Vågar man köpa ännu en mobil från Google?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Man kan inte sälja vidare en telefon innan den är avbetald då din operatör äger telefonen fram tills den du har gjort din sista betalning.

Köper man den kontant är det en annan sak givetvis.

Kan och kan, bara kolla på blocket hur många nya mobiler som dyker upp när folk behöver lite snabba stålar..

Sen om det är moraliskt korrekt eller ö.h.t lagligt vet jag inte

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Fick tipset om en plåtburk, är det bra?

Om batteriet självantänder och börjar brinna, så begränsas branden i plåtlådan utan att sätta eld på ditt boende eller annat.

Om batteriet däremot skulle explodera, så måste lådan vara otroligt kraftig för att kunna stå emot.
Ett mobilbatteri som exploderar kan nämligen vara lika kraftfull som en mindre bomb! Så, batterihantering ska alltid ske mycket seriöst och helst under uppsikt medan man är vaken.

Hur stor är då risken för brand och/eller explotion i ditt fall?
Troligen väldigt lite, men omöjligt är det absolut inte. Agera som risken är väldigt hög för att vara på den säkra sidan.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Plåt brukar brinna dåligt, så när batteriet väl börjar brinna så är det inte så mycket annat runt om som åker med..

Ok, får bli kaffeburken då?

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Om batteriet självantänder och börjar brinna, så begränsas branden i plåtlådan utan att sätta eld på ditt boende eller annat.

Om batteriet däremot skulle explodera, så måste lådan vara otroligt kraftig för att kunna stå emot.
Ett mobilbatteri som exploderar kan nämligen vara lika kraftfull som en mindre bomb! Så, batterihantering ska alltid ske mycket seriöst och helst under uppsikt medan man är vaken.

Hur stor är då risken för brand och/eller explotion i ditt fall?
Troligen väldigt lite, men omöjligt är det absolut inte. Agera som risken är väldigt hög för att vara på den säkra sidan.

Ok, vågar man köpa en Pixel 9?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, vågar man köpa en Pixel 9?

Det beror helt upp till dig. Har du fortfarande förtroende kvar för Pixel?
Har du ekonomi att välja en dyrare modell om du inte känner att förtroendet finns kvar?

Det är bara du själv som måste komma fram till ett brådskande beslut.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Det där såg inget kul ut. Borde vara överhettningsskydd på mobiler kan man tycka. Har du använt mobilen mycket i solen?
Värmen drabbar ju alla mobiler så borde väl inte vara värre med en Pixel 9 om man nu vill ha det? Är väl mer att man får tänka på hur man använder mobilen.

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Det där såg inget kul ut. Borde vara överhettningsskydd på mobiler kan man tycka. Har du använt mobilen mycket i solen?
Värmen drabbar ju alla mobiler så borde väl inte vara värre med en Pixel 9 om man nu vill ha det? Är väl mer att man får tänka på hur man använder mobilen.

Har haft problem med överhettning ända sedan start, och från jag köpte den.
Idag var det 33 grader i solen så då svällde batteriet och tryckte upp bakstycket.
Hade tänkt vänta på Pixel 10, men nu har jag inte tid att vänta tills augusti.

Men om jag fattat rätt, är detta felet med svällande batteri vanligt på den billigare "a"-modellen.
Tänkte därför satsa på den vanliga 9, och håller tummarna att den kommer att hålla längre.

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Det beror helt upp till dig. Har du fortfarande förtroende kvar för Pixel?
Har du ekonomi att välja en dyrare modell om du inte känner att förtroendet finns kvar?

Det är bara du själv som måste komma fram till ett brådskande beslut.

Låter trots allt åt en Pixel 9, eftersom "Google makes magic".

