Permalänk
Medlem

Dioder och Resistorer

Var kan man köpa riktigt starka dioder? Och vad är en resistor mer exakt och var hittar man sådana? Är inte riktigt "hajj" på detta så jag vänder mig till er..

"Om du skall koppla dioden till 12V måste du seriekoppla dioden med en 1000ohm resistor. Om du kopplar dioden direkt till 12V kommer den brinna ut efter ca fyra sekunder."

Har letat på större kedjor på Internet t.ex Clas Ohlson men dom har varken dioder eller resistorer!

MVH //Errek

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

ën LYSdiod har väldigt litet motstånd i sig så om du ska koppla in den till t.ex. 12V så måste du ha ett motstånd som begränsar strömmen, annars brinner den väldigt snabbt.
en resistor (motstånd) är bara en liten komponent som gör stort motsånd mot strömmen.

du räknar ut vilket motstånd du ska ha såhär:
när du köper lysdioden så står det ex. 3.3V och 20mA, och du vill koppla in den till 5V så räknar du:
(5V-3.3V)/0,020A = 85ohm
0,020 är 20mA omvandlat till A (1000mA = 1A)

motsånd och lysdioder kan du köpa på t.ex. www.elfa.se , clas ohlson har också men då måste man köpa motsånd i ett stort "pack"

Permalänk
Medlem

motstånd och dioder köper du helt klart på www.lsdiodes.com rekommenderar dom starkt.

Permalänk
Medlem

Eller också köper du lysdioder med förkopplat motstånd på ELFA, så slipper du löda dit motstånd själv.

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk

Mast, Har du beställt därifrån? Hur lång tid tar det för dom att komma? Frakt tull etc.

Visa signatur

Bob had bitch-tits becaus his testrone level was to high.

Permalänk
Medlem

japp, beställde dioder och resistorer för ca 200kr därifrån, fick de på en vecka hem i brevlådan, bara 20kr frakt

*Edit* ingen tull för dom skickar det som vanligt brev.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DuckMuck
Eller också köper du lysdioder med förkopplat motstånd på ELFA, så slipper du löda dit motstånd själv.

Om du gav mig en snabblänk skulle jag vara tacksam

Permalänk
Medlem

de får allt bli o beställa lite nu ligger i hårmoddning nu, inget å göra på dagarna så vafan här ska moddas

Visa signatur

Game : FD Meshify S2 Blackout, CPU : Intel Core i7 10700K
MB : ASUS ROG STRIX Z490-E GAMING, GFX : Asus RTX2070 Strix.
RAM : Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16
Leksaker: Canon 6D, Canon G7X MKII. DJI Mavic Pro.

Permalänk
Medlem

En fråga, jag hade tänkt att koppla mina lysdioder i serie till 9v, hur räknar jag då?
(9 - (3,8*2)) / 0.030A = 47 eller?

Visa signatur

ERx -> Alltid Trött IWill KK400-RS | Athlon Xp 2000+ | 256mb ddr | 48x cdrw | Samsung dvd | Nec ND-1300A DVD+-RW | GF4Mx440 128mb | Wd 80GB + Ibm/Hitachi 120Gb | Tvkort
"Fascism är den enda ideologin som fungerar" - Koffe

Permalänk
Medlem

ERx: Nä.. 70 ohm ska det vara. Har då aldrig stött på en lysdiod som ska ha 30mA?

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

PaNiC hur fick du fram det?

Visa signatur

ERx -> Alltid Trött IWill KK400-RS | Athlon Xp 2000+ | 256mb ddr | 48x cdrw | Samsung dvd | Nec ND-1300A DVD+-RW | GF4Mx440 128mb | Wd 80GB + Ibm/Hitachi 120Gb | Tvkort
"Fascism är den enda ideologin som fungerar" - Koffe

Permalänk
Medlem

ERx: Förstår du formeln och vad de olika siffrorna är?

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Om du menar (5V-3.3V)/0,020A = 85ohm
så förstår jag, men jag vill ha två lysdioder i serie med ett motstånd... hur gör jag då?

Visa signatur

ERx -> Alltid Trött IWill KK400-RS | Athlon Xp 2000+ | 256mb ddr | 48x cdrw | Samsung dvd | Nec ND-1300A DVD+-RW | GF4Mx440 128mb | Wd 80GB + Ibm/Hitachi 120Gb | Tvkort
"Fascism är den enda ideologin som fungerar" - Koffe

Permalänk

Eftersom det är en seriekoppling så är det bara att addera motstånden för att få fram det totala motståndet.

Visa signatur

MacGyver

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC
ERx: Nä.. 70 ohm ska det vara. Har då aldrig stött på en lysdiod som ska ha 30mA?

jag har då sett många led's som ska ha 30mAfast bara blåa och vita tror jag

Permalänk
Medlem

ledsen är blåa

Visa signatur

ERx -> Alltid Trött IWill KK400-RS | Athlon Xp 2000+ | 256mb ddr | 48x cdrw | Samsung dvd | Nec ND-1300A DVD+-RW | GF4Mx440 128mb | Wd 80GB + Ibm/Hitachi 120Gb | Tvkort
"Fascism är den enda ideologin som fungerar" - Koffe