Permalänk
Medlem

En fråga om Linux

När det kommer till Linux och andra operativs system så är jag en nybörjare till fullo. Kan någon berätta varför man borde ändra operativ system från WinXP till Linux? Fungerar Windows program på Linux?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

1) Det är olika från person till person, är du nöjd med windows så använd det. Du har ingen nytta av linux om du inte vet vad du skall med det till.
2) Nej, men om du måste ha igång något, kolla upp wine.

Permalänk
Medlem

1) Linux är fritt.
2) Det är alltid en chansning när man ska få igång Windows-program så det är inget du ska lita på till 100%.

Använder du många olika Windows-program dagligen så ser jag ingen anledning till o byta. Beror naturligtvis på vilka de är, men det finns ofta godtagbara alternativ i GNU/Linux.

Permalänk
Medlem

För en privatperson som inte vill piratkopiera är väl det starkaste argumentet priset. Du sparar ju ett par tusenlappar på att inte köpa winXP, och tänkte du köpa officepaketet sparar du ännu mer.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte hur företag kan köra Windows med tanke på att man främst skriver, räknar, skickar epost och andra kontorsuppgifter på företag. Dessa klarar ju Linux av utmärkt, och då ska vi säga att man sparar tiotusentals, om inte hundratusentals skolor på ett medelstort företag.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem

Jo för att personalen är så tröga o kommer troligtvis inte att fatta ett dugg, man kan i o för sej utbilda dom men jag tror inte det skulle bli så uppskattat av personalen.

Permalänk
Medlem

Varför starta ännu en sån här tråd? Jag har nog fan sett 10 likadana på en månad. Längst upp på sidan finns "sök", använd den.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk

Re: En fråga om Linux

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
När det kommer till Linux och andra operativs system så är jag en nybörjare till fullo. Kan någon berätta varför man borde ändra operativ system från WinXP till Linux? Fungerar Windows program på Linux?

Varför linux? Har du sett över alternativen?

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Varför ens överväga att byta när man inte ens vet vad det är?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: En fråga om Linux

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
När det kommer till Linux och andra operativs system så är jag en nybörjare till fullo. Kan någon berätta varför man borde ändra operativ system från WinXP till Linux? Fungerar Windows program på Linux?

Bra fråga. Varför byta till Linux, när man kan byta till FreeBSD.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Om du är nöjd med Windows så finns det ingen anledning att byta till nåt annat.
Speciellt inte om du vill köra Windows-program.
Det är ju trots allt en av de saker som Windows är riktigt bra på...

Om du däremot känner dig begränsad när du kör Windows och inte är rädd för att testa nåt nytt, ja då finns det all anledning att titta på andra alternativ!

Visa signatur

::.. KDE Neon ..::
Home | MAME Arcade
Spelkonsoler