Nvidias nya processor uppskjuten till sent 2026

Permalänk
Melding Plague

Nvidias nya processor uppskjuten till sent 2026

N1x-chippet präglas av hårdvaruproblem, som kan kräva omfattande ändringar i designen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

DejaVu när jag skulle tillverka en varvräknare till bilen. Planen var god, implementationen i TTL-kretsar likaså, men jag missade att hålla värdet på displayen. Resultatet blev ett konstant flimmer i 2000 rpm. Luttrade konstruktörer får gärna tänka "amatör, nybörjare etc.", jag kan ta det.

Det är synd att konstruktions-berättelser inte kommer ut mera, jag finner det ganska intressant att få berättat inifrån hur det kan gå till när plötsliga problem måste lösas på en vecka. Jag fick i jobbet (av misstag) ta del av veckorapporterna när en ny processor skulle tillverkas och det är ingen lätt uppgift att ta sig an. Kort sagt, industri-historia (t.ex. svenska pappersmaskiner) kan vara lika spännande som spion-berättelser (t.ex. T-kontoret).

Sedan finns ju den klassiska boken "En dators födelse" av Tracy Kidder. Boken beskriver på ett initierat sätt hur Data General skapade datorn MV/8000. Boken vann Pulitzerpriset 1982. https://sv.wikipedia.org/wiki/En_dators_f%C3%B6delse

Finns det flera förslag på liknande berättelser? Det vore ju en dröm om att få läsa AMDs biografi före och efter Ryzen år noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Sedan finns ju den klassiska boken "En dators födelse" av Tracy Kidder. Boken beskriver på ett initierat sätt hur Data General skapade datorn MV/8000. Boken vann Pulitzerpriset 1982. https://sv.wikipedia.org/wiki/En_dators_f%C3%B6delse

Finns det flera förslag på liknande berättelser? Det vore ju en dröm om att få läsa AMDs biografi före och efter Ryzen år noll.

Kan rekommendera ”Show stopper!” Om skapandet av windows NT och ”Dreaming in code” om att skapa en helt ny mjukvaruprodukt från scratch.

OT: surt med förseningen, hade hoppats på ett helt ekosystem med arm-moderkort och flera leverantörer av processorer inom kort. Nuvarande läge skonar ju plånboken från datoruppgraderingar i överskådlig tid, inga intressanta nyheter ens i slutet på någon roadmap just nu.

Permalänk
Medlem

Väntar du med iver på Nvidias nya processorsatsning?

Nej, jag vet inte ens vad detta är för processor och vad den är till för.

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem

Ny Shield hade varit underbart och på tiden!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Berduf:

Nej, jag vet inte ens vad detta är för processor och vad den är till för.

Nvidia har strikt taget inte ens sagt något officiellt om N1/N1x mer än att man jobbar på en plattform lämplig för PC-datorer. Antagandet är att N1/N1x är plattformar lämpliga för bärbara Windows-datorer.

Om nu denna plattform skjuts upp till sent 2026 känns det som man måste göra mer än bara fixa problemen. Nästa generation högpresterande Arm-designade CPU-kärnor ryktas presenteras i september och Arm sa under Computex att det handlar om "double digit IPC gains" och man har vid andra tillfällen sagt att de också kommer gå att klocka högre.

X4 -> X925 uppgraderingen gav 15 % IPC ökning + ~15 % peak-frekvensökning. Det var i.o.f.s. den största YoY-ökning Arm haft, men det ryktas om att kommande CPU (kodnamn "Travis", X925 hade kodnamn Blackhawk) åter är en väldigt stor ökning, det även i peak-frekvens (X925 tenderar gå till ~3,8 GHz, så fortfarande långa nivå jämfört med Intel/AMD).

Givet att Nvidia ska jobba ihop med Mediatek på N1/N1x känns det än mer som man borde justera CPU-val om det blir en sen 2026 release givet att Mediateks Dimensity 9500 kommer köra med Travis och lanseras Q4 2025 / Q1 2026.

I ett större perspektiv kliver N1/N1x in gruppen med "starka iGPU som har access till väldigt mycket RAM och därför högst lämpliga för AI".

Likt AMDs Strix Halo plattform, Apple M4 Pro och under 2026 eventuellt även Intels Nova Lake AX antas N1/N1x hamna i premiumlaptops >$2000 där man har rätt mycket RAM (32-128 GB) och iGPUer som ligger i nivå med RTX4060-4070.

Apples M4 Max serie ligger sedan en nivå ovanför, men den kostar också "minst en nivå ovanför".

Jag tror detta segment har en lysande framtid. Men det är upp till bevis, Apples Pro/Max serie säljer väl OK givet priset. Men det verkar ha gått väldigt trögt för Strix Halo trots positiva ord från tester m.a.p. vad plattformen är kapabel till.

Sist: lite märkligt att det går så trögt med N1/N1x givet att N1x verkar väldigt mycket vara en billigare variant av DGX Spark. DGX Spark ska ju börja skickas ut till kunder under denna månad, Nvidia har i alla fall inte ändrat någon info om det på deras hemsida.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ja, jag ser verkligen fram emot N1/N1x, även om det inte är någon brådska alls. Bättre att de tar sin tid och lanserar en konkurrenskraftig och stabil produkt.

Men ser absolut fram emot Nvidias konkurrens till Qualcomm och Apple! Något som gynnar oss alla datoranvändare och konsumenter. 👍

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nvidia har strikt taget inte ens sagt något officiellt om N1/N1x mer än att man jobbar på en plattform lämplig för PC-datorer. Antagandet är att N1/N1x är plattformar lämpliga för bärbara Windows-datorer.

Om nu denna plattform skjuts upp till sent 2026 känns det som man måste göra mer än bara fixa problemen. Nästa generation högpresterande Arm-designade CPU-kärnor ryktas presenteras i september och Arm sa under Computex att det handlar om "double digit IPC gains" och man har vid andra tillfällen sagt att de också kommer gå att klocka högre.

X4 -> X925 uppgraderingen gav 15 % IPC ökning + ~15 % peak-frekvensökning. Det var i.o.f.s. den största YoY-ökning Arm haft, men det ryktas om att kommande CPU (kodnamn "Travis", X925 hade kodnamn Blackhawk) åter är en väldigt stor ökning, det även i peak-frekvens (X925 tenderar gå till ~3,8 GHz, så fortfarande långa nivå jämfört med Intel/AMD).

Givet att Nvidia ska jobba ihop med Mediatek på N1/N1x känns det än mer som man borde justera CPU-val om det blir en sen 2026 release givet att Mediateks Dimensity 9500 kommer köra med Travis och lanseras Q4 2025 / Q1 2026.

I ett större perspektiv kliver N1/N1x in gruppen med "starka iGPU som har access till väldigt mycket RAM och därför högst lämpliga för AI".

Likt AMDs Strix Halo plattform, Apple M4 Pro och under 2026 eventuellt även Intels Nova Lake AX antas N1/N1x hamna i premiumlaptops >$2000 där man har rätt mycket RAM (32-128 GB) och iGPUer som ligger i nivå med RTX4060-4070.

Apples M4 Max serie ligger sedan en nivå ovanför, men den kostar också "minst en nivå ovanför".

Jag tror detta segment har en lysande framtid. Men det är upp till bevis, Apples Pro/Max serie säljer väl OK givet priset. Men det verkar ha gått väldigt trögt för Strix Halo trots positiva ord från tester m.a.p. vad plattformen är kapabel till.

Sist: lite märkligt att det går så trögt med N1/N1x givet att N1x verkar väldigt mycket vara en billigare variant av DGX Spark. DGX Spark ska ju börja skickas ut till kunder under denna månad, Nvidia har i alla fall inte ändrat någon info om det på deras hemsida.

Tack Yoshman, det är få skribenter som genererar 5-7 kopierade rader in i min Notes-fil på ett inlägg. Då artikeln nämner "omfattande ändringar i designen" tolkar jag den (och dig) mellan raderna om att Nvidias designutmaninger även har lett till en tidskris. Att de även måste börja tänka på att byta ARM-revision från exempelvis 9.2 till 9.2++ för att vara relevanta vid presentationen om ett år. Eller handlar det om än mer drastiska förändringar än så?

Ang. Strix Halo och liknande produkter i det högre segmentet. Kan den tröga försäljningen bero på att potentiella köpare inte förstår vad NPUn (AI) skall vara bra för? Att köparna ser att det bara är något som följer med, men att de inte sätter något värde i akronymen då de inte förstår tillämpningarnas mervärde för dem personligen? Det beror väl i sin tur på att den praktiska implementationen inte riktigt kommit igång ännu, att det är något som måste finnas stöd för om ett par år (och då även i de datorer som säljs idag). AI är en så stor konceptuell förändring för datorerna att förståelsen inte riktigt hänger med för gemene man (även om de har en tjock plånbok).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du lever upp till din titel du 😁 👍

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag tänker köpa något från världena mest övervärdwrade bolag men ser framemot en högpresterande och strömsnål APU som kan ge både fina laptops och små nätta desktops. Misstänker att Windows kommer fungera sådär lliksom Snapdragon på denna APU men linux fungerar säkert fint och det är vad som är viktigt 🙃

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Inte för att jag tänker köpa något från världena mest övervärdwrade bolag men ser framemot en högpresterande och strömsnål APU som kan ge både fina laptops och små nätta desktops. Misstänker att Windows kommer fungera sådär lliksom Snapdragon på denna APU men linux fungerar säkert fint och det är vad som är viktigt 🙃

?

Historiskt har det ju varit precis tvärt emot vad du säger ovan. Windows har ju fungerat extremt väl på ARM-bärbara, medans stöder för Linux varit extremt svajigt och skakigt.

Men att Nvidia har Spark tyder ju på att även Nivida kanske gör att stöder för Linux snart kanske kommer ikapp Windows på ARM gällande deras N-chip.

Varför skulle du inte köpa någon produkt från Nvidia?

Förstår inte vad det har med aktiekursen att göra?
Jag köper absolut inte aktier i Nvidia, då jag tycker aktien känns övervärderad (enormt högt P/E-tal), men däremot så har jag inget problem med att köpa grafikkort ifrån de. Tycker deras egna versioner med FE-serien är enormt trevliga jämfört med det mesta på marknaden.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

?

Historiskt har det ju varit precis tvärt emot vad du säger ovan. Windows har ju fungerat extremt väl på ARM-bärbara, medans stöder för Linux varit extremt svajigt och skakigt. Bortsett från de bärbara med Snapdragon och de tidiga surface plattorna, vilka bärbara tänker du på?

Men att Nvidia har Spark tyder ju på att även Nivida kanske gör att stöder för Linux snart kanske kommer ikapp Windows på ARM gällande deras N-chip.

Varför skulle du inte köpa någon produkt från Nvidia?

Förstår inte vad det har med aktiekursen att göra?
Jag köper absolut inte aktier i Nvidia, då jag tycker aktien känns övervärderad (enormt högt P/E-tal), men däremot så har jag inget problem med att köpa grafikkort ifrån de. Tycker deras egna versioner med FE-serien är enormt trevliga jämfört med det mesta på marknaden.

Bortsett från de bärbara med Snapdragon och de tidiga surface plattorna, vilka bärbara tänker du på?

Hur många ARM baserade SBC kan du slänga in windows på och bara köra? Hur mycket av windows programvara finns kompilerad för ARM? Nvidia stängda drivrutiner presterar 80-90 % av hur Windows drivrutinen presenterar i spel. AMDs öppna drivrutiner i mesa presterar lika bra eller bättre än windows. nVidia är inte ett företag som spelar snyggt och schysst. Jag vill handla från företag som spelar schyst och snyggt, inte för att datorvärlden kryllar av sådan företag, men nVidia är långt ned i ligan.

Du gillar nVidia FE kort säger du? Äger du något av dem? De är gjorda för att du ska gilla dem med mycket lägre marginaler ön övriga kort. Du ser en recension av att nVidia FE kort som sålt slut på 3 minuter och du köper sedan Asus pulse för några hundra mer, det är ju trots allt samma grafikkrets innuti. Om nVidia hade varit seriösa med deras FE kort hade de sålt obegränsade mängder av dem och när de sålde slut så skulle folk kunna ställa sig i kö.
Men nu tjänar nVidia mer pengar på att de skicka ut FE kort till recenenter och sedan sälja några tusen FE kort till konsumenter för MSRP och sedan sälja de flesta korten via Asus, Msi etc till högre marginaler med sänre kylare etc.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ja, jag ser verkligen fram emot N1/N1x, även om det inte är någon brådska alls. Bättre att de tar sin tid och lanserar en konkurrenskraftig och stabil produkt.

Men ser absolut fram emot Nvidias konkurrens till Qualcomm och Apple! Något som gynnar oss alla datoranvändare och konsumenter. 👍

Om det nu är att produkten är "färdig" men behöver rättas i något avseende och därmed försenas så är väl dock risken snarast att den blir mindre konkurrenskraftig än tänkt.

Dvs, om prestandanivån som var tänkt att vara konkurrenskraftig år x släpps år x+1 t.ex. så är det ju inte lysande om alla andra rört sig framåt under tiden.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304