Har du någon Pixel 9 eller någon annan modell i Pixel-familjen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Både min mor och far har Pixel telefoner. Mor har en Pixel 4a som fått batteriet utbytt av Google och far kör med en Pixel 8a. Min syrras kille skaffade nyss också en Pixel telefon, efter rekommendation av mig och då blev det en 9a då Comviq hade jävligt bra pris på abonnemang+telefon i april (eller om det var maj) för just 9a med ett pris på 269:-/mån för både abonnemang (100 GB / mån) och telefonen. Jag brukar rekommendera Pixel telefoner när folk frågar mig då iallafall A modellerna är relativt prisvärda och har enkel mjukvara och får uppdateringar länge

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat vad Google säger om ersättning för batteriproblemen med Pixel 7A, du behöver mata in IMEI numret för att få besked.
https://9to5google.com/2025/04/23/pixel-7a-extended-repair-pr...
https://support.google.com/pixelphone?p=pixel7a_battery_flow

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du kollat vad Google säger om ersättning för batteriproblemen med Pixel 7A, du behöver mata in IMEI numret för att få besked.
https://9to5google.com/2025/04/23/pixel-7a-extended-repair-pr...
https://support.google.com/pixelphone?p=pixel7a_battery_flow

TS har redan nämnt i trådstarten att hen fått 4000kr för det.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Jag sålde min iPhone 15 pro och gick över till Pixel 9 pro för en månad sen. Hade en 8 Pro innan jag hoppade på iPhone, men klarade bara ett år innan jag saknade Pixels kamera för mycket. Nian har personligen fixat alla problem jag hade med 8an. Tensor G4 går massor svalare än Tensor G3 som satt i 8:an. Täckningen är MYCKET bättre tack vare nytt modem och därav batteritiden över 5G som även den är mycket bra. Fingeravtrycksläsaren är också ljusår bättre nu när de gått över till en Ultrasonic läsare. Så är kalasnöjd. Snabb som skabb trots att den är slöare än likvärdiga flaggskepp i Benchmarks. Riktigt bra optimerad.

Otroligt trevligt att Google släppte en "liten" PRO-modell detta året! den vanliga 9:an ska väl i princip vara samma telefon fast utan 5x telephoto-zoom tror jag. Så mina positiva punkter BORDE stämma på även den vanliga modellen.
// Oliver

Visa signatur

Processor: AMD Ryzen 5 5600 @3.5 GHz
Grafikkort: PowerColor Radeon RX 6700 XT 12GB
PSU: NZXT C650 650W v2
Moderkort: Gigabyte B550M Aorus Elite / Ram:32GB
Chassi: ASUS Prime AP201 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Har sedan jag köpte min Pixel 7a haft problem med att den blir väldigt varm.
Har dock fått ersättning från Google med drygt 4000 kr.
Tyvärr hände detta idag, vilket skyndar på saker och ting <Uppladdad bildlänk>
Hade tänkt vänta med att skaffa ny mobil i alla fall till Pixel 10 släpps i augusti, men nu blir det andra bullar.
Vet inte om jag vågar vänta tills augusti, med tanke på hur mobilen ser ut. Därför vänder jag mig hit till er.
Telefonen blir inte så värst varm, men nu idag var det 33 grader och telefonens baksida poppade ut från batteriet.

Om jag byter mobil vill jag ha samma operatör, vilken är Comviq i dagsläget. Vill behålla mitt nummer.
Idag betalar jag bara för abonnemanget, har 4GB surf och det kostar 129 kr i månaden.
Det vore trevligt med lite feedback från ni som har de Pixel mobilerna som kom efter 7a.

Är det samma problem med batteriet att det blir väldigt varmt vid hög belastning även på de senare Pixel mobilerna?

Vågar jag vänta tills Pixel 10 släpps i augusti?

Vågar jag satsa på ännu en mobil från Google?

Hur löser jag smidigast en flytt av mitt Google konto till den nya telefonen?

Tack på förhand.

Varför inte köpa någon annan tellefon? ones senaste 3 hadde jag köpt om jag tittat på ny lur i dag(jag råkade köpa pixel9a men ångrar det lite på grund av sånt här som du är inne på, det är mycket problem med Pixels helt klart).

Eller så hadde jag övervägt en Fairphone men tycker det är lite för dyr för man har alltid nån processor som är en generation efter och klenare.

