Programmerare besegrar Chat GPT i kodmaraton

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

Du får räkna med 10 timmars energibehov för Przemysław också. Gemene man behöver 2 700 kalorier per dag enligt Livsmedelsverket. Det blir 1,3 kWh för 10 timmar. Totalt alltså 3,3 kWh. Inte så stor skillnad men ändå!

Enligt MIT Technology Review verkar ChatGPT dra 1 kJ per svar.

Enligt dessa beräkningar motsvarar Przemysławs 10 timmar ungefär 12 000 frågor till ChatGPT.

Säkert helt fel

Om det blir 12k x 1kJ = 3,3kWh...

Så total kostnad knappt en tia

Visa signatur

Gaming, work: 14700k | 4070 ti super | 64GB RAM | 4+1TB nvme
Sim racing, flight sim: 49" Samsung, Quest 3, 3xAOC 1440p 144Hz

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding
Sim servers: DCS, IL-2, ACC

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Jag slutade läsa när du påstår att en LLM kopierar o kombinerar. Du har helt klart inte förstått vad som händer under huven. Finns många bra videos som förklarar matrisoperationerna ur ett matematiskt perspektiv, fast på en lekmans nivå.

Edit: såklart, man kan ju argumentera att lära sig gångertabellerna är en form av att kopiera och kombinera. Extremfall givetvis, men vart går gränsen för kopia och nytänk? Finns det nya tankar? En stor gråzon definitivt

Förr i tiden fick man lära sig på högstadiet att multiplikationer är samma sak som seriella additoner och att multiplikationer alltid innebär skapandet av en kopia, samt att additioner av sådana multiplikationer ger en kombination av de ingående kopiorna.

Så där har du dina "matrisoperationer". För övrigt brukar moderna AI-system inte längre matrisoperationer utan snabbare beräkningssystem med snarlika egenskaper.

I övrigt fabulerar du bara, för att en AI ska kunna träna på ett material måste AIn kopiera materialet. Detta kan ske lagligen med tillstånd eller olagligen utan tillstånd.

Sverige med copyswede har redan en lösning på en del av den problematiken ty skillnaden på AI och thepiratebay är att AIn läser in och kopierar säg 100 verk olagligen och producerar ett påstått nytt verk som en kombinerad kopia av de olagligen kopierade ingående verken. Det finns tillochmed redan en svensk upphovsrättslag mot den sortens "kreationer" även om det kan diskuteras när var och hur de originella upphovsrättsinnehavarna upptäcker saken och har rätt till discovery och husrannsakan samt förhör.

Natti-natti.

Permalänk
Skrivet av RHWarrior:

Människor >> AI, fortfarande.

Tom. i mjukvarudesign och implementering, härligt att se.

Skrivet av Nivity:

Du menar 1 människa utav 12 av de högst rankade programmerarna i Atcoders slog en AI medans resten blev utslagna?

Spännande att ingen vad jag ser tar upp den för mig mest uppenbara iaktagelsen i detta; vem designade tävlingen och utvärderingsmåttet? Vad säger det om AIs plats i heirkin. Den dag AIn själv kommer på att vi ska ha en tävling, designer premisserna, utvärderar resultatet, drar slutsattser och implementerar dem i samhället, den dagen har vi en i grunden annan situation. Tills dess är AI i grunden en uppgraderad miniräknare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Spännande att ingen vad jag ser tar upp den för mig mest uppenbara iaktagelsen i detta; vem designade tävlingen och utvärderingsmåttet? Vad säger det om AIs plats i heirkin. Den dag AIn själv kommer på att vi ska ha en tävling, designer premisserna, utvärderar resultatet, drar slutsattser och implementerar dem i samhället, den dagen har vi en i grunden annan situation. Tills dess är AI i grunden en uppgraderad miniräknare.

En miniräknare som kan utföra uppgifter som ingen människa kan ja.
Ingen här pratar om Skynet, utan hur extremt mycket kraftfullare AI är än människan på flertalet uppgifter.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

En miniräknare som kan utföra uppgifter som ingen människa kan ja.
Ingen här pratar om Skynet, utan hur extremt mycket kraftfullare AI är än människan på flertalet uppgifter.

Bra poäng jag håller med men

vem bedömer om dess lösningar (som oftast är värda skit) ska i papperskorgen eller användas?

Mitt största problem är inte att AI under rätta, friserade, premisser kan vara mer effektiv än en människa utan att den är så bräcklig och att utanför en fint krattad manesch så är den ytterst opålitlig. Det blir svårt att använda den då.