Nytt Grafikkort från Inet, funkar ej?!!

Permalänk
Medlem

Nytt Grafikkort från Inet, funkar ej?!!

Sålde mitt 4070 å tryckte i ett 5070, datorn bootar inte alls. Har inte glömt ngn strömförsörjning på moderkort el liknande. Kortet är inkopplat med 2 platser på nätagget till en 12 pins kabel som det står 600w på. Nätagget är ett Corsair SF
750 (2024). Kortet är helt enkelt glappt då den startar om chassit ligger på sidan. blir en retur.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Okej, har du pratat med @Inet? Eller vad vill du att vi ska göra med infon? 😂

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Okej, har du pratat med @Inet? Eller vad vill du att vi ska göra med infon? 😂

Kanske kan var kul att veta, tänkte jag samt om ngn har ngt tips på om man ska acceptera ett beggat kort?!

Var dock inte meningen att såra dig med denna info.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Är du helt hundra på att det inte var ett prisnedsatt kort på grund av just trasiga emballage och att kortet är en returvara? Men om det är retur tycker jag att Inet borde ha testat kortet innan försäljning.

Tradigt att det inte fungerar för dig. Och allt sitter i som det ska? Du har inte råkat bricka något annat när du med all din kraft tryckte i kortet?

I och med att kortet inte fungerar får du göra ett returärende med Inet vilket fall som helst.

Permalänk
Medlem

Det är väl tämligen självklart att du inte ska acceptera ett begagnat kort om det köptes som nytt.
@shugge har ju dock rätt i att det är Inet du ska kontakta.

Det är rätt poänglöst att skapa ett drev mot ett företag innan du ens varit i kontakt med dom och se hur dom tänkter lösa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Är du helt hundra på att det inte var ett prisnedsatt kort på grund av just trasiga emballage och att kortet är en returvara? Men om det är retur tycker jag att Inet borde ha testat kortet innan försäljning.

Tradigt att det inte fungerar för dig. Och allt sitter i som det ska? Du har inte råkat bricka något annat när du med all din kraft tryckte i kortet?

I och med att kortet inte fungerar får du göra ett returärende med Inet vilket fall som helst.

Vart står det att han tryckte i kortet med all sin kraft?

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Hej!

Tråkig upplevelse!!

Men det är ju 2 saker i detta:
Det ena är om kortet verkligen är begagnat? Eller är förpackningen endast bruten och öppnad utan att vara använd någon gång? Det är ju trots allt skillnad på detta.

Det andra är hur pass säker du är att kortet verkligen är trasigt? Vusst kan den vara det, men vet du eller misstänker du bara?

Det låter som att det bästa är att du kontaktar Inet och eventuellt skickar tillbaka den för reklamation. Hör med Inet om vad dom säger om saken tycker jag. Lycka till!

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Skrivet av Ragnvlad:

Kanske kan var kul att veta, tänkte jag samt om ngn har ngt tips på om man ska acceptera ett beggat kort?!

Varför skulle du acceptera produkten om den inte funkar.

Retunera eller kanske försök få lite rabatt på produkten men då bör nog dokumentation vara viktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Kul är det inte och jag blev inte sårad. Som redan nämnt så bör man i första hand ta kontakt med säljaren. Om det inte löser sig eller om man vill ha råd om hur man ska gå vidare så kan man starta en tråd och ställa frågor för att få hjälp.

Nu är ditt inlägg/tråd mest en sorts smutskastning mot någon som inte har fått ge svar i frågan.

Och jag försöker inte försvara Inet om det nu visar sig att något gått fel här. Det kvittar vilken butik du köpt kortet från, köper man begagnat/returnerad vara så ska det framgå innan köpet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Vart står det att han tryckte i kortet med all sin kraft?

Har kanske livlig fantasi: "Sålde mitt 4070 å tryckte i ett 5070 från Inet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Sålde mitt 4070 å tryckte i ett 5070 från Inet, så fort jag öppnade paketet så ser jag att klisterlapparna på originalkartong är borta i bägge ändar, samt att kartongen är uppriven.

Samma sak inuti, antistatpåsen öppnad samt all transportplast borta på Grafikkortet.

Kortet köptes under kampanj men inte ett ljud om att kortet skulle vara ett returex?!

