alls. Lyfte enbart ur insatsen och där saknades även WiFi-antennen samt alla tre gummidistanser till M.2 platserna.

Returnerades direkt och väntar ännu på återbetalning.
Lär aldrig köpa någonting dyrare via Amazon igen och har även avslutat mitt Prime-medlemskap.
Moderkortet är även nedsatt med nästan 500 spänn just nu vilket hade stört mig enormt mycket.

Trotts allt så var både leveransen och även returen väldigt smidig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isakksson:

<Uppladdad bildlänk>

Aha, förklarar varför jag har paket på väg idag med Airmee fastän jag är 100% säker att jag valde ombud denna gång. Airmee fungerar dock alldeles utmärkt.