Telia kan köpa Bredband2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jo jag kolla precis å de va typ samma rövarpriser som telia hade.

du hade tydligen något billigare priser än jag till din adress.

Det är tyvärr "gamla" priser som visas. I början av juni meddelade de avgiftshöjningen fr.o.m den 1 augusti. På min adress blir det 490 kr/mån. Telia har ett bättre erbjudande men det är de som äger öppen fiber...

mindre tillägg
Permalänk
Medlem

Anledningen är till stor del att Bredband2 äger så mycket fiber. Dom köpte ju nyligen Stockholms öppna nät. Det ger Telia monopol på fler hushåll som dom kan höja priserna så som elnäten, likt hur dom gör med sitt Zitius-nät.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det är en anledning till att man aldrig ska använda mailadresser från sin ISP. Tjänsten är ofta sämre än andra alternativ, samtidigt som den har en väldigt stor inlåsningseffekt.

Vettefan, jag kör med bahnhof mail som betaltjänst efter jag övergav dem som leverantör.. 7 år sedan kanske. 29:- i månaden eller så på autogirot.

Tröttnade på bahnhofs trasiga system som tappade ens IP-config två-tre gånger i veckan. Vid mycket trafik packar deras system ihop. Bredband2 har jag haft sedan dess och gick från ca 15 dagar utan internet per år till 0 .

Får hålla tummarna att Telia inte saboterar Bredband2 för att bli av med en konkurrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Då är det dags att förbereda för byte av leverantör, värst blir väl att flytta 5st mail adresser som jag har hos BB2.

Oj oj, tänker man inte lite framåt innan man skaffar e-postadresser via sin ISP...

Permalänk
Medlem

Det är tur att jag har fler billiga alternativ om brendband2 börjar höja priserna. Har varit kund hos dem sen dem startade, men höjs priserna likt Telia så blir det ett byte. Visserligen är jag redan Teliakund för alla mobilabonnemang här hemma men jag vill inte ha deras priser på bredband. För det ger inget mer som deras mobilnät gör.

Permalänk
Medlem

Läskigt.. Bredband2 köpte Stockholms stadsnät och nu köper Telia Bredband2.. vad finns ens kvar? Den ända icke konstiga leverantören som är kvar av jättarna är Bahnhof. Aja, vi får se om Bahnhof kan fortsätta pressa priserna. Nu är jag intresserad av obe.net som leverantör, men det känns som Bahnhof egentligen är det ända valet kvar. Gud vad läskigt... Känns som det är väldigt viktigt att välja Bahnhof som leverantör nu..

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Kommer Konkurrensverket godkänna detta tro?

Med största sannolikhet, det finns fortfarande flera konkurrenter kvar.

Permalänk
Medlem

Många kommunister här inne haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nu får du förklara dig vad du menade!

Jag tolkade ditt svar som att du föredrar flera elnätsägare. För egen del tror jag att en bättre lösning är att den typen av infrastruktur ägs och driftas av staten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandoriana:

Jahopp, då kommer man få se sin bredbandskostnad öka ytterligare med andra ord. Telia är och har alltid varit i särklass dyrast på marknaden i alla kategorier.

Inte säkert. De kanske introducerar något liknande som de har på mobilsidan? För Halebop och Fello är långt från dyrast.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Tur man har låst avtal med Bredband2 365:- 100/100 till nästa år i alla fall. Blir garanterat byte för min del.

Permalänk
Medlem

bredband2 har ju redan gjort en höjning i år, så blir det mer får man nog se sig om efter annan leverantör

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Vettefan, jag kör med bahnhof mail som betaltjänst efter jag övergav dem som leverantör.. 7 år sedan kanske. 29:- i månaden eller så på autogirot.

Tröttnade på bahnhofs trasiga system som tappade ens IP-config två-tre gånger i veckan. Vid mycket trafik packar deras system ihop. Bredband2 har jag haft sedan dess och gick från ca 15 dagar utan internet per år till 0 .

Får hålla tummarna att Telia inte saboterar Bredband2 för att bli av med en konkurrent.

Det skulle aldrig falla mig in att köra med en ISPs mailadress, även om den var både gratis och ej krävde att man var bredbandskund. Förmodligen en sämre tjänst, samtidigt som man får en mailadress som andra troligen kommer tolka som "här är någon som inte är så datorkunnig".

Har man dock gjort det sedan länge kan jag dock förstå att man betalar för att ha kvar den hellre än att gå igenom processen att byta.

Om man rent allmänt vill ha en mailtjänst som inte är reklamfinansierad så hade jag valt någon där man får köra med sin egen domän. Har själv några sådana adresser också.

Bra att du markerade genom att byta ISP.

Telia har nog inget egenintresse i att förstöra Bredband2. De kan lika gärna driva dem vidare som ett billigare alternativ, lite som hur de köpt mindre konkurrenter till dem när det gäller mobiloperatörer. Sedan kanske de ändå inte lyckas hålla sig från att göra det, men det får tiden utvisa.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Ah så därför de senaste åren (!) höjt priser trots man signat upp i en kampanj, gissar de går såpass dåligt att det är ren jackpott för ledningen i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirfalk:

Det är tur att jag har fler billiga alternativ om brendband2 börjar höja priserna. Har varit kund hos dem sen dem startade, men höjs priserna likt Telia så blir det ett byte. Visserligen är jag redan Teliakund för alla mobilabonnemang här hemma men jag vill inte ha deras priser på bredband. För det ger inget mer som deras mobilnät gör.

Man brukar kunna få rabatt om man samlar både mobilabonnemang och bredband hos samma operatör

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Bara ObeNET kvar nu då som går att använda, får vi hoppas att dem breder ut sitt fibernät ordentligt bara och inte hoppar på övriga världens kapitalism som förstört i stort sett 90% av allt hittills

Permalänk
Medlem

"Det innebär att den totala köpe­summan blir 3,1 miljarder kronor, och Telia ska betala kontant."
Jag skulle inte vilja kånka runt på den där kofferten. Finns ju inte 10 000 Kronors sedlar längre ens, så 3.1 miljoner sedlar....minst.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

"Det innebär att den totala köpe­summan blir 3,1 miljarder kronor, och Telia ska betala kontant."
Jag skulle inte vilja kånka runt på den där kofferten. Finns ju inte 10 000 Kronors sedlar längre ens, så 3.1 miljoner sedlar....minst.

Det betyder inte att de betalar med kontanter.
Det betyder snarare att de inte betalar en del av affären med t.ex. aktier i Telia.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför alla klagar på Telia. Betalar 499 för 1000/1000.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det är en anledning till att man aldrig ska använda mailadresser från sin ISP. Tjänsten är ofta sämre än andra alternativ, samtidigt som den har en väldigt stor inlåsningseffekt.

Skrivet av breakman:

Oj oj, tänker man inte lite framåt innan man skaffar e-postadresser via sin ISP...

Idag skulle jag nog inte gjort det, men eftersom jag haft tjänsten sen jag gick från 56K modem till adsl (dvs över 20 år) så har det aldrig kommit mig att ändra eftersom jag varit nöjd med BB2.
Tjänsten har fungerat klockrent och till ett bra pris.

Permalänk
Medlem

Dags att starta Bredband3 då med ny lägst pris på marknaden (om Bredband2 ens fortfarande var det, har inte hållit koll).

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

Mm mina aktier sköt ju upp idag men känner väl också lite varför. Medan det är en quick buck hade jag hellre sett bolaget växa mer (om det lyckas) istället för att sväljas upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bnr:

Det betyder inte att de betalar med kontanter.
Det betyder snarare att de inte betalar en del av affären med t.ex. aktier i Telia.

Jag förstår att affären troligen kommer genomföras via en digital transaktion, men att kalla det för kontant är missvisande och jag skojade därför till det lite, istället för att gnälla.

Det hade ju varit riktigt komiskt om det skulle betalas i natura typ potatissäckar, en logistisk mardröm.

Skrivet av GarfieldPower:

Förstår inte varför alla klagar på Telia. Betalar 499 för 1000/1000.

De kokta grodan...
Folk klagar inte på Telia, men det känns även för mig fel att den största aktören tillåts äta upp konkurrenter och som visats i tråden går från 28,6% av marknaden till 40,5%.

För den som spelat Monopol och får se en spelare gå i konkurs för att den landat på Norrmalmstorg med hotell, inser nog att dom själva måste nu chansa och bygga riktigt tuffa hotell på andra platser för att ens ha en chans.
Men jag antar så länge man har över 40 000 kr i kontanter, så behöver man inte vara orolig för att hamna på Norrmalmstorg?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag förstår att affären troligen kommer genomföras via en digital transaktion, men att kalla det för kontant är missvisande och jag skojade därför till det lite, istället för att gnälla.

Det är möjligen lite av en kulturkrock beroende på vilken typ av transaktioner man är van vid, men det är så det heter.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Om man inte skall kalla den kontant, vad skall man då kalla den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är möjligen lite av en kulturkrock beroende på vilken typ av transaktioner man är van vid, men det är så det heter.

Skrivet av joakim99:

Om man inte skall kalla den kontant, vad skall man då kalla den?

Pengar är ett bredare begrepp är kontanter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag tror aldrig jag har sett pengar användas som ord i denna typ av sammanhang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

"Det innebär att den totala köpe­summan blir 3,1 miljarder kronor, och Telia ska betala med pengar" tycker jag låter ännu mer som stora säckar med sedlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Kontanter är ett begrepp för sig som har en smalare betydelse (sedlar och mynt) än vad "kontant" innebär; kontant betalning har kvar en bredare betydelse och kan ske på många sätt, även t.ex. en banköverföring.

Kontant betalning betyder att köpet för det första betalas i pengar och att pengarna förs över direkt i samband med köpet.
Detta till skillnad från annan form av betalning (t.ex. i aktier som är rätt vanligt för just bolagsköp), eller att det ges någon typ av kredit.
En kontant betalning *kan* förstås göras i kontanter, och det är så privatpersoner brukar prata om det dagligdags, men betydelsen är bredare och i bolagsaffärer är det nästan aldrig kontanter inblandade.

Därav att jag pratade om att snarare är lite av en kulturkrock än att något är fel.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Detta kanske är som att svära i kyrkan men jag tycker Telia är riktigt bra. Som ISP betraktad har jag aldrig haft en bättre upplevelse och med kapabel bundling avseende TV och streaming är även frun nöjd.

Såklart hårresande priser på mobil osv men jag stannar gärna så länge det går avseende bredband och tv.

Edit:
Men så klart förstår jag ju er som sitter på existerande avtal som nu äts upp och blir dyrare.
Misstänker dock att ni kommer få ett sockrat erbjudande inledningsvis som "ny kund".