Telia kan köpa Bredband2

Permalänk
Melding Plague

Telia kan köpa Bredband2

Ska fortsätta verksamheten som tidigare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer Konkurrensverket godkänna detta tro?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Alltid fördelaktigt när en jätte sväljer en annan.

Permalänk
Skrivet av Minzert:

bredband 2 är väl ingen direkt jätte...

men kan genast se mitt avtal på 275:-/mån brinna upp och ersättas av ett avtal för ~600-700:- för exakt samma tjänst...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

"Detta kommer ge mervärde till alla våra kunder*"

*Aktieägarna är våra riktiga kunder.

Permalänk

Jahopp, då kommer man få se sin bredbandskostnad öka ytterligare med andra ord. Telia är och har alltid varit i särklass dyrast på marknaden i alla kategorier.

Permalänk
Medlem

Kommer garanterat bli nya priser (högre) och mer övervakning

Visa signatur

Game: Ryzen 9 9900X, 32Gb DDR5, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 464TiB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 381TiB

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Det får vi verkligen inte hoppas! Med alla chockhöjda bredbandspriser hos främst hyresägare senaste tiden så hoppas jag våra myndigheter sätter stopp!

Något säger att det inte kommer hända något. Här älskar man monopol! Se bara elnäten!

Permalänk
Medlem

Ännu en katastrof för våran redan snedvridna bredbands bransch.

Detta var totalt väntat när Bredband2 för ett tag sedan började outsourca sin tjänster och skulle sluta med egen colo. Helt i i linje med kortsiktiga gröna siffror på 12-36 månader för att hitta en köpare. Tragiskt.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Här älskar man monopol! Se bara elnäten!

Vill du se fri konkurrens på elnäten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

men kan genast se mitt avtal på 275:-/mån brinna upp och ersättas av ett avtal för ~600-700:- för exakt samma tjänst...

De skriver själva att de är Sveriges tredje största fiberleverantör. Det låter stort i mina ögon.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Vill du se fri konkurrens på elnäten?

Nu får du förklara dig vad du menade!

Permalänk
Medlem

Jag tror tyvärr samma sak
Telia äger även Zitius
Alla som har Zitius idag har tyvärr fått väldigt höga bredbandspriser inklusive mig

Tog dock Bredband2 för dom hade en hyffsad deal järmfört med andra leverantörer.

Jag betalar idag 375kr/mån för 250/250 via Bredband2
Gick från QuickNet då deras nya pris skulle bli 440kr/mån för samma hastighet

Jämför med min bror som har 500/500 som ingår hyran och behövde endast betala 149kr/mån för att få 1000/1000.

Tråkig utveckling det här med bredband tyvärr
Personligen tycker jag inte bredband ska vara så dyrt som det är påväg att bli
Ibland är det bra att kunna gå ner i hastighet för att få en lägre månadkostnad ifall man hamnar i en situation där man behöver pengar till annat.

Visa signatur

Spelar Just Nu: Planet Crafter Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI, Borderlands 4
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Lite det jag också skrev, på ett annat forum. Skrev "Jag vetifan om Konkurrensverket kommer godkänna ett sånt köp " där.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Segafreakone:

Telia äger även Zitius
Alla som har Zitius idag har tyvärr fått väldigt höga bredbandspriser inklusive mig

Tog dock Bredband2 för dom hade en hyffsad deal järmfört med andra leverantörer.

Jämför med min bror som har 500/500 som ingår hyran och behövde endast betala 149kr/mån för att få 1000/1000.

Ibland är det bra att kunna gå ner i hastighet för att få en lägre månadkostnad ifall man hamnar i en situation där man behöver pengar till annat.

Samma historia i mitt stadsnät Global Connect som ägs av EQT koncernen. Priserna har gått upp spikrakt uppåt senaste senaste tiden men det började redan för ett antal år sedan.

Permalänk

Intressant, de börjar köra som på mobilmarknaden. Man skaffar dotterbolag som är billigare som man inte vill ha i sitt huvudmärke. Det dotterbolaget har sedan ett annat dotterbolag osv, fast att det är samma tjänst oftast.

Permalänk
Medlem

Då är det dags att förbereda för byte av leverantör, värst blir väl att flytta 5st mail adresser som jag har hos BB2.

