Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Sparhorisonten är i stort tills pensionen, d.v.s. 30-35 år. Men eftersom jag inte har uppdelat på olika konton kommer jag, vid någon tidpunkt, behöva nalla för att ta bostadslån. När det händer har jag dock ingen aning om, kanske om 2-5 år. Så egentigen borde jag nog börja flytta över en del till ett annat konto med en annan mix.

Tänker mig att nedgången i början på året kanske inte var helt osannolik, och hade man varit lite mer aktiv kunde man undvikit ett antal % nedgång. Absolut inte time:a det perfekt, men haft en bättre utveckling överlag. Funderar på om något liknande är på väg att inträffa nu. Om tullarna inträffar, vad är sannolikheten att det innebär en kraftig dipp vs. om de inte inträffar vad är då sannolikheten för en lika stor rekyl? Om sannoliheten är övervägande större för det förra än det senare borde man ju förmodligen omfördela nu och inte vänta.

Jag tror det kan vara klokt att ha två konton på Lysa i så fall, ett för pensionen där du fortsätter med 100% aktier och ett för bolån där du kör ex 20% aktier 80% räntor (och växla till 10/90 om ett år). Hellre att du förlorar några procent om börsen går bra än att du inte lyckas köpa pga handpenning är investerad och gått ner tillfälligt.

Problemet är att du omöjligen kan förutse när det är rätt tillfälle att kliva av, ännu svårare är det att se när man ska kliva in. Det finns forskning som visar på just detta, att du statistiskt sett har större chans att ”vinna” genom att vara investerad hela tiden. Fortsätt månadsspara i nedgång och uppgång.

Kör ditt race, gör det du tror på, men för gemene man är detta det bästa rådet. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Tips på vad man kan göra av en liten buffer som del i ens portfolio?

Jag insåg just att Avanza inte längre kommer erbjuda deras Sparkonto+ som erbjöds tillsammans med andra företag som Collector och Klarna. Som utlandsbosatt kan jag inte heller öppna ett nytt sparkonto hos dem, så förmodligen kommer pengarna hamna på mitt depåkonto och inte göra någon nytta öht.

Drygt 5-10% av portfoliot är nu i cash, medan lika mycket ligger på ädelmetaller och resten på fonder av olika slag. Detta är baserat på urgammla råd från RikaTillsammans. Tanken med en cash-buffer var väl att på nå vis hjälpa i processen att "köpa billigt och sälja dyrt" när man ombalanserar, men ju mer jag tänker på det nu känns det mest som en bromskloss på tillväxten.

Så ja, tips? Skita i buffer helt och bara utöka andelen fonder? Eller typ räntor / "bonds"? Bitcoin?

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

@gibbon_ buffer har du normalt för att täcka oväntade utgifter eller förlust av inkomst.
Om du bor i utlandet (Sydney antar jag) så är det mest logiskt att ha buffer på ett sparkonto i Australien, där jag antar utgifterna kan uppstå. Efter en snabb googling verkar bankerna där dessutom ge bättre ränta än i Sverige.

Buffer för att köpa billigt och sälja dyrt är ett feltänk. Man vet inte med säkerhet när det är billigt/dyrt. I så fall hade jag bara köpt aktiefonder, eller räntefonder om du vill ha en del av portföljen mindre volatil.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@gibbon_ buffer har du normalt för att täcka oväntade utgifter eller förlust av inkomst.
Om du bor i utlandet (Sydney antar jag) så är det mest logiskt att ha buffer på ett sparkonto i Australien, där jag antar utgifterna kan uppstå. Efter en snabb googling verkar bankerna där dessutom ge bättre ränta än i Sverige.

Buffer för att köpa billigt och sälja dyrt är ett feltänk. Man vet inte med säkerhet när det är billigt/dyrt. I så fall hade jag bara köpt aktiefonder, eller räntefonder om du vill ha en del av portföljen mindre volatil.

Jo det stämmer, kanske buffer är fel ordval. Jag argumenterar inte för att behålla det här upplägget. Försöker snarare återminnas RikaTillsammans resonemang till att ha en del av portfoliot i kontanter i första läget, men det var över 10 år sen jag läste detta. Inte var det att för att kunna köpa billigt och sälja dyrt, utan att när man ombalanserar med jämna mellanrum så blir det snarare så per automatik till viss grad. Men som sagt, det kommer väl till kostnaden av att man har en stor bromskloss på den potentiella tillväxten istället. Så om tanken är att sprida risken och ha delar av portfoliot prestera annorlunda i olika ekonomiska klimat, är det ens rimligt att behålla en del i kontanter?

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Jo det stämmer, kanske buffer är fel ordval. Jag argumenterar inte för att behålla det här upplägget. Försöker snarare återminnas RikaTillsammans resonemang till att ha en del av portfoliot i kontanter i första läget, men det var över 10 år sen jag läste detta. Inte var det att för att kunna köpa billigt och sälja dyrt, utan att när man ombalanserar med jämna mellanrum så blir det snarare så per automatik till viss grad. Men som sagt, det kommer väl till kostnaden av att man har en stor bromskloss på den potentiella tillväxten istället. Så om tanken är att sprida risken och ha delar av portfoliot prestera annorlunda i olika ekonomiska klimat, är det ens rimligt att behålla en del i kontanter?

Genom att ha dessa på sparkonto har du förlorat mycket i avkastning.

Behöver du likvida medel för buffert eller mental hälsa.
Ha dessa på sparkonto eller räntefonder

Om du inte behöver dessa för ovan skulle jag investera antingen i avkastningsaktier (stabila), index Fonder eller om du vill vara risky crypto på valutor som Trump har nämnt i sin federal Reserve

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Genom att ha dessa på sparkonto har du förlorat mycket i avkastning.

Behöver du likvida medel för buffert eller mental hälsa.
Ha dessa på sparkonto eller räntefonder

Om du inte behöver dessa för ovan skulle jag investera antingen i avkastningsaktier (stabila), index Fonder eller om du vill vara risky crypto på valutor som Trump har nämnt i sin federal Reserve

Tack för ytterligare en synvinkel. Låter som vi alla har samma tanke. Tror det blir att ta högre risk och lägga mer på fonder helt enkelt.

Attans att yngre jag inte tänkte längre än att implementera modellen som erbjöds.. Och att jag inte tänkte om förns sparkontot nu är på väg att stängas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Tips på vad man kan göra av en liten buffer som del i ens portfolio?

Jag insåg just att Avanza inte längre kommer erbjuda deras Sparkonto+ som erbjöds tillsammans med andra företag som Collector och Klarna. Som utlandsbosatt kan jag inte heller öppna ett nytt sparkonto hos dem, så förmodligen kommer pengarna hamna på mitt depåkonto och inte göra någon nytta öht.

Drygt 5-10% av portfoliot är nu i cash, medan lika mycket ligger på ädelmetaller och resten på fonder av olika slag. Detta är baserat på urgammla råd från RikaTillsammans. Tanken med en cash-buffer var väl att på nå vis hjälpa i processen att "köpa billigt och sälja dyrt" när man ombalanserar, men ju mer jag tänker på det nu känns det mest som en bromskloss på tillväxten.

Så ja, tips? Skita i buffer helt och bara utöka andelen fonder? Eller typ räntor / "bonds"? Bitcoin?

Frågan är väl om du menar buffer som din enda buffert i cash eller inte? Är det bara pengar ovanpå din egentliga buffert hade jag bara lagt in den på fonddelen istället.

Jag själv tror på att ha ganska stor buffert i cash så att man kan klara sig ett hyfsat tag utan inkomst om så krävs oavsett vad som händer med börsen eller andra saker. Visst tappar man en del i avkastning men jag tycker att man kan hämta hem det på inkomstsidan också genom att ta mer risker och vara lite aggressiv i sina förhandlingar. Så jag kör en hel del pengar på sparkonto och det är först allt över det som går in på börsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Fast du förstår ju inte kritiken,, kritiken kvarstår och är nog ännu mer korrekt när värdet skjuter i taket. Bitcoin är helt värdelöst som betalmedel och enda backningen är spekulation. Bitcoin skapar inget värde, det producerar inget utan det är blott en valuta som ej kan betalas med i 99,99% av transaktioner i världen och är således enbart värderad efter spekulation.

Tro mig, jag har hört det där sedan jag första gången köpte några bitcoin 2016 och jag förstår fullt ut kritiken, men håller inte med om den. Jag har inte köpt bitcoin för att jag värderar det som ett betalmedel, även om jag är övertygad om att bitcoins nätverk kommer ersätta vårt nuvarande betalsystem över tid. Jag pokear dig igen vid 250 000$ och 500 000$ kommer säkert nån krasch igen du kan gotta dig i innan dess dock.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Tro mig, jag har hört det där sedan jag första gången köpte några bitcoin 2016 och jag förstår fullt ut kritiken, men håller inte med om den. Jag har inte köpt bitcoin för att jag värderar det som ett betalmedel, även om jag är övertygad om att bitcoins nätverk kommer ersätta vårt nuvarande betalsystem över tid. Jag pokear dig igen vid 250 000$ och 500 000$ kommer säkert nån krasch igen du kan gotta dig i innan dess dock.

“Några bitcoin” kan idag lätt vara värt ett mindre 8-siffrigt belopp i SEK. Är planen att hålla hela summan för alltid? Eller har du någon siffra i åtanke där du kan tänka dig ta ut en del vinst?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har följt marknaden sedan krashen 2008, i princip aldrig investerat några pengar, även om jag ser hur högt börserna ligger numera jämfört med 2008 och före. Jag vet helt enkelt inte vart. Men jag börjar bli gammal och borde börja tänka på pensionssparande.
Det säkraste kortet jag ser framför mig är att investera i Europa med tanke på hur mycket av varje lands BNP måste läggas på försvar. Jag ser kanske inte Asien som ett osäkert kort, men kanske mindre på Taiwan för det räcker med en jordbävning/Tsunami, vattenbrist eller lite kinesisk trigger finger för att läget vänder över en natt. Med TSMC höga roll inom hela branchen så skulle jag vilja vara lite försiktig med IT investeringar.

Det hela låter väl smått dystopiskt men jag vill ha pålitlig tillväxt och det är väl primärt försvar kanske.
Skulle vilja satsa minst 10-20 år framåt på fonder.

Finns det någon här som kan hjälpa mig?

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Jag har följt marknaden sedan krashen 2008, i princip aldrig investerat några pengar, även om jag ser hur högt börserna ligger numera jämfört med 2008 och före. Jag vet helt enkelt inte vart. Men jag börjar bli gammal och borde börja tänka på pensionssparande.
Det säkraste kortet jag ser framför mig är att investera i Europa med tanke på hur mycket av varje lands BNP måste läggas på försvar. Jag ser kanske inte Asien som ett osäkert kort, men kanske mindre på Taiwan för det räcker med en jordbävning/Tsunami, vattenbrist eller lite kinesisk trigger finger för att läget vänder över en natt. Med TSMC höga roll inom hela branchen så skulle jag vilja vara lite försiktig med IT investeringar.

Det hela låter väl smått dystopiskt men jag vill ha pålitlig tillväxt och det är väl primärt försvar kanske.

Jag tror inte du ska satsa på en viss sektor, det är rätt svårt att förutsäga framtiden. Vad innebär pålitlig tillväxt för dig och vad blir det i siffror?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Jag tror också på försvar, men jag skulle inte satsa på bara det.
Finserve Global Security har levererat bra även om den är aningen dyr.

Wisdomtree Europe Defence om du vill hålla dig till Europa och det är ok med ETF istället för vanlig fond.

Tror det var SEB som lanserade två nya försvars inriktade fonder med men har inte tittat närmare på det.

Men som sagt, det är för stor risk att bara satsa på en sektor. Köp globala indexfonder och komplettera med en mindre del försvar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@huxflux Börja med att öppna ett konto på Nordnet eller Avanza, eller varför inte SAVR. Som bas i sparandet bör du satsa på indexfonder, om du vill investera främst i Europa finns flera sådana med låg avgift, t.ex. Nordnet och Avanza som har sina egna eller Storebrand, DNB, Swedbank.

