Telia kan köpa Bredband2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag förstår att affären troligen kommer genomföras via en digital transaktion, men att kalla det för kontant är missvisande och jag skojade därför till det lite, istället för att gnälla.

Det hade ju varit riktigt komiskt om det skulle betalas i natura typ potatissäckar, en logistisk mardröm.

Haha precis vad jag tänkte på när det stod kontant

Permalänk
Medlem

Då förstår jag varför Bredband2 höjde priset kraftigt när jag skulle förlänga Öppen fiber abonnemanget.
Vart billigare att välja Telia för min del och fick högre hastighet på kampanj.

Vad trött jag är på dessa ständiga prishöjningar som är betydligt högre än prisindex

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Idag skulle jag nog inte gjort det, men eftersom jag haft tjänsten sen jag gick från 56K modem till adsl (dvs över 20 år) så har det aldrig kommit mig att ändra eftersom jag varit nöjd med BB2.
Tjänsten har fungerat klockrent och till ett bra pris.

Aha, då förstår jag. På modem-tiden hade även jag en ISP-knuten mailadress ett tag.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar har fast IP-telefoni via Bredband2. Man undrar ju lite vad som händer med den, då Telia avvecklar sin fasta telefoni för att istället hänvisa till mobilabonnemang. Förstår egentligen inte varför de även vill avveckla IP-telefoni, den borde väl inte vara så dyr att hålla igång? SIP och 5G är väl rätt snarlikt så borde väl gå att ha ett system som hanterar båda typerna samtidigt?

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Man brukar kunna få rabatt om man samlar både mobilabonnemang och bredband hos samma operatör

brukar handla om typ 20:-/mån eller nått avdrag för att samala alla sina abonemang hos telia... så den futtiga rabatten man får är en piss i havet typ.

totalkostnaden att välja dem på allt kommer göra det dyrare än att sprida ut dem hos olika företag.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Man brukar kunna få rabatt om man samlar både mobilabonnemang och bredband hos samma operatör

Det är inte värt det med Telia.
Både deras bredband och mobilabonnemang är piss dyra.
Jag är tvingad till Telia för bredband och deras rabatt för att få mig att teckna mobilabonnemang också var "Du får rabatt i 6 månader sen återgår det till fullpris".

Rabatterade priset var dessutom högre än det jag redan betalade via comviq för ungefär samma mängd data.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Gick in och kollade på deras hemsida idag och där fanns erbjudande om 1000/1000 för 490kr tills april nästa år. Betalde 495kr för 500/500 innan så det var ett enkelt beslut.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

brukar handla om typ 20:-/mån eller nått avdrag för att samala alla sina abonemang hos telia... så den futtiga rabatten man får är en piss i havet typ.

totalkostnaden att välja dem på allt kommer göra det dyrare än att sprida ut dem hos olika företag.

Skrivet av Zippeer:

Det är inte värt det med Telia.
Både deras bredband och mobilabonnemang är piss dyra.
Jag är tvingad till Telia för bredband och deras rabatt för att få mig att teckna mobilabonnemang också var "Du får rabatt i 6 månader sen återgår det till fullpris".

Rabatterade priset var dessutom högre än det jag redan betalade via comviq för ungefär samma mängd data.

Ah, ok. Vet att hos Tele2 t.ex. så kan man t.ex. få dubbel hastighet för samma pris (för bredbandet).

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Sötast

Jaaaa!

Mindre konkurrenter, mer avgifter i stadsnät!

Mooooaaaar.... kan vi inte börja med bloodletting igen så kan man deponera lite blod till routern för 2H surf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Samma historia i mitt stadsnät Global Connect som ägs av EQT koncernen. Priserna har gått upp spikrakt uppåt senaste senaste tiden men det började redan för ett antal år sedan.

Skrivet av Rouge of Darkness:

inget större fel på telia om man inte t seglar i piratbukten eller har något emot deras hutlöst höga priser...

men återstår att se vad det nya priset landar på.

kan leva med om det ökas till typ 300-350:- för 500/500 men om det blir typ 600:- som telia vill ha för 500/500 så kommer jag byta leverantör oavsett.

kollade precis telias priser. jag ger inte äns vad telia vill ha för 100/100 om jag teknade ett avtal hos dem idag...

så blir de samma hutlöst dyra priser så kommer jag få det dyrare än nu även om jag går ner till deras lägsta erbjudna hastighet.

blir ju fan snart så att man börjar leva internetfritt och går till baka till kontanter och fysiska bankärenden på banken när räkningarna ska betalas...

Det finns gratis abonnemang via Zitius har jag sett tidigare
Hastigheten är dock 1/1
Bästa skulle vara om man fick med sig flera att teckna gratisabonnemanget i ren protest mot detta.
Problemet är nog att många inte bryr som om prishöjningarna.

Visa signatur

Spelar Just Nu: Planet Crafter Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI, Borderlands 4
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Skrivet av Segafreakone:

Det finns gratis abonnemang via Zitius har jag sett tidigare
Hastigheten är dock 1/1
Bästa skulle vara om man fick med sig flera att teckna gratisabonnemanget i ren protest mot detta.
Problemet är nog att många inte bryr som om prishöjningarna.

Använder själv inte stadsnätet längre just för ren tyst protest att jag tycker fibern blivit för dyr kör Mobilt bredband nu istället.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Jahopp, då blir det att byta leverantör.. Bredband2 har varit bra den korta tid jag haft internet därifrån, men jag vägrar betala ockerpriser för bredband. Felia kostar idag 699kr här för 250Mbits, men Bredband2 tar bara 429kr. Bredband2 är absolut inte billigaste alternativet som finns, men det kändes säkrare med ett etablerat företag som är relativt känt..

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Jahopp, då blir det att byta leverantör.. Bredband2 har varit bra den korta tid jag haft internet därifrån, men jag vägrar betala ockerpriser för bredband. Felia kostar idag 699kr här för 250Mbits, men Bredband2 tar bara 429kr. Bredband2 är absolut inte billigaste alternativet som finns, men det kändes säkrare med ett etablerat företag som är relativt känt..

har du redan fått information från Bredband2 att de höjer priserna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Förstår inte varför alla klagar på Telia. Betalar 499 för 1000/1000.

För att det är tufft att följa strömmen och bara hata för att.

Och dom som tror att lösningen är att staten ska ta över så nej då kan vi verkligen tala om att staten övervakar oss.

Innan man byter så får man väl vänta och se vad som händer börjar bli löjligt med att alla skriker då ska jag byta på en gång innan man har fakta framför sig.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Och dom som tror att lösningen är att staten ska ta över så nej då kan vi verkligen tala om att staten övervakar oss.

Innan man byter så får man väl vänta och se vad som händer börjar bli löjligt med att alla skriker då ska jag byta på en gång innan man har fakta framför sig.

Eller så hatar folk för att Telia är för dyra?

"Bredband 100/100 via fiber

Ordinarie pris: 599 kr/mån"

599KR/mån för 100/100 är ju groteskt

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Klassisk svensk modell där man skaffar sig monopol genom att köpa upp utan att byta namn och skylt.
Och vad gällande ”bredda utbudet” så vet vi alla vad det innebär - Telia priser!

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

har du redan fått information från Bredband2 att de höjer priserna?

Nä, men jag tänker inte stödja Felia så jag hoppar av i förtid.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem

Det blir att byta leverantör om Telia köper upp Bredband2. Har haft bredband2 väldigt många år och det har bara fungerat och billigare är Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Anledningen är till stor del att Bredband2 äger så mycket fiber. Dom köpte ju nyligen Stockholms öppna nät. Det ger Telia monopol på fler hushåll som dom kan höja priserna så som elnäten, likt hur dom gör med sitt Zitius-nät.

Nej. De köpte inte "Stockholms öppna nät".
De köpte Stockholms Stadsnät som var en internetleverantör. Inte ett öppet fibernät.
Jag vet för jag jobbade där under hela tiden som Stockholms Stadsnät fanns.

I den mån Stockholm har ett öppet fibernät är det Stokab vi pratar om.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Jag tolkade ditt svar som att du föredrar flera elnätsägare. För egen del tror jag att en bättre lösning är att den typen av infrastruktur ägs och driftas av staten.

