Mystiken tätnar kring försvinnande SSD:er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Har en Kingston KC3000 som jag gärna har kvar i livet då det är min enda lagringsenhet. Vore riktigt katastrofalt om den dör, får man ens en ny på garantin pga sånt här? Ser inte fram emot att ladda ner 1.2TB spel på 4G.. Så jag undviker Windows Update några månader till. Antar att Microsoft fortsätter pusha denna trasiga update och vägrar ta ansvar?

Detta funkar iaf bra tills vidare.
$pause = (Get-Date).AddDays(35)
$pause = $pause.ToUniversalTime().ToString("yyyy-MM-ddTHH:mm:ssZ")
Set-ItemProperty -Path 'HKLM:\SOFTWARE\Microsoft\WindowsUpdate\UX\Settings' -Name 'PauseUpdatesExpiryTime' -Value $pause

Problemet (om det nu finns) relaterat till denna uppdatering orsakar ingen dataförlust utan det ska räcka med att bryta strömmen för att starta om SSD-kontrollern.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

<Uppladdad bildlänk>

Har försökt forska lite mer och den här specifika inställningen har en UI bugg nu iaf. Skriver man 0 och trycker verkställ skall det stå "aldrig" i den rutan. Klickar man pil ned står det "Aldrig", men verkställer man eller sparar/öppnar står det 0 igen. Verkar som att uppdateringen har nollat alla custom inställningar i energiprofiler till default profilen. Vet inte om det är mer än ett UI fel men slängde in en sekundär SSD och lyckades trigga att den stänger av, dock tappar datorn inte den och återstartar SSDn som det är tänkt, mekaniska diskar med.

Lite svårt att djupdyka mer utan ett AMD system till hands.

Påminner lite om B450 fiaskot där AMDs mjukvaruspärr av PCI-E 4.0 orsakade systemkrascher där datorer tappade bort grafikkort när PCI-E länkhastigheten ändrades. Tog AMD över ett år att fixa sin AGESA kod. Nu tappas SSD enheter bort istället vid energisparlägen.

Det där är bara en UI-grej, 0=aldrig. (Det sparas i registret som ett numerärt värde, ergo 0. HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Power\PowerSettings är platsen inställningarna ligger på, närmare bestämt.)

Om du klickar på någon annan inställning bör det också uppdateras till "aldrig", du behöver inte trycka pil ner (som egentligen inte gör någonting annat än refreshar, och då byter den från det du manuellt skrivit ("0") till det den upptäcker *är* detsamma som noll, alltså "aldrig"). Source: testade det för 5min sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunray:

Problemet (om det nu finns) relaterat till denna uppdatering orsakar ingen dataförlust utan det ska räcka med att bryta strömmen för att starta om SSD-kontrollern.

Inte värt att ta risker när det är flertalet som rapporterar dataförluster.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem

Själv så tänkte jag förra helgen vara duktig med att uppdatera windows innan gaminghelgen kunde påbörjas. Det resultera i att min samsung 990 pro 4tb försvann, disken som innehåller alla spel. Det blev ingen cd gaming..

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9950X3D | Gigabyte RTX 5070 Ti AERO | Samsung 990 PRO 4TB | Gigabyte B650E Aorus Stealth Ice | Corsair Dominator Titanium White 2x48GB DDR5 6600MHz CL32 | Lian Li O11 Vision Compact White | Lian Li HydroShift LCD 360TL White | Lian Li EDGE Platinum 850W White | Lian Li UNI FAN TL 3-pack 120mm Reverse White

Permalänk
Medlem

Teori , ni som blivit av ssd:n i window kör ni AMD system, för vad jag kan läsa mig till ser det ut att vara drabbat mer där kan ha fel , men alla mina funkar som sagt med Z890 , skriv nedan vilket system ni har och om ni blivit av med ssd:n om skaparen lägger till en röstning där vi kan fylla i vilket sida staketet vi är

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Inte värt att ta risker när det är flertalet som rapporterar dataförluster.

