AMD tar rejäl tugga av desktopmarknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Ingen av rättsprocesserna gav AMD pengar motsvarande "värdet" (mäts inte bara i rena pengar) som Intel fick av att tränga ut AMD

Var finns den siffran på hur mycket AMD förlorade på Intels fulmetoder att ta del av för oss vanliga dödliga utan insiderinfo från AMD?

Skrivet av High1ander:

vid tidpunkten AMD hade något bra på marknaden (mestadels av pengarna går direkt till olika statskassor).

Det här känns ju lite som att AMD hade anlitat kompetenta jurister som siktade på att få till ett prejudikat om spelreglerna för marknadsföring, snarare än en engångs-payout. 🤔

Skrivet av High1ander:

Det var genidrag av Intel att knuffa ut sin enda konkurrent för någon 5% straff-avgift som delas ut 5-15 år efter brottet har begåtts.

Tror du överdriver ganska rejält här, med tanke på hur efterbliven NetBurst-arkitekturen framstod redan innan AMD drog dem inför rätta. AMD hade snarare ett av sina största uppsving just då, trots Intels sabotage. Att det tar så lång tid att avgöra rättsfall beror nog mer på ett korrupt och ineffektivt rättssystem, än att Intel är några Batman-liknande antagonister som förtrycker Goth-AMD. 😝

Skrivet av High1ander:

Att AMD gör egna dåliga beslut måste jag väl inte skriva om det jag pratar om är Intels "olagliga" och "kriminella beslut".

Nä det var verifierbar fakta som jag kom dragande med. 🙂

Skrivet av High1ander:

Jag har inte sagt att AMD är ett vackert eller bra bolag.

Jag har alltid gillat AMD för deras resiliens under tidvis omöjliga odds. Det är snarare en sorg över att deras framgångar länge bromsades av inkompetent ledning (som Intel verkar lida av nu) som jag uttrycker här.

Skrivet av High1ander:

Om du inte förstår skillnaden på att företag själva gör dåliga ekonomiska beslut och att andra företag gör med olagliga metoder ekonomiskt dåliga beslut mot andra företag och vilket av dom två som räknas som värst får stå för dig.

Jag tror mig förstå skillnaden. Det går dessutom lätt att gå till exempelvis Wikipedias AMD-artiklar för att se hur AMD, som enligt sägnerna här fick sina grundvalar upplösta, ändå lyckades ösa tiotals miljarder i stöten på mastodontprojekt mindre än tio år efter att Intel ödelagt dem.

Skrivet av High1ander:

Känns som du har noll koll på anti-trust lagar i USA och vad "vinsten" är av att bedriva monopol.

Du verkar sitta med någon siffra på vad Intel tjänade, så varför inte lägga upp den samt varifrån den kommer?

Annars kan det ju framstå som att du sitter och hittar på.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej, gissar majoriteten är nod forskning. Men man ser aldrig amd på senare år (10+) lansera någon ny funktion för just x86.

Vad jag vet är senaste sse5 , från 2007

Vet du hur många instruktioner det redan finns?? Det är helt galet.

Det behövs verkligen inte fler. Om du tvivlar så kolla på arm, som uppenbart håller på att gå om. Arm är en risc-plattform, dvs reduced instruction set, dvs reducerat antal instruktioner.

De har alltså betydligt färre instruktioner, i ren svenska.

Det är inte gratis att strössla med instruktioner, tvärtom kostar det skjortan i kisel. Med dubbelt så många instruktioner behöver du antagligen dubbelt (eller mer) kisel.

I slutändan får du välja själv, tar du hellre en prolle med 4 ggr fler cores eller en med samma cores för en fjärdedel av priset?

Själv tycker jag hellre både intel och amd borde fokusera på att göra bättre kisel istället för att försöka hitta på ännu en genväg till marginellt bättre prestanda på ett nischat område. Att lägga till en instruktion som inte finns redan betyder idag innebär just det: "nu är diffie-hellman234 30% snabbare"... Använder du den ofta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle proffs:

Vet du hur många instruktioner det redan finns?? Det är helt galet.

Det behövs verkligen inte fler. Om du tvivlar så kolla på arm, som uppenbart håller på att gå om. Arm är en risc-plattform, dvs reduced instruction set, dvs reducerat antal instruktioner.

De har alltså betydligt färre instruktioner, i ren svenska.

Det är inte gratis att strössla med instruktioner, tvärtom kostar det skjortan i kisel. Med dubbelt så många instruktioner behöver du antagligen dubbelt (eller mer) kisel.

I slutändan får du välja själv, tar du hellre en prolle med 4 ggr fler cores eller en med samma cores för en fjärdedel av priset?

Själv tycker jag hellre både intel och amd borde fokusera på att göra bättre kisel istället för att försöka hitta på ännu en genväg till marginellt bättre prestanda på ett nischat område. Att lägga till en instruktion som inte finns redan betyder idag innebär just det: "nu är diffie-hellman234 30% snabbare"... Använder du den ofta?

On du läser på vad nya apx och avx skall hjälpa till med i instruktioner är att skala bort allt legacy... Göra det lika rent som arm. Speciellt apx medan avx mer avancerade beräkningar som nu rensas upp med avx10

Avx= Det är en utökning av befintliga instruktioner som tillåter processorer att utföra mer komplexa operationer på flera data samtidigt, vilket leder till snabbare prestanda för vissa applikationer

Apx : https://www.techinsights.com/blog/apx-biggest-x86-addition-64...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Mina AMD-aktier har betalat varje AMD-processoruppgradering jag gjort 🥰

Skrivet av superapan:

Mina Intelaktier gör precis tvärt om!

