Uppgradera äldre dator åt familjen

Permalänk
Medlem

Uppgradera äldre dator åt familjen

Familjens filsystem rök så farsan kom fram till att det var lika bra att uppgradera systemet(gissar att jag inte är den enda som inte förstår logiken, men vill de ha något snabbare så visst =). Det är en:

pII450
384 mb SDR 133 MHZ ram
13 gb disk
12x plextor cd-r brännare
Ett gammalt ATI GFX kort 8 mb och ett trasigt voodoo 2 kort

Som ni förstår så är det inte precis det senaste men den har dugit för det dom använt den till(surfa och sno min DivX samling för att glo på film).

Kollade på Komplett.se och fann följande:

Seagate Barracuda 7200.7 120GB IDE
- ATA/100 hårddisk 2MB cache 7200RPM
989:-

Uppgraderingspaket Celeron 2.0GHz PC400
# 116735 - Asus P4S8X-X Moderkort för S478/P-4 - SIS648, ATA/133, ATX, DDR, 8X AGP, LYD
# 113054 - Intel Celeron 2.0 GHz Boxed PC400. - Socket PGA478, 128kB cache
# 109008 - PC2700 DDR-DIMM 256MB CL2.5. - Minne 184-P (för DDR-PC333MHz) (AMD OK)
1 888:-

totalt: 2 877:-

Måste ju även ha ett nytt grafikkort men jag har ingen anning vilkett. Eftersom jag vet att det finns en massa kunnigt folk här så hoppas jag att någon skall kunna ge mig råd om vad för grafikkort man bör köpa eller om man bör köpa andra delar eller från en annan butik. Grafikkortet bör kosta runt tusen-lappen så totalpriset hamnar på 4000:- men kan eventuellt lägga till en tusenlapp till. Tack till alla som orkar offra en stund åt mig denna söndagskväll

Permalänk
Medlem

Kom på en sak, måste man inte köpa nytt chassi med nätdel till ett sådant moderkort?

Permalänk
Medlem

Jo det måste man, tror inte ditt gammla nätagg duger, jag skulle föreslå dig att inte köpa en celeron,

det är väl det sämsta processorn man kan köpa,

Det jag grundar på är: min faster har en celeron 2ghz och när hon öppnar flera program sammtidigt eller flera internet så tar det en jäkla processorkraft men när jag gör samma sak med min p3:A 933mhz så är det inte lika farligt

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Hedersmedlem

# AMD XP2500+ Barton - http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=32318&t=&l=&Avd...
# Abit NF7-M - http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=32477&t=&l=&Avd...
# 2x256Mb DDR PC3200 - http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=25746&t=1014&l=...
Tot ca. 3200:-

Inbyggt grafikkort i klass med GF4 MX, rätt OK alltså.. Notera att det skall vara två stickor RAM eftersom grafikkortet blir _mycket_ snabbare då. Paktet är mycket snabbare än det du skrev upp för de nya Celeron processorerna är _ruskigt_ kassa, och du får mer minne och ett bättre chipset. Hårddisken du valde är väldigt tyst och bra, den rekommenderar jag.

Eventuellt behöver du ett nytt nätaggregat om det gamla inte räcker till. Och om din gamla dator var en Compaq eller dyl. så kanske du tom behöver ett nytt chassi. Tyvärrr har komplett bara dåliga nätagg men detta http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=18808&t=635&l=2... är OK.

Lycka till!

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

nej inte celeron! AMD är det bästa budgetalternativet.

du får mycket mer klös för liten peng.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem

Okej, det blir Jonasys paket istället, tack. Det är en Packard Bell och jag hoppas att chassit funkar om det är något speciellt man ska kolla för att veta om den funkar så säg gärna till. Sladden som går från moderkortet till power-knappen följer väl med chassit, eller? Blir lite problematiskt om det är så för då kan jag inte ta ut alla delarna och använda de till en filserver eftersom jag inte har någonting att sätta på moderkortet med. Finns det någon hobbylösning för att få igång datorn ändå?

