Vågar man köpa ännu en mobil från Google?

Permalänk

Vågar man köpa ännu en mobil från Google?

Har sedan jag köpte min Pixel 7a haft problem med att den blir väldigt varm.
Har dock fått ersättning från Google med drygt 4000 kr.
Tyvärr hände detta idag, vilket skyndar på saker och ting

Hade tänkt vänta med att skaffa ny mobil i alla fall till Pixel 10 släpps i augusti, men nu blir det andra bullar.
Vet inte om jag vågar vänta tills augusti, med tanke på hur mobilen ser ut. Därför vänder jag mig hit till er.
Telefonen blir inte så värst varm, men nu idag var det 33 grader och telefonens baksida poppade ut från batteriet.

Om jag byter mobil vill jag ha samma operatör, vilken är Comviq i dagsläget. Vill behålla mitt nummer.
Idag betalar jag bara för abonnemanget, har 4GB surf och det kostar 129 kr i månaden.
Det vore trevligt med lite feedback från ni som har de Pixel mobilerna som kom efter 7a.

Är det samma problem med batteriet att det blir väldigt varmt vid hög belastning även på de senare Pixel mobilerna?

Vågar jag vänta tills Pixel 10 släpps i augusti?

Vågar jag satsa på ännu en mobil från Google?

Hur löser jag smidigast en flytt av mitt Google konto till den nya telefonen?

Tack på förhand.

Permalänk
Hedersmedlem

Har haft 3 olika Pixeltelefoner, ingen har haft batteriproblem. Pixel 7 Pro fick skärmproblem efter 6 månader, fick en ny direkt, som inte krånglat. Köpte en ny 9 Pro XL 256GB för sanslöst bra pris på Halebop förra hösten och den har inte krånglat alls. Mycket hög kvalitetskänsla, bättre än sjuan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Snusfri

Jag har en Pixel 9 Pro XL sedan Augusti förra året och jag är väldigt nöjd med den.

Jag skulle vänta tills Pixel 10 släpps om det inte är superbråttom.
Annars är OnePlus 13 en riktig bra telefon.

Allt beror på hur mycket du vill lägga på en ny mobil.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Tyvärr hände detta idag, vilket skyndar på saker och ting <Uppladdad bildlänk>
Hade tänkt vänta med att skaffa ny mobil i alla fall till Pixel 10 släpps i augusti, men nu blir det andra bullar.
Vet inte om jag vågar vänta tills augusti, med tanke på hur mobilen ser ut. Därför vänder jag mig hit till er.
Telefonen blir inte så värst varm, men nu idag var det 33 grader och telefonens baksida poppade ut från batteriet.

Om jag byter mobil vill jag ha samma operatör, vilken är Comviq i dagsläget. Vill behålla mitt nummer.
Idag betalar jag bara för abonnemanget, har 4GB surf och det kostar 129 kr i månaden.
Det vore trevligt med lite feedback från ni som har de Pixel mobilerna som kom efter 7a.

Är det samma problem med batteriet att det blir väldigt varmt vid hög belastning även på de senare Pixel mobilerna?

Tack på förhand.

Ditt batteri har svällt. Ett svullet batteri ska INTE användas, det är en säkerhetsrisk. Om möjligt byt till någon reservtelefon tills du hittar en ny

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem

Videoboost som ingår fr o m 9 Pro är betydligt bättre än vad man kanske kan tro, alltså att video man tagit förbättras i deras datacenters. Brukar filma fåglar i 4K och det blir brutalt bra efter en vända hos Google. Riktigt märkbar skillnad.
Gemini Live (alltså direktkontakt med datacenter igen) är bättre än någon annan AI jag använt, men jag använder inte AI regelbundet ändå. Tilltalar mig inte, är väl för gammal kanske.
Frontkameran är betydligt mer högupplöst och godkänner faceid på allting utom BankID. Igen från 9 Pro.
Ultraljudsläsare för fingret som är bättre än sjuan men inte så mycket bättre som jag hade hoppats på. Mina gamla Huawei med svenska Fingerprints kapacitiva läsare utanför skärmen är fortfarande oslagbar.

Jag betalade under 4000 plus att man fick med 128GB minne extra samt 1 år med 2TB molnlagring och Gemini Live gratis. Aldrig gjort en bättre mobilaffär, så jag råder dig att lägga en bevakning när tian släpps, kanske du kan hitta någon liknande superdeal.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av THB:

Jag har en Pixel 9 Pro XL sedan Augusti förra året och jag är väldigt nöjd med den.

Jag skulle vänta tills Pixel 10 släpps om det inte är superbråttom.
Annars är OnePlus 13 en riktig bra telefon.

Allt beror på hur mycket du vill lägga på en ny mobil.

Med tanke på bilden ovan; hur bråttom tror du att det är?

Kan det vara farligt att använda och ladda mobilen?

Permalänk
Hedersmedlem

Har batteriet svullnat ska du givetvis sluta använda den direkt.

Visa signatur

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Eduardo_S:

Med tanke på bilden ovan; hur bråttom tror du att det är?

Kan det vara farligt att använda och ladda mobilen?

Byte helst imorgon nu när jag kollade in bilden.
Stor brandfara/explosionsrisk med den som den ser ut.

Det är rea hos Elgiganten på både Pixel 9 serien samt OnePlus telefoner just nu.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Ditt batteri har svällt. Ett svullet batteri ska INTE användas, det är en säkerhetsrisk. Om möjligt byt till någon reservtelefon tills du hittar en ny

Har tyvärr ingen reservtelefon.
Får ringa till Comviq imorgon och fråga om det är någon ide att skicka in den.

Finns det risk att den kan fatta eld?

Men kan man skaffa en ny telefon på samma abonnemang?

Skall man köpa en Pixel igen; vad jag förstår har detta batteri felet bara drabbat deras A modeller?

Skall jag återställa telefonen innan jag lämnar in eller skrotar den?

Är det bara att logga in på den nya telefonen när jag får den?

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Har batteriet svullnat ska du givetvis sluta använda den direkt.

Ok, behöver jag stänga av den helt?

Skall telefonen återställas innan jag skickar in eller skrotar den?

Hur fungerar det att logga in på mitt Google-konto på en ny telefon?

Kan jag bara skaffa en telefon till mitt nuvarande abonnemang? (har ingen bindningstid).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Har tyvärr ingen reservtelefon.
Får ringa till Comviq imorgon och fråga om det är någon ide att skicka in den.

Är du inom 24 månaders garantiperioden kan du nog få den lagad

Skrivet av Eduardo_S:

Finns det risk att den kan fatta eld?

Ja! Beroende på hur den hanteras, punkterar man ett batteri kan det börja brinna

Skrivet av Eduardo_S:

Men kan man skaffa en ny telefon på samma abonnemang?

Självklart. Abonnemanget är inte bundet till att behöva användas i en viss telefon

Skrivet av Eduardo_S:

Skall man köpa en Pixel igen; vad jag förstår har detta batteri felet bara drabbat deras A modeller?

Det är något du själv får avgöra. Jag tycker att A modellerna i sej är prisvärda

Skrivet av Eduardo_S:

Skall jag återställa telefonen innan jag lämnar in eller skrotar den?

Självklart

Skrivet av Eduardo_S:

Är det bara att logga in på den nya telefonen när jag får den?

Ja det är det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Hej!

För egen del skulle jag inte använda din telefon ens en sekund till av rent säkerhetsskäl. Och ännu mindre skulle jag ladda den, då jag gissar att det är den allra största säkerhetsrisken. Nej, använd inte denna telefon någonting mer tycker jag!

Reklamera den snarast. Beskriv vad som har hänt och bifoga dina bilder. Att du redan har fått kompensation tidigare ska inte ha någon betydelse då detta är ett fabrikationsfel plus att det här är ett helt nytt ärende och ett annat produktexemplar.

Om du törs fortsätta med en ny och frisk Pixel hänger på din ekonomi och om du har fortsatt förtroende för Google's telefoner.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Tyvärr hände detta idag, vilket skyndar på saker och ting <Uppladdad bildlänk>

Tack på förhand.

Du kan utan problem byta till andra operatörer och behålla ditt nummer. Abonnemanget sägs upp automatiskt genom den nya operatören i samband med flytt

Böt själv från Comviq till Hallon och flytten genomfördes 04:00 utan några konstigheter. Behövde inte ens kontakta Comviq och säga upp något 👌

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Skrivet av THB:

Byte helst imorgon nu när jag kollade in bilden.
Stor brandfara/explosionsrisk med den som den ser ut.

Det är rea hos Elgiganten på både Pixel 9 serien samt OnePlus telefoner just nu.

Ok, vill helst handla från Comviq med tanke på hur Elgiganten beter sig mot kunderna.

Verkar som jag inte har tid att vänta på att Pixel 10 släpps då?

Vad skiljer Pixel 9 mot Pixel 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, vill helst handla från Comviq med tanke på hur Elgiganten beter sig mot kunderna.

Vad menar du?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Du kan utan problem byta till andra operatörer och behålla ditt nummer. Abonnemanget sägs upp automatiskt genom den nya operatören i samband med flytt

Böt själv från Comviq till Hallon och flytten genomfördes 04:00 utan några konstigheter. Behövde inte ens kontakta Comviq och säga upp något 👌

Ok, vill gärna behålla Comviq då jag är nöjd med dom.

Så jag kan skaffa en telefon till mitt befintliga abonnemang?

