Bästa budget/mid-range 1440p skärm

Permalänk
Medlem

nja tappa 360Hz till 175Hz ser jag personligen som en nedgradering.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S95D|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Samma på den jag länkade till:

”High Dynamic Range (HDR) for more lifelike colourful visuals”
https://www.philips.co.uk/c-p/27M2N3501PA_00/fast-ips-gaming-...

Vem är det som ska läsa?
Men visst, den verkar inte ha ”local dimming”. Men påstås ändå ha HDR? 🤔

Jag ser HDR på "billiga" skärmar på samma vis som jag såg "HDTV" för länge sedan, d.v.s. "FullHD" och "HD-ready" (Fejk-HD)

Visst, det är kanske bättre än att stå helt utan, men YMMV.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Har haft den några månader, ett klockrent köp.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Samma på den jag länkade till:

”High Dynamic Range (HDR) for more lifelike colourful visuals”
https://www.philips.co.uk/c-p/27M2N3501PA_00/fast-ips-gaming-...

Vem är det som ska läsa?
Men visst, den verkar inte ha ”local dimming”. Men påstås ändå ha HDR? 🤔

För att tillverkarna ljuger rumpan av sig och hoppas någon som inte är påläst om hdr köper den i hopp om att få en bra hdr skärm till ett billigt pris.

HDR och local dimming av något slag är synonymt med varandra. Du kan inte ha en rikig hdr upplevelse på en skärm där hela bakbelysningen är en enda stor zon som lyser i max ljusstyrka hela tiden.

Ja en skärm utan local dimming kan matas med hdr innehåll och tonemappa innehållet till viss del men det kommer för det mesta se ut som sdr, kanske ljusare i områden men inte mer än det.

Ett misstag många gör när de läser just: local dimming, är att de tror att det endast handlar om att skärmen kan dimma ned sig till svart, men motsatsen är också det samma den kan lysa individuellt i olika styrkor i olika zoner, en skärm med 1152 zoner har liksom tusen zoner på skärmen där varje zon har 4 miniled lampor som kan lysa helt opåverkat av varandra. Om du har en scen med naturmiljö med sol och vita moln ovanför en tät skog, så kommer solen vara kanske 1000 nits medans molnen 400 nits och himlen 100-150 nits och skuggorna i skogen nertill kanske ligger på 0-100 nits. Det här kan man inte få utan local dimming eller en skärm med oled teknik.

En stor anledning till varför många på nätet säger att hdr ser ut som skit är också för att de har köpt en skärm eller tv med endast edgelit eller vanlig backlighting och sedan aktiverar hdr och tycker det ser likadant eller mer urtvättat ut jämfört med vanlig sdr.

Skrivet av Patrik356b:

Jag ser HDR på "billiga" skärmar på samma vis som jag såg "HDTV" för länge sedan, d.v.s. "FullHD" och "HD-ready" (Fejk-HD)

Visst, det är kanske bättre än att stå helt utan, men YMMV.

HDR utan local dimming är mer som 720p HD Ready och HDR med local dimming är mer som 4K UHD.

Permalänk
Skrivet av ch1llone:

Hrreguds jag får ångest av att bara tänka på att köpa skärm.
Pixelgaranti.

vad är pixelgaranti?

Permalänk

Köpte denna för att testa en riktigt billig 1440p IPS skärm. Inte besviken för 2000:- !

https://www.amazon.se/dp/B0DKTK5BQL?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_as...

Permalänk
Medlem

Har denna och är väldigt nöjd för priset ändå. https://www.proshop.se/Skaerm/27-AOC-Q27G4X-2560x1440-180Hz-I...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zackarias Stenmark:

vad är pixelgaranti?

En skärm byts inte ut om inte antalet defekta pixlar överstiger ett av tillverkaren bestämt antal.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14/Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MB: Gigabyte X570 Aorus Elite MEM: 2x KF3600C16D4/16GX GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB PSU: Seasonic Focus GX 750W HDD: Samsung 980 Pro 2TB MONITOR: AOC Q24G2A

Permalänk
Medlem

Hur står sig alla dessa skärmar mot Acer XB270HU som var typ #1 skärm 2015 :)?