Försvarsinriktade fonder eller ETFer kan du krydda med, skulle säga max 20%.

Jag hade också lagt en viss del i global indexfond, t.ex. 20%

Se till att starta ett automatiskt månadssparande och ta inga förhastade beslut längs vägen som att kliva ur. Du kan balansera om, om du känner att det behövs. Det är troligt att det kommer flera "börskrascher" på vägen men försätt bara med köpen i upp- och nedgång.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det är inget bra råd tyvärr.
Buffert ska man alltid ha men "time in the market beats timing the market".
Marknaden pendlar inte kring en normalnivå, den går sakta upp över tid med vägen dit är helt oförutsägbar.

Ja, och det jag menar är att man inte heller behöver time:a marknaden alls med den metoden. Det är ju i dipparna du har potential att tjäna mer och har man då mer cash att lägga genom hela dippen har man mer att vinna. Sen kanske man inte behöver stoppa undan 50%, kanske räcker med mindre.
Hur som helst, med den metoden time:ar man inte marknaden mer än att man köper mer under en viss gräns. Det där med time in the market beats timing the market är som jag förstår det mest att man tjänar mer på att inte sälja av innehavet när man tror det ska dippa, i hopp om att sen kunna tajma botten och hoppa in igen när det börjar gå upp igen.
Det jag pratar om är en variant av normal dollar cost averaging.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

“Några bitcoin” kan idag lätt vara värt ett mindre 8-siffrigt belopp i SEK. Är planen att hålla hela summan för alltid? Eller har du någon siffra i åtanke där du kan tänka dig ta ut en del vinst?

Har köpt varje månad sedan 2016, har lite Bitcoin ETP hos Avanza som jag kommer finansiera tomtköp + husbygge nu i närtid. Lär aldrig spendera alla mina riktiga bitcoin, men en tidig pension kanske och bara leva gott över tid.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Ja, och det jag menar är att man inte heller behöver time:a marknaden alls med den metoden. Det är ju i dipparna du har potential att tjäna mer och har man då mer cash att lägga genom hela dippen har man mer att vinna. Sen kanske man inte behöver stoppa undan 50%, kanske räcker med mindre.
Hur som helst, med den metoden time:ar man inte marknaden mer än att man köper mer under en viss gräns. Det där med time in the market beats timing the market är som jag förstår det mest att man tjänar mer på att inte sälja av innehavet när man tror det ska dippa, i hopp om att sen kunna tajma botten och hoppa in igen när det börjar gå upp igen.
Det jag pratar om är en variant av normal dollar cost averaging.

Hur vet du när du ska gå in med det du har lagt undan? -10%? -20%? Om dina innehav har gått upp mycket mellan sättningarna så har du missat en total värdeökning genom att inte vara fullinvesterad. Time in the market beats tining the market gäller även här (statistiskt sett).

ChatGPT-exempel för att förtydliga:
Anta att du har 1 miljon kronor och investerar i en global indexfond (exempel: MSCI World).
Scenario A – investera allt direkt:
Om marknaden stiger 8%/år i snitt i 20 år → ~4,7 miljoner kr.
Scenario B – 90% investerat, 10% kassa tills -20% dipp:
Om det inte sker en -20% dipp förrän år 10 → du har haft 100 000 kr oanvända i 10 år.
Detta ger kanske 4,5 miljoner kr eller mindre, beroende på exakt tajming.

Dvs: om dippen kommer tidigt, kan din strategi slå index.
Om dippen aldrig kommer eller kommer sent, så har du underpresterat.

Permalänk

100% LF Global. Långsiktigt sparande. Snittökning 7%. Det är så få som slår index och jag är inte intresserad av investeringar. Sparar själv 30k per månad i upp- och nedgång. Kollar någon gång i månaden...

Visa signatur

Gaming, work: 14700k | 4070 ti super | 64GB RAM | 4+1TB nvme
Sim racing, flight sim: 49" Samsung, Quest 3, 3xAOC 1440p 144Hz

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding
Sim servers: DCS, IL-2, ACC

Permalänk
Medlem

Med stablecoin pågång i usa så tycker jag ,med min begränsade kunskap, att crypto peggad mot usd ger en väldigt stor bubbla.
Med tanke på USAs statsskuld och om usd rasar så kommer crypto rasa i samma takt pga sin förväntade låsta natur.

Hur skall man tänka här? Försätta global index eller börja balansera om portföljen från usa? Börja köpa eft i crypto?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

100% LF Global. Långsiktigt sparande. Snittökning 7%. Det är så få som slår index och jag är inte intresserad av investeringar. Sparar själv 30k per månad i upp- och nedgång. Kollar någon gång i månaden...

LF Global har snittat 14,28 % per år sedan den startade.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

LF Global har snittat 14,28 % per år sedan den startade.

Måhända men räknar bara med 7.... Som sagt, att slå index som ligger på snitt 7% över tid är svårt och blir det så så blir det.

Visa signatur

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Måhända men räknar bara med 7.... Som sagt, att slå index som ligger på snitt 7% över tid är svårt och blir det så så blir det.

Vilket index ligger på 7 % i snitt över tid menar du?

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Vilket index ligger på 7 % i snitt över tid menar du?

Börsen går historiskt upp med 7-10% per år. Jag räknar inte år utan decennier. Det har gått bra för LF ganska länge men är nu på nästan -4% YTD.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med stablecoin pågång i usa så tycker jag ,med min begränsade kunskap, att crypto peggad mot usd ger en väldigt stor bubbla.
Med tanke på USAs statsskuld och om usd rasar så kommer crypto rasa i samma takt pga sin förväntade låsta natur.

Hur skall man tänka här? Försätta global index eller börja balansera om portföljen från usa? Börja köpa eft i crypto?

Det här handlar inte om att låsa t.ex. bitcoin till ett fast dollarvärde, det handlar om särskilda cryptomynt som har ett fast dollarvärde.
Stablecoins är ingenting nytt, vissa funnits i över 10 år. Nu har det skapats ett tydligt ramverk för hur du får göra en stablecoin, innan var det lite oklart vad som faktiskt backade upp en stablecoin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fika:

Hur vet du när du ska gå in med det du har lagt undan? -10%? -20%? Om dina innehav har gått upp mycket mellan sättningarna så har du missat en total värdeökning genom att inte vara fullinvesterad. Time in the market beats tining the market gäller även här (statistiskt sett).

ChatGPT-exempel för att förtydliga:
Anta att du har 1 miljon kronor och investerar i en global indexfond (exempel: MSCI World).
Scenario A – investera allt direkt:
Om marknaden stiger 8%/år i snitt i 20 år → ~4,7 miljoner kr.
Scenario B – 90% investerat, 10% kassa tills -20% dipp:
Om det inte sker en -20% dipp förrän år 10 → du har haft 100 000 kr oanvända i 10 år.
Detta ger kanske 4,5 miljoner kr eller mindre, beroende på exakt tajming.

Dvs: om dippen kommer tidigt, kan din strategi slå index.
Om dippen aldrig kommer eller kommer sent, så har du underpresterat.

Otroligt smartare att köpa statspapper och sälja dom när räntan sänks till 0 igen vilket troligen sammanträffar vid stor dipp, att sitta med kontanter lång/obestämdtid borde ingen rekommendera

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det här handlar inte om att låsa t.ex. bitcoin till ett fast dollarvärde, det handlar om särskilda cryptomynt som har ett fast dollarvärde.
Stablecoins är ingenting nytt, vissa funnits i över 10 år. Nu har det skapats ett tydligt ramverk för hur du får göra en stablecoin, innan var det lite oklart vad som faktiskt backade upp en stablecoin.

Fast kommer inte stablecoin bara skapa problem för Usa? Varje coin skall ha 1:1 värde mellan valutorna. Vilket kan skapa stora problem vid valuta ras etc?

De två största stablecoinen har ju redan fått vite på 18.5M USD 2021 för de inte ens uppfyller sina egna krav.

Jag personligen tycker detta låter som en start på en stor crash för bankerna/visa/Mastercard vilket skulle skapa en gigantisk börscrash

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fast kommer inte stablecoin bara skapa problem för Usa? Varje coin skall ha 1:1 värde mellan valutorna. Vilket kan skapa stora problem vid valuta ras etc?

Det känns som att det kommer finnas större problem att ta itu med ifall dollarn rasar?
Om du tror att dollarn kommer rasa pga en stablecoin som av någon anledning inte är stabil... Nej det kommer inte hända. Det som händer då är att det blir ett 0.97:1 förhållande t.ex. Om man tror att det kommer lösa sig så kan man tjäna mellanskillnaden, annars får man göra sig av stablecoinen innan det blir värre

Citat:

Jag personligen tycker detta låter som en start på en stor crash för bankerna/visa/Mastercard vilket skulle skapa en gigantisk börscrash

Jag förstår inte riktigt resonemanget? Du hoppar över några viktiga delmoment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det känns som att det kommer finnas större problem att ta itu med ifall dollarn rasar?
Om du tror att dollarn kommer rasa pga en stablecoin som av någon anledning inte är stabil... Nej det kommer inte hända. Det som händer då är att det blir ett 0.97:1 förhållande t.ex. Om man tror att det kommer lösa sig så kan man tjäna mellanskillnaden, annars får man göra sig av stablecoinen innan det blir värre
Jag förstår inte riktigt resonemanget? Du hoppar över några viktiga delmoment.

Har du läst genius/clarity Act? Om man peggar så ligger den väl alltid fast ratio? Precis som dkk vs euro. Går dollarn ned så går krypto ned? Och måste försöka balansera kursen så den blir 1:1.

Tanken med hela detta är ju att bolag som meta/Amazon etc skall köpa upp massa dollar/obligationer och låsa den mot sin egen coin/Roulette chip.

Detta gör att man kan handla allt från dessa utan att nyttja bank/visa/Mastercard avgifter.

Sen kommer även cddc Act som tydligen skall blockera banker att skapa en coin..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du läst genius/clarity Act? Om man peggar så ligger den väl alltid fast ratio? Precis som dkk vs euro. Går dollarn ned så går krypto ned? Och måste försöka balansera kursen så den blir 1:1.

Tanken med hela detta är ju att bolag som meta/Amazon etc skall köpa upp massa dollar/obligationer och låsa den mot sin egen coin/Roulette chip.

Detta gör att man kan handla allt från dessa utan att nyttja bank/visa/Mastercard avgifter.

Sen kommer även cddc Act som tydligen skall blockera banker att skapa en coin..

Det finns absolut cryptoföretag där ute som siktar på att äta bankernas lunch, och dessa ramverk försäkrar att de inte får problem med lagen ifall de håller sig till dessa riktlinjer, men det känns lite tidigt att dödsförklara visa och mastercard för det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Det finns absolut cryptoföretag där ute som siktar på att äta bankernas lunch, och dessa ramverk försäkrar att de inte får problem med lagen ifall de håller sig till dessa riktlinjer, men det känns lite tidigt att dödsförklara visa och mastercard för det.

Jag tänker mest på risken för inflation som detta lär medföra då usa måste printa penger för att få täckning för värdet? Eller obligationer....
För om det skall motverka inflation så måste köparna handla krypto i usd men det gör ju inte alla 🙂

De som är för hävdar att de motverkar inflationen men det har jag svårt att se att de skulle göra... De binder upp kapital i stablecoin men skulle det bolaget falla så skulle det medföra en kris utan dess like.

Men vi får se, flera investerare i usa varnar för kaos iaf...
Och med tanke på hur "Genius" nuvarande styre är i usa så kan vi väl anta att detta är inte fullt genomtänkt utan snarare ett sätt att få Trumps egna coin som en symbol för stablecoin (vilket inte skall vara lagligt enligt lagförslaget men vi vet alla hur det varit hittils)

Visa signatur

Permalänk

Väldigt kontant just nu men har tidigare nischat in mig på grön teknik och läkemedel.

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home