Det är så jag tycker att du ska göra, fokusera (Lägg ingen mer energi på att fundera på en Google) på att hitta telefon från annat märke som du kan tänka dig och gav jag dig två väldigt olika väldigt intressanta förlag. Ett bra argument är att det rör på sig väldigt mycket med oron här i värden och då är det nog bra att se över sin personliga "infrastruktur".

Vilka moln vill man använda, eller bör man lagra allt på egen disk hemma, Ja det ska man givetvis, Ska man använda amerikanska tjänster nu, nej. mitt råd är att undvika kinesiska eller amerikanska produkter och tjänster i den mån man kan nu och du skal ju köpa ny lur nu så det är ett väldigt bra tillfälle nu när du köper nu lur.

Vill bara ge dig en bra morot där

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid köpa en Redmi A5 för 890 kr på webhallen t.ex., och sen köpa en Pixel 10 när det lämpar sig.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Tycker pixel telefonerna alla tester jag läst så blir dom väldigt varma och throttlar väldigt mycket av sin prestanda, rätt värdelöst hur dom hanterar värme.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HazZarD:

Tycker pixel telefonerna alla tester jag läst så blir dom väldigt varma och throttlar väldigt mycket av sin prestanda, rätt värdelöst hur dom hanterar värme.

Jag har inte haft några värmeproblem med varken Pixel 7 Pro eller Pixel 9 Pro XL. Särskilt 9 verkar hantera hög belastning riktigt bra. En mycket bra telefon på i princip alla sätt faktiskt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Varför inte bara lyfta baksidan och plocka ur batteriet och skrota det löst, beställ nytt batteri för några hundra och använd luren eller sälj den med nytt batteri?

Kört pixel lurar sen dom kom, byter en gång om året och har bara haft problem engång med en Pixel 8 som startade om vid leverans men det löste sig smidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Varför inte bara lyfta baksidan och plocka ur batteriet och skrota det löst, beställ nytt batteri för några hundra och använd luren eller sälj den med nytt batteri?

Kört pixel lurar sen dom kom, byter en gång om året och har bara haft problem engång med en Pixel 8 som startade om vid leverans men det löste sig smidigt

En mycket dålig och farlig rekommendation ur säkerhetssynpunkt!!!

Hela telefonen inklusive batteriet bör dessutom reklameras i exakt det skick som den är i idag.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av olivern3:

Jag sålde min iPhone 15 pro och gick över till Pixel 9 pro för en månad sen. Hade en 8 Pro innan jag hoppade på iPhone, men klarade bara ett år innan jag saknade Pixels kamera för mycket. Nian har personligen fixat alla problem jag hade med 8an. Tensor G4 går massor svalare än Tensor G3 som satt i 8:an. Täckningen är MYCKET bättre tack vare nytt modem och därav batteritiden över 5G som även den är mycket bra. Fingeravtrycksläsaren är också ljusår bättre nu när de gått över till en Ultrasonic läsare. Så är kalasnöjd. Snabb som skabb trots att den är slöare än likvärdiga flaggskepp i Benchmarks. Riktigt bra optimerad.

Otroligt trevligt att Google släppte en "liten" PRO-modell detta året! den vanliga 9:an ska väl i princip vara samma telefon fast utan 5x telephoto-zoom tror jag. Så mina positiva punkter BORDE stämma på även den vanliga modellen.
// Oliver

Låter bra, har faktiskt beställt en Pixel 9 idag med leverans nästa vecka.
Verkar på flera användare som att dom har åtgärdat batteri problemen från 7a.
Eftersom man är delägare i företaget får man också ge dom en chans till.

Skall jag fabriksåterställa min gamla telefon innan jag startar upp min nya?

Eller hur gör man smidigast för att gå till den nya telefonen med sitt Google-konto?

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Detta verkar bara drabba de billigare "a" modellerna.

Permalänk
Skrivet av THB:

Byte helst imorgon nu när jag kollade in bilden.
Stor brandfara/explosionsrisk med den som den ser ut.

Det är rea hos Elgiganten på både Pixel 9 serien samt OnePlus telefoner just nu.

Har idag beställt en ny Pixel 9 med 128GB från Comviq.

Hur sköter man övergången till den nya telefonen smidigast?

Skall jag fabriksåterställa den innan jag startar upp den nya telefonen?

Permalänk
Skrivet av olivern3:

// Oliver

Har idag beställt en ny Pixel 9 med leverans under nästa vecka

Hur fixar jag övergången till den nya telefonen smidigast?

Fabriksåterställning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Man kan inte sälja vidare en telefon innan den är avbetald då din operatör äger telefonen fram tills den du har gjort din sista betalning.

Köper man den kontant är det en annan sak givetvis.

Möjligt att det finns såna avtal men i regel så äger man den och kan göra vad man vill med den.
Man får såklart fortsätta betala ändå.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Möjligt att det finns såna avtal men i regel så äger man den och kan göra vad man vill med den.
Man får såklart fortsätta betala ändå.

Absolut, är säljaren ärlig och betalar vidare under bindningstiden så är det lugnt men du kan också glömma garanti och reklamation om den skulle gå sönder om inte tillverkaren av just den telefonen tillåter att du går utanför operatören vid garantiärenden, tror samsung/apple går bra.
Men du gör dig skyldig till "Olovligt förfogande" då produkten inte är avbetald.
Det är av samma anledning du inte kan sälja en bil som du har krediter på innan du löst dem.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Har idag beställt en ny Pixel 9 med leverans under nästa vecka

Hur fixar jag övergången till den nya telefonen smidigast?

Fabriksåterställning?

Du ser till att du gjort backups från din gamla i alla år du haft den, har du satt upp det rätt med bilder, kontakter med mera så är det bara att logga in med ditt google konto från förra telefonen så ska allt synkas över.

Själv har jag valt att aldrig lagra något lokalt på telefonen så går den sönder är det egentligen bara BankID och Swish som behöver aktiveras för min del så är jag igång på en ny telefon

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Absolut, är säljaren ärlig och betalar vidare under bindningstiden så är det lugnt men du kan också glömma garanti och reklamation om den skulle gå sönder om inte tillverkaren av just den telefonen tillåter att du går utanför operatören vid garantiärenden, tror samsung/apple går bra.
Men du gör dig skyldig till "Olovligt förfogande" då produkten inte är avbetald.
Det är av samma anledning du inte kan sälja en bil som du har krediter på innan du löst dem.

Nej, det är inte alls samma sak.
Telefonen är inte säkerhet för skulden på det sättet.
Fundera på hur det skulle fungera om telefonen går sönder, blir borttappad eller stulen. Om man säljer telefonen och slutar betala får man inkasso efter sig.

Garanti lämnas av tillverkaren, det har inget med operatören att göra. Reklamation ja.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Du ser till att du gjort backups från din gamla i alla år du haft den, har du satt upp det rätt med bilder, kontakter med mera så är det bara att logga in med ditt google konto från förra telefonen så ska allt synkas över.

Själv har jag valt att aldrig lagra något lokalt på telefonen så går den sönder är det egentligen bara BankID och Swish som behöver aktiveras för min del så är jag igång på en ny telefon

Har allt sparat i mitt Google-konto på t ex Google Drive.

Då är det bara återställa min gamla telefon, logga in på mitt Google konto på den nya telefonen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Har allt sparat i mitt Google-konto på t ex Google Drive.

Då är det bara återställa min gamla telefon, logga in på mitt Google konto på den nya telefonen?

du behöver inte återställa din gamla, bara logga in på den nya, din gamla är 110% förbrukad, gör en fabriksåterställning och släng den på återvinningscentralen sen när du är 100% säker på att allt är överfört.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Sluta sprida FUD, en mobiltelefon på avbetalning är inte alls samma sak som en bil som har kredit registrerad på sig. Står det inte uttryckligen i avtalet (vilket det vanligtvis inte gör) så äger man telefonen när man tar emot den, oavsett om man köpt den på avbetalning.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Är så RNG med batterier, svällde upp på min P20 Pro, dom bytter det, det nya har funkar i 5+ år till