Permalänk
Hedersmedlem

Du får nog satsa på ett nytt chassi och nätagg, jag tror ej det funkar med det gamla. Mycket riktigt ingår sladden från moderkortet till power-knappen i chassit.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Okej blir nog en http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=26476&t=589&l=2... (näst billigaste miditower-chassit det billigaste krävde en mindre processorfläkt och det låter lite risky) om det inte finns någon anledning att protestera dvs

Tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyz123
Okej blir nog en http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=26476&t=589&l=2... (näst billigaste miditower-chassit det billigaste krävde en mindre processorfläkt och det låter lite risky) om det inte finns någon anledning att protestera dvs

Tack!

va? vad har chassit med processorfläkten att göra?

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkFarfar
va? vad har chassit med processorfläkten att göra?

Gissar att chassit är lite klantigt designat så processorfläkten inte får plats, går emot något.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Jo det måste man, tror inte ditt gammla nätagg duger, jag skulle föreslå dig att inte köpa en celeron,

det är väl det sämsta processorn man kan köpa,

Det jag grundar på är: min faster har en celeron 2ghz och när hon öppnar flera program sammtidigt eller flera internet så tar det en jäkla processorkraft men när jag gör samma sak med min p3:A 933mhz så är det inte lika farligt

Finns det flera internet!!? Jag som trodde det bara fanns 1..

Visa signatur

Hej Ove!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Notera att det skall vara två stickor RAM eftersom grafikkortet blir _mycket_ snabbare då.

Grafikkortet arbetar inte snabbare bara för att man kör dual channel (2 stickor RAM på ett kort som stödjer det, ger teoretiskt dubbel bandbredd). Datorn blir 5-10% snabbare.
Ville bara säga det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Det jag grundar på är: min faster har en celeron 2ghz och när hon öppnar flera program sammtidigt eller flera internet så tar det en jäkla processorkraft men när jag gör samma sak med min p3:A 933mhz så är det inte lika farligt

Processorn har inget med det fenomenet att göra, utan mängden RAM. Har man lite RAM och har många program startade samtidigt så måste windows lägga det minnet som inte får plats i RAM-minnet på hårddisken. Då börjar den knastra och så går det extremt segt.

En 2GHz Celeron räcker nog finfint till det dina föräldrar kommer göra, surfa och se på film etc.
Dock så tycker jag systemet som jonasy plocka ihop är bättre eftersom det inkluderar ett bra grafikkort (tillräckligt bra, och så är det billigt).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Grafikkortet arbetar inte snabbare bara för att man kör dual channel (2 stickor RAM på ett kort som stödjer det, ger teoretiskt dubbel bandbredd). Datorn blir 5-10% snabbare.
Ville bara säga det.

Processorn har inget med det fenomenet att göra, utan mängden RAM. Har man lite RAM och har många program startade samtidigt så måste windows lägga det minnet som inte får plats i RAM-minnet på hårddisken. Då börjar den knastra och så går det extremt segt.

En 2GHz Celeron räcker nog finfint till det dina föräldrar kommer göra, surfa och se på film etc.
Dock så tycker jag systemet som jonasy plocka ihop är bättre eftersom det inkluderar ett bra grafikkort (tillräckligt bra, och så är det billigt).

då kan jag tilläga att hon har 512 pc 2700 minnen medans jag sitter med 128sdram (som står i min sign)

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Grafikkortet arbetar inte snabbare bara för att man kör dual channel (2 stickor RAM på ett kort som stödjer det, ger teoretiskt dubbel bandbredd). Datorn blir 5-10% snabbare.
Ville bara säga det.

Ursäkta om jag var otydlig, det är det integrerade grafikkortet som går dubbelt så snabbt om man använder sig av Dual Channel. Sen blir det knappast några 5-10% i praktiken, testade själv med SiSisoft och 3DMark lite snabbt och det hände ingenting när jag körde DC mot ej DC (har dock externt grafikkort och jag uppmanar alla igen att köra Dual Channel om ni skall använda det hyffsade integrerade grafikkortet).

Kolla länken www.8rdafaq.com för att se hur stickorna skall sitta för att få DC på ett NF7-M/S.

mvh

Edit: RoleX du borde köpa mera RAM, en ny 256Mb sticka SDRAM kommer göra stor skillnad!

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Avstängd

Grafikkortet får ju mer än dubbelt så hög minnesbandbredd eftersom processorn i princip inte kan uttnyttja bandbredden hos två stickor. Då får grafikkortet en hel del för sig själv.