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Vad menar du?

Elgiganten är säljare utan någon som helst empati för kunden.
Kommer aldrig att handla därifrån igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Självklart

Skrivet av Eduardo_S:

Alla har sina upplevelser, men de senaste 10 åren har jag inte haft problem med Elgiganten

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ringer du till Comviq så är det också säljare utan empati som bara vill ha sin bonus för att kränga abonnemang och telefoner.

https://www.inet.se/produkt/2001491/nothing-phone-3a-12-256gb...

Här är en vettig telefon som inte kostar skjortan.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Om det inte går på garantin så köp ett nytt batteri och byt själv, så slipper du köpa en ny lur
Brukar inte vara så invecklat att byta.

Visa signatur

Main>> Kina-Testbench | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> Lenovo P520 | Xeon W-2155 | 256GB | 2xPM983a 960GB + 4x4TB Z1  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Är du inom 24 månaders garantiperioden kan du nog få den lagad

Ja! Beroende på hur den hanteras, punkterar man ett batteri kan det börja brinna
Självklart. Abonnemanget är inte bundet till att behöva användas i en viss telefon
Det är något du själv får avgöra. Jag tycker att A modellerna i sej är prisvärda
Självklart
Ja det är det

Rättelse, ett batteri som svällt behöver inte punkteras för att explodera eller börja brinna, det kan ske spontant pga intern kortslutning eller termisk rusning.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Självklart
Alla har sina upplevelser, men de senaste 10 åren har jag inte haft problem med Elgiganten

Kul för dig, får passa på att gratulera.

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Rättelse, ett batteri som sätt behöver inte punkteras för att explodera eller börja brinna, det kan ske spontant.

Ok, vet bara att det svällde idag och tryckte ut bakstycket p ga av den 33-gradiga värmen.
Imorgon blir det samtal till Comviq för att beställa ny telefon.
Så det blir en natt med avstängd telefon, det skall väl vara lugnt.

Eller finns det risk att den tar eld även fast den är avstängd?

Skall man satsa på Pixel 9 då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, vill gärna behålla Comviq då jag är nöjd med dom.

Ja det är inga problem.

Abonnemanget/numret är kopplat till ditt simkort. Simkortet kan du sätta i vilken mobil du vill (typ). Comviq bryr sig inte öht vilken mobil du använder abonnemanget till.

Att du köper ett paket med abonnemang+mobil innebär inte att du måste använda det abonnemanget för den mobilen. Du kan lika gärna sälja mobilen vidare och bara nyttja abonnemanget om du nu skulle vilja det t.ex ...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Svällt litiumbatteri är aldrig kul. Lägg i en plåtburk över natten så slipper du iaf en eventuellt jobbig natt om du nu skulle ha otur.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, vet bara att det svällde idag och tryckte ut bakstycket p ga av den 33-gradiga värmen.
Imorgon blir det samtal till Comviq för att beställa ny telefon.

Skall man satsa på Pixel 9 då?

Att du stänger av mobilen minskar brand/explosionsrisken betydligt men den tar inte bort den helt. Jag skulle kassera mobilen omedelbart på ett korrekt sätt, alternativt lägga mobilen i en metallbehållare på ett säkert ställe, tänk typ i badkaret (tomt förstås) eller liknande, eller i sand eller jord eller något liknande.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Svällt litiumbatteri är aldrig kul. Lägg i en plåtburk över natten så slipper du iaf en eventuellt jobbig natt om du nu skulle ha otur.

Vad hjälper det att lägga mobilen i en plåtburk?

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Att du stänger av mobilen minskar brand/explosionsrisken betydligt men den tar inte bort den helt. Jag skulle kassera mobilen omedelbart på ett korrekt sätt, alternativt lägga mobilen i en metallbehållare på ett säkert ställe, tänk typ i badkaret (tomt förstås) eller liknande, eller i sand eller jord eller något liknande.

Fick tipset om en plåtburk, är det bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Vad hjälper det att lägga mobilen i en plåtburk?

Plåt brukar brinna dåligt, så när batteriet väl börjar brinna så är det inte så mycket annat runt om som åker med..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Ja det är inga problem.

Abonnemanget/numret är kopplat till ditt simkort. Simkortet kan du sätta i vilken mobil du vill (typ). Comviq bryr sig inte öht vilken mobil du använder abonnemanget till.

Att du köper ett paket med abonnemang+mobil innebär inte att du måste använda det abonnemanget för den mobilen. Du kan lika gärna sälja mobilen vidare och bara nyttja abonnemanget om du nu skulle vilja det t.ex ...

Man kan inte sälja vidare en telefon innan den är avbetald då din operatör äger telefonen fram tills den du har gjort din sista betalning.

Köper man den kontant är det en annan sak givetvis.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.