Planerat bygge 2026 - Vad ska jag hålla utkik efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charlestheman:

Förstår, är det endast folks åsikter på den sidan, eller är det sidan som helhet? Är ofta inne där och jämför prestanda mellan olika CPU och/eller GPU men det kanske de inte heller är bra på? Finns det något bättre alternativ för att jämföra hårdvara isåfall?

Tack för tips ang. komponenter, känns som ett vettigt riktmärke.

Allt som publicerat av dom är något som ska läsas som fiction mer eller mindre. Sen antar jag att användarna är likasinnade så hade läst det som fiction också.

Samt ska du jämföra prestanda så använd sweclockers eller om du vill ha lite mer omfattande tester så kolla på techpowerup. Vet att usersbenchmarks har något verktyg för att mäta prestanda men skulle aldrig installera det själv eller lita på resultaten.

Tillexempel sweclockers prestanda index för grafikkort, alternativt bara kolla techpowerup's recension av det senaste lanserade grafikkortet.
För cpu skulle jag rakt av bara rekommendera techpowerup då det är väldigt omfattande och dom testar det mesta relevanta.

Detta är är en del vad dom skrivit om 9800x3d

"Since this summary was published just two days ago, hundreds of twitter threads, thousands of “pcmasterrace” reddit posts, multiple magazine articles, and several youtube videos have emerged in unanimous support for the $480 USD 9800X3D. All of these supposedly disinterested actors are working the weekend to convince you to pay their favourite billion-dollar brand an extra $280 USD this holiday season. "

Dom är rena Intel fanboys och smutskastar allt och alla som påstår att något är bättre än Intel eller nvidia.

Första texten man möts av i deras text om 9070 xt

" If you are considering an AMD 9000 series GPU because you have been influenced by Reddit, Twitter or a wealthy tech Youtube"

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Varför rekommenderas inte AMDs gpu? Sure med super korten men dem lär kosta som fan också.

9070 XT prestersr jämlikt med 5070 Ti, speciellt nu när bra drivrutiner släppts.

Du får lätt en 9070 XT för under 8.
Amd 9070 XT benchmark

Jag vill gärna veta om något är fel där för jag planerar en all white build med 9070 XT Red devil Spectral white kort 😅

Jag bytte nyss ut mitt RTX3070 mot ett RX9070XT och jag är väldigt nöjd med det bytet.
Spelar mest The Finals och Battlefield...

Nvidia har stora problem med Unreal Engine motorn i The Finals. Det kraschade dagligen både för mig och för alla mina kompisar.
Vi har olika CPUs (både AMD och Intel) men alla har Nvidia.

Bytte som sagt då ut Nvidia mot AMD 9070XT och har inte haft en krasch sedan dess. Men mina kompisars som har kvar Nvidia fortfarande fortsätter att krascha.

Och benchmarksen för Battlefield 6 visade ju att 9070XT presterade som ett 5080...

Jag lade in AMD 9800X3D och ett 9070XT längre upp i mitt förslag till bygge. Kolla på det om du är intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutt84:

Jag bytte nyss ut mitt RTX3070 mot ett RX9070XT och jag är väldigt nöjd med det bytet.
Spelar mest The Finals och Battlefield...

Nvidia har stora problem med Unreal Engine motorn i The Finals. Det kraschade dagligen både för mig och för alla mina kompisar.
Vi har olika CPUs (både AMD och Intel) men alla har Nvidia.

Bytte som sagt då ut Nvidia mot AMD 9070XT och har inte haft en krasch sedan dess. Men mina kompisars som har kvar Nvidia fortfarande fortsätter att krascha.

Och benchmarksen för Battlefield 6 visade ju att 9070XT presterade som ett 5080...

Jag lade in AMD 9800X3D och ett 9070XT längre upp i mitt förslag till bygge. Kolla på det om du är intresserad.

Jo men exakt, såg att du hade det. Och tänkte på att resten bara nämner Nividia Jag är helt inne i att testa AMD denna gen. Inte haft en dator på 2 år nu och tänker att det dags o ge AMD en chans i grafiska sidan Finns det några nackdelar med AMD kortet?

Förutom kanske GDDR6 istället för 7 men hur mycket ger den snabbheten egentligen i prestanda? Är det som M.2 minnen som skriver i 15k /sek, liksom mer skryt än nödvändigt? Som sagt, AMD kortet levererar ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Jo men exakt, såg att du hade det. Och tänkte på att resten bara nämner Nividia Jag är helt inne i att testa AMD denna gen. Inte haft en dator på 2 år nu och tänker att det dags o ge AMD en chans i grafiska sidan Finns det några nackdelar med AMD kortet?

Förutom kanske GDDR6 istället för 7 men hur mycket ger den snabbheten egentligen i prestanda? Är det som M.2 minnen som skriver i 15k /sek, liksom mer skryt än nödvändigt? Som sagt, AMD kortet levererar ju.

Folk lever fortfarande med rädslan att de har dåliga drivisar. Det har dom inte längre. Även FSR har kommit ikapp DLSS.
Finns idag inget direkt som gör att inte skall överväga AMD på grafik också.

Möjligen om man använder grafikkort för att accelerera olika program, då finns väl stöd för CUDA i mångt fler appar.

Men om syftet är att spela spel så kan man lika gärna köra på AMD.
GDDR7 vs GDDR6... ja prestanda är prestanda. Det viktiga är ju vad det står på FPS mätaren.
Och där hänger de ju iaf på 5070TI i många titlar för en lägre kostnad.

Summa summarum, om man skall spela och sneglar på t.ex. 5070TI.
Då köper jag heller 9070XT plus en snabbare CPU för pengarna man får över, gärna en 9800X3D.
Drivisarna behöver man inte vara rädd för, det var länge sedan nu.

Permalänk
Skrivet av Skrutt84:

Folk lever fortfarande med rädslan att de har dåliga drivisar. Det har dom inte längre. Även FSR har kommit ikapp DLSS.

...

Då köper jag heller 9070XT plus en snabbare CPU för pengarna man får över, gärna en 9800X3D.

Ja det verkar ju onekligen mer intressant än vad jag först trodde. Lever nog kvar många gamla förutfattade meningar om AMD GPUer, iallafall i mitt huvud. Får omvärdera valet av GPU också ser det ut som

Precis detta jag var ute efter med trådstarten, så oerhört tacksam för alla tips som kommer in!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutt84:

Samma pris men snyggare och bättre tycker jag.

<Uppladdad bildlänk>

Vem vågar köra asrock, som bränner proppen 9800X3D!!!

Visa signatur

Msi X870E Tomahawk
9800X3D
4080 Super
42 LG OledC4

Permalänk
Medlem

Mitt råd efter att ha scrollat i tråden: Jag har inte sett någon skrika "URUSELT", detta är väldigt bra då det tyder på att du gjort researchen och faktiskt hittat ett bygge som är stabilt och prisvärt

Därmed så bör du också köpa detta bygge, det kommer aldrig bli perfekt. Du kan faktiskt glömma ordet "Perfekt" för oavsett vad du gör nu innan köpknappen kan det ändras drastiskt då t.ex någon pryl nästa vecka går på rea vilket gör en annan enhet bättre.

Men strunt i det, typiskt grabbar att fastna i detaljer oavsett pryl. Hörde precis om en bekant som gjort research i månader för en klocka och en annan för en cykel.

Köp datorn och förvänta dig att kunna uppgradera titt som tätt så du håller datorn fräsch över tid, kanske hittar du något guldkorn julrean t.ex som gör din dator 1.3% bättre?

Men köp nu och spela och var glad, livet är för kort speciellt gaming åren

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Som ägare av en i9-13900k vill jag bara inflika och säga att jag önskar att det satt en AMD-prolle i datorn bredvid mig istället...

Inget "fel" med den, men det räcker inte med en Hyper 212 EVO om vi säger så...

Kan en AIO 420 hantera en i9-13900k vid maxlast utan risk för termisk throttling?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RallyJarnet:

Kan en AIO 420 hantera en i9-13900k vid maxlast utan risk för termisk throttling?

Vet inte om det ens existerar någon kylarlösning som kan hantera (icke undervoltad) i9-13900k vid maxlast utan thermal throttling...

Skulle väl vara flytande kväve då. 😋

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

UserBenchmark på diverse av AMDs processorer, t.ex 9800X3D och 7800X3D nedan.
<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Sen kanske källan CPUPro inte är något att lita på, men det är ändå den framlyfta recensionen på båda processorerna.

Som andra redan svarat, det där är skräp du inte alls kan lita på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Vem vågar köra asrock, som bränner proppen 9800X3D!!!

Jo fast på hur många har det hänt då?
Hur vågar någon köra Nvidia med den retoriken? Hur många 12VHPWR kontakter har inte brunnit?
Förmodligen långt fler än Asrock modermodem iaf.

Tyckte mest man fick mycket för pengarna, men ta resten då och byt till valfritt märke på moderkortet.

Permalänk
Skrivet av plajton:

Mitt råd efter att ha scrollat i tråden: Jag har inte sett någon skrika "URUSELT", detta är väldigt bra då det tyder på att du gjort researchen och faktiskt hittat ett bygge som är stabilt och prisvärt

Därmed så bör du också köpa detta bygge, det kommer aldrig bli perfekt. Du kan faktiskt glömma ordet "Perfekt" för oavsett vad du gör nu innan köpknappen kan det ändras drastiskt då t.ex någon pryl nästa vecka går på rea vilket gör en annan enhet bättre.

Men strunt i det, typiskt grabbar att fastna i detaljer oavsett pryl. Hörde precis om en bekant som gjort research i månader för en klocka och en annan för en cykel.

Köp datorn och förvänta dig att kunna uppgradera titt som tätt så du håller datorn fräsch över tid, kanske hittar du något guldkorn julrean t.ex som gör din dator 1.3% bättre?

Men köp nu och spela och var glad, livet är för kort speciellt gaming åren

Är helt med på din retorik, man kommer alltid kunna hitta små optimeringar om man ger sig fan på det, bättre att slå till när man är redo.

Problemet är att jag måste spara ett tag för att ha råd att unna mig detta bygge, därav tidsplanen 😊

Permalänk
Medlem

Är helt med på din retorik, man kommer alltid kunna hitta små optimeringar om man ger sig fan på det, bättre att slå till när man är redo.

Problemet är att jag måste spara ett tag för att ha råd att unna mig detta bygge, därav tidsplanen 😊

Bättre att vänta tills du har pengarna redo då din varukorg kommer ha ändrats oavsett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Varför rekommenderas inte AMDs gpu? Sure med super korten men dem lär kosta som fan också.

9070 XT prestersr jämlikt med 5070 Ti, speciellt nu när bra drivrutiner släppts.

Du får lätt en 9070 XT för under 8.
Amd 9070 XT benchmark

Jag vill gärna veta om något är fel där för jag planerar en all white build med 9070 XT Red devil Spectral white kort 😅

För att TS explicit inte ville ha AMF GPU, kanske?

Angående FSR vs DLSS så har jag nvidia GPU i datorn chh en steamdeck som kör FSR. Det är fortfarande stor skillnad på teknikerna. Både o bildkvalite och prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

För att TS explicit inte ville ha AMF GPU, kanske?

Angående FSR vs DLSS så har jag nvidia GPU i datorn chh en steamdeck som kör FSR. Det är fortfarande stor skillnad på teknikerna. Både o bildkvalite och prestanda.

FSR4 har ju kommit till flertal titlar som DLSS och man. Steamdeck är v3.1 i fsr version. Fsr4 är ett enormt hopp i prestanda o kvalite.

Sen så klart man inte vill vänta på sånt men personligen köper jag inte dyra gpun för att rendera DLSS o FSR, kanske bara jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

FSR4 har ju kommit till flertal titlar som DLSS och man. Steamdeck är v3.1 i fsr version. Fsr4 är ett enormt hopp i prestanda o kvalite.