Hade man köpt Nvidia istället hade man haft datorer ''gratis'' livet ut.

Intel har väl gått ok senaste dock?

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Var finns den siffran på hur mycket AMD förlorade på Intels fulmetoder att ta del av för oss vanliga dödliga utan insiderinfo från AMD?
Du verkar sitta med någon siffra på vad Intel tjänade, så varför inte lägga upp den samt varifrån den kommer?

Annars kan det ju framstå som att du sitter och hittar på.

AMD fick genom förklikning över en miljard dollar från Intel 2009. Det motsvarade ca 20-30% av AMDs intäkter under ett år under perioden "rabatterna" pågick. Jag antar att båda sidorna bara plocka och tog den miljardsiffran ur röven och har inget med hur verkligheten såg ut. För intel så motsvarar den utgiften ca 3-4% av deras intäkter under ett år under den tiden.

Skrivet av Sveklockarn:

AMD hade snarare ett av sina största uppsving just då, trots Intels sabotage.

Hmm... när är det man förlorar mest intäkter på att vara utlåst när man är på toppen eller när man är på botten? När är det uppenbart att man har monopolistiska system? "Nej, vi har inte AMD i våra datorer för vi vill ha det bästa som är Intel". Att säga det är inte så konstigt om Intel är kung på prestandatronen, men att säga så när AMD har kungatronen för prestanda gör det ganska tydligt vad som försigår.

Skrivet av Sveklockarn:

Att det tar så lång tid att avgöra rättsfall beror nog mer på ett korrupt och ineffektivt rättssystem, än att Intel är några Batman-liknande antagonister som förtrycker Goth-AMD. 😝

Jupp, got me, jag har ju verkligen uttryckt det så. Trodde inte du skulle se min hemliga text om hur intel styr EU.

Skrivet av Sveklockarn:

Jag har alltid gillat AMD för deras resiliens under tidvis omöjliga odds. Det är snarare en sorg över att deras framgångar länge bromsades av inkompetent ledning (som Intel verkar lida av nu) som jag uttrycker här.

Detta håller jag faktiskt med om och har haft samma inställning. Men det jag inte fattar är varför du försöker lägga ord i mun som att jag på nått sätt skulle tycka AMD gjort allt rätt eller att "allt var intels" fel. Du vet två saker kan vara rätt samtidigt, intel kan fuska mot AMD och göra deras liv surare och AMD kan vara dumma och göra sina liv surare själva. Du kanske tror att intels tidigare fulspel inte påverkade AMD eller andra aktörer, du får ha den åsikten. Men dom blev trots allt stämda av flertalet länder och stater, de fälldes på flera punkter i flera länder och blev beodrade att ändra beteende mot konkurrenter, det är verifierbar fakta. Tydligaste med just hur de måste förhålla sig är FTCs utslag.
Att de efter 15 år blev friade i Europa ändrar inte civilmålet i USA eller FTC. Sen får man tänka på att det är skillnad på vad som är lagligt, moraliskt och "går inte att bevisa". Jag skiter i hur företag fälls eller inte för att avgöra om de gjort fel eller inte. I intels fall så är jag 100% säker att deras beteende har gjort datorer dyrare och utvecklingen långsammare.

Att AMD gjorde dumma beslut som gjorde utvecklingen långsammare eller dyrare är en oänskad bieffekt av deras inkompetens. Det var ju inte ett mål från dom. Men intels beteende har varit ett mål att just få saker dyrare och långsammare utveckling. Väldig stor skillnad i hur jag rankar den sortens beteende.

Skrivet av Sveklockarn:

Jag tror mig förstå skillnaden. Det går dessutom lätt att gå till exempelvis Wikipedias AMD-artiklar för att se hur AMD, som enligt sägnerna här fick sina grundvalar upplösta, ändå lyckades ösa tiotals miljarder i stöten på mastodontprojekt mindre än tio år efter att Intel ödelagt dem.

Jag behöver inte läsa om AMDs fails på gamla artiklar, jag minns väl hur de fick skriva ner miljardbelop på överdriven ATI goodwill. Jag minns som sagt också hur dålig bulldozer var (trots det köpte jag AMD 6-core).

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

On du läser på vad nya apx och avx skall hjälpa till med i instruktioner är att skala bort allt legacy... Göra det lika rent som arm. Speciellt apx medan avx mer avancerade beräkningar som nu rensas upp med avx10

Avx= Det är en utökning av befintliga instruktioner som tillåter processorer att utföra mer komplexa operationer på flera data samtidigt, vilket leder till snabbare prestanda för vissa applikationer

Apx : https://www.techinsights.com/blog/apx-biggest-x86-addition-64...

Att ta bort instruktioner och ersätta dem med bättre/färre är inte samma sak som att lägga till nya instruktioner (vilket var det som diskuterades) - men det låter iallafall väldigt bra att de jobbar på det!

På det stora hela borde det inte vara en stor sak att behålla kompabilitet med gammal mjukvara som "måste" fungera, det finns gott om virtuella maskiner att välja mellan. Att möta prestandan med emulerade instruktioner för ett 30 år gammalt program kan inte vara något problem. Tycker de borde göra rent och göra en ny arkitektur, om inte annat kan de ha båda ett kortare tag. Framförallt är det väl Microsoft som står ivägen, de har fortfarande inte riktigt lyckats med sin arm-variant, 10+ år senare. Installerade Linux på arm 2013, gick utan problem. Enda kruxet var att tillverkaren av hårdvaran mer eller mindre medvetet gjort det omständigt att göra det, då det egentligen var en Android-laptop(helt värdelös med Android, men med Linux var det en superbra dator på 800gram och 10h batteritid)