volvo personvagnars nya hempc

Permalänk
Medlem

volvo personvagnars nya hempc

Fick hem en broschyr i fredags från volvo, angående ett nytt hempc erbjudande.
Det avancerade paketet ser ut såhär:

Moderkort: ATX, AGP8x, Grönt MB,
FSB 800 MHz
• Processor: Intel P4 3,4 GHz Hyper
Threading, Thermal Management
• Cache: 512 kb
• Grafikkort: 256 MB DDR ATI Radeon 9800 Video in/out, DVI
• Ram Minne: 512 MB DDR RAM
(2x256 MB modul, 400 MHz)
• Hårddisk: 320 GB IDE HD 7200rpm
(2x160 GB HDD)
• LAN: 10/100Mbit
• Ljudkort: Creative Audigy2 med frontpanel och fjärrkontrol (Platinum)
• Modem: K56V90 Data/Fax, internt
• CD-läsare/Brännare: CDRW 48x16x48x
• DVD spelare: 16x
• Minneskortläsare: Se rutan till höger
• Webkamera: Ja
• Högtalare: Flat Panel Pro med subwoofer
• Tangentbord: Multifunktion, trådlöst
• Mus: Optisk Scroll-mus, trådlös
• Gränssnitt Baksida:
1 x serial, 1 x parallel, 1 x Game / MIDI Port (optional), 2 x USB 2.0, 1 x IEEE 1394 Firewire
• Framsida: 2 x USB 2.0, 1 x Microphone, 1 x Speaker
• Skärm: LG 17” CRT
• Åskskydd: Ja, ingår

Kortläsare:
SD (Secure digital memory stick)
MMC (MultiaMedia Card)
CF (Compact Flash)
MS (Memory Stick)
IBM (Microdrive and compatible)
SM (Smart Media)

Man välja till en 19" TFT-skärm från LG:
TCO godkänd: Ja -99, TFT-skärm
Upplösning: 1 280 x 1024 @ 75 Hz
Responstid: 16 ms, Kontrast 400:1
Dubbla ingångar: Analog(RGB) / Digital (DVI-I)
Antal färger: 16.8 miljoner

Någon som vet hur den skärmen funkar med spel? Stog att de platta skärmarna i det här erbjudandet användes av professionella 'gamers', det bör väl säga en del.. kanske?

Mna kan välja till dvdbrännare (dvd+rw/+r), 6.1 system. flatbäddsscanner, extra minne (512MB till), skrivare osv.

Det avancerade paketet går på 716:- (bruttolöneavdrag per månad) utan några tillägg, 19" TFT kostar 145:-, dvdbrännaren 40:-, skrivare 56:- (canon bubble jet i850)

Datorerna skulle BÖRJA levereras under mitten av november..

Vad tycker ni..? Är det värt det?

Permalänk

Brukar det inte vara skapliga överpriser på såna där erbjudanden? Eftersom du hänger här då lär du vara hyfsat inne på hårdvara, så jag råder dig att plocka ihop en egen dator. Kanske med den hårdvaran men då slipper du ha en OEM dator som du inte får röra och måste skicka tillbaka om någonting skulle pajja.

Visa signatur

Veteran i självutnämd exil..

Permalänk
Medlem

Du får ju kolla på totalpriset.. antar att kontraktet gäller 36 månader, då blir det 25776kr på bruttolönen (utan extra grejer), 18043kr netto om du betalar 30% skatt.

18k låter väl rätt ok för det paketet... kostar nog mer om du köper det separat på billigaste web-butiken.

Permalänk

Jag tycker heller inte det, du får en väldigt fin dator nu. Och den får du inte röra alls på 3år utan att lämna in den. Det är mycket bättre att köpa en halvdan dator nu och sedan uppdatera den eftersom, köper man en såpas snabb +dyr dator som du nämnde så skall man oxå uppdatera den därefter oxå.
Du får inte heller leka och lägga in vilka OS du vill om jag minns rätt, man äger alltså inte datorn utan lånar den.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Såhär står det under Information:

"Uppgraderingar
Mjukvara (program)
Du får installera andra progrmamvaror än de som följer med och ansvarar då för att reglerna för licensinnehav följs.
Hårdvara (minnen, extrakort m.m.)
Du får installera extra hårdvara i din lånedator om det utförs på en fackmannamässigt vis. Skulle något gå sönder vid en egen installation får Du bekosta reparationen själv (förutsatt att det inte är hårdava som faller inom ramen för garanti). produkter som införksaffas, utöver det som medföljer, får Du själv bekosta. Support ingår ej på de produkter som Du själv införskaffat (duuh)"

Jag återkommer lite senare med vad det kostar mig i rena pengar.

Permalänk

Då hade de bättre regler än Saab, där fick man inte ens öppna dator för den var plomberad, om jag inte minns fel..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för någpt?
HP
Dell
Compag?
Fujitsu siemens?
annat?

Permalänk
Medlem

ok! Nu har jag räknat lite.

Om jag tar det avancerade paketet.
själva datorn 716kr
19" TFT 135kr
dvdbrännare 40kr
skrivare 56kr

totalt 947kr

Jag betalar 32% skatt, 947 * 0.32 = 303, 947 - 303 = 644
Månadskostnad, rena pengar.: 644 * 36 = 23 184kr

Enligt det som stog i broschyren så får man juh mecka själv som man vill
Prisvärt?

Permalänk
Medlem

Fujitsu Siemens SCALEO 800ix

Permalänk
Avstängd

såg ut att vara en välfigt fin dator.
jag buggde ihop en liknande dator utan moderkort, mus, t-bord och minneskort läsare. den gick på ca28000Kr
men eftersom datorbutiken inte hade en 3,4GHz prolle så tog jag en 3,2.
jag tycker du köper den och sedan bara bytter moderkort och burk o så vipps så har du en dator som kickar ass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarbi
Fujitsu Siemens SCALEO 800ix

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Rätt så clean låda för en gångs skulle.
Tycker du kan behålla den lådan.
Hyr till DVD brännare o 19" TFT

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarbi
ok! Nu har jag räknat lite.

Om jag tar det avancerade paketet.
själva datorn 716kr
19" TFT 135kr
dvdbrännare 40kr
skrivare 56kr

totalt 947kr

Jag betalar 32% skatt, 947 * 0.32 = 303, 947 - 303 = 644
Månadskostnad, rena pengar.: 644 * 36 = 23 184kr

Enligt det som stog i broschyren så får man juh mecka själv som man vill
Prisvärt?

Ett råd: Hoppa över skrivaren, bläckstråleskrivare är värdelösa! Bläcket tar slut varannan minut och skrivarhuvudet behövs bytas var femte minut. Köp en billig laserskrivare istället för < 2000:-, Färgutskrifter är ju knappast nödvändigt heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
Ett råd: Hoppa över skrivaren, bläckstråleskrivare är värdelösa! Bläcket tar slut varannan minut och skrivarhuvudet behövs bytas var femte minut. Köp en billig laserskrivare istället för < 2000:-, Färgutskrifter är ju knappast nödvändigt heller.

Canon i850 är faktsikt en jävligt bra skrivare. Jag har en själv och jag är mycket nöjd.
Dessutom sitter färgerna i seperata behållare vilket innebär tex om den svarta färgen tar slut så behöver du bara köpa en ny behållare med svart färg. Du behöver alltså inte slänga en massa oanvänd färg.

Visa signatur

Ryzen 7 5700G | 32GB | ASRock B550M-ITX/ax | 2 x 1TB KC3000 | OLED48CX
MacBook Pro 13 M1 | Playstation 5

Permalänk
Medlem

mjo, problemet är nu bara att min farsa hyr redan en dator sedan 9 månader, den jag sitter på nu.. (p4 2.4ghz 512mb ram, geforce4 ti 4600).
Nu fick jag det här erbjudandet eftersom jag har börjat jobba volvo, värt att byta..? (lutar åt det) om det nu går att lämna tillbaka denna..

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu fick jag det här erbjudandet eftersom jag har börjat jobba volvo, värt att byta..? (lutar åt det) om det nu går att lämna tillbaka denna..

Lämna tillbaka den till Volvo går ej, man måste fullfölja hela avtalstiden på 36 månader, dock så kan man bli löst från avtal om man slutar men det är väl inte aktuellt

Permalänk

Verkar vara en jäkligt fin dator, men du kan ju räkna med att byta ut mus, tangentbord (gissar på att det är fult som fan) och högtalare.

Sen, kolla upp det här med ljudnivå också...

Väldigt intressant info först... Grönt moderkort.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Verkar vara en jäkligt fin dator, men du kan ju räkna med att byta ut mus, tangentbord (gissar på att det är fult som fan) och högtalare.

Sen, kolla upp det här med ljudnivå också...

Väldigt intressant info först... Grönt moderkort.

Högtalarna är skit, har ett liknande paket nu, så jag vet.
Tangentbordet är rätt skönt faktiskt, "mjukt" så det låter inte som en rassellåda när man knappar på det, men om det är någon kvalité på det och musen låter jag vara osagt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimmie.p
Lämna tillbaka den till Volvo går ej, man måste fullfölja hela avtalstiden på 36 månader, dock så kan man bli löst från avtal om man slutar men det är väl inte aktuellt

Attans! nåja, får se hur det går, har ingen användning av 2 datorer

Permalänk
Medlem

Om man skall vara riktigt petig så förlorar du även pengar på din kommande pension och en eventuell sjuklön om du hoppar på hempc erbjudandet.

Så den totala kostnaden för systemet är inte 23184 utan troligen något högre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarbi
ok! Nu har jag räknat lite.

Om jag tar det avancerade paketet.
själva datorn 716kr
19" TFT 135kr
dvdbrännare 40kr
skrivare 56kr

totalt 947kr

Jag betalar 32% skatt, 947 * 0.32 = 303, 947 - 303 = 644
Månadskostnad, rena pengar.: 644 * 36 = 23 184kr

Enligt det som stog i broschyren så får man juh mecka själv som man vill
Prisvärt?

Bättre att jämföra i skattetabellen hur mycket du får ut med & utan pc avdraget.. sen tar du diffen mellan de 2 nettoinkomsterna så får du vad din hem-pc kostar dig netto var mån...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fred302
Om man skall vara riktigt petig så förlorar du även pengar på din kommande pension och en eventuell sjuklön om du hoppar på hempc erbjudandet.

Så den totala kostnaden för systemet är inte 23184 utan troligen något högre.

Marginellt vill jag säga...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

PgGrrrr, smart boy = ))

Visa signatur

[][][][]