Permalänk
Medlem

Tåliga prylar.

Jag har, under det senaste året/åren förbrukat en hiskelig mängd prylar. En bärbar dator, ett par hårddiskar och processorer, fyra mobiltelefoner, några blinkers, en micro, två registreringskyltar, en skärm, två stolar, två e-kolvar samt lite mer.

Det börjar bli en aning jobbigt att antingen försöka få det fixat via garanti eller försäkrning, så jag börjar tröttna :).
Jag (och min far) går i tankarna på att köpa oss en digitalkamera, och jag funderar även på att köpa mig en mp3-spelare samt en ny telefon. Jag såg i tidningen igår att Minolta sålde kameror i rostfritt stål, vilket tordes vara ganska hållbart. Frågan är hur hållbart.
Någon som kan rekommendera en riktigt hållbar digitalkamera, mp3-spelare och eventuellt en telefon. De bör klara ett fall från 1-1½ meter, och bör även klara lättare väta. Den enda telefonen jag vet var någon gummigrej Ericsson hade för någoot/några år sen, kanske något att satsa på?

Alla tips är välkomna.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Prisklass på allt eller har du oändligt med pengar?

Om du valde alternativet "oändligt" så satsa på en (digitalkamera)Canon EOS 1Ds, 16-35 2,8L , 28-70 2,8L, 70-200 2,8L IS, 300 2,8L, 400 2,8L och en 600 5,6. Då har du en rätt fräsch digitalkamera samt hållbar. EDIT: Satsa på en 1D också... (mindre upplösning fast snabbare)

Mobil? En P800? Annars har nokia en ny modell som ser rätt slagtålig ut.

Mp3, en iPod, fast ingen mp3-spelare är direkt känd för att vara hållbar.

Permalänk
Medlem

P800 som tålig telefon? Du måste skoja?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spectre
P800 som tålig telefon? Du måste skoja?

Ok, den går sönder om man slänger den i golvet.

Jag vet faktiskt inte så mycket om mobiler...

EDIT: såg på ericssons hemsida att jag blandat ihop modellerna

Permalänk
Medlem

The heavier they are, the harder they fall. Även om EOS 1D(s) såg fin ut, så ser den ut som en systemkamera och verkar ha vikt och form därefter. Känns som den skulle separera i beståndsdelar rätt fort. Man kanske skall satsa på en smäcker, liten lätt kamera istället?
I och för sig så har Canon Digital IXUS 400 rätt trevligt skydd, rostfritt stålhölje. Sen så finns det ju kameror som väger runt 100g, vilket kanske vore att föredra? En stor klumpig systemkamera ber ju bara om att bli tappad, så att säga

Tittade lite på P800 som ThomasT sa, och nja... den såg rättså plastig ut faktiskt, men vem vet :). Jag sitter och luskar på div. sidor och fortsätter leta, man kanske hittar något.

Som Mp3-spelare så känns iPod ganska ur leken, en disk som roterar känns ju verkligen inte direkt stöttåligt. Satsar nog på en Mp3-spelare med minne istället, så som en MuVo eller JOS. En MuVo med 128MB minne kanske? Den väger ju i princip inget, så den borde ju klara ett fall ganska bra. Jag luskar vidare.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Ericsson R310 är ju hyffsat tålig. Klarar det mesta och lite till, kan dock var en anings svår att få tag på idag då den börjar bli rätt gammal.

P800 är nog den tfn som är minst tålig, plast rakt igen och displayen vågar man ju inte tänka på vid ett fall på 1m ner på golvet... brrrr... men annars är den grymt fin. *myser med sin P800*

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
The heavier they are, the harder they fall. Även om EOS 1D(s) såg fin ut, så ser den ut som en systemkamera och verkar ha vikt och form därefter. Känns som den skulle separera i beståndsdelar rätt fort. Man kanske skall satsa på en smäcker, liten lätt kamera istället?
I och för sig så har Canon Digital IXUS 400 rätt trevligt skydd, rostfritt stålhölje. Sen så finns det ju kameror som väger runt 100g, vilket kanske vore att föredra? En stor klumpig systemkamera ber ju bara om att bli tappad, så att säga

Tittade lite på P800 som ThomasT sa, och nja... den såg rättså plastig ut faktiskt, men vem vet :). Jag sitter och luskar på div. sidor och fortsätter leta, man kanske hittar något.

Som Mp3-spelare så känns iPod ganska ur leken, en disk som roterar känns ju verkligen inte direkt stöttåligt. Satsar nog på en Mp3-spelare med minne istället, så som en MuVo eller JOS. En MuVo med 128MB minne kanske? Den väger ju i princip inget, så den borde ju klara ett fall ganska bra. Jag luskar vidare.

Iriver 512 MB (mp3-spelare) är att rekommendera...

Sedan om man vill ha en liten kamera så kommer Minolta ut med en ny i "DiMage"-serien, som ska vara väldigt liten. Frågan är hur stöttålig den är, jag påstår fortfarande att Eos 1Ds är ett mycket bättre köp Annars finns ju Nikon D1x.

P800 verkar inte vara särskilt stöttålig som jag först sa och det var för jag blandade ihop den med den vattentäta modellen...