Skall köpa ny dator, Hjälp mig SC folk.

Permalänk

Skall köpa ny dator, Hjälp mig SC folk.

Nu skall jag köpa nya vitala delar till datorn och vill ha lite hjälp.

Prolle: Pentium 4 2.66 GHz, 533 MHz buss, 0,13 µm, 512 KB 1. 1889kr En billig och stabil prolle tror jag iaf. skall man sattsa på AMD istället? Vill ha i den hasstigheten.

Grafik: Verto GeForce FX5900U/AGP8x 256MB Retail 4898:-
Vill ha ett grymt kort för att jag älskar att spela. Skall man sattsa på raedon 9800 pro istället?

Moderkort: Intel 815 1. JME Data : 895kr Hjälp! Vad är bra att kunna uppdatera med senare?

Minnen: TwinMOS 512MB DDR PC3700 CAS2.5 466MHz 1474:-
Tog de som såg bra ut men säg gärna andra ni som kan. 512 i ram låter lagon tycker jag för man kan ju uppdatera senare.

Nätagg: hjälp mig!

Chassi: Kanske jag köper har ju ett men annars skulle förslag inte vara fel. Får se hur jag gör med det. men behöver inte vara ett dyrt chassi.

Vill hällst håll priset under 14000kr om de går. Alla andra delar har jag hemma i en annan burk som jag bara skall slänga över när jag köper den nya.

Tack på förhand!
// Dan Lozner aka Gurkan.

Ps. Ta gärna alla delar från samma butik så jag slipper så mycket frakt & krångel.

Permalänk
Medlem

Snälla vän, jag får nästan magsår över vad du har plockat ihop för prylar, för med lite omtanke går det att plocka ihop något bättre som passar tillsammans.

T.ex. om jag läser det rätt det du har skrivit om moderkortet, så är Intel 815 chip ett gammalt chip idag och sedan har detta chip haft massor med driftproblem.

Ett bra Intelbaserat moderkort har idag Intel-chip 865 eller 875. Det finns olika märken att välja på och beror på vad man önskar att få ut av sitt system när det gäller prestanda. Priset ligger mellan 1000-1500 kr, om man inte ska ha en massa extra finesser som kostar extra.

Processor. Visst det går att använda en P4 2,6GHz med buss 533MHz, men jag skulle kanske överväga att köpa en CPU med 800MHz buss istället. En 2,4GHz kostar från cirka 1800 kr och en 2,6GHz kostar från ca 2300 kr.

Grafikkort. Då du har begränsat med pengar för ditt datorköp, skulle jag INTE köpa ett GF 5900-kort. För du får så gott som likvärdig prestanda (Och i vissa fall är den bättre) med ett ATI Radeon 9800 Pro 128MB kort för mindre pengar. Du spar runt 1000 kr eller mer, för det finns kort att få tag från cirka 3600 kr och det är pengar som du kan ha till något annat tycker jag.

Minnen. Det finns en uppsjö minnen att välja på när det gäller hastigheter och märken. Det handlar mycket om tycke och smak samt vad ska man datorn till, som Internet och ordbehandling eller tunga grafikprogam och spel. När det gäller minnersmängd klarar man sig med 512MB idag men någon gång nästa år kommer det tyngre spel och program som kräver mer av datorn och man kanske ska redan nu fundera på 2x512MB i stället. För om du har för lite minne kommer datorn ta lagringutrumme på hårddisken, att lagra informationen tillfälligt vilket slöar ned datorn. Så vad kan man välja för minnen? Tja, då du är inne på TwinMOS skulle jag istället titta på PC3200 minne med Windbond chip, som man agressiv inställning kan gå lika snabbt som ett "standard" PC400 minne, alltså en viss överklockning av minnet. Ett sådant TwinMOS minne 256MB kan köpas från cirka 600 kr/st och ett 512MB minne kan köpa från ca 1000 kr/st. Det finns fler aternativ där ute att välja mellan också.

Hårddisk. Du behöver väl en HDD också? Jag skulle rekommendera Seagate eller Maxtor med minst 80GB eller hellre 120GB och 7200 varv. En 120GB disk med 2MB minne kan köpas från cirka 900 kr och uppåt. Diskar med 8MB minne kostar något mera och dem har man nytta av om man arbetar med t.ex. stora filer som man växlar mellan.

Nätaggregat/låda. Jag vet inte vad du har får låda idag men om du ska byta skaffa dig ett nätaggregat till ditt nya system, finns även där en hel del att välja på och mitt råd är en bra nätdel som har en uteffekt på runt 400W, som bör stå högt upp på din inköpslista. Du kan klara dig ned ett svagare nätdel, säg runt 350W, men det är stor risk att den slits ut i förtid då det är inte gjord för att lämna mer eller mindre maxeffekt hela tiden. Ett bra kvalitets nätdel får du räkna med att den kostar runt 1000 kr. Har du en vettig låda idag men svag nätdel så kan du byta ut den mot en bättre sådan och spara lite pengar även där till något mer nyttigt, för att i framtiden kanske köpa en ny låda. För en bra låda och bra nätdel kostar en del och räkna med från 1500 och upp till cirka 4000 kr.

Vad blir det här då för slutkostnad i runda tal? Räknar man med de sakerna som jag räknar upp och det är: P4 2,6GHz 800Mhz, 2x512MB minne, Moderkort med Intel 865 eller 875 chip, grafikkort Radeon 9800 Pro 128MB och en ny nätdel för runt 1000 kr blir slutnotan avrundat på cirka 11000 kr. Då har du runt 3000 kr kvar till din gräns på 14000 kr och det är pengar som kan användas till något annat roligt eller hur?

Visst kan du köpa ett AMD system men du spar inte så mycket pengar, för det är bara på processorn du kan spara lite pengar och resten kostar pengar. Prestanda och stabilitets mässigt allmänt sett/genomsnittligt, så är det idag Intel som gäller.

Vill du ha lite prislänkar så har jag några alternativ för dig.
http://buggy.no-ip.com/index.php
http://www.prisbevakaren.net/

Det var kanske lite mycket men jag hoppas att det gav dig lite ledtrådar om vad du ska fundera på när du ska köpa nya prylar för ditt datorsystem.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Re: Skall köpa ny dator, Hjälp mig SC folk.

Tjena [Pro-c]Gurkan!

Gör som jag nästa gång skall göra. Köp en bärbar. Eller be om råd av våra duktiga innesäljare. Ge dem en budget och de krav du har och sätt dem på prov!

Visa signatur

JME