Är själv lite sugen på en miniled från AOC men vill helst ha nya VA modellen med 1150-nånting zoner. Tycker OLED sliter ganska mycket på ögonen, i varje fall då jag testat spela på en av MSIs bästa i några timmar 🤔

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zeroastic:

Är själv lite sugen på en miniled från AOC men vill helst ha nya VA modellen med 1150-nånting zoner. Tycker OLED sliter ganska mycket på ögonen, i varje fall då jag testat spela på en av MSIs bästa i några timmar 🤔

Samma ljusstyrka som du är van vid? Inte att det var HDR eller bara hög ljusstyrka i SDR?
Tror inte riktigt att det gör någon nämnvärd skillnad vilken teknik det är på så vis, så länge som det inte är för ljust eller flimrar. (Och MiniLED brukar i regel ha mer flimmer då det oftast om inte alltid kör PWM-dimning av ljusnivån.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Bildexpert 📺

Majoriteten av resonemanget runt "...tekniken XXX skär i ögonen", "...jag blir yr av tekniken YYY", "...tekniken ZZZ är oskarp/för skarp" och liknande, är mer sällan en fråga om tekniken i sig. Snarare om hur det exemplaret var inställt eller används jämfört med en personlig referens.

Är skärmen felinställd eller bara inställd på ett sätt som man som person är ovan med jämfört med sin ordinarie skärm då är det lätt att missta detta och associerar det som en orsak från tekniken. Till exempel mycket högre ljusstyrka än vad man är van med sedan tidigare. Man testar en random OLED, något är märkligt och så tänker man att "OLED är märkligt" när förklaringen egentligen kan vara något helt annat. Inklusive att den skärm man normalt använder är felinställd, bara att efter tusentals timmar med samma felinställda skärm har man lärt sig fel om hur bild ser ut.

Sedan finns det en del artefakter och problem relaterat till tekniken som man kanske stör sig på. Till exempel att VA-paneler i budget/lågprisklassen ofta har mörka eftersläp. 1440p-skärmar är låg upplösning och med OLED kommer en annan subpixelstruktur som typiskt är synlig för ögat vilket påverkar hur text och grafik reprodueras.

Permalänk
Skrivet av Lussarn:

Har haft den några månader, ett klockrent köp.

ser riktigt bra ut. för att få bästa av båda världarna, fps spel och krävande grafikspel så känns oled skärmar som det slutgiltiga valet. 6000 spänn känns typ billigt för alla dessa specifikationer denna hade, är den i ett bra pris just nu och kommer gå upp sen elr går det att vänta ett tag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zackarias Stenmark:

ser riktigt bra ut. för att få bästa av båda världarna, fps spel och krävande grafikspel så känns oled skärmar som det slutgiltiga valet. 6000 spänn känns typ billigt för alla dessa specifikationer denna hade, är den i ett bra pris just nu och kommer gå upp sen elr går det att vänta ett tag?

det är bara köpa den, lär inte gå ner mycket mer än så, nya 500Hz finns men kostar dubbelt upp.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S95D|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Visar sig att EU är den sämsta regionen man kan bo på när det gäller teknik.

Lisa på de nya skärmarna som finns snart i USA och har funnits i Asien ett tag nu.
https://saas.aoc.com/activity/AOC-Mini-LED-Monitor

Ingen av dessa kommer att komma tilL Europa för att de har för hög strömförbrukning, EU har lagar kring det. Och AOC har inga planer på att göra något åt det, som att exempelvis strypa dem likt deras TV modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Visar sig att EU är den sämsta regionen man kan bo på när det gäller teknik.

Lisa på de nya skärmarna som finns snart i USA och har funnits i Asien ett tag nu.
https://saas.aoc.com/activity/AOC-Mini-LED-Monitor

Ingen av dessa kommer att komma tilL Europa för att de har för hög strömförbrukning, EU har lagar kring det. Och AOC har inga planer på att göra något åt det, som att exempelvis strypa dem likt deras TV modeller.

någon källa på detta?

jag skulle snarare påstå att man anser att det inte är lönsamt att sälja sånt här.
för det finns gott om fall, exempelvis laptops från Lenovo som aldrig kom till skandinavien eller ens eu

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI