Vilken Linux-distro använder du just nu? - Dela gärna dina erfarenheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Kommer förmodligen switcha till pop-os, då cosmic desktop är färdigutvecklat.

Går ju utmärkt att installera den på massor av distros dock. Jag använder den själv på Gentoo. Tar ju några ögonblick att kompilera bara då det inte finns färdiga binärer, men.

Permalänk
Expertgissare

Jag har sedan många år tillbaka kört med Solus och Budgie, på både bärbara och speldatorn.
Rullat på hur bra som helst och har bara installerat om systemet två gånger på ca 6 år, en gång i början när jag råkade paja något och för noob för att fixa det, och en gång när jag bytte all hårdvara, då ville jag börja på nytt.
Annars har det bara rullat på med uppdateringar/uppgraderingar i stort sett förutom några enstaka problem som som gått att lösa utan större insats, kan verkligen varmt rekommendera att testa

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk

Mint, väldigt lätt för en windowsanvändare att använda, såfort man lär sig dom nya namnen på samma saker.

Ska testa Debian när orken finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Mint, väldigt lätt för en windowsanvändare att använda, såfort man lär sig dom nya namnen på samma saker.

Ska testa Debian när orken finns.

Vad hade du tänkt att du skulle testa? Det som finns i Debian finns i Mint, det som inte finns i Debian, finns i Mint eller inte där heller.
Mint är Debian plus lite till.

Ska du testa nånting, så testa Fedora, openSUSE, EndeavourOS eller nåt med lite mer skillnad.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Vad hade du tänkt att du skulle testa? Det som finns i Debian finns i Mint, det som inte finns i Debian, finns i Mint eller inte där heller.
Mint är Debian plus lite till.

Ska du testa nånting, så testa Fedora, openSUSE, EndeavourOS eller nåt med lite mer skillnad.

Intressant - Vad jag förstår kommer Mint i två versioner, Mint och LMDE (Mint - Debian edition). Om vi fokuserar på vanliga (ubuntu-baserade om jag förstår rätt), så läser jag på

https://linuxmint-user-guide.readthedocs.io/en/latest/snap.ht...

Skrivet av Linux Mint User Guide:

Following the decision made by Canonical to replace parts of APT with Snap and have the Ubuntu Store install itself without users knowledge or consent, the Snap Store is forbidden to be installed by APT in Linux Mint 20.

Hur gör Mint med dom paketen i Ubuntu som är Snap-baserade? Hur fungerar det med supporten för dom i Mint?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Intressant - Vad jag förstår kommer Mint i två versioner, Mint och LMDE (Mint - Debian edition). Om vi fokuserar på vanliga (ubuntu-baserade om jag förstår rätt), så läser jag på

https://linuxmint-user-guide.readthedocs.io/en/latest/snap.ht...

Hur gör Mint med dom paketen i Ubuntu som är Snap-baserade? Hur fungerar det med supporten för dom i Mint?

LMDE är Mint baserat på Debian, som sagt, tillskillnad från Mint som baserat på Ubuntu, som är i sin tur baserat på Debian.

Anledningen är att man på Mint vill ha en alternativ väg om Ubuntu går längre åt "fel" håll, som man t.ex tyckte med Snap.
Men att basera på Ubuntu har tydligen ändå vissa fördelar, annars hade man ju tagit steget, men som sagt, man håller alla vägar öppna genom LMDE.

Snap går att installera om man vill, men de flesta program finns så att säga native eller i Flatpak ändå, så mista Snap är ingen stor grej. Går som sagt att peta in.
Minns dock inte varför de inte gillar Snap hos Mint......

Visa signatur

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av mrTLU:

LMDE är Mint baserat på Debian, som sagt, tillskillnad från Mint som baserat på Ubuntu, som är i sin tur baserat på Debian.

