Sparhorisonten är i stort tills pensionen, d.v.s. 30-35 år. Men eftersom jag inte har uppdelat på olika konton kommer jag, vid någon tidpunkt, behöva nalla för att ta bostadslån. När det händer har jag dock ingen aning om, kanske om 2-5 år. Så egentigen borde jag nog börja flytta över en del till ett annat konto med en annan mix.
Tänker mig att nedgången i början på året kanske inte var helt osannolik, och hade man varit lite mer aktiv kunde man undvikit ett antal % nedgång. Absolut inte time:a det perfekt, men haft en bättre utveckling överlag. Funderar på om något liknande är på väg att inträffa nu. Om tullarna inträffar, vad är sannolikheten att det innebär en kraftig dipp vs. om de inte inträffar vad är då sannolikheten för en lika stor rekyl? Om sannoliheten är övervägande större för det förra än det senare borde man ju förmodligen omfördela nu och inte vänta.
Jag tror det kan vara klokt att ha två konton på Lysa i så fall, ett för pensionen där du fortsätter med 100% aktier och ett för bolån där du kör ex 20% aktier 80% räntor (och växla till 10/90 om ett år). Hellre att du förlorar några procent om börsen går bra än att du inte lyckas köpa pga handpenning är investerad och gått ner tillfälligt.
Problemet är att du omöjligen kan förutse när det är rätt tillfälle att kliva av, ännu svårare är det att se när man ska kliva in. Det finns forskning som visar på just detta, att du statistiskt sett har större chans att ”vinna” genom att vara investerad hela tiden. Fortsätt månadsspara i nedgång och uppgång.
Kör ditt race, gör det du tror på, men för gemene man är detta det bästa rådet. Lycka till!