Permalänk
Medlem

Fläktar Jonsbo Z20, typ/placering/design

Hej!

Jag ska strax bygga första datorn på nio år och allt är inköpt förutom fläktar (plus eventuellt annat som kan tillkomma där).

Komponenter intressanta för diskussionen:
Chassi - Jonsbo Z20 svart
CPU - Ryzen 5 9600x
CPU-kylare - DeepCool AK400 Digital Pro Svart
GPU - PowerColor RX 9060XT (200 mm långt)

Min fråga är tudelad; dels hur jag får till det bästa luftflödet i chassit, men också hur jag kan göra det snyggt.
Z20 har alltså plats för 2x120/140 både i topp och bott, samt plats för 1x120mm i baken.

Jag har läst runt en del men skulle också vilja ha er åsikt. Egentligen tror jag inte mina komponenter ställer väldiga krav på kylning, men det jag har tänkt är att jag ska ha intag en fläkt i baken, och en eller två i botten (120 eller 140), samt ett uttag i toppen (140mm), efter CPU-kylaren mot chassits framsida. Vad tror ni?

Och vad tror ni om att byta fläkten på CPU-kylaren så att den och intaget där bak är samma modell så att de liksom har samma flöde och liknande, eller är det onödigt. Jag funderar också på fläkten till CPU-kylaren, spelar det någon roll vilken sida om flänsarna man placerar den, alltså om den drar ut eller trycker igenom luft?

Det känns också viktigt att ha en bra fläkt för uttaget i toppen, eftersom all varm luft från CPU/GPU kommer samlas där. Jag vill nog inte ha ett uttag i toppen där bak (innan) CPU-kylaren, men egentligen tror jag att det hade varit snyggast att ha en även där. Skulle man kunna sätta en och ha den att snurra väldigt långsamt så att den egentligen inte flyttar mycket luft?

Några andra generella saker kring luftflöden och fläktarna att ta hänsyn till?

Jag skapade också en omröstning för vad ni tycker skulle vara snyggast (keep in mind att alla komponenter är svarta förutom RAM-minnena som är silver med RGB [G.Skill Z5 Royal]).

Tack!

Permalänk
Medlem

Nu fick jag inget svar här, men om uppdaterar om någon annan skulle undra samma sak.

Blev 2 120mm intake-fläktar i botten, 1 120mm intake-fläkt i bak, 1 140mm outtake-fläkt i topp, samt bytte ut CPU-kylarfläkten till matchande Noctua.

Jag har inte gjort ett seriöst försök än att skapa en ordentlig fläktkurva, men ligger på ca 50-55 grader på CPU i idle, ca 35 grader på GPU i idle. När jag spelar ligger jag på 55-65 grader för CPU, 65-70 grader för GPU.