Vad är du mest stolt över med din dator?

Permalänk
Medlem

Stolt är fel ord, men bliv alltid lite glad av att trycka på den på Volvoemblemet.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Att det blev så bra i slutänden från när jag hade lite otur med dåligt moderkort från början. Inget problem alls, inte ett enda "fel" i loggboken kontra min äldre 5900x som hade en del WHEA problem från PBO.

Tar i trä att min 9800X3D ska kämpa på en massa år ^^

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem

Stolt är kanske fel ordval, men jag är helt klart nöjd med resultatet av mitt senaste bygge. Både utseende och funktion. Det är en svart, stilren dator, utan glasrutor eller RGB, precis så som jag föredrar det. Jag tycker att jag lyckades att få till insidan hyfsat bra och rent också, inget kråkbo den här gången. Jag var väldigt noggrann och tog tid med bygget, så jag hade inga problem alls, den startade och allt fungerade som det skulle vid första försöket/uppstarten.

Och jag tycker att den har levererat bra prestanda och den är relativt tyst (efter att ha ställt in kurvorna i BIOS), trots eller tack vare att den är byggd i ett luftflödesfokuserat chassi (Fractal Design Meshify 2 Compact). Min gamla dator är byggd i ett "tyst" chassi (Fractal Design Define R2) med ljuddämpning o.s.v, men den datorn låter betydligt mer är denna.

Det är första gången som jag kör med ett AMD grafikkort och det har fungerat riktigt bra, så jag är definitivt öppen för det i framtiden också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SplendidPerformance:

Jadå, båda slotsen kör samma hastighet. Och anledningen till att jag flyttade ner det är att GPUn sprutade all hetluft dikt emot CPUns kylflens innan. Men tänkte då vid flytt, på det du nämner men dessa två slots ska vara lika.

EDIT: Fel av mig. Dom är inte alls lika, övre är som du säger PCIe 5 nedre PCIe 4. Men, här kommer det. Eftersom att nvidias 4000- serie är PCIe 4 så spelar det liksom ingen roll

Du har fel, du tappar fortfarande bandbredd. Den andra slotten har bara 8 banor och när den används splittas dom 16 banorna som kommer för CPU mellan dom två slotsen. Det är när man har ett moderkort med 2st slots som kommer från CPUn. Du måste ha en HEDT platform typ threadripper för att ha multipla slots med 16 banor till fler än 1 slot.

Men nu kommer problemet i ditt fall. Om det stämmer som det står i din profil att du har ett Z790 PG Lighting. Då har du bara översta slotten direkt från CPUn. Den andra fysiska 16X slotten går via chipset och har bara 4 banor. 8X banor 4.0 hade inte direkt varit ett prestandaproblem. Men däremot bara 4x, då börjar man tappa en hel del med ett 4090.

Du kan verifiera vad kortet faktiskt kör med genom att använda GPU-Z.

Permalänk
Medlem

Att den funkar felfritt 11 år senare 🙂

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med att jag kostade på min förra dator från 2009 lite tysta fläktar (Noctua P12) och ett ljudisolerat chassi (Antec P182) när jag byggde den.
Burken har fått många nya komponenter sedan dess men den jobbar fortfarande hyfsat tyst i min frus datorhörna.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Skrivet av Bizzro:

Du har fel, du tappar fortfarande bandbredd. Den andra slotten har bara 8 banor och när den används splittas dom 16 banorna som kommer för CPU mellan dom två slotsen. Det är när man har ett moderkort med 2st slots som kommer från CPUn. Du måste ha en HEDT platform typ threadripper för att ha multipla slots med 16 banor till fler än 1 slot.

Men nu kommer problemet i ditt fall. Om det stämmer som det står i din profil att du har ett Z790 PG Lighting. Då har du bara översta slotten direkt från CPUn. Den andra fysiska 16X slotten går via chipset och har bara 4 banor. 8X banor 4.0 hade inte direkt varit ett prestandaproblem. Men däremot bara 4x, då börjar man tappa en hel del med ett 4090.

Åfan. Det där var nyttigt att få reda på. Tackar! Jag kanske får se över platsen senare då. Just nu har jag inga problem med fps. Har inte märkt någon skillnad Men tack för bra info där!

Bästa vore att i framtiden skaffa något moderkort som har fler PCIe platser som kör fulla bandbredden. Är så jäkla dumt på de flesta korten idag att har man en större GPU så sitter dom dikt emot CPU kylarn. Inge vidare värmeutveckling det blir då.. Man vill gärna ha space mellan dem.

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Skrivet av Bizzro:

Ser nu med GPU-Z du tippsade om att det stämmer helt med vad du säger. hmm det var trist. får fundera lite på detta.

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Mer estetisk än funktion, men jag är tämligen nöjd.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Jag har väldigt sällan problem. Den bara rullar på.

Permalänk
Medlem

Att jag har ett 4090 suprim som får plats precis på millimetern i mitt fractal design compact chassi

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.