Sen så klart man inte vill vänta på sånt men personligen köper jag inte dyra gpun för att rendera DLSS o FSR, kanske bara jag

Med tanke på att DLSS quality ser bättre ut än någon annan AA i full upplösning (utom möjlugen MSAA), så ser jag ingen anledning att undvika det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag skulle satsa på en X3D CPU då det är väldigt trevligt för MMORPG:

Edit: Håll utkik efter Nvidia's Super grafikkort och eventuellt Intels B770/780.

Jag ser att du valde en 360mm AiO för 7800X3D.

Det är så att jag tänker köpa en 9800X3D och ett nytt chassi.

Det chassit jag vill köpa har tyvärr inte plats för en 360mm AiO på toppen. Är 240mm AiO tillräckligt för att kyla en 9800X3D?

Eller borde jag gå för en luftkylare istället?

Tack på förhand!

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Jag ser att du valde en 360mm AiO för 7800X3D.

Det är så att jag tänker köpa en 9800X3D och ett nytt chassi.

Det chassit jag vill köpa har tyvärr inte plats för en 360mm AiO på toppen. Är 240mm AiO tillräckligt för att kyla en 9800X3D?

Eller borde jag gå för en luftkylare istället?

Tack på förhand!

Det borde räcka med en 240 AIO eller en tornkylare, men undvik de minst tornkylarna inte mindre än denna: https://www.inet.se/produkt/5324092/deepcool-ag300

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Med tanke på att DLSS quality ser bättre ut än någon annan AA i full upplösning (utom möjlugen MSAA), så ser jag ingen anledning att undvika det.

Är de sant? Men aa kanske de då.. Aldrig haft behovet av sånt när spelade alltid ändå hade minst 140 fps. Hade då en skärm på 144hz då. Men hoppas Fsr4 tar igen o inplementeras mer för framtida högre upplösningar. Personaligen tycker jag fortfarande inte det är värt o lägga 3-4tusen mer för en 5070 ti över en 9070xt för DLSS.

DLSS lär va bättre men i ett blint test tvivlar jag på att man idag ser skillnaderna på dem 2, om dem inte står brevid varandra. Men aa, låter väl som ett fan boy nu, absolut inte meningen. Jag är bara ute efter ett bra fint kort till en bra peng och de svårt o få ett fint vitt kort under 12 på 5070 ti 😅

Edit: Såg precis att Fsr4 är bunden till RDNA4 kort dcs 9000 series amd kort. Så hoppas d blir mkt prio där, då den använder en ny AI tek. Intressant ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Är de sant? Men aa kanske de då.. Aldrig haft behovet av sånt när spelade alltid ändå hade minst 140 fps. Hade då en skärm på 144hz då. Men hoppas Fsr4 tar igen o inplementeras mer för framtida högre upplösningar. Personaligen tycker jag fortfarande inte det är värt o lägga 3-4tusen mer för en 5070 ti över en 9070xt för DLSS.

DLSS lär va bättre men i ett blint test tvivlar jag på att man idag ser skillnaderna på dem 2, om dem inte står brevid varandra. Men aa, låter väl som ett fan boy nu, absolut inte meningen. Jag är bara ute efter ett bra fint kort till en bra peng och de svårt o få ett fint vitt kort under 12 på 5070 ti 😅

Edit: Såg precis att Fsr4 är bunden till RDNA4 kort dcs 9000 series amd kort. Så hoppas d blir mkt prio där, då den använder en ny AI tek. Intressant ändå.

AA (anti aliasing) har inget med uppdateringsfrekvens etc att göra. Det är kantutjämning, dvs tar bort ojämna och/eller blinkande kanter som upstår i renderad grafik utan super sampling. Och ja, det är inbakat i DLSS, så det ser typiskt bättre ut än native med dålig AA.

Ah, om FSR4 enbart är på 9000-serien förklarar det varför uppskalningen är så kass på min steamdeck. Har svårt att tro att de tar igen Nvidias försprång med första implementationen av AI-upskalning, men de närmar sig förhoppningsvis.

Jag förstår helt klart önskan om att få ett bra grafikkort för en rimlig peng. Man kan också ha i åtanke att vi klarade oss utan avancerade uppdskalning e flera årtionden.. Det är en bonus med de senaste årens grafikkort. Det finns inget rätt och fel heller med att prioritera bättre uppskalning vs bättre prestanda. Det är upp till var och en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

AA (anti aliasing) har inget med uppdateringsfrekvens etc att göra. Det är kantutjämning, dvs tar bort ojämna och/eller blinkande kanter som upstår i renderad grafik utan super sampling. Och ja, det är inbakat i DLSS, så det ser typiskt bättre ut än native med dålig AA.

Ah, om FSR4 enbart är på 9000-serien förklarar det varför uppskalningen är så kass på min steamdeck. Har svårt att tro att de tar igen Nvidias försprång med första implementationen av AI-upskalning, men de närmar sig förhoppningsvis.

Jag förstår helt klart önskan om att få ett bra grafikkort för en rimlig peng. Man kan också ha i åtanke att vi klarade oss utan avancerade uppdskalning e flera årtionden.. Det är en bonus med de senaste årens grafikkort. Det finns inget rätt och fel heller med att prioritera bättre uppskalning vs bättre prestanda. Det är upp till var och en.

Ja, exakt. Vi får se vart det tar vägen. Jag har nog aldrig använt det tidigare just för att jag lirar mycket esport och vad jag kommer ihåg så vart det en no no tisigare versioner då vsync o sånt aktiverades o vid snabba rörelser fick man ett släp typ. Vet inte hur det är idag. Anvönds DLSS i tex BF eller CoD nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutt84:

Jo fast på hur många har det hänt då?
Hur vågar någon köra Nvidia med den retoriken? Hur många 12VHPWR kontakter har inte brunnit?
Förmodligen långt fler än Asrock modermodem iaf.

Tyckte mest man fick mycket för pengarna, men ta resten då och byt till valfritt märke på moderkortet.

Läser om någon ny varje dag på Reddit ju !

Visa signatur

Msi X870E Tomahawk
9800X3D
4080 Super
42 LG OledC4

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Läser om någon ny varje dag på Reddit ju !

Och hur ofta läser du om brända 12VHPWR kontakter på Nvidia kort?
Hur vågar någon köra Nvidia då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutt84:

Där är väl grund orsaken till att kontakterna inte sitter i riktigt rätt. Medans Asrock bränner Cpuer genom att bara köras? Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutt84:

Möjligen om man använder grafikkort för att accelerera olika program, då finns väl stöd för CUDA i mångt fler appar.

Men om syftet är att spela spel så kan man lika gärna köra på AMD.
GDDR7 vs GDDR6... ja prestanda är prestanda. Det viktiga är ju vad det står på FPS mätaren.
Och där hänger de ju iaf på 5070TI i många titlar för en lägre kostnad.

Precis här fler kompisar som kör amd o deras drivrutiner är stabilare o bättre nu än va nvidia levererar.

Absolut inge fel med amds grafikkort förutom att dom inte presterar lika bra i raytracing men va gör de? Inget för man kör knappt med det i spel idag iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutt84:

Nästan aldrig, fåtal som ej satt dit kontakten ordentligt. Men Asrock Kills cpu!

Visa signatur

Msi X870E Tomahawk
9800X3D
4080 Super
42 LG OledC4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghuntax:

Precis här fler kompisar som kör amd o deras drivrutiner är stabilare o bättre nu än va nvidia levererar.

Absolut inge fel med amds grafikkort förutom att dom inte presterar lika bra i raytracing men va gör de? Inget för man kör knappt med det i spel idag iaf

Aldrig haft problem med Nvidias drivrutiner. Men med AMD gpu. Skulle aldrig köpa en sådan någonsin. Går kokheta och sämre prestanda

Visa signatur

Msi X870E Tomahawk
9800X3D
4080 Super
42 LG OledC4

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Aldrig haft problem med Nvidias drivrutiner. Men med AMD gpu. Skulle aldrig köpa en sådan någonsin. Går kokheta och sämre prestanda

Du får tycka så, även om det inte är sant.

Permalänk
Medlem

Jag höll mig också bara till Nvidia. Sen vågade jag testa AMD nu när 9070XT kom.
Och jag har nog aldrig vart så nöjd med ett grafikkort som nu.

Tempen ligger på typ 50-58 grader.
Går otroligt tyst. Presterar som ett 5080 i vissa spel.

Noll problem än så länge, där jag hade stora problem i t.ex. The Finals med dagliga krascher.
Inte en enda krasch sen jag bytte. Och nej, det var inte min dator, alla polare som har Nvidia kraschar också dagligen i det spelet.
Men har en kompis till som kör AMD nu och det har slutat krascha för han med.

Det där om dåliga drivisar...
"NVIDIA Drivers are aging like fine MILK!"...
https://www.youtube.com/watch?v=lcQ2tLLNLo8

Permalänk
Medlem

En dator köper du inte "perfekt" eller "bang för the buck". En dator räknas inte som att den får kosta utan att den ska kosta.

Sedan finns det olika priskategorier och du får vad du betalar för. Se inte en dator som ett fast pris utan som en löpande kostnad. Med jämna mellanrum så får du börja om från början helt enkelt.

Det som håller priset nere är hur mycket du får in i en cykel av tid. Kan du ta med dig dina diskar, enbart byta CPU eller GPU, expandera RAM etc. under ett tidsintervall kan du spara pengar. Normalt kan du räkna 30 - 50 år fysiskt/elektriskt på fungerande hårdvara, men omkring 10 år praktiskt (prestanda) på hårdvara på grund av prestandakrav.

Din dator är "modern" i ungefär 10 - 15 år. Sedan måste ett så stort byte ske att du börjar om från början. Vanligen för att du behöver ett nytt chassi eller nätaggregat. Tittar vi på standarden ATX har det ändras lite grann under dom senaste 30 åren. Du kan fortfarande köra 10 - 15 år gamla nätaggregat på ett nytt moderkort. Förutsatt det har power-standard/kräm för ditt moderkort, din CPU och GPU. Finns fortfarande GPU utan egen kontakt, just för att dom är avsedda att köras utan med låg belastning. Dessa klarar fortfarande 3D och 4k etc. Behöver du inte vrida ur systemet allt för hög fps går det utmärkt.

Slå ut ett pris på 10 - 20 år att börja med, säg 75 000 - 100 000 kr och dela det per år. Dvs mellan 3 750 kr - 10 000 kr per år. Första köpet kommer antagligen vara det dyraste (bra prestanda / utbyggnad över tid) eller det tråkigaste (få delar) beroende på hur du väljer att dela upp det.

Sedan kan du uppgradera med 1, 3, 5, 7 eller 10 års mellanrum. Vänta inte ut över tid, om det inte finns en exceptionellt bra anledning. Exempelvis ny standard på RAM / utseende på kortplatser etc. Som i princip framtvingar nytt utseende på moderkort / chassi.

Men under tiden du väntar, samla på dig så mycket du kan om saker och hur dom fungerar.

Sedan, en hemlis, finns ingen CPU / GPU som är "bäst". I alla fall inte i vanligt bruk. Det är dom sista fps:en i benchmark när man testar spel syntetiskt som ger skillnaden i siffror. Internetsurf och vanliga program som inte kräver GPU-acceleration kommer en vanlig telefon klara utan problem idag.

Satsa på tre kategorier, primär, andra val och tredje val. Det primära är det din dator ska klara varje dag. Andra val är något mer du vill göra men som inte behöver absolut kraft och kan få ta lite tid. Det tredje valet är något du vill göra sällan och som absolut inte behöver optimal tid eller professionell utrustning.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon