Permalänk
Medlem

Tvinga lägre RPM?

Skulle vilja tvinga min IBM 60gb att gå på lägre rpm då det högtjutande ljudet som kommer ifrån den håller på och knäcka mig Någon som känner till om det finns ett sådant program?

Och nej, den är inte paj eller håller på och paja, ska tydligen vara nå't slags "standardljud", den har inte heller krånglat, och lägg inte några värdelösa kommentarer som "köp en Seagate istället"...gör det själv för fan om du ändå har pengar över!

Permalänk
Medlem

Testa Featuretool på ibm/hitachis hemsida....

Ska gå att ställa ner rpm där(har dock inte testat)...

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag har hört talas om ett program som sänker ljudnivån, men samtidigt prestandan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Tror inte man kan ställa ner rpm - i varje fall inte med DFT.

Med DFT kan du få disken tystare - armrörelserna blir mjukare.

Med DFT så finns det ett alternativ som heter power management, där kan man ställa ner rpm när disken är idle.....

Vet dock inte om detta funkar....

Permalänk
Medlem

har testat feature tool.....det går och ställa in disken så att den får lägre rpm när den ligger idle.....

Någon som vet om man kan ställa in så att den går till idle snabbt??? Finns det någonstans att ställa in detta för En Hårddisk bara?

Permalänk
Medlem

Du kan inte ställa en disk till lägre rpm.

Permalänk
Medlem

Skulle förvåna om det verkligen är rpm som man ställer in med DFT - man kan få disken tystare genom att armrörelserna blir mjukare och lite långsammare - man kan också ställa in "Power Management" vilket såvitt jag förstått gör att disken ställer sig i idle snabbare - vilket i en tidigare tråd ansågs inte vara så bra eftersom en IDE disk får kortare livslängd om den startar/stoppar stup i kvarten.

Nån som VET?

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte om så mycket om den får kortare livslängd, eftersom den låter som ett jetplan, ska nog testa igen med DFT under powermanagement kan man ställa low rpm-idle vilket troligen kan hjälpa mig. Får använda disken till att ha back up....hatar tjutljudet!!!