Komplett burk / Grafikkort

Permalänk
Medlem

Komplett burk / Grafikkort

Tjejen ska ha en ny burk så nu blir det bygga av.
Användningsomårdet är mestadels att spela spel och Lunarsurfa
Men eftersom att det är jag som får pröjsa så är ju kostnad också en faktor.

Det här är vad jag har kommit fram till; åsikter?

  • Chieftec Bigtower Dragon DA-01B-D 340W Svart 1290kr

  • ABIT IC7 i875P AGP8X 5PCI 4xDDR400 SATA ATA-100 USB2.0 Firewire AC97 Socket 478 1414kr

  • Intel Pentium4 2800MHz 512kb 800MHz Box med fläkt Socket 478 3143kr

  • TwinMOS 512MB DDR PC3200 CAS2.5 400MHz 2*1033kr

  • Western Digital Caviar 120GB 7200RPM UATA/100 8.9ms 35dB 1218kr

Sen kommer vi till grafikkort då, jag har kommit upp med två val

  • Powercolor Radeon 9800 PRO 128MB DDR AGP8X DVI-I Tv-out Retail 3783kr

  • Powercolor Radeon 9700 PRO All In Wonder 128MB DDR AGP8X DVI-I Retail 3512kr

AIWkortet är väldigt intressant, men - Är det vettigare att satsa gruset på 9800kortet? Hurpass stor skillnad är det på dem?
Eller ska jag rentutav sattsa på ett helt annat kort? Tänk på att pris är en viktig faktor.

Till detta kommer ett par papst 19db-fläktar i chassit.

Bigtower för att det ska in lite fler diskar och ljuddämpning.
Har jag glömt något? CD/DVD/Skärm/TGB/Mus/Högtalare finns redan
Och Ja - Det ska vara en Intelburk.

OT: Varför i helsicke säljs inte 20Gb-diskar för ett skäligt pris? Säkerligen massor av människor liksom mig som vill ha OS/Program på en separat (fysiskt separat, ja jag vet att man kan partitionera) disk

Visa signatur

Don't try to fix me - I'm not broken

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört på R9800P.
Gärna 1 GB RAM också.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Okay, 9800 - Kan du ge mig argument för det. Inte för att jag misstror dig på något sätt, men jag behöver övertygelse.

Det är faktiskt 1Gb RAM i specen ovanför, även om det är utmärkt dåligt, kika på priset så står det "2*"

Visa signatur

Don't try to fix me - I'm not broken

Permalänk
Medlem
Visa signatur

asus a7n8x delux, radeon9800 120gb,2600+,2* 256 pc4000

Permalänk
Medlem

Bencharna vvar entydiga, dock marginelt med 2-3fps men ett 9800P får det bli.

Andra delarna, ser okay ut?
Ge mig ett "Ja" - Så går jag och handlar i morgon

Visa signatur

Don't try to fix me - I'm not broken

Permalänk
Medlem

skulle kört på en 2.6C och en Seagate 120Gb istället för WD... Seagate är mkt tystare och din tjej lär uppskatta det. 2.8 kostar också för mycket och ger för lite extra prestanda mot 2.6C som nästan kostar 1000kr mindre. för de 1000 kan du alltid hitta på något roligare? tex två spel eller nått

Sen kommer det till korten, 9800 kortet kommer prestera bättre än 9700 i spel men frågan är om det är så viktigt att ha den prestandan, för din tjej alltså. 9700Pro funkar fortfarande mkt bra och eftersom det är ett AIW har det ett par särskilt underbara funktioner som Tv-in + MASSOR av extraprylar som man får med, fjärrkontroll/sladdar/spel ja en hel hop. Hade nog gått på 9700 kortet om hon gillar att se på film osv, ganska skoj att köra upp TV4 filmen på skärmen om man inte orkar masa sig ut i TVrummet

Permalänk
Medlem

Jag är almän Celeronhatare av någon anledning jag faktiskt inte själv kan svara på.

WD körde jag av ren rutin, det ska in 2 till WDdiskar som ligger här och skräpar, men i och med att faktiskt Seagates cudor ligger lägre i pris nu när jag kikade efter så ska man ju självklart köra på den!

Jag blir galen på grafikkortet faktiskt. Ett AIW är ju kanontrevligt, är TV-In-funktionen jag vill åt. Jag har fortfarande inte helt bestämt mig faktiskt. Det kommer ju självklart liras spel på den så det är en faktor.

De valmöjligheter jag har är 9700P AIW Versus 9800P + Ett WinTVkort för 700+ och sen kan man ju alltid köpa en AIWfjärr för nån trehundring eller nått. Det blir alltså nån tusenlapp dyrare med 9800P-kortet, är det värt det?

Om vi ser bort ifrån diverse benchmarks och liknande hur stor är egentligen skillnaden - När du sitter vid datorn. Såsom jag förstått det är det ett par ynka FPS.

Visa signatur

Don't try to fix me - I'm not broken

Permalänk
Medlem

Byt chassit mot ett Chieftec BX. Dom är snyggare.

Permalänk
Medlem

2,6C betyder inte celeron utan pentium 2,6ghz med 800fsb...

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

My bad, jag associerade fritt då 2,6 Celeron är den processorn som kostar en tusenlapp mindre, medan 2.6 NW bara är en femhundring billigare.

Visa signatur

Don't try to fix me - I'm not broken

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goose
Jag är almän Celeronhatare av någon anledning jag faktiskt inte själv kan svara på.

Hahaha, fyfan va löjligt.

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Det är väl inte konstigt att han inte gillar celeron. dom är ju sega som stryk

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goose
My bad, jag associerade fritt då 2,6 Celeron är den processorn som kostar en tusenlapp mindre, medan 2.6 NW bara är en femhundring billigare.

Vet inte riktigt var du hade tänkt köpa dina grejor men där jag köper mina kostar en 2.6C ~2200 - 2300..

Om fallet nu är så för dig att det bara är 500 kronor tycker jag endån att du ska skära ner och dra till med nått annat...

skillnaden är några ynka FPS på det hela ungefär jag hade tagir AIW.. Men det är min personliga åsikt.

Permalänk
Medlem

Köper från en lokal butik med marknadskraftiga priser. Dock nu när du uppmärksammade mig på det så ligger 2.6Can en 500kr dyrare än t.ex. Datorbutiken.

Visa signatur

Don't try to fix me - I'm not broken

Permalänk
Medlem

matknadsKRAFTIGA priser var det ja

amd kanske? spara några tusen typ

Visa signatur

jag har en dator och en till och en till och så vidare.

Permalänk
Medlem

AMD; Nops njets och nadas. Desutom blir det inte "några tusen sparade" - En tusenlapp lite drygt kanske då en, säg AMD 2800+ går på sisådär 1700kr och sen ska du ha kylare (och fläkt) till den vilket går att du kommer upp i 2000kr minst...

Visa signatur

Don't try to fix me - I'm not broken

Permalänk
Medlem

SATA-diskar innebär inga enorma fördelar såvida man inte kör dom i RAID. Dom kostar däremot betydligt mer, men är bara typ 5% snabbare än Parallella ATA diskar. Om du är riktigt snål skulle jag rekommendera en ATA istället.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

Istället för vad? Är det någon som skrivit nått om S-ATA?

Datorn är köpt i vilket fall som helst, tack för råden

Visa signatur

Don't try to fix me - I'm not broken

Permalänk
Medlem

ok vad blev det?

Permalänk
Medlem

Det blev det jag planerat från början, dvs det i min startpost. Förutom disken där jag tog en Seagate.

Vad grafikkortet gäller så blidde det ett 9700P AIW.

Förbaskat svårt att hitta TwinMos 512Mb/3200 sticks i Sthlm föresten.

Visa signatur

Don't try to fix me - I'm not broken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goose
AMD; Nops njets och nadas. Desutom blir det inte "några tusen sparade" - En tusenlapp lite drygt kanske då en, säg AMD 2800+ går på sisådär 1700kr och sen ska du ha kylare (och fläkt) till den vilket går att du kommer upp i 2000kr minst...

Man är ju inte så dum att man köper en 2800+ när man kan få en 2500+ för halva priset.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE