Nybörjare behöver hjälp

Permalänk
Medlem

Nybörjare behöver hjälp

Jag är ny på detta med att plocka ihop en bra dator själv och behöver lite hjälp av er (har läst en del här på forumet och kommit fram till en del produkter. Ge gärna era synpunkter på detta paket.

Jag vill kunna använda datorn till att spela nya spel på och har cirka 16-17000 att röra mig med.

Detta är vad jag tänkt att köpa (Priser från datorbutiken):

Chassi: Chieftec BX-03SL-SL-SL Super MidiTower Silver + fan 360W ATX (AMD&P4 OK) (1179 kr)

Moderkort: Abit IS7-G i865PE 4DDR-DIMM 5PCI GB-LAN Dual SATA Raid Audio FireWire Socket478 ATX (1599 kr)

Processor: Intel Pentium 4 Northwood 2.8GHz -C Hyperthreading 512Kb 800MHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket 478 (2999 kr)

Minne: Jag vet inte vad jag ska köpa för minnen. Har funderat på 2x256 PC3200 DDR iaf. Men jag vet inte vilket märke. Kom med förslag...

Hårddisk: Seagate Baracuda 7200.7 ST3120026A 120Gb 7200rpm 8Mb UDMA100 IDE (1179 kr) Jag kanske köper två hårddiskar om pengarna räcker.

Diskettstation: Standard 1.44Mb 3.5" floppy bulk silver (249 kr)

DVD-brännare: NEC ND-1300 DVD +RW/R -RW/R 4X DVD+R 2.4X DVD+RW 4X DVD-R 2.4X DVD-RW 16X CDR 10X CDRW bulk IDE (1699 kr)

CD-ROM: Sony CD-ROM 52X bulk IDE (299 kr)

Grafikkort: Sapphire Atlantis Radeon 9600 256Mb DDR DVI TV-out Retail AGP (1399 kr) Jag har funderat på ett bättre grafikkort, behövs det?

Skärm: Samsung 959NF 19" Diamondtron 1600x1200@85Hz TCO99 (2994 kr)

Det totala priset blir: 13596 kr + Minnen som jag inte bestämt.

Som sagt kommentera och kom gärna med förslag på förändringar och förbättringar. Kom dock ihåg att jag bara har max 17000 att röra mig med.

Permalänk
Glömsk

Måste säga att för att kalla dig nybörjare har du plockat ihop ett väldigt bra paket. Ett par synpunkter bara:

Chassit skulle jag byta ut. Det är inte så att det är dåligt men chieftecchassin är väldigt tråkiga och det finns snyggare och mer praktiska chassin tillgängliga, med bättre nätaggregat. Ska du inte flytta datorn så ofta tycker jag du gör rätt i att köpa ett ordentligt stålchassi istället för ett aluminiumchassi. Aluchassin känns lite labila och jag skulle inte kunna tänka mig att använda ett aluchassi till min primära arbetsdator.

Vill du ha ett aluminiumchassi kan jag rekommendera Antec LANboy som är ett sött litet chassi med väldigt kraftfullt nätaggregat. Söker du något mer rejält har jag väldigt bra erfarenheter av Antec Plus1080AMG med ett 430W TruePower-aggregat som är väldigt bra, tungt och stabilt. Kostar ungefär 1500 kr.

Angående minne så har Twinmos PC3200 med Winbond-chip visat sig väldigt bra. Använder sådana själv och det fungerar utmärkt.

CD-ROM-enheten skulle du kunna byta ut mot en CD-bränanre, kanske Lite-On 52x/24x/52x för 200 kronor mer än Sony CD-enheten (499 kr). Bränner CD-skivor mycket snabbare än DVD-brännaren och kan läsa skivor utmärkt.

Grafikkort är bra men inte det bästa. Spelar du mycket nya och krävande spel kan du göra rätt i att köpa ett Radeon 9800 eller Radeon 9800 Pro. Korten är väldigt mycket bättre än 9600 Pro (dock mycket dyrare). Skulle jag köpa ett grafikkort i dagsläget skulle det förmodligen bli ett Radeon 9800, ej pro (kostar ungefär 3000 kr).

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Skulle jag skaffa ett chassi idag skulle det helt klart bli ett Antec för då får man ett väldigt bra nätagg på köpet. Chieftecs agg är inte i närheten så bra som Antec. Sen antingen gör du som Psionicist säger och skaffar en CD-brännare eller också skippar du CD-läsaren helt då DVD-brännaren naturligtvis även läser och bränner CD. När det gäller grafikkort skulle jag inte nöja mig med mindre än ett 9600 Pro.

Och BEHÖVER du verkligen en DVD-brännare som klarar av både + och -? Du kommer mest troligt bara bränna i ett format och jag har bestämt för mig att DVD +RW-brännare i alla fall kan LÄSA DVD -RW.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Nej jag tycker inte att grafikkortet är bra nog... Satsa isf på ett 9600PRO med 128Mb minne, och ja det kortet är bättre än det du valde oavsett det har 256 i minne eller ej Som Yakalon sa så ska du inte gå lägre än 9600 om du vill ha en hyffsad spelupplevelse. Förslag på andra grafikkort som kommer ge dig mer; 9700/9800/FX5900.

Ett alternativ som jag kan råda dig till är att eventuellt skära ner på CPUn till en 2.6a och sedan öägga ut lite extra på grafikkortet eller köpa lite bättre minne. Och även om du intalar dig nu att du inte ska klocka så kan PC3500 minnen iaf ge dig något extra om du skulle ångra dig.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren... Jag ser att det smugit sig in ett fel på min uppställning av det jag ska köpa. Grafikkortet skulle givetvis ha varit ett 9600 PRO.
Räcker detta grafikkort till eller tycker ni att jag ska köpa ett bättre/dyrare och i sådana fall vilket?