Permalänk
Skrivet av Modda1337:

Intressant, de börjar köra som på mobilmarknaden. Man skaffar dotterbolag som är billigare som man inte vill ha i sitt huvudmärke. Det dotterbolaget har sedan ett annat dotterbolag osv, fast att det är samma tjänst oftast.

Det gör de sedan länge.

Permalänk
Medlem

Bredband2 har ju redan chockhöjt bredbandspriserna.

Så att de blir Telia rakt av passar ju utmärkt. Stort grattis Bredband2! 🙂👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Bredband2 har ju redan chockhöjt bredbandspriserna.

Så att de blir Telia rakt av passar ju utmärkt. Stort grattis Bredband2! 🙂👍

Det var väll det telia såg och tänkte att de vill ha ett bolag med hutlösa priser också, även om deras ofta ligger i högkant.

EDIT: dåligt för oss med mindre konkurrens.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Inte en chans. Om det här går igenom blir det att börja se sig om efter alternativ direkt. Jag skulle inte ens rekommendera Telia till min värsta fiende.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink, Kingston Fury Renegade Gen 4 2TB | Corsair RM850e ATX 3.0 850W V3 | Arctic Liquid Freezer III 240 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jätte och jätte, det är iaf en stor aktör på den svenska marknaden.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Konkurrensverket är väl den myndighet som minst klarar av dess uppdrag. Så länge ägarna kan bjuda tjänstemännen på middag och dolda förmåner kommer de godkänna detta utan eftertanke.

Permalänk
Skrivet av DJ-SAAB:

Inte en chans. Om det här går igenom blir det att börja se sig om efter alternativ direkt. Jag skulle inte ens rekommendera Telia till min värsta fiende.

inget större fel på telia om man inte t seglar i piratbukten eller har något emot deras hutlöst höga priser...

men återstår att se vad det nya priset landar på.

kan leva med om det ökas till typ 300-350:- för 500/500 men om det blir typ 600:- som telia vill ha för 500/500 så kommer jag byta leverantör oavsett.

Skrivet av Segafreakone:

Telia äger även Zitius

kollade precis telias priser. jag ger inte äns vad telia vill ha för 100/100 om jag teknade ett avtal hos dem idag...

så blir de samma hutlöst dyra priser så kommer jag få det dyrare än nu även om jag går ner till deras lägsta erbjudna hastighet.

blir ju fan snart så att man börjar leva internetfritt och går till baka till kontanter och fysiska bankärenden på banken när räkningarna ska betalas...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Trist, hatar Telia och varit väldigt nöjd med Bredband2 i flera flera år så blir eventuellt att byta då.
Men men, som Bredband2 aktieägare är jag väl glad ändå

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

Jahopp, blir till att byta internetleverantör tidigare än jag hade väntat mig, frågan är vad man ska ha istället...

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Jahopp, blir till att byta internetleverantör tidigare än jag hade väntat mig, frågan är vad man ska ha istället...

Banhof är väl oftast fortfarande bland de billigaste även om deras pris skenat mycket senaste åren så tror även de ofta ligger norr om 300-350:- för 100/100.

nvm de hade ju fasen samma eller värre rövarpriser nu mer som telia...

539:- 100/100
579:- 250/250
599:- 500/500
612:- 1000/1000

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Banhof är väl oftast fortfarande bland de billigaste även om deras pris skenat mycket senaste åren så tror även de ofta ligger norr ån 300-350:- för 100/100.

Kollade nyss, 329kr 3första månaderna sedan 419kr/mån för 100/100

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Kollade nyss, 329kr 3första månaderna sedan 419kr/mån för 100/100

jo jag kolla precis å de va typ samma rövarpriser som telia hade .

du hade tydligen något billigare priser än jag till din adress så du hade iaf billigare pris än mina teliapriser .

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Då är det dags att förbereda för byte av leverantör, värst blir väl att flytta 5st mail adresser som jag har hos BB2.

Det är en anledning till att man aldrig ska använda mailadresser från sin ISP. Tjänsten är ofta sämre än andra alternativ, samtidigt som den har en väldigt stor inlåsningseffekt.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q