Installerade det iaf. för att testa, datorn bootar inte alls. Har inte glömt ngn strömförsörjning på moderkort el liknande. Kortet är inkopplat med 2 platser på nätagget till en 12 pins kabel som det står 600w på. Nätagget är ett Corsair SF
750 (2024).

Kontakta @Inet så hjälper dem dig säkerligen, även om det är osannolikt så kan givetvis misstag ske och kundtjänst finns där för att rätta till dem.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Hjärnsläpp. kortet ör troligen glappt i ngn kontakt? Fick den att boota in i Windows 1 gång genom att lägga datorn på sidan. Supermärkligt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Säker på att det sitter i pcie porten rätt?
Och kanske mer viktigt säker på att pcie ström kabeln sitter i hela vägen? o då i både gpu och psu ändarna?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Så du är förvånad att du fick ett begagnat kort, kontaktar inte inet, skrivet på ett forum och kopplar in kortet?
Prata med Inet först

Permalänk
Inet
Skrivet av Ragnvlad:

Sålde mitt 4070 å tryckte i ett 5070 från Inet, så fort jag öppnade paketet så ser jag att klisterlapparna på originalkartong är borta i bägge ändar, samt att kartongen är uppriven.

Samma sak inuti, antistatpåsen öppnad samt all transportplast borta på Grafikkortet.

Kortet köptes under kampanj men inte ett ljud om att kortet skulle vara ett returex?!

Installerade det iaf. för att testa, datorn bootar inte alls. Har inte glömt ngn strömförsörjning på moderkort el liknande. Kortet är inkopplat med 2 platser på nätagget till en 12 pins kabel som det står 600w på. Nätagget är ett Corsair SF
750 (2024).

Hej Ragnvlad,

Det vill vi gärna undersöka för att se vad som gått snett.
Dra iväg ett meddelande till oss privat med din email som du la ordern med så kikar vi på det med en gång

/Molin

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

ska summera lite. Kortet är ett returex. Detta missade jag helt när jag beställde, my bad, inte Inets fel!!! Jag vet, Superklantigt av mig! Däremot vägrar det boota med kortet monterat, kortet verkar glappt då jag fick datorn att boota 1 gång med chassit liggandes på sidan. Med ett annat kort funkar allt som vanligt. Gör en retur å beställer ett annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Sålde mitt 4070 å tryckte i ett 5070, datorn bootar inte alls. Har inte glömt ngn strömförsörjning på moderkort el liknande. Kortet är inkopplat med 2 platser på nätagget till en 12 pins kabel som det står 600w på. Nätagget är ett Corsair SF
750 (2024). Kortet är helt enkelt glappt då den startar om chassit ligger på sidan. blir en retur.

Prova med den kabeln du fick med om det funkar...

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Air Mini , ASRock B850 Riptide , R7 9800X3D , Kingston Fury Beast 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen4 1TB , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen 2TB , ASUS Rog Strix 1000W Platinum , Chieftec 240mm AIO , Razer Huntsman v3 Pro mini , Lamzu Maya 4k wireless , WALLHACK SkyPAD-004 , Logitech PRO X Wireless Lightspeed , Gigabyte AUROS FO32U2P OLED 4K 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Prova med den kabeln du fick med om det funkar...

Jag testade bägge varianter. Den som med följde nätagget samt den som följde med kortet med samma resultat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bra att du tycks kommit fram till var felet ligger, lycka till med bytet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Bra att du tycks kommit fram till var felet ligger, lycka till med bytet

-Var felet ligger? Att kortet är trasigt....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

-Var felet ligger? Att kortet är trasigt....

Du sa ju att det va glappkontakt? Det fungerande med datorlådan liggande men stående så va det dött...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Du sa ju att det va glappkontakt? Det fungerande med datorlådan liggande men stående så va det dött...

Knappast en vettig feature.... Eller anser du inte att ett glappande kort är trasigt?!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Säger sig själv att ett kort som bara fungerar i en viss vinkel i datorn inte är okej.
Är du okej med en bil som bara funkar i uppförsbacke?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Knappast en vettig feature.... Eller anser du inte att ett glappande kort är trasigt?!!

Har jag inte alls påstått, mer intressant att veta mer vad problem är än bara "trasigt"? det va ju det du verkade kommit på.
Men visst i slutändan spelar det ingen roll, det är fel på kortet så du byter ut det oavsett ja

Permalänk
Medlem

Helt klart nåt knas med kortet, oavsett så bör du få pengarna tillbaka