Radiostyrd helikopter?

Permalänk
Medlem

Radiostyrd helikopter?

Hur mycket får man räkna med att betala för en komplett (eldriven) radiostyrd helikopter? Är det lätt att lära sig flyga en sån?

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

När de gäller helikopter så har jag för mig att det är bättre att börja med en metanoldriven. Men Radio får du kanske räkna med 6000:-

Det finns speciella ställ som är extra stora som gör att man inte kan landa så dumt. Bra att ha.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

som Spartavus säger så är det bättre med en metanoldriven, för de eldriva har helt enkelt för kort flygtid.
det som nästan är det dyraste är ju att köpa radio, eftersom man behöver en med så många kanaler. man får nog som sagt räkna med en 5-6000 om man ska ha allt nytt.

helikopter är svårt att lära sig att flyga, man får nästan räkna med att nått kan gå sönder medans man lär sig (så vida man inte tar lektioner). att ha ett specielt "nybörjar landningställ" är en bra ideé att ha i början!

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

5000 är just vad jag hade räknat med men jag har inte kollat med nån affär (nån som vet nån sida?). På kyosho.se finns det en metanoldriven helikopter som kostar 13500kr. Anledningen till att jag inte vill ha en metanoldriven är priset och ljudnivån. Det tar ju bara högst en halvtimme att ladda ett batteri och man kan ju ha två st.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

kolla om du hittar nån beg i nån hobby affär eller kanske på blocket. kan får rätt billigt då.

Skulle inte rekmonendera en el helikopter, dom är mycket slöare än metanol, sen när du lärt dig flyga bra så kan du flyga bus men inte med el för dom klarar inte av de, som sagt för slöa. Å buskörning är ju alltid kul

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Jag kollade på "A chopper is born" på Discovery idag, han hade en eldriven och jag tyckte att den stack iväg rätt kvickt:). Man kanske skulle ge ett bud på den här: http://www2.blocket.se/view/719021.htm
Undrar om den är eldriven, menar han att laddaren är till kontrollen?

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Skullte inte satsa på apache då det inte är en "riktigt" helikopter. Kolla skälv på kyoshos sida..

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Jaså, jag hittar ingen bild men jag antar att det är en sån där konstig korsning mellan flygplan och helikopter.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Nja men den känns mer som en leksak än en riktigt modell, den är mycket enklare och mindre än en "vanlig" modellhelikopter

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

En i släkten har ca 5 helikoptrar och ett 20-tal flygplan. Dom går på metanol tror jag och en eldriven helikopter är nog inget att satsa på. Eldrivet har man mest till RC-bilar.

Visa signatur

Jag vet att du inte kan, men om du hade kunnat hur hade du gjort då?

Permalänk
Medlem

Det vore väl isåfall om jag fick tag på en begagnad metanolhelikopter, de nya är nog för dyra...

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

JAg har några modellflygplat, har provat köra helisar med. innan du kör köp en simulator och radion kopplar du till datorn. Skitbra :=) sen sätter du en kamera och riktar nerot och kör över byn och ta flygfoton och sälj för 3000 styck så är du litte rikare

Permalänk
Medlem

Är det typ som Flight Simulator fast man styr med radion?

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Nu har jag varit inne i en hobbyaffär och frågat, en komplett helikopter går på minst 12000kr och det är inte så stor prisskillnad på el och metanol. Den billigaste 6-kanalsradion kostar 4000kr.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Nu har jag varit inne i en hobbyaffär och frågat, en komplett helikopter går på minst 12000kr och det är inte så stor prisskillnad på el och metanol. Den billigaste 6-kanalsradion kostar 4000kr.

Jävlar, Jag köpte en 3 kanalare för 500 ny

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Nu har jag varit inne i en hobbyaffär och frågat, en komplett helikopter går på minst 12000kr och det är inte så stor prisskillnad på el och metanol. Den billigaste 6-kanalsradion kostar 4000kr.

Beror nog på vad man köper också, lokala handlare kan jag tänka mig är bra mycket dyrare än en lite större rikstäckande aktör. Ett tips är att kolla efter begagnat, finns mycket som är i gott skick.

Kolla om det finns någon klubb i närheten där du bor, de hjälper dig säkert gärna om du behöver råd.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det finns en modellflygklubb i Örebro men jag hittar ingen hemsida. Affären jag frågade i är den enda "riktiga" hobbyaffären i Örebro så han utnyttjar nog sin monopolställning. Det bor dock en gubbe nån mil utanför stan som har en affär i källaren, han kanske har lite bättre priser...

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Roffes Modell Flyg I sthlm säljer en nybörjar set för 10.000 kr utan metanolblandningen.
Ska någon till Hobbymässan av er ? Jag ska, likaså min kusin och polarn.

Att börja med helikopter är nog ganska dyrt vilket man själv har märkt. Men har man roligt med den så är det ju inga problem. Hittade förut en engelsk sida med lite information och sedan Steg till steg anvisning om hur man kan börja flyga lite försiktigt.

Ssa kanske, bara kanske skaffa mig en Parkflyer typ Ferias EP för att träna själv, inte dubbelkommando. Eller en begagnad bil eller ny, det får lördagen bestämma åt mig, men jag skall ha nånting hem för runt 3K eller 4K

Visa signatur

People are spending dollars on water tapped in fancy bottles. And don't you agree? The gesture is not so much an act of stupidity. It 's just a sign of our destructive mentality. - Raised Fist [Slipping into coma]

Permalänk
Permalänk
Medlem

De där var ju betydligt billigare, undrar vad det är för skillnad eftersom det räcker med 4-kanalsradio.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Om man vill kan man köra även en metanoldriven med en 6 kanalsradio för ca 2000:- men man kan inte ställa pitch kurvor osv. Vilket gör att man t ex inte kan flyga inverterat.

Permalänk

Ja, jag vet att tråden är gammal, men skriver endå.

Jag har också funderat på att skaffa en radiostyrd EL helikopter, kan få tag i en begagnad microhelikopter med brushless motor för runt 5000, dom har samma egenskaper som en metanoldriven.
Och dom har en fördel gämtemot metanoldrivna att man kan köra dom inomhus i vardagsrummet

Link nedan till en för 5000 Kr

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3142765449...

Visa signatur

Flytta hem till mig, så kan du få sova på golvet om det funkish mellan oss annars i trappen...