Vad jag vet finns inga såna rapporter alls (som går att lita på). Igår installerade jag om W11 på en ny 990 Pro, körde Windows Update till senaste och kopierade över allt från min gamla disk. Inget hände som förväntat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Teori , ni som blivit av ssd:n i window kör ni AMD system, för vad jag kan läsa mig till ser det ut att vara drabbat mer där kan ha fel , men alla mina funkar som sagt med Z890 , skriv nedan vilket system ni har och om ni blivit av med ssd:n om skaparen lägger till en röstning där vi kan fylla i vilket sida staketet vi är

Jag kör Intel i5 10600K. En m.2 SSD dog för mig, men på så sätt att jag inte får den att fungera igen, så det _kan_ vara orelaterat denna buggen. Lite olustigt att det hände samtidigt som updateringen bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunray:

Vad jag vet finns inga såna rapporter alls (som går att lita på). Igår installerade jag om W11 på en ny 990 Pro, körde Windows Update till senaste och kopierade över allt från min gamla disk. Inget hände som förväntat.

Fast Samsung kör ju inte ens Phison i sina NVME diskar? Så det är klart att du är säker från problemen?

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Fast Samsung kör ju inte ens Phison i sina NVME diskar? Så det är klart att du är säker från problemen?

problemet har ingenting med phison att göra, det har man redan kommit fram till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Som det står i artikeltexten gäller det inte enbart Phison.

"Tidiga rapporter pekade även ut Phisons kontroller­kretsar som en möjlig bov i dramat, men senare rapporter om felet har även gällt diskar med kontrollerkrets från andra tillverkare. Phison meddelade nyligen att företaget efter 4 500 timmars testande inte har lyckats reproducera felet."

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Verkar stabilt... Vågar varken installera updaten eller trycka på Reinstall...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

<Uppladdad bildlänk>

När det händer så kör jag Deployment Image Servicing and Management (DISM)

DISM /Online /Cleanup-image /Restorehealth

och

Windows System File Checker (SFC)

sfc /scannow

Då det för det mesta är någon systemfil som blivit felaktig.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Niivpzi:

<Uppladdad bildlänk>

Du kan välja re-install, den tar inte bort något då, utan alla dina appar m.m är kvar, och filer, bara windows filer blir installerade om, just ifall du har några problem? Annars kan du bara ta usb stickan och installera om, med inställningen "ha kvar appar och mina filer", heter något annat men betyder det samma. Det finns 2 andra val som heter typ "spara endast mina filer", då installerar det om windows och tar bort alla appar och så, men din användare finns kvar. Eller den sista inställningen som heter typ "Spara inget" då installerar den helt om och även dina filer i mina dokument tas bort m.m? Fresh install fast i windows (istället för boot install).

edit: DEfault inställningen är det första jag nämnde, vilket inte tar bort något förutom installerar endast om windows filer. Tror knappt den ens installerar, utan kopierar bara över filer så att om något saknas eller inte fungerar så fixas det oftast med en re-isntall.

glömde bort nämna "edit"
Visa signatur

My Hardware:Ryzen 9 AM4, MSI MAG Tomahawk, 64GB Kingston Fury, Geforce RTX 4070, Custom WC Loop (DIY)...PC2: Ryzen 7, Asus Prime B550 Plus, 64GB Kingston Fury, Geforce RTX 3060Ti,...plus Xbox XS, HP Omen Laptop & Intel PC LGA1700 med ett RX 7800XT 16GB... (alla fyllda med ai virus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

å så har du backup:en på en phison enhet.

Därför finns "3-2-1 Backup Strategy".

Permalänk
Medlem

Synd för alla Microsoft-gnällisar att det verkar vara firmware som spökar. Enheter med pre-release firmware: https://www.tomshardware.com/pc-components/ssds/new-report-bl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Synd för alla Microsoft-gnällisar att det verkar vara firmware som spökar. Enheter med pre-release firmware: https://www.tomshardware.com/pc-components/ssds/new-report-bl...

"According to the Chinese Facebook group PCDIY!, the root cause of the issue stems from pre-release engineering firmware on certain SSDs, which may have been triggered by the Windows 11 updates.

Since SSD manufacturers using Phison controllers source them directly from the original supplier and ship them in bulk with mass-production tools,
>the versions that reach consumers should already run the official firmware<
This official firmware has been fully tested and verified, and does not show the anomalies sometimes found in engineering builds."

Det verkar juh dock inte stämma då det är vanliga consumers som blivit drabbade, och dessutom flera olika tillverkare.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Helt rätt! offline backup ftw, efter att google tog bort Joe rogan episoden med Robert malone under pandemins censur tider från folks google drive så har jag helt slutat med online backup, MINA filer är MINA filer! Men ja, nu är ju nackdelen då att ens filer kan försvinna med denna windows 11 patch så blir USB disk ftw!

Hmm, ska djupdyka i det kaninhålet där de deletade Joes avsnitt. Var det något med vaccinmotståndare måntro?

Det är ju helt cp att de väljer att ta bort, det betyder också att de verkligen går igenom alla ens filer som man har där.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

När det händer så kör jag Deployment Image Servicing and Management (DISM)

DISM /Online /Cleanup-image /Restorehealth

och

Windows System File Checker (SFC)

sfc /scannow

Då det för det mesta är någon systemfil som blivit felaktig.

Körde dessa, inga fel hittade konstigt nog

Skrivet av GoldMasterGollum303:

Du kan välja re-install, den tar inte bort något då, utan alla dina appar m.m är kvar, och filer, bara windows filer blir installerade om, just ifall du har några problem? Annars kan du bara ta usb stickan och installera om, med inställningen "ha kvar appar och mina filer", heter något annat men betyder det samma. Det finns 2 andra val som heter typ "spara endast mina filer", då installerar det om windows och tar bort alla appar och så, men din användare finns kvar. Eller den sista inställningen som heter typ "Spara inget" då installerar den helt om och även dina filer i mina dokument tas bort m.m? Fresh install fast i windows (istället för boot install).

edit: DEfault inställningen är det första jag nämnde, vilket inte tar bort något förutom installerar endast om windows filer. Tror knappt den ens installerar, utan kopierar bara över filer så att om något saknas eller inte fungerar så fixas det oftast med en re-isntall.

Inte länge sen jag faktiskt körde en "update-repair" då jag inte fick in nyare 22hX version än vad jag redan körde...

Kört även denna: https://christitus.com/windows-tool/ vet inte om jag stängt av mer saker än vad M$ vill att jag gör och därför får felmeddelandet...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Det här med backupstrategier som man pratar om är oftast mer en metod. Det är inget man gör med jämna mellanrum beroende av hur stor / viktig information man har. Jämför med en diskmaskin!

En barnfamilj behöver antagligen starta diskmaskinen oftare för att den är fylld vs den ensamma mannen som antagligen klarar upp till tre dagar innan utrymmet i maskinen är fyllt. Det här går att lösa med en större diskmaskin för barnfamiljen. Men det löser inte rutinen i sig. Bara hur länge man kan vänta.

Med andra ord måste man spara en fil som om den vore en backup varje gång man ändrar den. En fil som skapats av ditt os eller som bakgrundsdata till programmet du kör kommer vid förlust oftast bara att generera lite frustration för att du måste optimera om inställningar, utseende och förlorar cache och besökta / automatiskt öppnade hemsidor etc.

Din privata fil för en extrem uträkning i ett kalkylprogram, dokument, videoredigering etc. är mycket känsligare för hur ofta du gör ett misstag än att din disk går sönder ofta. Ett vanligt fel här är att man trycker lite slarvigt CTRL + A och S vilket klipper ut allt och sedan sparar filen. Får man panik gör man ofta en tankevurpa här och försöker, om programmet kan återställa filen till ursprungsläge, vilken i vissa fall är återinläsning av den just sparade filen, som är tom.

Det spekuleras en del här om det är M$, disktillverkaren, firmware, chipset etc som är orsaken. Det här är i princip bara vad som är "modernt" för tillfället. Alla datordelar kommer gå sönder någon gång i framtiden. Det är bara frågan om när.

Vilken metod du har inte så stor betydelse. (Den varken påverkar eller påverkas av vilket fel du får.) Den blir mer en relation till hur mycket information man har. "3-2-1 Strategy" som man pratar om är snarare en metod. Hur ofta den behöver köras är lite som hur stor diskmaskin har du. Har du tillräckligt stor diskmaskin och köksutrustning behöver du bara köra den en gång per år. Det kommer ta lite längre tid, men inte 365 gånger längre tid att diska klart.

Är du lite av en Alexander Lukas som alltid lyckas köpa den trisslott som har högsta vinsten eller alltid får alla rätt på V75? Då kan du antagligen rädda innehållet genom att göra en backup av innehållet (t)Sekunder innan din orginaldisk går sönder. Där t är så lång tid det tar att göra en backup.

För oss andra är det nog att ha strategin att alltid göra en backup varje gång man arbetar med filen. Den dagen då din disk går sönder oftare än du ändrar innehållet då har datorn stått idle länge.

Vilken metod är egalt, så länge den fungerar. Tekniskt sätt är två diskar med samma innehåll oberoende av varandra en backup. Men man vill nog ha fler diskar för att öka säkerheten att kunna återställa.

En intressant detalj här är att man måste se att filen är intakt, inte bara disken är fungerande. Ett scenario där bara den sista disken skulle vara körbar fysiskt och ha intakt data är 50% vid två diskar, 66% vid tre diskar och 75% vid fyra diskar samt 80% vid fem identiska diskar. Men detta är ett "perfect case" scenario. Dvs. Hur många diskar kan vara trasiga samtidigt, och fortfarande ha intakt data.

Din disk kommer antagligen skadats så att den fortfarande är (tillräckligt) intakt fysiskt och då gäller det ha en backupstrategi och struktur som gör att det går att testa för att se om filer är intakta vid återställning annars riskerar man att återställa till en infekterad / logiskt skadad fil.

Hur ofta du behöver spara / påbörja en ny arbetskopia kan du nog bara själv svara på. Behöver du trycka backspace för att ersätta fel bokstav kan du nog vänta tills du skrivit färdigt ditt dokument. Eller spara med jämna mellanrum.

Skriver du en avhandling / manus. Ska du nog ta fram en arbetskopia och spara scener / kapitel var för sig. Speciellt om du fortsätter nästa dag. Annars riskerar du komma på en "bättre" idé, som du får i huvudet under tiden du skriver och sedan upptäcker att du vill återgå eller föra in den i det du redan hade eller värst av allt du behöver se något du hade tidigare för du har tagit bort för mycket.

Som lite grädde på moset: Hur många vänsterhänta behöver lämna rummet för att ändra från 99% vänsterhänta i ett rum med hundra personer så att det är 98% av alla i rummet som är vänsterhänta? Detta visar lite riskfaktorn för att förlora en fil och att förstå innebörden procentuellt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Körde dessa, inga fel hittade konstigt nog

Det var ovanligt...

Ser att jag glömde (missade) nämna att man skall köra CMD i administratörs mode.
Får be om ursäkt för det!

Vet inte om det kommer något meddelande om man skall köra i administratörs mode, ej heller om det påverkar resultatet mer än att vissa filer inte är åtkomliga. Okej, det kan ju vara någon dom låsta filerna som krånglar.

Skrivet av Niivpzi:

Inte länge sen jag faktiskt körde en "update-repair" då jag inte fick in nyare 22hX version än vad jag redan körde...

Kört även denna: https://christitus.com/windows-tool/ vet inte om jag stängt av mer saker än vad M$ vill att jag gör och därför får felmeddelandet...

Känner inte till "christitus" verktyg, men ja, kanske kan vara en orsak.
Tittade som snabbast och då det ger möjligheten att få till en installation där en del komponenter tas bort, speciellt lättvikts installationen.

Ändå så tycker/tror jag att DISM och sfc borde klagat över att filer hade saknats.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Det var ovanligt...

Ser att jag glömde (missade) nämna att man skall köra CMD i administratörs mode.
Får be om ursäkt för det!

Ändå så tycker/tror jag att DISM och sfc borde klagat över att filer hade saknats.

Körde den som Admin, använder SFC/DISM själv på jobbet ibland som IT tekniker så är inte helt okunnig ändå inom ämnet.
Och de var inte länge sen jag körde dem, men hade en förhoppning på att de kanske löser detta.
Kör nog en in-place upgrade via ISO fil helt enkelt, gjorde det för en bekant inte länge sen och gick bra.
Enda jag vet som strular efteråt är enstaka drivrutiner men det är lätt fixat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Det här med backupstrategier som man pratar om är oftast mer en metod. Det är inget man gör med jämna mellanrum beroende av hur stor / viktig information man har. Jämför med en diskmaskin!

En barnfamilj behöver antagligen starta diskmaskinen oftare för att den är fylld vs den ensamma mannen som antagligen klarar upp till tre dagar innan utrymmet i maskinen är fyllt. Det här går att lösa med en större diskmaskin för barnfamiljen. Men det löser inte rutinen i sig. Bara hur länge man kan vänta.

Med andra ord måste man spara en fil som om den vore en backup varje gång man ändrar den. En fil som skapats av ditt os eller som bakgrundsdata till programmet du kör kommer vid förlust oftast bara att generera lite frustration för att du måste optimera om inställningar, utseende och förlorar cache och besökta / automatiskt öppnade hemsidor etc.

Din privata fil för en extrem uträkning i ett kalkylprogram, dokument, videoredigering etc. är mycket känsligare för hur ofta du gör ett misstag än att din disk går sönder ofta. Ett vanligt fel här är att man trycker lite slarvigt CTRL + A och S vilket klipper ut allt och sedan sparar filen. Får man panik gör man ofta en tankevurpa här och försöker, om programmet kan återställa filen till ursprungsläge, vilken i vissa fall är återinläsning av den just sparade filen, som är tom.

Det spekuleras en del här om det är M$, disktillverkaren, firmware, chipset etc som är orsaken. Det här är i princip bara vad som är "modernt" för tillfället. Alla datordelar kommer gå sönder någon gång i framtiden. Det är bara frågan om när.

Vilken metod du har inte så stor betydelse. (Den varken påverkar eller påverkas av vilket fel du får.) Den blir mer en relation till hur mycket information man har. "3-2-1 Strategy" som man pratar om är snarare en metod. Hur ofta den behöver köras är lite som hur stor diskmaskin har du. Har du tillräckligt stor diskmaskin och köksutrustning behöver du bara köra den en gång per år. Det kommer ta lite längre tid, men inte 365 gånger längre tid att diska klart.

Är du lite av en Alexander Lukas som alltid lyckas köpa den trisslott som har högsta vinsten eller alltid får alla rätt på V75? Då kan du antagligen rädda innehållet genom att göra en backup av innehållet (t)Sekunder innan din orginaldisk går sönder. Där t är så lång tid det tar att göra en backup.

För oss andra är det nog att ha strategin att alltid göra en backup varje gång man arbetar med filen. Den dagen då din disk går sönder oftare än du ändrar innehållet då har datorn stått idle länge.

Vilken metod är egalt, så länge den fungerar. Tekniskt sätt är två diskar med samma innehåll oberoende av varandra en backup. Men man vill nog ha fler diskar för att öka säkerheten att kunna återställa.

En intressant detalj här är att man måste se att filen är intakt, inte bara disken är fungerande. Ett scenario där bara den sista disken skulle vara körbar fysiskt och ha intakt data är 50% vid två diskar, 66% vid tre diskar och 75% vid fyra diskar samt 80% vid fem identiska diskar. Men detta är ett "perfect case" scenario. Dvs. Hur många diskar kan vara trasiga samtidigt, och fortfarande ha intakt data.

Din disk kommer antagligen skadats så att den fortfarande är (tillräckligt) intakt fysiskt och då gäller det ha en backupstrategi och struktur som gör att det går att testa för att se om filer är intakta vid återställning annars riskerar man att återställa till en infekterad / logiskt skadad fil.

Hur ofta du behöver spara / påbörja en ny arbetskopia kan du nog bara själv svara på. Behöver du trycka backspace för att ersätta fel bokstav kan du nog vänta tills du skrivit färdigt ditt dokument. Eller spara med jämna mellanrum.

Skriver du en avhandling / manus. Ska du nog ta fram en arbetskopia och spara scener / kapitel var för sig. Speciellt om du fortsätter nästa dag. Annars riskerar du komma på en "bättre" idé, som du får i huvudet under tiden du skriver och sedan upptäcker att du vill återgå eller föra in den i det du redan hade eller värst av allt du behöver se något du hade tidigare för du har tagit bort för mycket.

Som lite grädde på moset: Hur många vänsterhänta behöver lämna rummet för att ändra från 99% vänsterhänta i ett rum med hundra personer så att det är 98% av alla i rummet som är vänsterhänta? Detta visar lite riskfaktorn för att förlora en fil och att förstå innebörden procentuellt.

https://youtu.be/vO6Npfj0dmg?si=OvHVxH-FlkmMC0MB&t=818

50

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara knutet till en viss AGESA, den snaste AMD släppt ser ut att lösa problemen , JAY har en video om detta där hans funkar igen :), så min teori om att det var AMD relaterat ser ut att stämma , men vi får se efter lite mer tester

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0