Anledningen är att man på Mint vill ha en alternativ väg om Ubuntu går längre åt "fel" håll, som man t.ex tyckte med Snap.
Men att basera på Ubuntu har tydligen ändå vissa fördelar, annars hade man ju tagit steget, men som sagt, man håller alla vägar öppna genom LMDE.

Snap går att installera om man vill, men de flesta program finns så att säga native eller i Flatpak ändå, så mista Snap är ingen stor grej. Går som sagt att peta in.
Minns dock inte varför de inte gillar Snap hos Mint......

Solus övergav också Snap till fördel av Flatpak, minns inte exakt varför, men tror det bland annat var för mycket jobb med Snap.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Solus övergav också Snap till fördel av Flatpak, minns inte exakt varför, men tror det bland annat var för mycket jobb med Snap.

Solus har jag aldrig provat, så jag har ingen aning om hur man tänkte där.
Enligt länken i inlägget ovan, så verkar man anse hos Mint att Canonical kan spåra folks Snap-installationer genom att Canonical är de enda som kan/får sätta upp Snap-servrar.
Så jag tolkar det hela, jag har säkert fel.

Om det stämmer eller ej, vet jag ju inte heller. Däremot har jag ju noterat att både APT och DNF har inga problem med att ansluta till en herrejösses-mängd mirrors i varenda liten håla på klotet, så det kanske finns substans i Mints inställning.

Flatpak finns ju i minst två varianter har jag sett också, iaf i Fedora världen. Det finns Fedoras egen samt den "officiella". Skillnaden där har jag inte koll på heller, men alla post-install-script jag hittar verkar vilja byta bort Fedoras flatpak-server av nån anledning...

Man gör det väldigt enkelt för nybörjare och ointresserade att byta till Linux, märker jag. *OBS, spår av ironi*

Har sagt det tidigare, jag får inte ens standby att funka på min laptop med nVidia-grafik. Varken med openSUSE, Fedora eller Debian-derivat.

Och efter jag stoppade in en extra M2-disk i stationära, så vägrade Fedora starta... Alls.
Enkelt fixat med ominstallation, ty jag har precis lagt in det ändå, samt har /home på egen partition.
Efter detta, så funkar inte skärmsläckningen/avstängningen längre på den... Å andra sidan har jag samma ljusstyrka på båda skärmarna nu, det hade jag inte innan...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

Kör i nuläget Cachyos med hyprland och en dotfile från Ml4W som jag moddat en hel del med egen config..
Då nya datorn kommer blir det eventuellt PikaOS eller vanilla arch med Cachyos kernels eller nåt, jag vet inte riktigt ännu..

Kör arch/cachyos just för att det utvecklas mycket och har fokus på just linux gaming och prestanda. Inget större fel på andra distros, PikaOS är som sagt väldigt lovande och intresssant.. finns även Nobara (fork från Fedora gjort av Glorius Eggroll)

CachyOS! Jag ser det lite som en rolling release variant av fedora. Med det menar jag att arch-projektet är väldigt konservativa när det kommer till förändringar medans fedora och cachy experimenterar mer med nya grejer.

Använder Sway som wm, mest utav vana. Sambon använder KDE och det ser ganska lockande att prova i framtiden för mig.

Permalänk

Proxmox, Debian, Turnkeylinux, LMDE är de föredragna distarna här hemma.

Visa signatur

--
Mats

Permalänk

Sedan 1 år tillbaka påbörjade jag min officiella Linux resa. Jag gick över till linux på min "arbetsdator" (en laptop Asus Zenbook) där jag huvudsakligen programmerar till vardags.

Eftersom jag vid olika tillfällen provat på Linux i formen av Ubuntu och Manjaro och inte helt blivit såld så valde jag denna gången Mint 22 Cinnamon, och det har varit mestadels fantastiskt.

Alla utvecklingsmiljöer har fungerat helt felfritt och den ganska udda upplösningen på dator har även den varit utan några problem. När jag även upptäckte att flatpak var en grej och jag kunde installera Teams och Postman via den så klickade allt.

Det är lite CAD programvara och adobe suiten som jag saknar ibland. Men är inte direkt ledsen över det då jag redan nu hittat otrolig bra ersättare.

Idag var nog första dagen där min "honeymoon" fas dog ut då jag skulle uppdatera kernelen och fick konstiga frysningar, speciellt vid textinmatning. Detta fick mig att uppleva världen där det inte riktigt är så lätt att "bara trycka på uppdatera och allt löser sig".
Men så länge jag revertade med timeshift så fungerar allt bra.

Permalänk
Medlem

Mint. Ville pröva den för jag hört bra saker och jag testat Ubuntu tidigare som jag inte riktigt älskade, inget fan av Gnome. Ny på Linux, bytte mest för att jag hatar Windows men är ett plus att AMD går bra på Linux. Att kernel-level anticheat inte fungerar ser jag också som ett plus.

Gillar terminalen, går att göra så mycket med bash. I framtiden vill jag pröva Manjaro och nixOS. Nix låter som något för mig med npf-diagnos.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel H.:

Gillar terminalen, går att göra så mycket med bash. I framtiden vill jag pröva Manjaro och nixOS. Nix låter som något för mig med npf-diagnos.

Om du gillar att spendera tid i olika terminalfönster så skulle jag rekommendera att du kikar på en tiling wm. i3wm (xorg) / sway (wayland). Sjukt smidigt

Permalänk
Medlem

Mint på TV dator ett, först för att den inte fick W11 men efter den fått AM5 uppdatering så kunde jag ha återvänt till W men blev kvar. Säng TV datorn två har W11 och pyssel datorn har kvar W10, den får antingen bli o i till hösten eller Linux den också ifall jag hittar ersättnings program till "Äldre Foton", "Paint" och " Media Go" som jag trivs med.

Visa signatur

LianLiPC-V2130-Corsair-750W-MSI-MAG-X870E-W11-Ryzen9™7900
LianLiPC-V355-bequiet!-480W-MSI-MAG-B650M-L.Mint22-Ryzen7™7700
Fractal Design Core 1100-Nox-650W-MSI-MORTAR-B350M-W10-Ryzen7™2700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Har för mig att Snap's måste gå genom Canonical, så med andra ord så blir det centraliserat och om Canonical vill eller om de redan kanske gör...logga den infon.
Gissa vilka mer som gör så med Windows Store, App Store , Play Store etc.

Visa signatur

Nuvarande rigg:
CPU: AMD 9800X3D; RAM: 32 GB; GPU: AMD 9700 XTX
Flest datorer när han dör vinner...

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av ex-con:

Har för mig att Snap's måste gå genom Canonical, så med andra ord så blir det centraliserat och om Canonical vill eller om de redan kanske gör...logga den infon.
Gissa vilka mer som gör så med Windows Store, App Store , Play Store etc.

Det stämmer, så känns bra att de övergav Snap

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Det stämmer, så känns bra att de övergav Snap

Men har dom verkligen övergivit snap? Se exempelvis

https://packages.ubuntu.com/search?keywords=firefox

(kolla paketbeskrivningarna för paketet firefox), säger något annat.

Och när jag söker på Ubuntu eller Canonical och något i stil med att dom ska överge snap, så hittar jag artiklar om det, men dom är från... 1 april.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av gusnan:

Men har dom verkligen övergivit snap? Se exempelvis

https://packages.ubuntu.com/search?keywords=firefox

(kolla paketbeskrivningarna för paketet firefox), säger något annat.

Och när jag söker på Ubuntu eller Canonical och något i stil med att dom ska överge snap, så hittar jag artiklar om det, men dom är från... 1 april.

Jag syftade på Solus som jag skrev om tidigare, var inte så tydligt om man inte kollat lite längre bak

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Jag syftade på Solus som jag skrev om tidigare, var inte så tydligt om man inte kollat lite längre bak

Aha! Sorry for det, jag borde så klart kollat längre bak, mitt misstag.

Permalänk
Medlem

Ubuntu Apt med Nala

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Jag började med Linux 1994, har aldrig använt MS Windows och håller fast vid Linux eftersom jag kan det och för att jag känner mig dum i huvudet när jag testar annat, har iofs använt MacOS men mest innan det blev OSX. Har också använt de flesta av de tidiga distarna och velat hit och dit men till slut fastnat för Mint på datorerna och Debian på servrarna. Mint för att "det bara funkar" och Debian för stabiliteten. Att jag gick över till Mint beror på att jag enkelt kan automatisera uppdateringar/uppgraderingar och slippa krånglet med att uppdatera/uppgrdera manuellt. Tidigare hade jag en period men Fedora på datorerna och minns inte varför jag sedan valde Mint (men det var säkert på goda grunder och automatiseringen av uppdateringar kunde jag fått till på vilken dist som helst).

litet tillägg
Permalänk
Medlem

Kör Arch hemma, Ubuntu på jobbet. Körde Ubuntu ganska länge tills jag tröttnade på deras fasoner, automatisk omstart av tjänster efter uppgradering, reklam vid apt update för att inte tala om snaps. Pallade inte mer. Arch är väldigt trevligt att använda i jämförelse.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Från 2004 har jag under längre perioder kört (main) Slackware-->OpenSuse-->Ubuntu-->Linux Mint (senaste 10 åren).

Sedan några veckor testar jag Bazzite och jag gillar vad jag ser. Flatpak, Homebrew och Distrobox sköter 100% av mina behov.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Debian ( sedan många år tillbaka )

Visa signatur

Signatur

Permalänk
Medlem

Debian på hemmaservern. SteamOS på steam deck och Ubuntu i Windows wsl. Mac OS pä jobbet (nåja)

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Linux mint på min huvud/speldator och min Surface laptop. Funderar på att lägga på Linux mint på min Asus tuf a14 (2024) också. Dock vågar jag inte göra det på min simrig. Än.

Lekte lite med lite andra distros men gillar Linux Mint. För nu.. (Har kört den nu i 2 år, innan dess körde jag ubuntu i många år. Så håller mig inom "familjen" )

Permalänk
Medlem

Senaste 2-3 månaderna har jag suttit på Fedora 42 med KDE, innan dess var jag flera år på Debian.
Bytte då jag ville ha lite nyare kernel och driver support.
Funkar bra att spela Dune Awakening på.

Permalänk

För 15 år sedan eller så testade jag dualboot med Ubuntu men gillade det inte så gick tillbaka till att enbart köra windows vista eller 7. Men för 3 år sedan testade jag dualboot igen fast med arch linux, valde en rolling release för att snabbare få uppdateringar som kan påverka spel. Ville dessutom lära mig linux ordentligt så då föll valet på arch linux. Men dom första åren har jag inte använt det så mycket. Nu under våren däremot har jag använt linux mer och mer och kommer bara använda windows 11 när det är något spel som inte funkar i linux. Senaste månaden har jag bara loggat in i windows 10 några få gånger.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Debian för allt typ, stabilitet och effektivitet är grym.
Webb, spelserver och NAS tuffar på stabilt utan stop någonsin pga OS

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Har distrohoppat en hel del på sistone nu när jag bestämt att slopa allt med MS. Har alltid installerat Ubuntu och Mint på bekantas datorer när dessa blivit för gamla för Windows. Nu när jag gjort min egna transition började jag med Mint, men det saknades HDR-stöd där tyvärr, därav som jag började hoppa och utvärdera de olika operativsystemen.

Mint > Ubuntu > CentOS > PopOS > OpenSuse (tumbleweed) > Fedora KDE.

Fastnade för Fedora KDE, som är min main OS för både min gaming PC och laptop numera.
Nätverksservern för lagring slopade jag Win11 och ersatte med OMV.