Okej då förstår jag! Ja staten borde faktiskt ta över elnäten det skulle gynna alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Att staten skulle vara fiber lev, betyder inte ett dyft för övervakning. Hatet emot marknaden har inget med ISP biten att göra. Utan fiberägandet har blivit ett haveri i sig, där dom får vinstkrav på att lev en tjänst som homer simpson kan hantera och krämar priserna i skydd utav att ISPerna får ta skiten från kunderna. Telias fiber ägande är en av boven i kedjan och det gynner verkligen inte att dom växer och blir hungrigare

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Okej...

Får se vad det blir av detta, men kommer ändå att förbereda mig på byte.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Så länge priserna och kvalitén på bredbandet och servicen är den samma så stannar jag kvar, men så fort dom drar upp priser eller annat kommer jag byta med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Nej. De köpte inte "Stockholms öppna nät".
De köpte Stockholms Stadsnät som var en internetleverantör. Inte ett öppet fibernät.
Jag vet för jag jobbade där under hela tiden som Stockholms Stadsnät fanns.

I den mån Stockholm har ett öppet fibernät är det Stokab vi pratar om.

Jag förvånades alltid över hur företaget Stockholms Stadsnät kunde få ta sig det namnet. Det var ju alltid extremt missvisande. Samtidigt är det ett väldigt generiskt namn som det borde vara svårt att bygga ett starkt varumärke kring.

Ja, det är tack vare Stokab och deras låga priser som gruppavtal med ISP:er i BRF:er och liknande här kan bli så billiga.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Men va tusan! Flyttade in i radhuset (med fiber) för 3 år sedan och skulle aldrig valt Telia.

Istället var jag supernöjd med mitt val av Bredbandsson.

Två år senare köptes Bredbandsson av Bredband2 och nu köps Bredband2 av Telia… there is no escape 🥺

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Att staten skulle vara fiber lev, betyder inte ett dyft för övervakning. Hatet emot marknaden har inget med ISP biten att göra. Utan fiberägandet har blivit ett haveri i sig, där dom får vinstkrav på att lev en tjänst som homer simpson kan hantera och krämar priserna i skydd utav att ISPerna får ta skiten från kunderna. Telias fiber ägande är en av boven i kedjan och det gynner verkligen inte att dom växer och blir hungrigare

Jo samt beroende på sittande regering så kan det svänga väldigt mycket beroende på vad dom tycker så nej staten ska inte äga någonting utan ska drivas reglerat men inte något statligt ägande.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Jaha, om det går igenom får man se sig om efter en ny leverantör då... efter att man precis bytt från Telenor till Bredband 2 pga mycket bättre priser

Är sjukt att (utan deals eller rabatter) betalar mindre för 250/250 hos BBB2 än 100/100 hos Telenor....

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

30 procent som måste tas igen plus lite till...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Använder själv inte stadsnätet längre just för ren tyst protest att jag tycker fibern blivit för dyr kör Mobilt bredband nu istället.

Det blev även min reaktion när min fiber-ISP blev för dyr. Bytte till bundet 4G till feb -26, sen får vi se vad som händer. Får jag ett sockrat "ny-kund-erbjudande" av nån fiber-ISP kanske jag nappar. Mest troligt blir det antingen att fortsätta med det jag har eller byta upp mig till 5G-abb. Det är smidigt att kunna ta med routern till stugan, och slippa köpa massa extra data till luren och ha som hotspot.

Skrivet av Zippeer:

Eller så hatar folk för att Telia är för dyra?

"Bredband 100/100 via fiber

Ordinarie pris: 599 kr/mån"

599KR/mån för 100/100 är ju groteskt

Fast i det häradet ligger de flesta ISP-erna tycker jag. Iaf som ordinarie pris, även om de flesta gärna sockrar priset första året/halvåret/kvartalet eller så, om du är ny kund..

Permalänk
Medlem

Telia är riktigt bra och är nöjd med dem. Men visst de är dyra till skillnad mot andra. Hur har vi tur att sen förra året få kollektivt internet så 139kr/mån for 1000/1000

Nu har jag bara haft Telia samt Chello, ComHem, Tele2 och de 3 senare (samma) har haft småproblem då och då.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 5800X3D | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466