Permalänk
Medlem

Tyst dator.

Min dator låter så förfärligt mycket ( massa chassifläktar + Volcano 9 )
Jag har letat efter olika lösningar till att göra datorn tyst för en mindre slant men allt kostar så förfärligt mycket! Jag kör lite överklockat och behöver ganska bra kylning.
Vet ni nått billigt och tyst kylningsalternativ?

Visa signatur

"Andreas Hedlund har gått igenom alla tänkbara mjukvaruproblem. Nu har han kommit fram till hårdvaran.
Modermodemet, själva hjärtat i hårddisken, fungerar inte."
[i]- SAF-tidningen Stockholm, nr 4, 4 juni 1999[/i]

Permalänk
Avstängd

Vän,

Min dator är helt tyst. Jag kör med ett nätaggregat från Silent Systems. Sladden till fläkten på nordbryggan är bortplockad. Sladden till fläkten på grafikkortet är bortplockad. Sladden till fläkten på processorn är bortplockad, istället kör jag med denna[*] fläkt. Den körs givetvis på 5.5 volt.

[*] http://www.zalman.co.kr/english/product/fb123.htm

Permalänk
Avstängd

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=990&session=b474b6c...

Papst 12dBA-fläktar (8412NGL heter de va?)
lite gummi mellan chassi och fläktar
och gummi mellan chassi och hårddisk

så ska det nog bli tyst.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem

supernice , nu fattas bara en tyst och bra CPU-kylare

Visa signatur

"Andreas Hedlund har gått igenom alla tänkbara mjukvaruproblem. Nu har han kommit fram till hårdvaran.
Modermodemet, själva hjärtat i hårddisken, fungerar inte."
[i]- SAF-tidningen Stockholm, nr 4, 4 juni 1999[/i]

Permalänk

En SLK800 eller kanske tom. 900 från Thermalright vore inte helt fel. Dock ruskigt dyr.
Kylning säljer typ en efterföljare till AX7an (tror den heter CB7), den är sjukt billig, 169 spänn typ. Har själv inte läst några recensioner på den men enligt en kompis som köpt den är den bara marginellt sämre än SLK800.

Alla dessa flänsar kommer utan fläkt, du väljer själv en valfri 80mms-fläkt (92mm för SLK900).
Papstfläktar skulle jag dock hålla mig undan, verkar mest som överprisat ****.

Finns många andra bra fläktar att välja på. Har själv en kullagrad! Enermax 80mm med resistor till. Mycket fina specifikationer, jag kör den på "mittemellan" och det låter nästan ingenting. Då menar jag fläkten utanför lådan med örat inte alltför många centimeter ifrån.
Den pumpar på bra med luft tycker jag.

Visa signatur

««« »»»