Bärbar eller inte bärbar det är frågan...

Permalänk

Bärbar eller inte bärbar det är frågan...

Jag bor på tre ställen. På båda ställena finns redan "hyfsade datorer". Nu ska jag börja plugga och vill ha en egen dator som jag får ha ifred. Så jag tänkte "jag köper en bärbar".

Men om man köper en stationär burk (utan något tillbehör) och flyttar i mellan så får man ju en SJUK dator för 15000 kr i stället för att köpa en bärbar för MER pengar.

Burken skall flyttas 1-2 gånger i veckan..... Ska jag köpa en lap top eller en stationär? Här sån besluts ångest så jag tror jag dör.

Det står mellan:

bärbar: p4:a 2,66ghz(533mhz), 512mb ram ddr266, 80gb, Fx5600 go 64 mb grafik.

Stationär:P4:a 2.8 (GHz 800mhz), 512 ddr3200 dual,120gb hdd,9800PRO 128MB DDR kort.

Är det värt att köpa en bärbar när man ska flytta den så sällan? Orkar man släpa en stationär 1 eller 2 gånger iveckan?

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte orka släpa en stationär flera gånger i veckan, blir så jobbigt...Kör på en bärbar

Visa signatur

.

Permalänk

vad ska du använda datorn till?

hur långt är det mellan bostäderna?

1-2 ggr i veckan. jag tycker det är mycket släp det.

Fast som sagt till riktigt prestandakrävande uppgifter så är en stationär bättre kanske.

Och underskatta inte smidigheten med att kunna ha datorn i sängen

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator

Permalänk

Hehe...detblir ju alltså bara burken jag behöver flytta...slänger den i baksätet på bilen...kommer att göra likadant med en bärbar...

den ska användas till högskole studier...och spela spel

Permalänk
Avstängd

SKa du spela spel är det kanske inte så smart att köpa en bärbar, men den du pekade ut skall väl funka att spela på? (JAG vet inte, vänta på att de andra ska svara.)

Om den inte skall spelas på (mer än kanske testa nåpgot spel någon gång) så skulle jag valt laptopen.

Annars kanske du skulle satsa på en liten shuttle med en bra TFT skärm till?

Såg att du bara ska släpa med dig datorn och INGET annat (eller har jag fel? du kanske tar med lite pereferier?), då är det nog smart att köpa en stationär med ett lite mindre och lättare chassi?, eller som jag sade en shuttle, fast man kan nästan köpa ett lätt litet vanligt chassi..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arnold12

Såg att du bara ska släpa med dig datorn och INGET annat (eller har jag fel? du kanske tar med lite pereferier?), då är det nog smart att köpa en stationär med ett lite mindre och lättare chassi?, eller som jag sade en shuttle, fast man kan nästan köpa ett lätt litet vanligt chassi..

Korrekt! inget annat ska med. Problemet med att välja ligger ju vad man får för dollarna. Den bärbara jag ska köpa kostar ju runt 16 000 kr. Visst det är ett bra pris på en bärbarburk med den prestandad...Men den suger ju HELVETE om man jämför en stationär för 15000 utan skärm osv.

Frågan är igentligen om man orkar släpa runt en stationär burk.
Har ju bil osv och kan köra ända fram till dörren på alla ställen...

Förmodligen så kommer jag bara att flytta den mellan två ställen...

En bärbar är ju skit smidig MEN man får ju så "lite" för pengarna vad det gäller prestanda. Nämde jag att det va 17"skärm på Lap Topen?

Länk till Lap topen: http://www.acercomputer.se/acereuro/page4.do?dau22.oid=2433&U...

Permalänk
Medlem

Du kan ju köpa två stationära också

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"

Permalänk
Medlem

köp en liten stationär, det blir ju lite mer dator av pengarna, en liten shuttle eller nått i den stilen du har ju skärm på de olika ställena, hade du inte haft det skulle du nog funderat mer på en laptop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cognitive D
Och underskatta inte smidigheten med att kunna ha datorn i sängen

Pr0n?

Permalänk
Medlem

just fått min bärbara p4 2ghz, 512mb drr, radeon 9000 16mb och 30gb hd. Helt underbart, bara ta den under armen och sätta sig var man vill, och med 3 timmars standby klarar den kortare resor. Prestandan klagar jag inte heller på, enda som känns lite kasst är grafikkortet, menmen, den är ju främst till skolarbete av olika slag och då är inte grafikkortet de viktigaste. Nog med onödigt babbel, köp en bärbar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dynamite
Pr0n?


faktiskt inte...men jag är arbetslös så med en bärbar dator behöver jag aldrig gå upp ur sängen

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator

Permalänk

Någon som har erfarenhet av det här FX5600 go 64mb kortet som sitter i den här bärbara historien....

ska åka och glo på den i morgon!

Permalänk
Medlem

Jag sålde min förra dator (stationära) och köpte denna bärbara i min sign.. Är mycket nöjd med den!
Går iofs inte spela så bra på en bärbar.. men småspel och sånt funkar finemang..

Positiva resp. Negativa saker om bärbara:
(Positiva)
1. Den är fruktansvärt smidig att ta med sig.
2. Skön bildskärm.

(Negativa)
1: Värmen!!, se upp med den då man ligger i t.ex. sängen.
2. Sämre prestanda, hur snabb laptop man än har så går det inte jämföra med en stationär.

Det finns självklart fler fördelar/nackdelar med att köpa en bärbar dator men jag orkar inte skriva längre för tillfället.
Ska du inte spela så tycker jag definitivt att du ska satsa på en bärbar!
Kom ihåg att det GÅR att spela på en bärbar dator.. men du får ändå aldrig samma känsla i spelen.
Detta var givetvis enbart mina åsikter

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att du också får en knivskarp bild på en modern bärbar dator.