Permalänk
Medlem

Finns en risk de börjar skära i den. Det är ju den problematiska biten.

100/100 symmetriskt via Telia har ju sina fördel över Coax ~1200/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av nait:

Ser att dom på hemsidan har tagit bort uppladdningshastigheten för bredband Premium, har idag 1200/100 fiber coax undra om dom planerar på att dra ner uppladningshastigheten generellt till 50 i framtiden som dom specar bredband 500/50 till. Jag kan absolut inte hitta någon information om uppströmshastigheten för bredband premium längre.

Hoppas verkligen inte dom försämrar tjänsten ytterligare, kommer byta till Telia istället. Dyrare och sämre hastighet 100/100 plus att vi sitter fast i ett gruppavtal genom brf. Men nu får dom fan ge sig, höja priset kan dom göra......

Risken är väl tyvärr att de kommer försämra det, särskilt om de slutat skriva ut hastigheten.

Jag skulle undersöka när det är dags att förhandla om gruppavtalet för BRF:en. Förmodligen är avtalen ni kan få med någon fiber-ISP både bättre och billigare än det ComHem kan erbjuda, förutsatt att fiber redan finns indraget. Det går ju alltid att erbjuda sig att hjälpa till att driva den processen i så fall.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av nait:

Ser att dom på hemsidan har tagit bort uppladdningshastigheten för bredband Premium, har idag 1200/100 fiber coax undra om dom planerar på att dra ner uppladningshastigheten generellt till 50 i framtiden som dom specar bredband 500/50 till. Jag kan absolut inte hitta någon information om uppströmshastigheten för bredband premium längre.

Hoppas verkligen inte dom försämrar tjänsten ytterligare, kommer byta till Telia istället. Dyrare och sämre hastighet 100/100 plus att vi sitter fast i ett gruppavtal genom brf. Men nu får dom fan ge sig, höja priset kan dom göra......

Det låter ju konstigt att dom först i mitt fall uppgraderar mig till 500/500 för att i ett senare skede nedgradera till 500/50.
Jag hade 300/10 från början. Men man vet aldrig med Tele2/Comhem.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Någon annan som har otroligt långsamt webinterface till sitt C4-modem? Tar för mig ibland uppemot minuten att logga in och gå till de olika inställningssidorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Det låter ju konstigt att dom först i mitt fall uppgraderar mig till 500/500 för att i ett senare skede nedgradera till 500/50.
Jag hade 300/10 från början. Men man vet aldrig med Tele2/Comhem.

Existerar 500/500 på din adress via koax ? inte alla områden är uppgraderade till synkrona hastigheter om jag fattat det rätt , det kan vara så enkelt att nån gjort fel och sedan korrigerat.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Existerar 500/500 på din adress via koax ? inte alla områden är uppgraderade till synkrona hastigheter om jag fattat det rätt , det kan vara så enkelt att nån gjort fel och sedan korrigerat.

Japp, jag har 500/500 numera.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Min mor har flyttat till en brf som får bredband via Tele2. Ursprungligen fanns där en Wifi Hub C1, lysdioderna på den indikerade att det fanns internetuppkoppling men när jag anslöt min mors dator till det trådlösa nätverket så kom man aldrig ut på internet. Provade att ändra till manuella DNS-inställningar i Windows med t.ex. Googles DNS-server (8.8.8.8 / 8.8.4.4), detta hjälpte dock inte.

Tänkte om det var något fel med själva enheten och har nu skaffat en C2 från Blocket, det blir tyvärr precis samma problem med den. Har anslutit både datorn och min telefon till det trådlösa nätverket men man får inte någon internetanslutning. När jag loggar in på enheten via 192.168.0.1 står det även där i grön text att den är uppkopplad mot internet.

Tänker mig ändå att det kanske är något med DNS... Så här står det under Internet Connectivity/WAN Status/DNS iPv4:

DNS: Obtain DNS Automatically
First iPv4 DNS Server: 10.125.1.13
Secondary iPv4 DNS Server: 10.125.2.13

Ser inte hur man kan ändra detta utan verkar vara hårdkodat på något vis. Vet inte riktigt heller hur man lämpligen kontaktar Tele2 eftersom jag inte känner till något kundnummer då avtalet är med bostadsrättsföreningen. Har sagt åt morsan att kontakta styrelsen och fråga hur man går till väga.

Hursomhelst, är det någon som har varit med om liknande problem eller ändå kanske vet vad detta strul beror på?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Wilgon:

Min mor har flyttat till en brf som får bredband via Tele2. Ursprungligen fanns där en Wifi Hub C1, lysdioderna på den indikerade att det fanns internetuppkoppling men när jag anslöt min mors dator till det trådlösa nätverket så kom man aldrig ut på internet. Provade att ändra till manuella DNS-inställningar i Windows med t.ex. Googles DNS-server (8.8.8.8 / 8.8.4.4), detta hjälpte dock inte.

Tänkte om det var något fel med själva enheten och har nu skaffat en C2 från Blocket, det blir tyvärr precis samma problem med den. Har anslutit både datorn och min telefon till det trådlösa nätverket men man får inte någon internetanslutning. När jag loggar in på enheten via 192.168.0.1 står det även där i grön text att den är uppkopplad mot internet.

Tänker mig ändå att det kanske är något med DNS... Så här står det under Internet Connectivity/WAN Status/DNS iPv4:

Ser inte hur man kan ändra detta utan verkar vara hårdkodat på något vis. Vet inte riktigt heller hur man lämpligen kontaktar Tele2 eftersom jag inte känner till något kundnummer då avtalet är med bostadsrättsföreningen. Har sagt åt morsan att kontakta styrelsen och fråga hur man går till väga.

Hursomhelst, är det någon som har varit med om liknande problem eller ändå kanske vet vad detta strul beror på?

*hmm* Är inte 10. Klass A och Privat?

Prövat enkelt att återställa den? Kan du pinga enhet i nätverket eller utanför nätverket? Typ Google DNS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilgon:

Tele2 kabelmodem kopplas till abonnemang. Man kan därför inte bara ta vilken som helst och koppla in. Kontakta Tele2 som får lösa anslutningen.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av nait:

Verkar som så är fallet, sitter med på 1200/100 och har full 2.5gbit LAN så jag har användning för de där extra 200mbiten man får.
Men kollar man nu på deras hemsida så verkar båda abonnemangen de erbjuder på vår adress max ha 50mbit upp..... jag håller tummarna på när jag ringer dem i november kan de förlänga mitt befintliga ett år till.

Visa signatur

PC - AR X870E-Nova | 98003DX 5.2GHz | 32GB | RTX5090 | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 9900K 5GHz | 64GB | LSI9211 | 80TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Wifi repeater med Sagemcom C4

Jag fick problem med DNS på min Tele2 Sagemcom C1 vilket resulterade i att man skickade en ny C4 router. Men med denna har jag istället fått problem med en wifi repeater. Det är en ASUS RT-N66U som jag med C1-routern haft kopplad som en repeater och på så sätt skapat bättre Wifitäckning. Men med C4-routern kan inte wifi-klienter kopplade till repeatern få en IP-adress från C4-routern.

RT-N66U kopplas in utan problem, och med de inbyggda verktygen kan jag se att den har internetaccess, med DNS-uppslagning. Däremot inte klienter till repeatern. Det fel som uppstår är kopplat till utdelning av IP-adress. Men jag vet inget sätt att konfigurera DHCP i C4-routern så att detta funkar. Har slagit av WPS men det verkar inte ha någon inverkan.

Har provat med att sätt en telefon som hotspot emellan och då funkar det bra. Dvs telefonen (Sony Xperia 5) är kopplad till Wifi på C4-routern. På denna startar jag en Wifi hotspot som RT-N66U kopplar upp sig till. Då får klienter till RT-N66U IP adresser från hotspoten och internetaccess utan problem. Således inget uppenbart fel på RT-N66U konfad som repeater.

Ser att Tele2 nu erbjuder en Wifi-förstärkare som en mesh-enhet för att utöka räckvidden, för 29kr/mån. Det kan väl inte vara så att man slutat supporta att man har en router konfad som wifi repeater till förmån för deras egen mesh wifi-förstärkare? Eller vet någon en väg runt detta?

Lade till rubrik
Permalänk
Medlem

ISP-routers är vad de är. Sätt den i bridge-läge och skaffa egna prylar är oftast bästa lösningen.